Het leuke en/of zeldzame old-/youngtimers en klassiekers te koop topic - deel 7

Ook (de KPN) Renaults Meganes hadden zo'n puist en o.a. de Defenders, Patrols en nog veel meer. Bij de Chrysler PT was de achterklep iets anders gemaakt (achterruit stond meer rechtop) om het denkbeeldige fiscale blok in de auto te krijgen.

Ook (de KPN) Renaults Meganes hadden zo'n puist en o.a. de Defenders, Patrols en nog veel meer. Bij de Chrysler PT was de achterklep iets anders gemaakt (achterruit stond meer rechtop) om het denkbeeldige fiscale blok in de auto te krijgen.
Dat zijn modellen die nieuw al met zo'n verhoging werden geleverd. Ik doelde op montage naderhand. Ik denk dat het niet of nauwelijks gebeurde bij particulier gereden grijskentekenauto's.

Toen die fiscale eisen voor grijs kenteken aangescherpt werden is er nog aardig wat afgeknutseld aan die auto's, deels door bedrijven die zich op de aanpassingen richtten maar ook wel door particulieren die zelf aan het hobbyen gingen.
Met name bij de toen al wat oudere stationcars die alleen wat hoogte te kort kwamen voor het fiscale blok zag je soms de meest vreemde creaties verschijnen... halve oliedums op het dak gelast, dakkoffers zonder bodem, zelfs een omgekeerd bootje op het dak geplakt heb ik destijds voorbij zien komen.
Maar veel grijs kenteken auto's konden helemaal niet meer voldoen aan die nieuwe fiscale eisen (4x4's met korte wielbasis, stadsautootjes zonder achterbank e.d.), ze bleven het grijze kenteken wel behouden maar voor de fiscus werden ze als personenauto gezien... kortom geel kenteken tarief mrb zonder provinciale opcenten betalen i.p.v. het voordelige ondernemerstarief grijs kenteken.
Het was destijds de doodsteek voor vele diesel 4x4's met korte wielbasis, die dingen werden opeens aangeslagen voor het veel hogere dieseltarief.
De export heeft er toen stevig van geprofiteerd, er zijn trailers vol met swb Patrols, Landcruisers en Rocky's richting het buitenland gegaan.

Deze staat hier in de buurt lekker ouderwets met briefjes achter de ramen te koop. Bieden va 2250 euro, Portugese import:

52781890605_1ff3f45e29_b.jpg

52781480911_ac07485d2a_b.jpg

Zou het niet dienen als een soort parkeerrem? Mijn dwergauto remt (op trommels met kabels) alleen op de voorwielen, en de parkeerrem zit achter. Daar wordt niets geremd als je het pedaal intrapt.

Zou het niet dienen als een soort parkeerrem? Mijn dwergauto remt (op trommels met kabels) alleen op de voorwielen, en de parkeerrem zit achter. Daar wordt niets geremd als je het pedaal intrapt.

Bij een Model T heb je een voetrem die op de transmissie werkt, en een handrem op de achterwielen. De voorwielen hebben geen remmen.

Gaaf. M'n eerste eigen autotje in 1997 (een vroeg exemplaar uit 1987). Nooit weg moeten doen. Deze moet dit geld uiteindelijk waard zijn voor de echte liefhebber. Hier zijn er nog maar heel weinig van in NL denk ik zo.

Gaaf. M'n eerste eigen autotje in 1997 (een vroeg exemplaar uit 1987). Nooit weg moeten doen. Deze moet dit geld uiteindelijk waard zijn voor de echte liefhebber. Hier zijn er nog maar heel weinig van in NL denk ik zo.
Best stevig aan de prijs vind ik, maar vind maar eens een tweede in originele staat.. Hopelijk komt die bij een liefhebber terecht. :)

Dat blauw vind ik dan nog wel leuk. Zie bijna altijd een witte. Ik associeerde de BX, als kind, altijd met suffe leraren met ribbroek. Vind een echt oud model nog wel geinig.

Bij een Model T heb je een voetrem die op de transmissie werkt, en een handrem op de achterwielen. De voorwielen hebben geen remmen.
Optioneel was er een heuvelpakket rem te krijgen die de handrem ook bediende met de voetrem. Maar een heel primitieve trommelrem was het inderdaad. Primaire rem was de rem in de transmissie wat een soort van transmissie remband is (hetzelfde wat ook gebruikt wordt om te schakelen).
Om met een T-Ford ook in de huidige tij de weg op te gaan is die heuvelpakket een populaire upgrade. Maar meer is eigenlijk niet nodig. De grip van de banden is de beperkende factor. Zowel met een T-Ford als met een A-Ford is het met de standaard (mits onderhouden en afgesteld) remmen goed mogelijk om tot blokkeren te remmen. Die schijfremmen hebben dus weinig nut.
De vering snap ik ook niet zo. De oude bladveren kunnen misschien doorgezakt zijn maar dat is goed te repareren of vervangen.

Extreem verleidelijk die Audi 80! Ook helemaal het goede jaar, nog net met carburateur in plaats van monopoint-injectie. Lago metallic, nog een van mijn favoriete kleuren ook.

Oeioei de Audi inderdaad! Met Serret interieur ook nog. :whistle:
Ik zie alleen niet of hij ook het servo-pakket heeft (cv en stuurbekrachtiging). Dan zou hij helemaal af zijn.

Ja dat is idd een mooie nette audi.
Nieuw eigenlijk.
Wat opvalt, en dat had de mijne ook, dat zijn de nooit echt mooie sluitende plaatdelen, de naden zijn rondom nergens echt strak.
Kofferdeksels heb ik op deze type's nog nooit mooi zien zitten, bij deze ook weer duidelijk te zien.

Nulletje teveel...???

Nulletje eraf is dan misschien weer wat te weinig.. maar het is iemand naar de bol gestegen, zo te zien..
:sick:

Er kan in ieder geval afgedongen worden op de afgebroken handgreep van het dashboardkastje én de doorgehangen hoedenplank, wat mij betreft.

Goeie kleurencombi ook. Toen mijn ouders gingen kijken naar een jong gebruikte Chrysler Stratus (werd een nieuwe 626 in '97) stond er ook zo'n een in de showroom. Die had een telefoon in het interieur. Wat een bijzonderheid! :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan