Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

gay9L9.jpg

7JbwOz.jpg

Dat de prijzen voor de Golf II in de lift zitten , is een feit, zeker voor de nette exemplaren met weinig kilometers en de GTI's en speciale modellen.

Om nou voor een 1.6 CL die toentertijd circa voor 25.000 Dfl. verkocht werd nu bijna 10.000 euro voor te vragen met een grote onderhoudsbeurt en 4 nieuwe banden, is toch veel in mijn ogen. Zie de volgende advertentie : VW Golf II 1.6 CL

Het is een uniek stuk. De markt voor unieke stukken is gewoon wat kleiner. Als deze Golf II 4.950 euro had gekost, had ik 'm direct gekocht. En met mij waarschijnlijk 100 anderen. Dat is dus een veel te lage prijs voor zo'n Einzelstuck.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1104116295-volkswagen-golf-1-3-cl-injectie-nieuwstaat-uniek-in-nederla.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr&pos=48
Net zo leuk (leuker!) en een pak goedkoper.
$_85.JPG

Leuke exemplaren! Die radio in die laatste is wel heel typisch een accessoire-radio van de Volkswagen dealer; je zag 'm best veel in Volkswagens.

Hier ten onrechte sinds vorige week vrijdag een wok erop.
Zou gaan om teveel decibel,maar alles is standaard.
Imitatie uitlaat standaard luchtfilter enz..
Nu al rdw geweest en natuurlijk word er enorm gemiereneukt.
Stofhoesjes afkeuren om iets simpels
1cm spoorbreedte teveel.
enz.
Dus enorm veel werk om niks.
ondanks net apk gaat die overnieuw apk.
Wat een ellende door over ijverige agenten die hun jaarlijkse quota moeten halen.
Dus straks de dingen laten checken en klaar.
Kosten tot nu toe
25 euro diesel
400 km gereden
91 euro rdw kosten
ong 300 euro boete teveel lawaai,maar dit word aangevochten want alles is standaard.
En dan nog 7 dagen niks kunnen doen door geen vervoer.
En wat hebben we gedaan aan de auto alleen andere originele velgen en achterlampen meer niet.
En stofhoesjes vervangen
Dus reken maar dat dit aangevochten word.

Pfff, nou succes ermee.
Hier ook welles zo'n geintje gehad met een dashboardbrandje: vlak voordat de bergingswagen wegreed deed de agente nog even gauw een wok-melding erop: zie die maar es eraf te krijgen en als klap op de vuurpijl had ze ook nog even de kentekenpapieren enkele weken (!) zoekgemaakt.
Na 3 RDW bezoeken werd ie dan uiteindelijk goedgekeurd, nadat ie was afgekeurd op de wieluitlijning, iets wat totaal niets met de schade te maken had....

Inmiddels binnen 7 dagen de wok er weer af.
Dus weer legaal tuffen.
Door wat mazen in de wet gewoon de auto kunnen rijden
Mocht van wok naar huis ,van huis naar reparateur ,van reparateur naar huis of rdw en van rdw naar huis en weer vandaar naar reparateur en terug en vandaar naar rdw.
Binnen 5 min was ik weer buiten

Hmm, die GTI origineel?
Had een '84-er normaal geen volledige zwarte bumpers, 7 lamellen grille, andere achterkant + deuren met de kleine raampjes?

Klopt echt helemaal geen hout van dat ding. Ook de tellerbak hoort er niet in, uitsparing voor de uitlaat is uitgezaagd, verkeerde interieur, deuren, bumpers, logo's, stootstrips horen er niet op etc.
Zonde, want vind maar eens een origineel Nederlandse GTi met schuifdak...

Weer genoeg aan mn mk2 gesleuteld. Als eerste nieuwe deurpinnen, scheelt een heel stuk met het rammelen van de deuren op een niet zo vlakke weg
20161101_180559 by Flat412, on Flickr

Ook heb ik de achtersloten "ontdooid" Ze waren over de jaren volgelopen met de holle ruimte wax. nu gaan ze weer soepel open en dicht. en zelfs het kinderslot werkt weer
20161030_130840 by Flat412, on Flickr

ik miste altijd 1 sierring voor een velg, nu heb ik op de sloop een golfje gevonden die wat ringen kon doneeren :) Gelijk alles een likje verf gegeven
20161106_102724 by Flat412, on Flickr

laats nog een rondje gereden en wat foto's gemaakt, helaas komen de zuidstrooiers uit de schuur en blijft de mk2 zo veel mogelijk binnen.
Kan ik ook een paar roestpuntjes bijwerken.
20161105_110024 by Flat412, on Flickr

Het geheel ziet er weer netjes uit, de Golf is zo te zien een originele Golf Madison uit 1991. De kleur lijkt erg op die van mijn Golf , grijs metallic kleurcode LA7U.

De deurpinnen gaan inderdaad het plastic gedeelte na een bepaalde tijd stuk, zijn gelukkig nog te koop en vervangen is vrij simpel.

Klopt, autotje is op de radio na geheel orgineel en blijft zo :)

het moeilijkste met de pennen is ze op de zelfde plek weer monteren

Is het goed te doen om een VW Golf type II GTI of Scirocco mk2 als dagelijkse auto te hebben? ik rij nu in een moderne auto uit 2014,maar soms zit ik weleens te brainstormen om een oudere auto te kopen,nieuwer rijdt wellicht beter,maar het lijkt mij stiekem ook wel leuk om in een oudere auto te rijden.

Tsja ik rij een 26 jaar oude mk2 td met deze week 6 ton op de teller en rij er gewoon 3000 km per maand mee.
Je hebt af en toe wat kleine dingetjes maar is meestal pindageld dat het kost

Als je kunt leven met minder comfort wel. Vooral airco ga je missen, en de betere ontwaseming. Dat kan bij slecht weer het rijplezier en de veiligheid aardig beïnvloeden.

Klassiekerrijder zei:
Als je kunt leven met minder comfort wel. Vooral airco ga je missen, en de betere ontwaseming. Dat kan bij slecht weer het rijplezier en de veiligheid aardig beïnvloeden.

Is betrekkelijk. Beneden de 5 graden werkt de airco niet meer en kan dus niet meer meehelpen met het ontwasemen.
De kachel in een Golf 2 werkt op zich goed, belangrijk is dat alle luchtkleppen nog goed afdichten
en dat je weet hoe je met de instellingen moet omgaan.

Die van mij beslaat bijna nooit, dan moet hij al een paar dagen achter elkaar buiten staan.
Dat het folie achter de deurpanelen nooit los is geweest helpt natruulijk ook.

Ben met mijn mk2 bijna 2 dagen bezig geweest nieuwe Vsnaren erop te zetten.
Stelbouten die vast zitten, lekkende stuurpompen, en 5 keer de foute maat riem krijgen maar het zit weer (y)
Tevens de tijd genomen de olie van de stuurbekrachtiging te vervangen na 25 jaar

Charger, een mk2 dagelijks rijden lijkt me niks voor jou. Ik ben zelf ook blij met een moderne dagelijkse auto, misschien onbewust, maar veel comfort zou ik toch missen als ik dagelijks weer een mk2 rij.

Charger; als daily is een moderne auto toch wel prettig; veiligheid, comfort en over het algemeen meer betrouwbaar dan een klassieker. Als tweede auto is een Golf 2, of in mijn geval een Golf 1 GTI, wel heel erg leuk. Het is ook een questie van instelling; je rijdt en beleeft zo'n auto anders en moet er ook andere verwachtingen van hebben. Ik vind een goede P-plek (garage of carport) ook wel een voorwaarde voor het rijden in een youngtimer.
Ik heb mijn oude GTI 1 bijna verkocht omdat ik geen zicht had op een goede overwinterplek.... Voor mij is het buiten laten slapen van zo'n auto not done.

Wat heet betrouwbaar.
Rij nu al 15000kmer meevanaf july op wat kleine dingetjes navind ikde golf prima
Wat ik fijn vind
geen airbags ,dus hoeft niet bij elk wisse wasje af gesleept te worden
geen stuurbekrachtiging ,minder zenuwachtig in het stuur
geen electrische rommel erop
goedkoop onderhoud meestal tientje werk
wat minder
kachel word wel wat warm maar niet super.
rammeltjes her en der maar het mag na 26 jaar
verlichting koplampen zijn niet zo denderend
er breekt soms iets spontaan
en ik heb er een schroefset onder stuitert wat meer ,maar is te doen met 3000 km permaand

Wel betrouwbaar

reparaties tot nu

spanningsregelaar dynamo 15.00
thermoschakelaar 15.00
thermostaat 8,50
pijlstok 10 euro nieuw
dievenbouten stuur gaven speling dus 2x m8 in
spontaan gebroken spiegel
en deur handvat binnen 15 euro te samen
kvs flens naast de pomp 10 euro
laswerk uitlaat 30 euro
dashboard verlichting en kachelpaneel vielen uit nieuwe lampen erin en paneel uit jetta met 1 ton erin 10 .00
2x nieuwe band 100.00
voor apk en wok
stofhoezen stuurkogels 9.95
wielager achter 12.50
koplamp 7.50
kenteken lampje

verbeterd
nieuwe kvs reservoir voor 5euro
golf 2 imi antenne voor 7,00
hoedeplank en krikset 15.00

zelf aanpassing
13 inch verbreed mk1 staal met 175/70/13
schroefset
gti rand achterklep en spoiler
niet werkende achterwisser verwijderd
klepje sleepoog
achter lichten rood en us lights
22 uur poetswerk
uitlaatsierstuk

Mijn Golf2 had de volgende specificaties :
- van oud vrouwtje geweest
- altijd buiten gestaan
- 63000km in 22 jaar
- 1x per maand werd de tank weer eens volgegooid..

Toen ik hem in 2011 als erfstuk kreeg, ben ik erin gaan rijden. Nouja, in het weekend dan. Voor de boodschappen want we hebben beide al een daily.
Nu staat er 122.000km op dus ergens rijden we er best veel mee. En met veel plezier!

Wat heb ik eraan moeten doen sinds 2011?
Roest : ooit lekke accu gehad dus accubak weggerot. Is hersteld door plaatwerker.
Optisch : alle parkeerdeurkjes eruit laten halen, keienvanger en 1 scherm opnieuw laten spuiten.
Pierburg carburateur : Gereviseerd bij 80.000km, ook nieuwe gaskleppositiesensor en gasklepsensor.
Reparatie : Koppakking bij 90.000km, lek-via-boutgat naar buiten (niet warm gelopen) dus viel mee.
Vervanging : nieuwe schokbrekers en eibach veren -20mm. Niet nodig, just for looks...
Onderhoud : schijven, blokken, bougies, snaren, olie, filters, ashoesje, stuurkogeltje etc.. geen echte gekke dingen dus.
Modificatie : Metalen klep tussen verwarmingsslangen vervangen door een ´lege´ zwarte T-stuk. Kleppen verwarming met alu tape beplakt.
Extra´s : Veel kleine GTi upgrades in de loop der tijd. Marktplaats prijsjes en zelf gemonteerd.
Toekomst : achteras rubbers zijn aankomend jaar aan de beurt.

Kortom:
Hij staat nog steeds altijd buiten, rijdt meer KM als voorheen en veel kleine stukjes zelfs.
Beslaan doet ie veeeeel minder snel als onze dailys met airco. Met 820KG en 1:15 kost het Golfje ons de kop niet.

En moeders is vanaf de hemel blij dat haar ´tuut´ nog steeds in de familie is en er met plezier in gereden wordt.

dsc01710.jpg

autocratie zei:
Charger; als daily is een moderne auto toch wel prettig; veiligheid, comfort en over het algemeen meer betrouwbaar dan een klassieker. Als tweede auto is een Golf 2, of in mijn geval een Golf 1 GTI, wel heel erg leuk. Het is ook een questie van instelling; je rijdt en beleeft zo'n auto anders en moet er ook andere verwachtingen van hebben. Ik vind een goede P-plek (garage of carport) ook wel een voorwaarde voor het rijden in een youngtimer.
Ik heb mijn oude GTI 1 bijna verkocht omdat ik geen zicht had op een goede overwinterplek.... Voor mij is het buiten laten slapen van zo'n auto not done.

Inderdaad,als tweede auto zou misschien wel beter zijn,ik was vroeger al weg van de Ford Capri en VW Scirocco,maar een Ford Capri lijkt mij een echte sleutelauto,waar je veel aan moet sleutelen,jammer genoeg heb ik geen 2 rechterhanden wat dat betreft,wat wellicht met de Scirocco minder is,althans de II.

Ben nu toch eens benieuwd, volgens mijn verzekering heb ik een Madison.
En in de papieren van VW en bij de RDW zie ik niks over Madison...

Hoe kan je een Madison Golfje herkennen?

Allemaal dingen die simpel te veranderen of verwijderen zijn... speciale bekleding, wielkastranden, GTI-velgen met zilveren doppen en velgranden, striping met 'Madison'-aanduiding.

Ik heb wel de Madison bekleding dus, maar de golf is Perlgrau en das dan weer niet madison....
ik hou het wel op een CL

Dank je! (y)

Klopt, zijn Estoril velgen van een Fire & Ice. Goed MP in de gaten houden, staan er regelmatig op.
Wel vaak opknappers want ze hebben snel last van corrosie.

flat412 zei:
Ik heb wel de Madison bekleding dus, maar de golf is Perlgrau en das dan weer niet madison....
ik hou het wel op een CL

LA7U Perlgrau is naar mijn weten wel een Madison-kleur. Als ik de foto zo zie heb je een Madison, ook met deze velgen/wielringen.

En CXXX jouw Golf blijft prachtig, erg strak! (y)

Audi80coupe zei:
LA7U Perlgrau is naar mijn weten wel een Madison-kleur
Klopt, mijn Madison heeft deze kleur, was een extra op de Madison maar die kleur kon je dus krijgen.

Ik heb de aanbieder van dit Golfje eens gemaild: <https://www.speurders.nl/overzicht/autos/volkswagen/page/2/te-koop-rode-oldtimer-golf-ii-uit-1984-165637923.html>
Vraagprijs is natuurlijk veel te hoog. En als niemand de auto ophaalt, ik een beeld heb van de aandachtspunten, dan wil ik er wel een paar honderd euro op bieden :)

En de leuke mk2 van een forummer staat te koop: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1105515867-2x-vw-golf-1983-1986-uiterst-netjes.html>

Barri zei:
Ik heb de aanbieder van dit Golfje eens gemaild: <https://www.speurders.nl/overzicht/autos/volkswagen/page/2/te-koop-rode-oldtimer-golf-ii-uit-1984-165637923.html>
Vraagprijs is natuurlijk veel te hoog. En als niemand de auto ophaalt, ik een beeld heb van de aandachtspunten, dan wil ik er wel een paar honderd euro op bieden :)

Die heb ik hier wel eens gezien, is visueel geen heel onaardig ding.

[size=x-small]Zal best spectaculair rijden, met 1595 pk[/size];)

Barri zei:
En de leuke mk2 van een forummer staat te koop: [www.marktplaats.nl]
Het is dus een van de twee, de witte MK I is in ieder geval over de Afsluitdijk heen gereden op de foto's te zien.
Volgens de advertentie , de eerste die verkocht wordt blijft Dennis dan in de andere doorrijden, de witte MK I is zeker een nette wagen.

Hou er rekening mee dat die rode golf c, (de c van crisis) erg kaal is.

Geen deurbakken, geen speakers achterin, geen stuurbekrachtiging, verstelbare spiegels of vaak zelfs geen rechter spiegel.
Geen gordels, geen luxe.

Blijven leuke wagens, ik rij er ook een, maar als je het niet weet kom je voor een verrassing te staan.&#128077;

flat412 zei:
Ben nu toch eens benieuwd, volgens mijn verzekering heb ik een Madison.
En in de papieren van VW en bij de RDW zie ik niks over Madison...

Hoe kan je een Madison Golfje herkennen?

Hallo flat412, een Madison kun je het makkelijkst herkennen door even onder de motorkap rechtsvoor naar het gele fabrieksplaatje te kijken. Daar hoort bij een Madison op het plaatje rechtsboven E2M of 2M.. te staan.

Groeten,
Vmn

Marcus77 zei:
Geen deurbakken, geen speakers achterin, geen stuurbekrachtiging, verstelbare spiegels of vaak zelfs geen rechter spiegel.
Geen gordels, geen luxe.
Volgens mij had de Golf II C wel degelijk twee buitenspiegels en driepuntsgordels op de voorstoelen!

Erik Baas zei:
Marcus77 zei:
Geen gordels, geen luxe.
Volgens mij had de Golf II C wel degelijk twee buitenspiegels en driepuntsgordels op de voorstoelen!

Ik weet dat bij de Golf 1 een afdekplaatje zat over de schroefgaten in het portier indien er geen rechterbuitenspiegel was gemonteerd.
Dit gold ook voor het eerste model van de golf 2, die met de driekhoekruitjes.

Zie voor een voorbeeld dit draadje: afdekplaatje bevestiging rechterbuitenspiegel golf 2

Denk dat met de gordels de gordels op de achterbank worden bedoeld, die waren in Nederland volgens mij een optie totdat dit
werd verplicht voor nieuwe auto's in 1990. Wikipedia: autogordels in Nederland

Achtergordels zaten begin 88 zelfs niet in een CL.
C heeft ook geen middenconsole, had ik bij m'n Avance Comfort ook niet.
Speakers achterin heb ik nog nooit origineel gehad bij een mk2.
Heeft juist wel wat, zo'n kaal hok. Al wil ik ook wel eens een volle mk2 hebben. Late G60 ofzo. Alleen kennen die een iets ander prijsje ;)

Marcus, heb je meer foto's? Ziet eruit als een leuk exemplaar. Koplampen zijn alleen niet mijn smaak.

Terug
Bovenaan