Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Deze actie lijkt wel speciaal voor deze rubriek uitgehaald:
Zo idioot zie je ze maar zelden! :eek:
Zou een kansrijke kandidaat voor de Darwin-award zijn als het geluk niet met de dommen was geweest...

Al was de fatbike wel een teken aan de wand, die zijn oververtegenwoordigd bij idiote acties in het verkeer.
Hier moet ik je teleurstellen, al te vaak zoiets meegemaakt .

Hier moet ik je teleurstellen, al te vaak zoiets meegemaakt .
Serieus? Frontaal, zonder vaart te minderen een slagboom bij een overweg rammen?o_O

Dat er helaas belachelijk vaak nog gevaarlijke stunts worden uitgehaald op overwegen is mij wel bekend, maar dat is veelal met opzet vanuit het waanidee "het kan nog wel snel even" - zoals bv die beruchte Belgische schoolbuschauffeur flikte met fatale gevolgen.

Gebeurt met een (vette) fiets stekeblind een slagboom rammen ook zo vaak?!?

Zou een kansrijke kandidaat voor de Darwin-award zijn als het geluk niet met de dommen was geweest...

Al was de fatbike wel een teken aan de wand, die zijn oververtegenwoordigd bij idiote acties in het verkeer.
Allemachtig, dit is wel zombie 2.0... bevestigt wel mijn beeld van de gemiddelde fatbike-eigenaar...

Serieus? Frontaal, zonder vaart te minderen een slagboom bij een overweg rammen?o_O

Dat er helaas belachelijk vaak nog gevaarlijke stunts worden uitgehaald op overwegen is mij wel bekend, maar dat is veelal met opzet vanuit het waanidee "het kan nog wel snel even" - zoals bv die beruchte Belgische schoolbuschauffeur flikte met fatale gevolgen.

Gebeurt met een (vette) fiets stekeblind een slagboom rammen ook zo vaak?!?
Niet alleen de bomen, vaak genoeg rammen ze ook de trein, gaat vaak goed en soms ook niet.

Ik denk werkelijk dat de gemiddelde fatbike bestuurder een IQ heeft van 80 of lager
Denk eerder dat het andersom werkt. Iedere fatbikebestuurder krijgt vanuit geboorte standaard 100 IQ-punten maar deze daalt recht evenredig met de maximum snelheid van de bewuste fatbike. Standaard snelheid zal rond de 25 km/u zijn, dus IQ 75. Volgens Google staat dat gelijk aan 'zwakbegaafd'. Lijkt aardig te kloppen als je het mij vraagt...

Ik ben als jong jochie eens tegen een paaltje aangefietst. Zwaaide naar een vriendje en lette niet goed op. Doe je één keer en nooit weer...
Ook wel zo'n "Hoe krijg je het voor elkaar", maar dit is toch wel wat anders, niet? Compleet afgeleid? Geen besef van je omgeving, je snelheid, het gevaarte onder je kont?

Vrijwel is idd afleiding de oorzaak.. zelf ook weleens met de trapper nét een paaltje geraakt.. dat was beste klap en leerles!

Tegenwoordig is het ook dat.. maar vaker de mobiele telefoon of een (te) hoge snelheid ter plekke.

Mijn zoon van 14 is (met een reguliere fiets) met een vaartje op een geparkeerde auto geklapt. Flinke schade aan de auto en junior heeft een paar weken een zere knie gehad. Uiteraard zat ie op z'n telefoon. En dat is het verhaal ook bij de meeste fatbike ongelukken denk ik. Vaak hebben ze ook nog oortjes in, dan horen ze ook nog eens niets.

Ik heb mijn zoon geprobeerd uit te leggen dat hij niet alleen zelf moet uitkijken waar hij fietst (wat dus al lastig zat is kennelijk) maar dat ie ook zodanig op moet letten dat hij fouten van anderen ook kan herstellen / aan kan zien komen. Wat nou als je een vrachtwagen tegen komt, of een trekker, waarvan de bestuurder ook op z'n telefoon zit?

Mijn zoon van 14 is (met een reguliere fiets) met een vaartje op een geparkeerde auto geklapt. Flinke schade aan de auto en junior heeft een paar weken een zere knie gehad. Uiteraard zat ie op z'n telefoon. En dat is het verhaal ook bij de meeste fatbike ongelukken denk ik. Vaak hebben ze ook nog oortjes in, dan horen ze ook nog eens niets.

Ik heb mijn zoon geprobeerd uit te leggen dat hij niet alleen zelf moet uitkijken waar hij fietst (wat dus al lastig zat is kennelijk) maar dat ie ook zodanig op moet letten dat hij fouten van anderen ook kan herstellen / aan kan zien komen. Wat nou als je een vrachtwagen tegen komt, of een trekker, waarvan de bestuurder ook op z'n telefoon zit?
Denk wel dat ergens tegenaan fietsen (schrijf je dat zo :unsure:) altijd wel gebeurde, maar de afleiding is wel steeds groter, net als de snelheden/gevaartes. Met een elektrische fiets of nog een fatbike (nog zwaarder) moet je echt opletten. Maar ja, dat gebeurt lang niet altijd. En als het dan misgaat, zijn de gevolgen ook groter.
Mobiel gebruiken is verboden, maar ik zie het nog erg veel gebeuren.
Daarnaast moet ik bijna wekelijks op de rem voor scholieren die voorrang nemen op een rotonde (levensgevaarlijk), ineens op de weg gaan fietsen waar ze eerder op het trottoir fietsten of afslaan zonder hand of omkijken. Ik vind het echt verdrietig hoe vaak zoiets gebeurt...

Denk wel dat ergens tegenaan fietsen (schrijf je dat zo :unsure:) altijd wel gebeurde, maar de afleiding is wel steeds groter, net als de snelheden/gevaartes. Met een elektrische fiets of nog een fatbike (nog zwaarder) moet je echt opletten. Maar ja, dat gebeurt lang niet altijd. En als het dan misgaat, zijn de gevolgen ook groter.
Mobiel gebruiken is verboden, maar ik zie het nog erg veel gebeuren.
Daarnaast moet ik bijna wekelijks op de rem voor scholieren die voorrang nemen op een rotonde (levensgevaarlijk), ineens op de weg gaan fietsen waar ze eerder op het trottoir fietsten of afslaan zonder hand of omkijken. Ik vind het echt verdrietig hoe vaak zoiets gebeurt...

Het gaat heel vroeg al fout. Mijn dochter zit in groep twee en daar beginnen ze heel netjes met ANWB streetwise om de kinderen hier al vroeg mee te nemen in de gevaren van het verkeer. Maar het is onmogelijk om hulpouders te krijgen, dus waarschijnlijk gaat het hele spel niet door dit jaar... Aan ons ligt het niet, want mijn vrouw heeft zich netjes aangemeld ;)

Deelnemen aan het huidige verkeer kan niet samengaan met de aandacht aan de virtuele wereld..
Ik snap (als Boomer-kind van 1972) dat de huidige jongeren daarmee worstelen, die zijn namelijk opgegroeid met beide.

Als kind had ik maar 1 wereld (nu, hier.. en buiten) en we moesten flexibel daarin zijn.
Achterdeur of poort op slot was dat je vriendje niet thuis was en je wat anders ging zoeken of doen.
Je zag wel.. zolang je maar weer op tijd thuis was.

Nu is er een wereld en bepalingen als whatsapp, TikTok, Insta, etc.. die de bereikbaarheid bepalen.
De wereld van : Ik moet... jij moet.. ik wil dat jij.. maar wij moeten.. en dat kunnen ze allemaal best aan.
Zeggen ze.

Alleen de bushokjes en slagbomen doen nog niet mee.

Ik ben als jong jochie eens tegen een paaltje aangefietst. Zwaaide naar een vriendje en lette niet goed op. Doe je één keer en nooit weer...
Ook wel zo'n "Hoe krijg je het voor elkaar", maar dit is toch wel wat anders, niet? Compleet afgeleid? Geen besef van je omgeving, je snelheid, het gevaarte onder je kont?
Dat had ik een tijdje geleden nog..was iets te goed aan het kijken hoe de maïs erbij stond, en bedacht me in een flits dat iets verderop een afzettingshekje stond…dat verderop was zo dichtbij dat ik een hele snelle slinger moest maken om er niet met mn stuur tegenaan te klappen.

applaus, ik vraag mij af of de combinatie van smartphone en fatbike de menselijke evolutie gaat beïnvloeden

Allemachtig, dit is wel zombie 2.0... bevestigt wel mijn beeld van de gemiddelde fatbike-eigenaar...

Mwah, eerder het beeld van een bepaalde groep (jonge) bestuurders (vooral meiden, naar mijn mening) die bij regen/wind de muts/hoodie zowat tot voor de ogen trekken om maar niet nat te worden.

Naar wat ik heb gezien bij die spoorboom was dat ook hier het geval: regen, de weg loopt iets omhoog, meid kijkt naar beneden (want anders spetters in de ogen en houdt met één hand de muts vast. Dan zie je inderdaad niet veel meer dan je voorwiel.. en ja, dan heb je nog die brede banden die op nat wegdek een harder zoemend geluid maken.. waardoor je de bellen niet meer hoort (ook doordat die muts voor je oren zit.. ;) ).

Gewoon stom natuurlijk. Volgens mij is deze overgang tussen Alkmaar Noord en Alkmaar, waardoor de trein daar nooit echt op volle snelheid rijdt waardoor er iets meer tijd voor ontruiming was plus de remactie van de machinist natuurlijk.

Gewoon stom natuurlijk. Volgens mij is deze overgang tussen Alkmaar Noord en Alkmaar, waardoor de trein daar nooit echt op volle snelheid rijdt waardoor er iets meer tijd voor ontruiming was plus de remactie van de machinist natuurlijk.
Nee, die overweg ligt juist ten zuiden van het station, zo'n beetje in het uiterste zuiden van Alkmaar dicht bij de grens met Heiloo. Dus waarschijnlijk nog een paar kilometer van het station verwijderd. De trein is daar hooguit net begonnen met vaart minderen, maar nog niet aan het afremmen voor het station of wisselcomplex bij de (vroegere) watertoren lijkt mij. Maar daar kan @Frits79 allicht meer duidelijkheid over geven?

Vroeger gingen we ook zo snel mogelijk over de stoep door de woonwijk en pleinen met de fiets.. met speelkaarten die met een knijper aan je frame zaten.. Trrrrrrrr! Of zo'n gele sirene op je stuur met geluidjes.. geweldige tijd. Dat is toen ook nooit echt fout gegaan.

Maar echt met veiligheid of de omgeving was je (net als nu) ook niet bezig.

Ow, okay, dus vlak voor de rondweg N9 zeg maar. Ja, daar is doorgaans de snelheid al wel hoger ja.
Nét er voorbij vanuit het zuiden gezien (waar de trein vandaan kwam), en in mijn herinnering als passagier (maar dat is al weer ff geleden als rechtgeaarde autoliefhebber ;)) gaat ongeveer op het viaduct over die rondweg N9 het gas de stroom eraf dus zit er idd op die overweg nog redelijk de vaart erin.

Nee, die overweg ligt juist ten zuiden van het station, zo'n beetje in het uiterste zuiden van Alkmaar dicht bij de grens met Heiloo. Dus waarschijnlijk nog een paar kilometer van het station verwijderd. De trein is daar hooguit net begonnen met vaart minderen, maar nog niet aan het afremmen voor het station of wisselcomplex bij de (vroegere) watertoren lijkt mij. Maar daar kan @Frits79 allicht meer duidelijkheid over geven?
Normaal laat je hem daar al uitrollen om niet ver daarna te gaan remmen.

Vroeger gingen we ook zo snel mogelijk over de stoep door de woonwijk en pleinen met de fiets.. met speelkaarten die met een knijper aan je frame zaten.. Trrrrrrrr! Of zo'n gele sirene op je stuur met geluidjes.. geweldige tijd. Dat is toen ook nooit echt fout gegaan.

Maar echt met veiligheid of de omgeving was je (net als nu) ook niet bezig.
En wat te denken van de opgevoerde snorfietsen en brommers? Dat mis ik allemaal weleens in de discussie over fatbikes.

Volgens de chauffeur gaf de verkeersregelaar ter plekke aan dat hij kon rijden...geen idee wie er de mist in gegaan is, maar in ieder geval 'gelukkig' dat het de net vertrekkende stoptrein betrof en geen intercity

Een verkeersregelaar erbij betrokken? Interessant om de schuldvraag dan te volgen.
Dat ontslaat je toch niet van de verplichting om zelf te blijven kijken/nadenken? Moet ik bij zeggen dat ik de verdere omstandigheden niet ken, iemand die meer weet? Stond de vrachtwagen dan stil op de overgang ofzo? Neem aan dat hij niet gewoon door 'rood' is gereden alleen omdat de regelaar aangeeft dat het wel kan.

Nou, dat maakt het zo interessant: Als je op aanwijzing van een daartoe bevoegd persoon bijvoorbeeld optrekt op de overweg (spoorbomen open, lichten en bellen uit), maar niet door kan rijden doordat de verkeersregelaar een inschattingsfout maakt, waar ligt dan de verantwoordelijkheid? Niet per definitie bij de vrachtwagenbestuurder.

^^ och, er stond een cameramast dus er zullen wel beelden van zijn (totdat die mast omkieperd natuurlijk).

Ik hoorde ook iets over een bouwinrit nabij de spoorovergang waarvoor die verkeersregelaars waren.

Het ontslaat je, als chauffeur, volgens mij niet van de verplichting om een spoorwegovergang vrij te houden (net als een kruising).

Ik heb ook weleens een aanwijzing van een verkeersregelaar gekregen om op te rijden.. terwijl er mij een fietser tegemoet kwam rijden uit het beveiligde wegvak en dat dat wat moeilijk zou passen.. bleef ik staan, bleef hij naar mij wijzen en het gebaar van (door)rijden maken en ik maar naar die fietser wijzen.. :rolleyes:

Zou ik ook doen. Zelfde voor de chauffeur die die overweg oversteekt. Jij moet jezelf ervan verzekeren dat je in een keer vlot door kan.

Alles voor de likes. Tot je er zelf een wordt. Misschien moet iemand even uitleggen dat je kist maar een lijk bevat en de rest niet mee kan nemen.

Zijn vrienden zaten wel in die trein. Ik denk niet dat het hier om echt treinsurfen gaat. Eerder iemand die net te laat was, en straalbezopen op de treeplank ging staan.
Kan de link niet openen, maar er was onlangs inderdaad een jongen op de treeplank gesprongen omdat hij zelf de trein gemist had en z'n vrienden er al in zaten. Nog steeds ontzettend stom natuurlijk, maar in ieder geval lijkt het geen aandachtstrekkerij.

Verdachte dodelijke aanrijding schoolkamp komt vrij, reed volgens OM 130 waar hij 80 mocht - https://nos.nl/l/2632156

Onbegrijpelijk dit. Hier gaat mijn bloed van koken. Je rijdt drie kinderen en een volwassene dood door puur wangedrag. Gewoon vastzetten en het Duitse model volgen. Vervolgen voor moord.
Maar hij heeft net zoveel rechten als ieder ander en dus moet hij vrijgelaten worden.

Vorige week bij het passeren van het groene stoplicht rechtsaf afgeslagen oprit A35 op, enkelbaans, moest ik even heel heftig in de remmen. Om de truck met oplegger die van de afrit afreed en met 86 kilometer per uur door het rode stoplicht knalde en rechtdoor over de kruising de oprit naar A35 weer opreed voor te laten gaan. De blik naar links redde mijn leven, de remmen werkten puik en er zat nog wel een metertje of twee tussen. Verbijsterd en geschrokken checkte ik de drie auto’s achter mij, om zeker te weten dat ik niet een stoplichtfout had gemaakt. Mijn stoplicht was echt groen en ook voor de auto’s achter mij. Gelukkig stopten zij ook op tijd, en dus geheel geen schade, bedankt voor de alertheid! Niet enkel een idiote actie maar een levensbedreigende.

Maar hij heeft net zoveel rechten als ieder ander en dus moet hij vrijgelaten worden.
Zo werkt het systeem maar in dit geval vind ik dit een hiaat. Dit soort mensen hoor je niet meer los te laten tot ze berecht zijn en hun straf uitgezeten hebben gezien de ernst van het delict. De man zat al een poosje vast en nu ineens is er geen kans op herhaling? Soms mag het maatschappelijk belang best meewegen in dit soort beslissingen.

Terug
Bovenaan