Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Blackadder the 5th zei:
Vandaag weer een bijzondere actie meegemaakt: net na een rotonde besloot mijn voorligger om Hier op de weg te gaan keren.

Eerst remmen (alarmfase 1), toen de richtingaanwijzer naar links (alarmfase 2) en vervolgens tot actie overgaan ... :(

Gelukkig hield ik voldoende afstand, en ook mijn achterligger(s) hadden het op tijd in de gaten.
En dan te bedenken dat er 500 meter verder een rotonde is waar hij ook had kunnen keren ...

Voor de liefhebbers...draai even om, ga naar de rotonde. Vervolgens ga je rechts op de rotonde. Daarna omkeren dan zie je een Ferrari de rotonde verlaten. Draai weer om en ga naar de stoplichten. Bij die stoplichten een mooie Amerikaanse vrachtwagen. Tot een paar jaar geleden stond er ook een oude Scania met dieplader. Mooie werkcombinatie/. Tot zover de tour, terug naar het topic.

https://www.google.nl/maps/@51.9979556,5.5517282,3a,75y,43.41h,54.62t/data=!3m6!1e1!3m4!1sassFLpz0HmWhTHtEH9UHOA!2e0!7i13312!8i6656

Doden en zwaargewonde kinderen bij ongeluk door spookrijder (87)

Bij een ongeluk op de A79 tussen Maastricht en Heerlen zijn twee doden en drie zwaargewonden gevallen. Een spookrijdende man van 87 uit Schin op Geul botste ter hoogte van Klimmen frontaal op een tegenligger, een vrouw van 39 uit Maastricht.

Beide bestuurders zijn om het leven gekomen. Drie kinderen van de vrouw raakten gewond. De dochter van 9 en twee zoons van 7 en 3 jaar liggen nog in het ziekenhuis. De toestand van de twee jongste kinderen is kritiek.

ik hoorde de waarschuwing vanochtend nog op de radio, wat een triest verhaal.

Verschrikkelijk.
Wat doet een man van 87 achter her stuur?
Nu komen hier straks natuurlijk reacties op, maar ik vind dit zeer bedenkelijk.

Ik ben het wel met je eens. Er zullen er best zijn die nog helder zijn, maar genoeg die het niet allemaal meer even recht zien.

Verandert alleen niets meer aan dit. Diep triest, een moeder die zo weggerukt wordt. Twee kinderen die kritiek liggen. Je zou het bericht maar thuiskrijgen, dan stort je wereld in.

Soloman zei:
Verschrikkelijk.

Beetje kort door de bocht.
Wat doet die jongen van 18 achter het stuur, die een jochie van 3 doodrijdt.
Als het fout gaat, is dat altijd erg en wordt dit bedenkelijk. Maar om dat meteen op de leeftijd te gooien......

Beide ongevallen doen erg pijn trouwens, met zelf een gezin in die jonge leeftijden.
In één klap een gezin naar de kloten.:(

Soloman zei:
Verschrikkelijk.

Ben het helemaal met je eens.
En heb het ook al eens eerder aangegeven maar:

Blijf er gewoon bij dat ze mensen boven een bepaalde leeftijd (Zeg boven de pensioen leeftijd) Opnieuw moeten laten keuren bij het CBR, en dan niet die standaard test. Maar dat ze ze echt een stuk moeten laten rijden door de stad, stukje provinciale weg, stukje snelweg.. En dán eventueel laten het rijbewijs verlengen voor 2 jaar of zo als het allemaal "goed" word bevonden qua reactiesnelheid en dergelijke reflexen.
Zeker boven zeg de 70 kan het hard gaan allemaal..

Wat mij betreft levenslang. Een soort Code 95, maar dan voor kleine rijbewijzen. En beter uitgevoerd dan het huidige voor chauffeurs.

Gewoon iedereen iedere vijf jaar herexamen laten doen. Zodat de theoretische kennis opgefrist kan worden en de dagelijkse scheurpraktijken besproken kunnen worden. Dit herexamen mag dan best wel een factor makkelijker zijn dan het eerste examen.

Bedenk ook dat er dertigers en veertigers zijn die ziektes hebben die je niet in het verkeer wil hebben.

En wat denk je van mensen die na een flink aantal jaar niet meer gereden hebben het stof van het rijbewijs afblazen en achter het stuur stappen. Of al die mensen die niet eens weten hoe op de correcte manier het knipperlichtje te gebruiken ---- en nee, het gebruik daarvan is NIET optioneel.

Las dit stukje op NOS-nieuws: Maak wegennet seniorenproof

Citaat uit het stukje:

Spookrijden is een relatief klein probleem. Bij 0,1 procent van de ongelukken op de snelweg is het de oorzaak. De gevolgen zijn wel ernstiger dan bij een gemiddeld ongeluk met letsel: elk jaar komen ongeveer vijf tot tien mensen om bij een spookrijderongeluk. NOS op 3 zocht begin dit jaar uit dat er in 2015 in totaal 104 meldingen van spookrijden zijn gemaakt.

Een derde van de ongelukken door spookrijders wordt veroorzaakt door 70-plussers. Daarmee is het de grootste risicogroep. Ter vergelijking: bij de jongeren van 18 tot 24 jaar (de tweede risicogroep) gaat het om 8,7 procent. Bij ouderen is vaak sprake van een vergissing, terwijl er bij jongeren meestal alcohol in het spel is.

Misschien het rijbewijs alleen maar verstrekken tussen de 24 en 70 jaar,
met daarbij een jaarlijkse rijtest & medische keuring.
Plus een zwarte doos in de auto, zodat afwijkend rijgedrag meteen wordt opgeslagen.
Denk dat het heel rustig zou worden op de weg ...

Het artikel klopt ook in mijn ogen niet helemaal. Een derde is 33,333333 procent, tel daar 8,7 procent bij op en je houdt een ruime 57 procent over.

Dat is dus de gevaarlijkste doelgroep qua spookrijden.

Dat ouderen wat strenger getest mogen worden (niet alleen medisch maar vooral op hun rijkunsten) ben ik het mee eens.

Maar dat mag van mij ook bij de rest van rijdend Nederland. Die hoeven helemaal niets te doen.

Boppie zei:
Het artikel klopt ook in mijn ogen niet helemaal. Een derde is 33,333333 procent, tel daar 8,7 procent bij op en je houdt een ruime 57 procent over.

Dat is dus de gevaarlijkste doelgroep qua spookrijden.

Dat ouderen wat strenger getest mogen worden (niet alleen medisch maar vooral op hun rijkunsten) ben ik het mee eens.

Maar dat mag van mij ook bij de rest van rijdend Nederland. Die hoeven helemaal niets te doen.

Even gegoogled: SWOV : factsheet spookrijden

Krijg zelf het idee dat men een beetje selectief heeft gewinkeld uit deze gegevens: het rapport is uit 2009, de registratiegegevens gaan tot 2003 ...
Daarna wordt de telling op de krantenberichten gebaseerd.
Alcoholgebruik wordt trouwens ook als een (grote) factor aangegeven voor het ontstaan van dit soort ongevallen.

Raar gevalletje vandaag.

Zat achter een Fiesta met enkel een remlicht die 30 reed in een 50-gebied. Voor mij geen probleem, want ik vind 50 vaak te hard in het dorp. Maar, wel continue slingerend op de linkerbaan. Hij was niet aan het bellen. Zijn hoofd stond strak boven de stoel. Op een gegeven moment 20 en hij slingerde naar links. Ging net goed, er reed een bus ons tegemoet.

Nu het rare. Het 30-km gebied begon, en toen ging het gas erop. Ik reed zelf 30 maar mijn voorganger stoof met 50 of 60 ervandoor.

Onbegrijpelijk weggedrag. Fietsta-rijder in den Dolder met een remlicht, waar ben je mee bezig man?

Kleine kans dat de bestuurder dit leest maar goed, ik snap je wel.

Zelf rijd ik regelmatig over de N441 vanuit Wassenaar richting Katwijk.
80 km weg waarbij ter hoogte van de ingang van recreatiegebied 't Panbos de
vmax terug gaat naar 50. Heel regelmatig sukkel ik vanuit Wassenaar met zo'n 65 km/h achter een
langzamer rijdende weggebruiker richting dit gedeelte. Let wel: 80 mág (móet niet.....). Vervelend maar helaas.
Je zou verwachten dat in het 50 km/h deel die persoon iets van 40 km/h gaat rijden.
Nee hoor! Op dit deel met afslaand verkeer en kans op overstekende pannekoekeneters
blijft de snelheid nagenoeg gelijk. Althans, ze lopen op me uit omdat ik afzak naar 50.....
Raarrrrrrrrrrr...... En wat is de gedachtengang van de bestuurder ?

Twee mooie op beeld:

Taxi 2x mooie actie: rechtdoor is rood ;)
https://youtu.be/QTmHBh_9QOI

Alfa 2x mooie actie: inhalen waar dat niet mag ;)
https://youtu.be/w3YtCjXfS7I

Kwaliteit is trouwens matig door Windows Live Movie Maker. Wat gebruiken jullie?

Blackadder the 5th zei:
Vandaag weer een bijzondere actie meegemaakt: net na een rotonde besloot mijn voorligger om Hier op de weg te gaan keren.

Eerst remmen (alarmfase 1), toen de richtingaanwijzer naar links (alarmfase 2) en vervolgens tot actie overgaan ... :(

Gelukkig hield ik voldoende afstand, en ook mijn achterligger(s) hadden het op tijd in de gaten.
En dan te bedenken dat er 500 meter verder een rotonde is waar hij ook had kunnen keren ...

Dat weet je niet.. zit een spoorovergang in de weg om te kunnen zien ;)

Zal wel een navigatie geweest zijn die 'riep' keer om, keer om..
Vermoedelijk de rechterbaan op de turborotonde gereden ipv de linker.. ?

Marc van der Togt zei:
(..)
Raarrrrrrrrrrr...... En wat is de gedachtengang van de bestuurder ?

Die 'lezen' de borden niet..

Hier in de buurt ook zoiets.. 30 km/h zone in het dorp.. in een drukke doorgaande, provinciale, weg..

Er wordt vaak met 50 km/h doorheen gereden. ook door locale 'beroeps' chauffeurs helaas..
Soms zit je inderdaad achter een 'trekletter' die amper 50 km/h rijdt op het deel waar dit mag.. maar die snelheid stug volhoudt in de 30 km/h zone..
Zijn niet wijs, wat mij betreft.

Durashift zei:
Blackadder the 5th zei:

Dat weet je niet.. zit een spoorovergang in de weg om te kunnen zien ;)

Zal wel een navigatie geweest zijn die 'riep' keer om, keer om..
Vermoedelijk de rechterbaan op de turborotonde gereden ipv de linker.. ?

Daarom schreef ik ook "bedenken", je kunt op dat punt de volgende kruising inderdaad niet zien. ;)

Dat is het voordeel en gelijk het nadeel van een turborotonde, je kunt niet gemakkelijk meer afwijken
van een eenmaal (verkeerd) gekozen rijrichting.
Dit soort acties zijn niet handig, zeker niet in druk spitsverkeer waar de meesten wel de wel de (sluip)weg weten ...

@PM zei:
Terence zei:

Ach, rechte weg, kan makkelijk toch?

Vond ik ook, oom agent toentertijd niet. Paar jaar geleden mocht je er ook nog gewoon prima inhalen. Nu niet meer. Er zijn op dat stukje ook wel een aantal forse ongelukken geweest.

Dwingelampje... Wel leuk voor de kijkbuiskinderen: eenmaal toet omdat "jij bent een hufter" en eenmaal toet omdat "gevaar!"

En een leuke situatie: wegversmalling vanwege werkzaamheden en de brug open, beide met borden aangegeven. Ik heb het geluid met mijn mening maar weggelaten, maar ik vond er wat van. Je moet het er maar voor over hebben, over de dubbele doorgetrokken streep om door rood te rijden, heb je toch mooi 3 wagens ingehaald!

Zollie zei:
Dwingelampje... Wel leuk voor de kijkbuiskinderen: eenmaal toet omdat "jij bent een hufter" en eenmaal toet omdat "gevaar!"

Die eerste toet is TOTAAAAAAAAAAAL onnodig.
Hij heeft z`n knipperlicht aan, en jij ziet dat hij jouw rijbaan op komt, toch? Van wat ik kan zien hou jij gewoon dezelfde snelheid aan, je had je gas los kunnen laten, was er NIKS aan de hand geweest.

De persoon die van rijstrook wil wisselen zal het overige verkeer voor moeten laten. Het busje wringt zich er lekker tussenin, daarmee de volgafstand en overzicht wegnemend voor Zollie. Ik vind de manoeuvre bijzonder lomp.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=RVRkGLpuDQg&feature=youtu.be[/video]
Ouderen in het verkeer...

Ik rij op die weg een kilometer of 40, vervolgens komt er van links uit een uitritconstructie een scootmobieltje met een man van een jaar of 80 daarop.
Terwijl ik rem besluit die man om nog maar even stil te blijven staan en vervolgens sukkelt hij met ik schat 3-4 kilometer per uur naar de overkant.

Gewoon gas loslaten en rustig over laten steken. Geef de ruimte. Hij schrikt misschien wel van jou en de snelheid die je hebt. Op het moment dat je hem ziet, dan rem je gewoon af en geef je hem de ruimte.

braadslee zei:

Ik rij op die weg een kilometer of 40, vervolgens komt er van links uit een uitritconstructie een scootmobieltje met een man van een jaar of 80 daarop.
Terwijl ik rem besluit die man om nog maar even stil te blijven staan en vervolgens sukkelt hij met ik schat 3-4 kilometer per uur naar de overkant.

Overstekende bejaarden. Gewoon laten. Over tig jaar loop je ook kreupel naar Albert Heijn met 10 stuivers in je zak.
Wees blij dat zo'n man zo verstandig is om niet achter een autostuur plaats te nemen.

braadslee zei:

Ik verbaas me eerlijk gezegd erover, dat je hier 50 zou mogen.
Dit in combinatie met een relatief smalle weg met geparkeerde auto's direct aan de weg.
Naar mijn idee nogal onoverzichtelijk.

Blackadder the 5th zei:
braadslee zei:

Ik verbaas me eerlijk gezegd erover, dat je hier 50 zou mogen.
Dit in combinatie met een relatief smalle weg met geparkeerde auto's direct aan de weg.
Naar mijn idee nogal onoverzichtelijk.

Ik verbaas mij er ook over, maar dat is Hilversum.

Hier mag je ook 50:
ZZB95zS.png

En hier ook:
oepOD6d.png

braadslee zei:

Kijk jij je eigen video wel? Op 0.01-0.02 ben je pas in beeld voor die man, en op dat moment rijdt hij al de drempel af.

Het gaat dus als volgt: Oude man steekt gaat oversteken. Ziet op het moment dat hij de drempel afrijdt een auto aankomen. Om niet finaal van zijn scootmobiel af gereden te worden stopt hij meteen met genoeg ruimte om de auto voorlangs te laten gaan. De auto stopt netjes, en de oude man rijdt weer door terwijl hij zijn hand opsteekt (0.05).
Ik zie helemaal niets, maar dan ook echt niets wat hier misgaat.

Normale situatie eigenlijk. Sterker nog: Braadslee stopt netjes voor de overstekende man die nog even wacht. Goed rijgedrag. Kan niet anders zeggen.
Voorbeeld voor andere te rappe weggebruikers.

Terence zei:
@PM zei:
Terence zei:

Ach, rechte weg, kan makkelijk toch?

Vond ik ook, oom agent toentertijd niet. Paar jaar geleden mocht je er ook nog gewoon prima inhalen. Nu niet meer. Er zijn op dat stukje ook wel een aantal forse ongelukken geweest.

Ik heb er ook weleens eentje aan de voor hem linkerkant van de weg tegen een boom zien staan, dat ik denk hoe krijg je dat in vredesnaam voor elkaar :S

Daarom is het ook hip tegenwoordig om de verfkwast maar niet meer regelmatig op te tillen als het tijd wordt voor een nieuwe middenstreep. Soms wordt het overigens later alsnog een onderbroken streep en toevoeging van een onderbord 'uitgezonderd landbouwverkeer' omdat die idioten achter hun bureau 80 km verderop er niet bij stilstaan dat er ook nog wel eens best vaak een tractor rijdt.

Zollie zei:

Eens met de 2e toeter.
De eerste zie je aankomen.. en in druk verkeer heb je, m.i., niet veel meer ruimte te geven of te benutten.. zeker bij een splitsing van 2 snelwegen.. je wilt toch een keer wisselen als degene netjes zoveel mogelijk rechts rijdt.. Gebeurt dit hem te vaak.. zou ik ook maar links blijven rijden op de A8/A10 met de bestelbus ;)

Zollie zei:
En een leuke situatie: wegversmalling vanwege werkzaamheden en de brug open, beide met borden aangegeven. Ik heb het geluid met mijn mening maar weggelaten, maar ik vond er wat van. Je moet het er maar voor over hebben, over de dubbele doorgetrokken streep om door rood te rijden, heb je toch mooi 3 wagens ingehaald!

Eens.. Lomp om in te halen.. zeker met zo weinig zicht voor de snufferd.. Wat zou zo'n bestuurder nou denken voordat hij/zij de beslissing neemt?

@PM zei:
Daarom is het ook hip tegenwoordig om de verfkwast maar niet meer regelmatig op te tillen als het tijd wordt voor een nieuwe middenstreep. Soms wordt het overigens later alsnog een onderbroken streep en toevoeging van een onderbord 'uitgezonderd landbouwverkeer' omdat die idioten achter hun bureau 80 km verderop er niet bij stilstaan dat er ook nog wel eens best vaak een tractor rijdt.

Het is inderdaad hip om te proberen het aantal verkeersslachtoffers (nog) verder naar beneden te brengen.

Je kunt het zien als een methode om mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen.
We vinden zelf dat we makkelijk kunnen inhalen op een 80km weg,
de praktijk wijst (helaas) uit dat het nog wel eens verschrikkelijk fout gaat.
Maar ja, dat overkomt altijd de ander ... :(

Blackadder the 5th zei:
@PM zei:

Het is inderdaad hip om te proberen het aantal verkeersslachtoffers (nog) verder naar beneden te brengen.

Je kunt het zien als een methode om mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen.
We vinden zelf dat we makkelijk kunnen inhalen op een 80km weg,
de praktijk wijst (helaas) uit dat het nog wel eens verschrikkelijk fout gaat.
Maar ja, dat overkomt altijd de ander ... :(

Ik kan er ook vrij weinig moeite mee hebben, als mensen het zelf niet aankunnen of verpesten dan komen er maatregelen. Wat betreft trekkers op provinciale wegen...zijn meestal grote trekkers met een mooie bak zand of een dieplader erachter in mijn omgeving. Wegtransport met middelen die daar niet voor bestemd zijn.

Boppie zei:
Ik kan er ook vrij weinig moeite mee hebben, als mensen het zelf niet aankunnen of verpesten dan komen er maatregelen. Wat betreft trekkers op provinciale wegen...zijn meestal grote trekkers met een mooie bak zand of een dieplader erachter in mijn omgeving. Wegtransport met middelen die daar niet voor bestemd zijn.

Met de vele rotondes maakt het voor de gemiddelde snelheid niet zoveel uit of je nu een vrachtwagen of een landbouwtrekker (die vaak al ca. 50 km/h rijdt) voor je hebt.
Ook een (zwaarbeladen) vrachtwagen drukt de snelheid aanzienlijk door het afremmen en vervolgens weer moeten optrekken
tijdens het passeren van een rotonde.

Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:

Met de vele rotondes maakt het voor de gemiddelde snelheid niet zoveel uit of je nu een vrachtwagen of een landbouwtrekker (die vaak al ca. 50 km/h rijdt) voor je hebt.
Ook een (zwaarbeladen) vrachtwagen drukt de snelheid aanzienlijk door het afremmen en vervolgens weer moeten optrekken

Op veel stukken zal het niet veel schelen. Grote verschil zit in de remweg (ik heb mij laten vertellen dat die bij trekkers nog stukken langer is), het ontbreken van een redelijke opleiding, de diverse rijbewijzen, tachograaf, rij en rusttijden en keuringen. Allemaal zaken die op landbouwtrekkers niet van toepassing zijn terwijl ze wel met forse gewichten behoorlijke afstanden wegzetten.

Boppie zei:
Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:

Op veel stukken zal het niet veel schelen. Grote verschil zit in de remweg (ik heb mij laten vertellen dat die bij trekkers nog stukken langer is), het ontbreken van een redelijke opleiding, de diverse rijbewijzen, tachograaf, rij en rusttijden en keuringen. Allemaal zaken die op landbouwtrekkers niet van toepassing zijn terwijl ze wel met forse gewichten behoorlijke afstanden wegzetten.

Vergis je niet in de gemiddelde (moderne) landbouwtrekker. Het gros heeft voldoende vermogen
om net zo vlot als een vrachtwagen op te kunnen trekken met volle belading
en dito goede remmen om net zo snel weer af te kunnen remmen.

De andere dingen die je noemt hebben niet rechtstreeks met de verkeersveiligheid te maken,
maar slaan meer op het (mogelijke) economisch voordeel wat de trekkers zouden hebben.

Er zijn ook nadelen aan vervoer met de landbouwtrekker/aanhanger.
Je mag niet op auto(snel)wegen komen, betekent vaak dat een rondweg taboe is voor landbouwtrekkers
en er dus moet worden omgereden.

Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:
Blackadder the 5th zei:
Boppie zei:

Vergis je niet in de gemiddelde (moderne) landbouwtrekker. Het gros heeft voldoende vermogen
om net zo vlot als een vrachtwagen op te kunnen trekken met volle belading
en dito goede remmen om net zo snel weer af te kunnen remmen.

De andere dingen die je noemt hebben niet rechtstreeks met de verkeersveiligheid te maken,
maar slaan meer op het (mogelijke) economisch voordeel wat de trekkers zouden hebben.

Er zijn ook nadelen aan vervoer met de landbouwtrekker/aanhanger.
Je mag niet op auto(snel)wegen komen, betekent vaak dat een rondweg taboe is voor landbouwtrekkers
en er dus moet worden omgereden.

De eisten voor de remvertraging liggen een stuk lager. De gewichten zijn hetzelfde en de snelheden liggen ook vrij hoog. Niemand die controleert of het materiaal nog aan de eisen voldoet.

Rijtijdenwet en de tacho als controlemiddel zou moeten voorkomen dat chauffeurs dag en nacht gaan rijden. Gaat de chauffeur over de schreef, dan hangen er forse straffen aan vast. Een chauffeur op een trekker hoeft daar niet aan te voldoen en is zeer lastig te controleren. in de seizoenen zitten ze nog wel eens langdurig achter het stuur want het werk moet doorgaan. De controle en wetgeving op zulke apparaten mag wat mij betreft een stuk scherper. Aan vrachtwagens en chauffeurs worden strenge eisen gesteld, waarom aan landbouwvoertuigen die voor hetzelfde werk ingezet worden niet. Ze rijden met enorme apparaten en veel bestuurders rijden niet bepaald defensief.

Boppie zei:
De eisten voor de remvertraging liggen een stuk lager. De gewichten zijn hetzelfde en de snelheden liggen ook vrij hoog. Niemand die controleert of het materiaal nog aan de eisen voldoet.

Rijtijdenwet en de tacho als controlemiddel zou moeten voorkomen dat chauffeurs dag en nacht gaan rijden. Gaat de chauffeur over de schreef, dan hangen er forse straffen aan vast. Een chauffeur op een trekker hoeft daar niet aan te voldoen en is zeer lastig te controleren. in de seizoenen zitten ze nog wel eens langdurig achter het stuur want het werk moet doorgaan. De controle en wetgeving op zulke apparaten mag wat mij betreft een stuk scherper. Aan vrachtwagens en chauffeurs worden strenge eisen gesteld, waarom aan landbouwvoertuigen die voor hetzelfde werk ingezet worden niet. Ze rijden met enorme apparaten en veel bestuurders rijden niet bepaald defensief.

Ik merk zelf als automobilist niet zoveel van het niet-defensieve rijden van trekkerbestuurders. Ik houd alleen wel goed rekening met de omvang/zwaarte van de combinatie. Als ik de bestuurder niet kan zien, dan kan de bestuurder mij ook niet zien.

Ik zal op een smalle weg zelf een uitwijkplaats opzoeken als een dergelijke combinatie mij tegemoetkomt, ook als dat niet verplicht is.
Kwestie van rekening houden met de (on)mogelijkheden van andere weggebruikers.

Het rijtijdenverhaal heb je op zich gelijk in, maar ik denk niet dat het verstandig is
van een loonwerker om zijn personeel te lang te laten werken.
De kans op schade rijden en/of erger wordt dan veel te groot.
En bij schade/letsel zal er (arbeids)technisch altijd worden uitgezocht wat de oorzaak was.

Blackadder, het is vooral het snelheid blijven houden op krappe wegen. Niet allemaal overigens, maar wel vaak. Ik hou mij express een beetje breed om ze wat af te remmen. Dan creëer je een beetje marge voor iedereen. Als zo`n apparaat tegemoet komt dan is het normaal dat hij even het gas loslaat en wat snelheid mindert om het veilig te houden. Nu stomen ze gedurig door en drukken ze je volledig de kant in. Zeker tijdens de diverse campagnes. De mentaliteit van het rammen (vaak in de bedrijfscultuur) past niet bij het soort voertuig.

Durashift zei:
Paff.. wiel stuitert los van de auto.. gelukkig geen persoonlijk letsel..

Hier mag wat mij betreft wel even op onderzocht worden. Zowel de bestuurder als degene verantwoordelijk voor het onderhoud.

De bestuurder omdat die alle signalen negeert van een loslopend wiel, en waarom is het wiel losgelopen. Gebeurt niet zomaar, daar gaat wat aan vooraf.

Terug
Bovenaan