Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Misschien ben je met zo'n rijstijl op geen enkele openbare weg meer veilig..

Al denk ik wel dat de getoonde voorbeelden.. bij het daadwerkelijk aanwezig zijn van een voertuig op het puntstuk.. niet uitgevoerd worden..
Tuurlijk, een dwaas kan er tussen zitten maar de puntstukken worden juist meege'pikt' omdat het kan.. de rijbaan voor en naast je is vrij..

Maar goed, ga lekker iets verder op de vluchtstrook staan.. kan er zo maar een film-kijkende vrachtwagenchauffeur voorbij komen.. *-) die je ff aantikt.

chauffeursforum zei:
Vrijdag 4 man ingehaald op de A28 en drie hadden

een laptop op het dashboard en zaten een film te kijken.

Vanmiddag heel wat ingehaald op diezelfde A28 en ook daar zaten er weer

twee een film te kijken.

https://www.chauffeursforum.nl/index.php/topic/36413-vrachtwagen-rijdt-op-vrachtwagen-met-pech-op-a27/page-2

Als ze het op tijd in de gaten hebben. Vaak is men drukker bezig met de afslag halen dan met de rest van het (mogelijk stilstaande) verkeer.

Weggebruikers die dit soort akties als over het puntstuk uitvoegen uithalen,
redden dit meestal door de oplettendheid van de andere weggebruikers,
niet door de eigen rijkunsten ...:(

Terence zei:
In dit soort gevallen bel je dus 112.

.... met als dank het risico op een prent van 230 euri voor handheld bellen:S, mij niet gezien.
Laat de risicofiguren het maar mooi uitzoeken, ze maken er immers zelf een spelletje russische roulette van door niet na te denken en/of uit te kijken.
Op een puntstuk staan ze mij niet in de weg.

Muddy Bandit zei:
Terence zei:
In dit soort gevallen bel je dus 112.

.... met als dank het risico op een prent van 230 euri voor handheld bellen:S, mij niet gezien.
Laat de risicofiguren het maar mooi uitzoeken, ze maken er immers zelf een spelletje russische roulette van door niet na te denken en/of uit te kijken.
Op een puntstuk staan ze mij niet in de weg.

Uiteraard ga ik er vanuit dat mensen handsfree kunnen bellen, lijkt mij ook logisch. Daarbij is het juist goed om deze risicofiguren wat veiligheid te bieden door de politie te bellen, die op haar beurt weer samenwerkt met Rijkswaterstaat. Kan er wat uitleg worden gegeven én de veiligheid van andere weggebruikers worden veiliggesteld. Immers kan er iemand schrikken van die gevarendriehoek en iemand die op de weg loopt. Dat kan dramatische gevolgen hebben. Op het puntstuk staan ze niet veilig, naar mijn mening zelfs levensgevaarlijk. Oftewel 112.

Bij gewone pechgevallen op de snelweg bel ik ze altijd even door naar Rijkswaterstaat. Kleine moeite, goed voor de veiligheid en doorstroming.

Muddy Bandit zei:
Durashift zei:
Muddy Bandit zei:
Vanmiddag knooppunt Azelo, A35 afrit A1.... even een band wisselen doe je tegenwoordig dus gewoon op het puntstuk, en de gevarendriehoek zet je dan op het laatste witte blokje.:O

Wees blij dat er een gevaren driehoek staat..

Aan welke kant was de band lek?
Als het op links was .. sta je misschien daar wel veiliger dan op de vluchtstrook..

Tja, je moet toch ergens staan.. denk ik dan.

Links achter... maar zie je jezelf hier al staan om een bandje wisselen? (net rechts naast die vrachtwagen)

https://www.google.nl/maps/@52.306694,6.706936,3a,75y,270h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1suH-2DKHizcj7JXcYakfRtQ!2e0

Links 2 rijstroken A35, rechts 2 rijstroken A1, dus aan beide kanten voorbij racend verkeer... daar gaat een normaal mens toch geen band wisselen?
50 meter verder sta je weer gewoon op de vluchtstrook.
Had al zo'n vermoeden dat je die plek bedoelde. Als je toch ergens niet wilt staan op zo'n moment dan is het wel die plek. :O Klapband of niet, je maakt mij niet wijs dat je niet even iets verder kunt rijden om de vluchtstrook op te zoeken. Of beter nog: de berm. Gewoon zorgen dat de linker wielen nog net op 't asfalt staan, kom je altijd wel weg (of het moet wel heel slecht weer zijn) en je hebt genoeg ruimte om te sleutelen.

Nooit zelf gaan sleutelen. Met een IM van Rijkswaterstaat kom je in ieder geval altijd gratis weg naar de volgende afrit. Sta je een stuk veiliger (tu)

Terence zei:
Nooit zelf gaan sleutelen. Met een IM van Rijkswaterstaat kom je in ieder geval altijd gratis weg naar de volgende afrit. Sta je een stuk veiliger (tu)

Die gasten presteren het zelfs om ongevraagd je auto naar een parkeerplaats 12 km verderop te verplaatsen, terwijl je zelf net even 3 km de andere kant op loopt naar een tankstation om een paar flessen koelvloeistof op te halen.:?
Ik kan je verzekeren dat je dan heel raar staat te kijken als je je auto niet meer terug kunt vinden waar je hem een uur eerder hebt achter gelaten, en dat er dan ook de nodige krachttermen je lippen passeren. (voor alle duidelijkheid: de auto stond ruimschoots volledig in de berm naast de vluchtstrook, enige vorm van gevaar was totaal niet aan de orde)

Tja, het is toch niet heel netjes je auto langs de snelweg te laten staan ;)

Dan doe je je achterraam iets open en laat je je kind met het hoofd uit het raam hangen op een 80 weg......wat bezielt je dan.

Marcel_B zei:
Boppie zei:
Dan doe je je achterraam iets open en laat je je kind met het hoofd uit het raam hangen op een 80 weg......wat bezielt je dan.

???

Vrij kansloze actie.
Ik heb net zoiets ook eens meegemaakt. Bij een wegversmalling was de stroom auto's (+/-15 stuks) van de andere kant eindelijk gepasseerd dus ik rij erin (was een versmalling van ca. 30 meter lang) komt er van de andere kant een Meriva aanzetten in volle vaart en zet hem midden op de weg vlak voor de versmalling stil. Ik kon er gelukkig nog net langs maar terwijl ik passeer steekt zoonlief zijn hoofd uit het raam. Nu is mij auto gelukkig laag genoeg dat ik hem niet raakte maar daarmee was de kous nog niet af. Ik werd achtervolgd en belaagd, ze lieten me hardhandig waten dat ik voortaan op moest passen... :S*-)

Muddy Bandit zei:
Terence zei:

Die gasten presteren het zelfs om ongevraagd je auto naar een parkeerplaats 12 km verderop te verplaatsen, terwijl je zelf net even 3 km de andere kant op loopt naar een tankstation om een paar flessen koelvloeistof op te halen.:?
Ik kan je verzekeren dat je dan heel raar staat te kijken als je je auto niet meer terug kunt vinden waar je hem een uur eerder hebt achter gelaten, en dat er dan ook de nodige krachttermen je lippen passeren. (voor alle duidelijkheid: de auto stond ruimschoots volledig in de berm naast de vluchtstrook, enige vorm van gevaar was totaal niet aan de orde)

Jij vindt het zonder gevaar, elk object naast de weg is een potentieel gevaar, zorgt voor afleiding, files, etc..

Ik hoop niet dat hij komt, maar anders de volgende keer even briefje met 06 erop aan het raam plakken.

Terence zei:
Jij vindt het zonder gevaar, elk object naast de weg is een potentieel gevaar, zorgt voor afleiding, files, etc..

Zo lust ik er nog wel een paar:-D, dan is elke medeweggebruiker een potentieel gevaar.

Gelukkig rijden de snelwegweggebruikers hier nog steeds netjes op het asfalt en niet door het gras in de berm... in de bermen kom je hooguit een paar van die offroad bermtoeristen van rijkswaterstaat tegen die daar in jou ogen dan net zo goed een potentieel gevaar zouden vormen.

Muddy Bandit zei:
Terence zei:

Zo lust ik er nog wel een paar:-D, dan is elke medeweggebruiker een potentieel gevaar.

Gelukkig rijden de snelwegweggebruikers hier nog steeds netjes op het asfalt en niet door het gras in de berm... in de bermen kom je hooguit een paar van die offroad bermtoeristen van rijkswaterstaat tegen die daar in jou ogen dan net zo goed een potentieel gevaar zouden vormen.

Inderdaad, want zou er niemand rijden dan zou de kans op een ongeval drastisch afnemen. Daarom is het ook het beste om defensief te rijden. ;)

En om mensen alert te maken van het potentieel gevaar dat uitgaat van zo'n medewerker van RWS (ff niet zo denigrerend aub) zijn de wagens opvallend gekleurd en uitgerust met zwaailichten e.d. en dan nog zijn er van die slapende automobilisten die dit voor elkaar krijgen:
RWS-crash-3b.jpg

Sterker nog, als ze buiten de auto moeten werken dan word er indien mogelijk een snelheidsbeperking ingesteld en dat doet men niet voor niets.

Janus Diedericus (koning van de kartbaan) zei:
Vrij kansloze actie.
Ik heb net zoiets ook eens meegemaakt. Bij een wegversmalling was de stroom auto's (+/-15 stuks) van de andere kant eindelijk gepasseerd dus ik rij erin (was een versmalling van ca. 30 meter lang) komt er van de andere kant een Meriva aanzetten in volle vaart en zet hem midden op de weg vlak voor de versmalling stil. Ik kon er gelukkig nog net langs maar terwijl ik passeer steekt zoonlief zijn hoofd uit het raam. Nu is mij auto gelukkig laag genoeg dat ik hem niet raakte maar daarmee was de kous nog niet af. Ik werd achtervolgd en belaagd, ze lieten me hardhandig waten dat ik voortaan op moest passen... :S*-)

Stond dit bord aan jouw zijde? ;)

F05.gif

Dan had de tegenligger wel een punt(je), maar je wilt toch niet zeggen dat het (bijna) tot een handgemeen kwam? :(

Over afleiding op de snelweg gesproken, waarom wordt er precies bij een knooppunt een groot reclamebord neergezet?

Snelweg-Reclamebord.jpg

Blackadder the 5th zei:
Over afleiding op de snelweg gesproken, waarom wordt er precies bij een knooppunt een groot reclamebord neergezet?

Sinds wanneer telt (verkeers)veiligheid als het grote geld gaat regeren?

Blackadder the 5th zei:

Snelweg-Reclamebord.jpg

Och, deze is nog van het 'oude' statische type..

Moet je die nieuwe, digitale, zien.. (td)

Gistermorgen ook weer .. A12 vanaf Bunnik.. kom ik de ring Utrecht op en in de 'afdaling' (af viaduct A27) zie ik het beeldscherm op die Interbest paal bij Nieuwegein verspringen.. Wat er nu echt op stond weet ik niet meer.. mij valt het verspringen van het beeld op..in een ooghoek.
De intensiteit (scherpte) van het beeld is wel aangepast volgens mij.. is minder fel... Of kan ook komen doordat de zon erop scheen..

Bij Terschuur, langs de A1 vlak na Barneveld staat ook zo'n mooie lichtbak.:(

A30 staat er ook een. Een enorm ding wat je van ver al kan zien.

En dan wel zeuren dat men op het dak van Cinemec in Ede schaapjes wil laten grazen.

Irritant hé? Tenzij er reclame van Sloggi op staat...maar dat leidt helemaal af voor grofweg de heft van de weggebruikers.

In Amsterdam-Zuidoost staat er eentje in de tuin van een autodealer, enorme bak licht komt er vanaf. Staat enkele tientallen meters van de A2 (bomenrij + sloot ertussen), maar dan nog leidt-ie 's avonds best af vind ik. Desondanks slecht te lezen, want ik ben er nu 4x langs gekomen en ik weet nog steeds niet wat erop staat. Kan natuurlijk ook komen doordat ik de vreemde gewoonte heb om te proberen mijn aandacht bij de weg te houden als ik achter het stuur zit en daardoor niet lang genoeg opzij kijk.

Na vrijdagmiddag weer aardig wat snelwegkilometers gemaakt te hebben blijf ik het niet raar vinden dat er files ontstaan. Mensen lijken ze soms echt bewust te creëren lijkt het wel.
Zo reed ik bv op de A4 vlakbij Schiphol, ik moest richting Rotterdam, dus moet daar een van de 3 linkerrijstroken aanhouden op een gegeven moment. Het was eind van de middag en dus druk. Drukte op zich is helemaal geen probleem, wel de idioterie die mensen uithalen.
Het verkeer reed, remde wat, reed weer, remde wat, je kent het wel.
Toch zijn er van die geweldig figuren die op rijstrook 4, waar het beter doorreed, afremmen om naar rijstrook 3 te gaan. Sterker nog op een gegeven moment stond er rechts naast mij een vrachtwagen volledig stil, terwijl over rijstrook 4 en 5 de auto's nog met fors snelheidsverschil bleven rijden. Ergens gaat dat niet helemaal goed als daar dan iemand stil staat.
Die mafketel met zijn truck staat daar dus wel even mooi de boel op te houden en file te creëren. Het is onwijs jammer dat ie er niet tussen kan, maar moet ie daarmee gevaar gaan veroorzaken? Rijd lekker door en zoek verderop een afslag ofzo! Beetje egoïstisch ook dat de halve A4 dan maar moet stoppen omdat meneer de truckert er zo nodig nog tussen moet. Als dingen niet gaan, dan gaan ze niet accepteer dat en gooi niet een halve snelweg dicht vanwege zoiets onbenulligs. Dan rijd je maar een stukje om, jammer joh. Stoppen op een snelweg lijkt mij ook gewoon gevaar of hinder veroorzaken, laat ze daar eens op gaan handhaven!

Een andere situatie die voor opstroping zorgt is bij druk verkeer lekker met z'n allen van rijstrook gaan wisselen, omdat je dan 1 auto verder naar voren in de drukte kan rijden. Lekker blijven doen joh, mensen moeten daardoor weer remmen en er ontstaat een harmonicaeffect.
Sowieso blijft het mij een doorn in het oog dat mensen hun auto in gaten gooien waar ze eigenlijk niet in horen en waarvoor anderen moeten remmen. In drukte zouden mensen gewoon in hun rijstrook moeten blijven en enkel wisselen bij een afslag.

Als mensen nu eens gingen snappen dat doorstroming alleen werkt als je aan het geheel denkt en niet aan je individuele belang, dan scheelt dat een hoop oponthoud. Drukte is het probleem niet, wel hoe mensen er mee omgaan. En iedereen lijkt dat anders te doen. Helaas zijn er wel regels over snelheid, maar bijna niet over hoe om te gaan met chaos.

Ik verbaas me er dus niet over dat files ontstaan 'uit het niets'.

Boppie zei:
Irritant hé? Tenzij er reclame van Sloggi op staat...maar dat leidt helemaal af voor grofweg de heft van de weggebruikers.

Inderdaad, al die doorsnee vrouwen die zo'n Billboard zien worden dan direct onzeker over hun eigen lijf en zitten vervolgens te voelen aan bips en boezem. :-D

Blackadder the 5th zei:
Vrij kansloze actie.
Ik heb net zoiets ook eens meegemaakt. Bij een wegversmalling was de stroom auto's (+/-15 stuks) van de andere kant eindelijk gepasseerd dus ik rij erin (was een versmalling van ca. 30 meter lang) komt er van de andere kant een Meriva aanzetten in volle vaart en zet hem midden op de weg vlak voor de versmalling stil. Ik kon er gelukkig nog net langs maar terwijl ik passeer steekt zoonlief zijn hoofd uit het raam. Nu is mij auto gelukkig laag genoeg dat ik hem niet raakte maar daarmee was de kous nog niet af. Ik werd achtervolgd en belaagd, ze lieten me hardhandig laten dat ik voortaan op moest passen... :S*-)

Stond dit bord aan jouw zijde? ;)

https://www.theoriecursus.nl/verkeersborden/geboden/borden/F05.gif

Dan had de tegenligger wel een punt(je), maar je wilt toch niet zeggen dat het (bijna) tot een handgemeen kwam? :(

Had er zo'n bord gestaan dan hadden ze zeker een punt gehad maar dat was dus niet het geval. Het was overigens hier, bij nader inzien toch iets korter dan 30 meter.

In eerste instantie reed ik door maar zag even verderop een auto staan die ik wilde spotten. Na de foto gemaakt te hebben zie ik ineens dat er drie generaties tokkie volwassen mensen en een jong jochie aan komen lopen, nietsvermoedend doe ik mijn raam naar beneden en mag direct een klap/nagel in het gezicht incasseren. Ik wil mijn raam sluiten maar merk dat mijn bril mist. :( (groot)moeder (+/- 50-60) probeert mij nog een paar keer te raken maar komt gelukkig niet verder dan een paar nagels in mijn gezicht te zetten. Tegelijkertijd staat haar dochter (+/- 30) dus te schreeuwen (met haar kind in haar armen) dat ik een enorme eikel ben en ik op moet passen omdat haar kind wel mooi uit het raam hing, hij had wel dood kunnen zijn...*-) Vader staat dreigend voor de auto met een blik van durf eens terug te slaan.. Uiteindelijk wordt de bril terug de auto ingeworpen en kan ik het raam sluiten en wegrijden maar niet zonder dat er nog een trap tegen het achterportier wordt gegeven waarbij de vuile zool van die trol vrouw natuurlijk een paar lekkere krassen trekt. En dat alles op Moederdag...

Achteraf baal ik behoorlijk van een aantal zaken. Ten eerste dat ik op dat moment uit ik vermoed angst vergeten ben het nummerbord te noteren. Ook baal ik dat ik zo nodig die auto moest spotten, had ik niet geparkeerd dan hadden zij wellicht niet eens omgekeerd. Wat ik me serieus afvraag is wat er omgaat in die mensen hun hoofd. Dat je in eerste instantie schrikt omdat je zoon zijn hoofd het raam uitsteekt en dan even boos bent daar kan ik nog inkomen. Maar dan geef je toch je kind een uitbrander dat hij zijn hoofd in de auto moet houden in plaats van de agressie een paar minuten lang vast te houden en mij dan maar aan te vallen. Wat het extra zuur maakte is dat ik wel aangifte heb gedaan en een beroep heb gedaan op het daarvoor bestemde schadefonds maar de kosten voor mijn nieuwe bril of de schade aan de auto heb ik nooit vergoed gekregen.

Ik dacht overigens altijd dat ik niet per se bang uitgevallen was maar dit heeft zeker indruk gemaakt op me. Voor een paar weken had ik weinig tot geen zin in autogerelateerde zaken zoals het forum en auto's spotten en in de auto merkte ik toch een bepaalde mate van zenuwen. Extra veel in de spiegels kijken, geen enkele Meriva vertrouwen, dat soort dingen. Gelukkig slijt zoiets na een tijdje...

Heel vervelend idd. Je kunt breder gezien als maatschappij helaas ook vrij weinig met dit soort menselijke lasten. Voor een normale discussie zijn ze te dom, en in hoeverre achteraf straffen zin heeft? Zoals je zelf hebt kunnen ervaren ligt de schuld volgens de redenatie van de gemiddelde tokkie toch altijd bij iemand anders, dus een opgelegde straf zal waarschijnlijk geen gedragsverandering teweeg brengen. Blijft over: het wat minder ethische pad opgaan (wat maar zeer beperkt helpt en een glijdende schaal is), of er in ieder geval voor zorgen dat asociaal gedrag zo min mogelijk voordeel voor de tokkie in kwestie genereert.

Achteraf baal ik behoorlijk van een aantal zaken. Ten eerste dat ik op dat moment uit ik vermoed angst vergeten ben het nummerbord te noteren. Ook baal ik dat ik zo nodig die auto moest spotten, had ik niet geparkeerd dan hadden zij wellicht niet eens omgekeerd. Wat ik me serieus afvraag is wat er omgaat in die mensen hun hoofd. Dat je in eerste instantie schrikt omdat je zoon zijn hoofd het raam uitsteekt en dan even boos bent daar kan ik nog inkomen. Maar dan geef je toch je kind een uitbrander dat hij zijn hoofd in de auto moet houden in plaats van de agressie een paar minuten lang vast te houden en mij dan maar aan te vallen. Wat het extra zuur maakte is dat ik wel aangifte heb gedaan en een beroep heb gedaan op het daarvoor bestemde schadefonds maar de kosten voor mijn nieuwe bril of de schade aan de auto heb ik nooit vergoed gekregen.

Ik dacht overigens altijd dat ik niet per se bang uitgevallen was maar dit heeft zeker indruk gemaakt op me. Voor een paar weken had ik weinig tot geen zin in autogerelateerde zaken zoals het forum en auto's spotten en in de auto merkte ik toch een bepaalde mate van zenuwen. Extra veel in de spiegels kijken, geen enkele Meriva vertrouwen, dat soort dingen. Gelukkig slijt zoiets na een tijdje...

Wat ik me serieus afvraag is wat er toen omging in jouw hoofd?
Waar was jouw oerreactie toen jij die klap/nagel in jouw gezicht kreeg?
Ik ken jouw fysiek niet. Maar was de dreiging van die vader dermate indrukwekkend dat jij inbond?

Kijk, niets logischer dan inbinden als daar Badr Hari staat. Of iemand met zo'n postuur. Dan smeerde ik 'm ook. Maar als het een slampamper met kippenborstje is veeg je toch de vloer met zo'n kneus aan?

Ik heb het echt bij mezelf gemerkt. Jaren fanatiek fitness met gewichten is een boost voor je zelfvertrouwen.
En die uitstraling neem je in een confrontatie mee.

Toen jij direct na die klap het raam wilde sluiten wist jouw tegenpartij genoeg. Die is bang.
Je had uit je vel moeten springen. En ja, daarin kun je jezelf oppeppen. Dan had die dreigende vader misschien wel ingebonden. Weet jij veel.

Het is vaak meer bluf en blaffen. Op tegengas rekenen ze niet.

Ik zou gaan trainen. Serieus. Lichaamstaal. Biceps en borstomvang. Daar hebben zulke tokkies WEL respect voor.

Naïef om te denken dat als vier personen ineens rechtstreeks op je aflopen ze een gezellig praatje komen maken eerijk gezegd.
Helaas zit Nederland vol idioten, met net voldoende IQ om te kunnen bewegen.

Eigenlijk had je het al kunnen weten toen je zag dat het een Meriva was. (:P)

Het is best moeilijk om adrem te reageren op iets wat je niet verwacht en ook niet past bij je persoonlijkheid.

Dit is echt zo'n voorbeeld waarbij de situatie alleen maar verder uit de hand was gelopen als je de confrontatie was aangegaan. Dat soort volk meent namelijk altijd in hun recht te staan en gaat er vol in, met vier generaties tegelijk. Het is jammer dat je het kenteken niet hebt kunnen noteren.

Het meest trieste vind ik het voor die kleine jongen. Die is verloren, dat wordt nooit meer wat als je zulke ouders hebt. Hij behoort tot het volk dat over tien tot twintig jaar de gevangenis bewoont.

the Fox zei:
Het is best moeilijk om adrem te reageren op iets wat je niet verwacht en ook niet past bij je persoonlijkheid.

Maar daarin kun je jezelf wel trainen. Je zal er moeite voor moeten doen om jezelf weerbaarder te maken. Dat wordt op scholen al geleerd. En dat geldt onverminderd voor volwassenen.

En dan is het maar de vraag of het uit de hand loopt. Als jij zelfvertrouwen en uitstraling toont, en nogmaals dat is gewoon te trainen, bindt in de meeste gevallen de blaffende hond in. Intimidatie is immers ook maar gewoon bluffen.

Maar goed, als je 60 kilo bent en 1 meter 60 kun je je beter uit de voeten maken.

Is ook geen schande trouwens. Je moet je plek kennen. Er zijn nou eenmaal sterkeren.

Ga bankdrukken, ga deadliften, ga squatten. Je zelfvertrouwen en uitstraling knalt eruit.

Ik weet het wel. We zijn een kantoorvolkje geworden wat alles met het gesproken woord wil oplossen. Er groeit echter een tweede stroming in dit land dat fysiek propageert. En uitvoert.

Kun je maar beter meedoen.

Ik heb echter wel mijn lengte 1 meter 92 en gewicht 95 kg mee. Heb al een paar keer een confrontatie gehad. Zowel met de auto als op de fiets. En het telkens met een dreigend gesproken woord van mijn kant op kunnen lossen.

Ik zal ook ooit mijn gelijke treffen. Maar ik ben me dat wel bewust. En als ik in een fractie zie dat de confrontatie voor mij verkeerd uitvalt smeer ik 'm.
Je maakt immers in een split second de afweging of je 'iemand kan hebben of niet' .

Zemelaar zei:

Wat ik me serieus afvraag is wat er toen omging in jouw hoofd?
Waar was jouw oerreactie toen jij die klap/nagel in jouw gezicht kreeg?
Ik ken jouw fysiek niet. Maar was de dreiging van die vader dermate indrukwekkend dat jij inbond?

Kijk, niets logischer dan inbinden als daar Badr Hari staat. Of iemand met zo'n postuur. Dan smeerde ik 'm ook. Maar als het een slampamper met kippenborstje is veeg je toch de vloer met zo'n kneus aan?

Ik heb het echt bij mezelf gemerkt. Jaren fanatiek fitness met gewichten is een boost voor je zelfvertrouwen.
En die uitstraling neem je in een confrontatie mee.

Toen jij direct na die klap het raam wilde sluiten wist jouw tegenpartij genoeg. Die is bang.
Je had uit je vel moeten springen. En ja, daarin kun je jezelf oppeppen. Dan had die dreigende vader misschien wel ingebonden. Weet jij veel.

Het is vaak meer bluf en blaffen. Op tegengas rekenen ze niet.

Ik zou gaan trainen. Serieus. Lichaamstaal. Biceps en borstomvang. Daar hebben zulke tokkies WEL respect voor.

Wat een kansloze reactie en advies! Goed idee om het nog meer te (kunnen) laten escaleren door met geweld te reageren. Misschien weet je het niet, maar vluchten en bevriezen zijn net zo goed oerreacties. Reacties die het beste passen bij Janus en hem op dat moment hebben geholpen om te overleven.
Maar nee, dan krijg je stel van die mensen met te veel uitstraling omdat ze te veel vrije tijd hadden. Dat is inderdaad communiceren en conflictbeheersing in optima forma! (td)

Rob0032 zei:
Maar nee, dan krijg je stel van die mensen met te veel uitstraling omdat ze te veel vrije tijd hadden. Dat is inderdaad communiceren en conflictbeheersing in optima forma! (td)

Conflictbeheersing is ook dreigen met je eigen kracht. Vraag het de VS en de USSR in de Koude Oorlog maar.

Is op individueel niveau niet anders.

Totdat we dat niet inzien zal een conducteur de lul blijven. Laat Badr Hari kaartjes knippen. Wedden dat 'm niks overkomt.

Net of dat advies deugt om maar flink je spieren op te pompen want dan vallen ze je niet aan.
Je hebt ook mensen die geweld verafschuwen en er zo snel weg willen/ confrontatie vermijden niet omdat ze bang zijn maar omdat het niet in hun aard zit.
Daarnaast zijn VEEL, dus niet de MEESTE, Bodybuilders/semi bodybuilders super relaxt en ontspannen en totaal niet gewelddadig. Zij gebruiken hun torso niet om mensen bang te maken, respect af te dwingen, zij beoefenen/kicken op de sport.
Bovendien is zo'n kleerkast misschien wel sterk maar niet snel en flexibel, beter volg je in de SPORTSCHOOL trainingen weerbaarheid / zelf verdedigings technieken.

Zemelaar zei:
Rob0032 zei:

Conflictbeheersing is ook dreigen met je eigen kracht. Vraag het de VS en de USSR in de Koude Oorlog maar.

Is op individueel niveau niet anders.

Totdat we dat niet inzien zal een conducteur de lul blijven. Laat Badr Hari kaartjes knippen. Wedden dat 'm niks overkomt.

En wat hebben we geleerd van de Koude Oorlog? Dat het helemaal niets heeft opgeleverd.
Conflictbeheersing is ontwapening, niet een zinloze wedloop waardoor alleen de schade kan (en zal) toenemen.
Ik ben tamelijk sterk, maar ik zal nimmer als een Brede Billy naar iemand lopen en uitstralen hoe sterk ik wel niet ben om iemand te imponeren en bang te maken. Actie is reactie, en die magere Henkie van 1m60 kan dan ook schrikken en een wapen pakken. "Ja agent, hij kwam heel dreigend op mij aflopen en uit zelfverdediging sloeg ik 'm maar met een zaklamp, ik moest wel!".
Heeft niets met beheersing te maken. Je creëert namelijk een totaal onbeheersbare situatie die alleen maar negatief kan uitpakken. Ik heb jarenlang trainingen gegeven over conflictbeheersing en escalatie staat bovenaan van hetgeen je moet vermijden. Breed op iemand aflopen werkt dit juist in de hand.

Misschien weet je het niet, maar vluchten en bevriezen zijn net zo goed oerreacties. Reacties die het beste passen bij Janus en hem op dat moment hebben geholpen om te overleven.

Dat ontken ik toch ook niet. Die afweging maak je op dat moment. Ik heb als voetganger weleens een automobilist aangesproken die mij bijna van de sokken reed terwijl ik voorrang had. Meneer reed de rotonde om en kwam terug. Stapte uit en vroeg mij wat er was. Meneer was 2 meter en 150 kg. Dan pas ik mijn verhaal aan de situatie aan. Ik doe mijn verhaal en ben assertief maar ben minder dreigend en meer op het gemoed spelen. Leuke was dat er net een kennis van die grote meneer langsreed. Ik zag ze even naar mekaar glimlachen. Zo van, welke kneus durft jou aan te spreken.

Want zo werkt het nou eenmaal. Groot, breed en sterk maakt indruk. Als je je dan met een glimlach in je ondergeschikte rol plaatst oogst je nog respect ook van hun.

Ik vind het een beetje de rollen omdraaien Zemelaar.
Jij doet het voorkomen dat het Janus Diedericus zijn eigen schuld is, dat het zo is afgelopen. Had hij maar niet.....
Bij Nsconducteurs ligt het ook niet aan de doorgesnoven types die hen aanvallen omdat ze het er niet mee eens zijn gecontroleerd te worden op hun plaatsbewijs...

Ik heb ook eens zo'n mafketel bij mijn auto gehad. Leverde mij slechts een flinke deuk in mijn portier op, omdat ik de deur net op tijd op slot had.
Heb toen direct 112 gebeld.
Mannetje bleek een bekende van de politie te zijn.

Zemelaar zei:
Misschien weet je het niet, maar vluchten en bevriezen zijn net zo goed oerreacties. Reacties die het beste passen bij Janus en hem op dat moment hebben geholpen om te overleven.

Dat ontken ik toch ook niet. Die afweging maak je op dat moment. Ik heb als voetganger weleens een automobilist aangesproken die mij bijna van de sokken reed terwijl ik voorrang had. Meneer reed de rotonde om en kwam terug. Stapte uit en vroeg mij wat er was. Meneer was 2 meter en 150 kg. Dan pas ik mijn verhaal aan de situatie aan. Ik doe mijn verhaal en ben assertief maar ben minder dreigend en meer op het gemoed spelen. Leuke was dat er net een kennis van die grote meneer langsreed. Ik zag ze even naar mekaar glimlachen. Zo van, welke kneus durft jou aan te spreken.

Want zo werkt het nou eenmaal. Groot, breed en sterk maakt indruk. Als je je dan met een glimlach in je ondergeschikte rol plaatst oogst je nog respect ook van hun.

Nog makkelijker: in plaats van naar de sportschool te gaan kun je ook een wapen kopen. Wedden dat de tokkies ineens niet meer zo'n grote mond hebben als je een AK-47 onder hun neus duwt?

8-)

Op deze reaktie had ik niet gerekend.
Kan me goed voorstellen dat je de eerste tijd wantrouwend in het verkeer bent.
Probleem is ook dat je dus totaal niet op het uiterlijk/soort auto kan afgaan.
Er zijn heel veel gezinnen in Nederland die met een Opel Meriva rijden ...:(

Hoe hierop te reageren?

Probleem is al dat je totaal niet op rekent op een dergelijke reaktie/aanval.
Volgende probleem is dat de tegenstanders in de meerderheid zijn.

Probeer dan maar eens rustig te blijven en de boel in de hand te houden.

Als een politieman op deze manier wordt bejegend roept hij waarschijnlijk versterking in van zijn collega's in.
Ik zou niet weten wat je moet doen (behalve weglopen of 112 bellen) tegen een groep die zich tegen je keert.

Weet niet of dit al eens voorbij gekomen is, maar de reaktie lijkt heel veel op dit voorval:
Vrachtwagenchauffeur achtervolgd en bedreigd door agressief drietal

De chauffeur belde de politie en bleef onderwijl doorfilmen: Vrachtwagenchauffeur in Rotterdam belaagd

Je zou je haast verplicht voelen om om een dashcam o.i.d. in de auto te hebben ...:(

Ik heb één keer een opgefokt type naast mijn auto gehad, die komend van de snelweg en bumperklevend op de afrit meende links langs mij te kunnen steken toen de afrit zich splitste in een baan voor links- en een baan voor rechtsaf. Pech voor hem dat ik zelf ook linksaf wilde. Meneer let kennelijk niet op richtingaanwijzers en moest in de remmen. Helaas was aan het eind van de afrit het licht rood dus moest ik stoppen. Meneer springt uit zijn auto, ik deed alvast mijn raam dicht. Toen hij naast mijn auto stond te schreeuwen heb ik het raam een centimeter open gedaan en gezegd dat hij niet zo wild moet rijden. Voordat hij nog wat terug kon zeggen werd hij vanuit zijn auto teruggeroepen door zijn vriendin waar hij gehoor aan gaf. Daarna reden ze nog een tijdje rustig achter ons. In de achteruitkijkspiegel zag ik dat de vriendin flink tekeer ging tegen het meneertje. Dat deed mij deugt.

Ik vind het een beetje de rollen omdraaien Zemelaar.
Jij doet het voorkomen dat het Janus Diedericus zijn eigen schuld is, dat het zo is afgelopen. Had hij maar niet.....

Hij heeft er zeker een aandeel in dat hij is behandeld zoals hij is behandeld. Ik weet wel dat dat niet is wat jullie willen horen. Maar zo is het wel. Tenminste, zo vind ik dat wel.

Je moet je weerbaar maken. Dat schrikt af. Nooit voor de volle 100 %. Dat weet ik ook wel. Je zal inderdaad magere Henkie met zijn pistool treffen.
Maar over het algemeen zijn de mensen met grote bekken die al gebarend op je af komen blaffende honden. Die niet bijten.

En let wel, ik spreek nog steeds vanuit mijn eigen ervaring. Ik heb geen jarenlang trainingen gegeven over conflictbeheersing. Ik praat puur voor mezelf. Vanuit mijn eigen ervaring. En zo moeten mijn opmerkingen dan ook worden beoordeeld.

Ik heb ook weleens razend en tierend voor een knul van een jaar of 18 gestaan. Die al met zijn fietsketting klaar stond.
Snotaap fietste mij bijna van de stoep. Die heb ik verbaal even goed duidelijk gemaakt hoe ik er over dacht. Die fietsketting was dan ook om zich tegen mij te beschermen. Dat zei hij mij nadat de gemoederen waren bedaard.

Ik heb weleens een driftige automobilist voor mij gehad op het parkeerterrein. Die had mij tot daar achtervolgd omdat mijn rijstijl, ik blokkeerde op de snelweg zijn doorgang volgens hem, hem niet zinde. Verbaal hem duidelijk gemaakt dat hij op moest donderen. Of er gebeuren andere dingen.

En nee, ik ben helemaal geen echte type bodybuilder. Ik ben wel wat breder dan de normale man. Maar ik laat mij gewoon het kaas niet van het brood eten. Dan word ik kwaad. Dan maakt het mij aangedane onrecht adrenaline in mij los. Waardoor ik reageer zoals ik reageer. En dat gecombineerd met 95 kg en 1 meter 92 plus mijn iets bredere uiterlijk maakt dat de meesten inbinden.

Maar wat ik al zei, dat schat ik in op het moment dat ik de persoon tegenover mij zie. Zal wel instinct en oergedrag zijn. Kijken of je 'm kan hebben.

En anders inbinden en wegwezen. Wat trouwens ook weleens is gebeurd. Werd ik een tijdje opgedrukt door een vrachtwagen. Dat irriteerde mij zo dat ik op een gegeven moment 50 ging rijden waar je 80 mocht. Chauffeur toeteren. Komt er een stoplicht bij wegwerkzaamheden. Maar het gekke, vrachtwagen stopt een meter of honderd achter mij. En zie ik de chauffeur luid zwaaiend en gebarend uitstappen. En op mij afkomen. Toen heb ik ook eieren voor mijn geld gekozen. En ben stijf van de adrenaline door rood gereden en 'm gesmeerd.

Was trouwens nog VOOR mijn sportschooltijd. Dat is toen ook een van de redenen geweest om te gaan trainen. Om mij weerbaarder en assertiever te maken. Om zelfvertrouwen bij mezelf te kweken. Om in het vervolg die chauffeur op te wachten. En verhaal te halen.

Wat dus ondertussen een paar keer is gebeurd.

En wellicht tref ik ooit de verkeerde. Maar tot nu toe heeft mijn adrenaline mij nog aardig geholpen.

En nog even dit, de wederzijdse bewapening tussen de VS en de USSR heeft wel degelijk wat opgeleverd. Namelijk geen wereldwijd conflict gelijk WO1 en WO2.

Gewoon omdat de beide grootmachten bang voor mekaar zijn. Afschrikking werkt.

Alle trainingen over conflictbeheersing en escallatie ten spijt: bij dat soort instinctief handelend volk is er maar 1 effectief middel en dat is aanpakken zoals ze zelf willen handelen.
Direct uit de auto stappen en met een hoop verbaal geweld er op af gaan, en als hun handjes beginnen te wapperen gelijk de eerste tik vol op de neus of strottenhoofd uitdelen nog voordat ze jou kunnen raken.

Het is net als met hondentraining: gelijk laten merken wie er de baas is, en indien nog noodzakelijk even letterlijk op het gevoel werken.

Een keer heeft iemand mij tot stoppen gedwongen. Dan ga ik dreigen met de auto. Stukje afstand houden en zodra hij op je aan loopt trek je een beetje op. Toen was het klaar.

Muddy Bandit zei:
Alle trainingen over conflictbeheersing en escallatie ten spijt: bij dat soort instinctief handelend volk is er maar 1 effectief middel en dat is aanpakken zoals ze zelf willen handelen.
Direct uit de auto stappen en met een hoop verbaal geweld er op af gaan, en als hun handjes beginnen te wapperen gelijk de eerste tik vol op de neus of strottenhoofd uitdelen nog voordat ze jou kunnen raken.

Het is net als met hondentraining: gelijk laten merken wie er de baas is, en indien nog noodzakelijk even letterlijk op het gevoel werken.

Precies, dat is de beste methode! Gewoon lekker terug die oertijd in en je net zo achterlijk gedragen 'dat soort'. Want ja, jij bent echt goed in staat om iemand anders in te schatten en te weten wat iemand van plan is. Dan zit jouw eerst tik al op andermans neus...

Dit soort tuig is dus van dezelfde club als degenen die Janus hebben aangepakt. En maar met het vingertje wijzen naar de ander, want wat zijn we toch onschuldig... (td)

Rob, als het op geweld aankomt, of op de dreiging van geweld, is de mens inderdaad terug in de oertijd. Dan is de beschaving even volledig weg. En overheerst het recht van de sterkste. Of van die er sterk uitziet. Niet anders dan in de dierenwereld.

Een kat zet zijn staart op. Een man maakt zich breed. Dat kan je ordinaire onzin vinden. Maar zo werkt het wel. Alle trainingen ten spijt.

Ik ken Janus niet. Ken zijn postuur niet. Maar adviseer hem wel zich weerbaarder te maken. Dat adviseer ik nu mijn kleinkinderen ook als ze worden gepest. Terug pesten en desnoods even fysiek ingrijpen. Dat is namelijk de taal die iedereen begrijpt. En omgekeerd ook hè. Ik word met mijn grote bek op het werk in de kantine ook weleens afgebrand en afgezeken. De beste leermeester is dat. Dan is het direct over.

Zoete woordjes helpen niet.

Zemelaar zei:
Rob, als het op geweld aankomt, of op de dreiging van geweld, is de mens inderdaad terug in de oertijd. Dan is de beschaving even volledig weg. En overheerst het recht van de sterkste. Of van die er sterk uitziet. Niet anders dan in de dierenwereld.

Een kat zet zijn staart op. Een man maakt zich breed. Dat kan je ordinaire onzin vinden. Maar zo werkt het wel. Alle trainingen ten spijt.

Werkt het wel ja? Wat is dit nu weer voor onzin! Sla eens een willekeurige krant open en kijk eens naar alle vechtpartijen die ernstig uit de hand zijn gelopen. Ja, dat werkt echt! Bovendien ging het bericht waarop ik reageerde niet over een reactie geven, maar op het direct uitvoeren van actie. Met een hoop verbaal geweld eropaf en de eerste tik uitdelen. Dan ben jij dus degene die fout zit, niet de ander. En als je instinctieve gedrag inhoudt dat jij de eerste stappen zet en bepaalde fatsoensnormen overschrijdt (die ik dus niet stel, maar de wet) dan ben je in mijn ogen ook zeker niet in staat om de intenties van een ander in te schatten, en wordt de kans evenredig vergroot dat de intenties helemaal niet zo bedreigend waren. Dat kun je ook niet maken, want je bent te druk bezig met breed zijn, verbaal geweld te uiten en een eerste tik uit te delen, dat er voor een gangbare vorm van communiceren (je weet wel, praten) geen enkele ruimte is.

Rob, jij mist mijn punt. Als je door drie boze mannen wordt belaagd, gelijk dat filmpje van die vrachtwagenchauffeur, maak je weinig kans. Dat win je niet. Of je moet inderdaad getraind kickbokser zijn. Wegwezen dus.

Mijn punt is meer de één op één confrontatie zoals ik ze heb meegemaakt. Of zoals het geval Janus. Twee vrouwen, een kind en een man. Het gaat dan om die man. Hoe agressief en hoe sterk is die? Dat kun je inderdaad in één oogopslag zien. Het instinct zal daarin adviseren. Heb dat ergens gelezen, in Quest geloof ik. Jaja, Quest.;)

Ga voor jezelf maar eens na. Loop door de stad. En kijk naar de mannen. In een fractie weet jij, of beter je instinct en je reptielenverstand, of jij hem aan kan of niet. Dat schat je in een fractie in. Dat is nog van uit de oertijd.

Groepen jongeren, stijf van de drank en drugs, die een eenling in mekaar beuken win je uiteraard nooit. Maar dat bedoel ik ook helemaal niet. Ik bedoel mano a mano.

ik heb persoonlijk een bloedhekel aan klappen uitdelen. Heb ik in mijn leven nog nooit hoeven doen overigens. Altijd op een andere manier op kunnen lossen.

Je houdt iets in stand wat niet wenselijk is. Door je agressief te gedragen tegenover een ander die agressief naar jou is, hou je iets in stand. Agressie.

Vergelijk het met fietsen.....mensen kopen gestolen fietsen en klagen vervolgens als deze weer gejat wordt.

Zemelaar zei:
Maar adviseer hem wel zich weerbaarder te maken.

En nogmaals, waarom moet dat middels fysiek voorkomen? Een vuurwapen kopen vergt minder inspanning, en is veel efficienter. Of overschrijd je dan ineens wel een bepaalde grens?

Terug
Bovenaan