Guest
Zemelaar zei:Mag hopen van wel inderdaad.
Maar laat onverlet waar dan de grens ligt. Nu reed de Audi 140. 70 te snel. Wanneer treft de Audi, wat zijn snelheid betreft, geen aansprakelijkheid. Bij 0 te snel? Bij 10 te snel? Bij 20 te snel? Bij 30 te snel?
Benieuwd hoe fredd, die nogal stellig in zijn snelheid versus inhalen was, hier over denkt.
Nou mijn gedachten en mening wil ik wel met je delen.
Het grote verschil is dat het hier natuurlijk een situatie betreft die onvergelijkbaar is met een inhaal situatie op een snelweg.
Een snelweg is een omgeving met ONgelijkvloerse kruispunten. Met andere woorden, iedereen heeft dezelfde rijrichting en kan elkaar niet kruisen en is het normaal dat de snelheid per definitie hoog ligt en dat het normaal is dat je kan worden ingehaald. Daar is de omgeving op ingericht.
In jouw voorbeeld is dat niet van toepassing en is het natuurlijk idioot om in een omgeving waar een andere verkeersdeelnemer kan afslaan dergelijke snelheden te rijden. Dan kom je in een situatie terecht waarin de afslaande partij geen goede inschatting kan maken omdat dit extreem afwijkt van wat in die omgeving als normaal wordt gezien, met dit vreselijke ongeval tot gevolg.
Maar om de rechtsgang in discutabele (voorrangs) gevallen nog eens te duiden:
Een kennis van mij is jaren geleden aangereden door een dronken automobilist die veel te hard van rechts kwam door een rood verkeerslicht. (dus drie overtredingen, allemaal vastgesteld door politie)
Gevolg, de medepassagier van die kennis is hierbij komen te overlijden. Alsof dat nog niet erg genoeg was, kreeg hij ook nog een procesverbaal vanwege het niet verlenen van voorrang aan verkeer van rechts.
Maar mijn punt is dat het vooral veel kinderachtig/penisnijd gedrag is om niet te willen wachten tot een rijstrook vrij is en altijd maar de neiging hebben anderen door irritant gedrag te willen wijzen op zaken die jou niet aanstaan.
Het is een maatschappelijke normvervaging die in mijn optiek ontstaat door de te hoge bevolkingsdichtheid in dit land.