Gewoon Dirk
Wegverkenner
Paulus0013 zei:En vind je dit gedrag nu zelf ook niet kinderachtig van jezelf? Je klaagt over een ander, maar gaat zelf net zo goed irritant lopen doen.Janus Diedericus (koning van de kartbaan) zei:Blackadder the 5th zei:Zemelaar zei:Het is zelfs bijna absurd. Rij ik naar mijn werk op een verder lege weg, hangt er kilometers een auto op een halve tot 1 seconde achter mij. Haal dan in. Maar nee, blijven bumperkleven.
Waarom, denk ik dan. Ik vind dat absurd. Zit daar een apathisch figuur achter het stuur? Is dat een robot op de automatische piloot?
Ik heb op zulke momenten nog wel eens dat mijn voorruit spontaan smerig wordt.
Ik moet dan wel even sproeien om de boel weer schoon te krijgen ...![]()
Gewoon het gas loslaten, willen ze je vanzelf voorbij.
Ik had vanochtend ook weer zo'n levensmoe zijnde kamikazepiloot op mijn gat hangen. Ik had net een vrachtwagen ingehaald maar voordat ik maar kon denken aan naar rechts gaan zat mijn achterligger bijna op mijn bumper, ik kon de grill al niet meer zien in mijn binnenspiegel. Op zulke momenten laat ik mijn gas los en wacht ik even met naar rechts gaan, het liefste net zo lang tot de achtervolger zelf rechts in wil gaan halen. Geef me de ruimte en ik zal netjes bijtijds naar rechts gaan maar reken er niet op dat ik een voertuig inhaal en deze dan maar afsnij om terug op rechts te komen, ik respecteer ook zijn volgafstand.
Overigens, als iemand al zo snel achter je zit kan je je ook afvragen of je hem niet hindert bij het wisselen van rijstrook. Je dient immers ook de snelheid en ruimte in te schatten alvorens je gaat inhalen.
Ben je de boel nu niet een beetje aan het omdraaien? Als ik netjes rond Vmax rij en ik zie op enkele honderden meters achter mij een auto aankomen dan kan ik gewoon naar links om in te gaan halen. Zou die andere automobilist zich ook gewoon aan de Vmax houden dan zou hij niet eens bij me in de buurt komen eer ik voorbij de vrachtwagen ben. Hij kiest er zelf voor (veel) te hard te gaan rijden dan weet je dat er wel eens een trager persoon voor je kan rijden. Nogmaals, ik ging ruim voor hij in de buurt was opzij, had hij simpelweg zijn gas los gelaten dan had hij nooit zo dicht bij me gekomen. Dat is immers ook autorijden, anticiperen op wat er om je heen gebeurt. Maar nee, deze bestuurder koos er bewust voor omdicht op mijn gat te gaan rijden waarschijnlijk met als doel mij opzij te dreigen. Dat is niet alleen ontzettend kinderachtig maar ook gewoon levensgevaarlijk. Dat hij zijn eigen leven in gevaar brengt is tat daar aan toe maar een ander (ik in dit geval) heb je met rust te laten. Kan je dat niet dan verdien je het om "getreiterd" te worden of zoals iemand anders zei: als de achtervolger zijn volgafstand (2 sec) niet wil aanpassen aan de snelheid dan moet de koploper zijn snelheid maar aanpassen aan de volgafstand.
Buiten dat vind ik het een beetje vreemd om het op te nemen voor degene die meerdere overtredingen begaat.