Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Leon in z'n SEAT zei:
Rechts inhalen mag (als fietser). Ik heb ook eens de fout gemaakt om me daar over te beklagen hier. Regels zijn regels en domme acties moeten kunnen zolang het wetboek het niet verbiedt... 8-)

Niet meer als het voertuig voorgesorteerd staat.

stoterstangen90 zei:
RHD rijden heb je zo onder de knie.
(ervaringsdeskundige met 2 RHD auto's)
Ik had het ook redelijk snel onder de knie, en vervolgens schakelde ik bij mijn eerste ritje hier te lande weer via het portiervak links van me... :D

Fukuppy zei:
Wat ik overigens het lastigst vond om aan te wennen was het feit dat de hendels voor richtingaanwijzer en ruitenwissers ook omgekeerd zaten.
In onze Passat niet.

Wel wennen: in de binnenspiegel kijken. Dat heeft wel een dag of drie geduurd, voordat dat echt automatisch ging.

Boppie zei:
Met andere woorden, jij hebt een goede vakantie gehad, jouw partner stond doodsangsten uit en stond stijf van de stress.:}
Haha, nou inderdaad. Ze zei niks, maar qua geluidjes en nonverbale communicatie was wel te merken dat het ook voor haar even wennen was. Grotendeels omdat het wegbeeld compleet verkeerd om was en vooral dat het buitengewoon leuk is om op die rustige bochtige weggetjes de wegligging van je auto eens te proberen. Veel weggetjes die erom schreeuwen ze nog eens te proberen met een lotus 7 of zo.

Leon in z'n SEAT zei:
Ik denk dat ik me vooral zou vergissen bij kruisingen (verkeer van links/rechts) en bij rotondes. Maar goed, heb nog nooit in zo'n auto/land gereden. Lijkt me wel een aparte ervaring :)
Gek genoeg voelde dat volkomen logisch aan. Ik dacht dat het raar zou voelen bij rotondes, voor het gevoel tegen de richting in rijden, maar ik heb dat geen moment zo ervaren. En bij kruisingen klopte het ook gewoon op de een of andere manier.

Zo, ik ben weer bij, gaan weer met die banaan!

Goedendag zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Rechts inhalen mag (als fietser). Ik heb ook eens de fout gemaakt om me daar over te beklagen hier. Regels zijn regels en domme acties moeten kunnen zolang het wetboek het niet verbiedt... 8-)

Het mag inderdaad, maar om dat nou bij een auto te doen die rechtsaf slaat...
Ze heeft het vast nog nooit bij een vrachtwagen gedaan, anders zat ze niet gezellig met haar 70jr op de fiets...

Tja, ouderen op de fiets denken vaak al gauw dat ze alleen zijn op de weg.. Waarschijnlijk 'bang' om te vallen als ze moeten stoppen. :(

Of stijf en stram. Waardoor even snel omkijken moeizaam gaat. En zelfs pijn doet.

PauseBreak zei:
Leon in z'n SEAT zei:

Niet meer als het voertuig voorgesorteerd staat.
Klopt, maar in de praktijk is dat pas het geval als je de ruimte tussen auto en stoeprand wind- en waterdicht afsluit. Met bij voorkeur een dikke betonwand op de stoep en/of in de naastgelegen berm.

Zemelaar zei:
Of stijf en stram. Waardoor even snel omkijken moeizaam gaat. En zelfs pijn doet.
Moet je vooral naast iemand gaan fietsen inderdaad *-)

D. Elzinga zei:
Ik kwam net (op de fiets) uit op deze weg en wilde linksaf (wat ik ook aangaf). Van links kwam een Renault die geen aanstalten maakte om te stoppen, wat voor mij reden was om iets af te remmen. Inderdaad reed de Renault gewoon door, en aangezien ik de auto verderop zag parkeren heb ik de bestuurster hier even op aangesproken. Haar redenatie was dat ze vond dat ze kon doorrijden omdat ik remde.

Nu ik hier over nadenk vind ik dit echter een wat vreemde redenatie: het is niet zo dat ik ineens geen voorrang meer heb omdat ik snelheid minder. Sowieso zou het natuurlijk dwaas zijn om bewust het risico op een ongeval te nemen omdat ik van rechts kom.

Ergens begrijp ik het wel (let wel: ik keur het niet goed!). Hoe vaak blijven fietsers van rechts je immers niet aanstaren met zo'n lege blik die je eerder verwacht van een herkauwende koe in de wei, zo van waarom rijdt-ie nou niet door? Daarmee wordt een verwachtingspatroon gecreëerd die niet meer aansluit op de verkeersregels. Een beetje vergelijkbaar met dat steeds meer invoegers maar verwachten dat je optieft naar de linkerbaan i.p.v. dat ze het gas intrappen en zelf een plekje zoeken.

@PM zei:
Was het dit topic waarin we het laatst hadden over de do's en don'ts aangaande richting aangeven voor en op rotondes?
Vanavond weer een nieuwe variant gezien: rechtsknipperen bij het oprijden, op de rotonde weer uit zetten, half rond rijden en zonder knipperen de rotonde verlaten...

Gisterochtend reed ik weer eens achter het desbetreffende voertuig, exact dezelfde routine bij exact dezelfde rotonde (behalve dat we dit keer in zuidelijke richting reden i.p.v. noordelijke). Was dus geen foutje de vorige keer.

@PM zei:
@PM zei:
Was het dit topic waarin we het laatst hadden over de do's en don'ts aangaande richting aangeven voor en op rotondes?
Vanavond weer een nieuwe variant gezien: rechtsknipperen bij het oprijden, op de rotonde weer uit zetten, half rond rijden en zonder knipperen de rotonde verlaten...

Gisterochtend reed ik weer eens achter het desbetreffende voertuig, exact dezelfde routine bij exact dezelfde rotonde (behalve dat we dit keer in zuidelijke richting reden i.p.v. noordelijke). Was dus geen foutje de vorige keer.

Dit maakte ik laatst ook mee inderdaad.. sta je raar te kijken.. zéker als de desbetreffende automobiliste (incl. passagiers) mij raar aankijken waarom ik 'half' op hun rijbaan sta..8-)

Andersom begrijp ik bestuurders ook niet die blijven wachten op het moment dat ik toch duidelijk aangeef naar rechts te gaan.. Is bij 1/4 het geval..
Ik geef voor het oprijden al richting aan.. dat kan men zien én de rotonde heeft zodanige ruimte dat bij het oprijden de gekozen lijn toch duidelijk aangeeft dat ik rechtsaf ga.. Jammer voor de wachtende automobilisten achter zo'n persoon.

Durashift zei:
Andersom begrijp ik bestuurders ook niet die blijven wachten op het moment dat ik toch duidelijk aangeef naar rechts te gaan.

Je zal ze de kost geven die richting aangeven en toch doorrijden. Heb het zelf echt al een paar keer gezien. En wat krijg je dan, dan wacht ik tot ze echt fysiek afslaan. Pas dan rij ik door.

Zemelaar zei:
Durashift zei:
Andersom begrijp ik bestuurders ook niet die blijven wachten op het moment dat ik toch duidelijk aangeef naar rechts te gaan.

Je zal ze de kost geven die richting aangeven en toch doorrijden. Heb het zelf echt al een paar keer gezien. En wat krijg je dan, dan wacht ik tot ze echt fysiek afslaan. Pas dan rij ik door.

Hier nog iemand die wacht tot de auto is afgeslagen. Ben het te vaak tegengekomen dat mensen wel knipperen, maar vervolgens wel op de rotonde blijven.

Joël D. zei:
Zemelaar zei:
Durashift zei:

Hier nog iemand die wacht tot de auto is afgeslagen. Ben het te vaak tegengekomen dat mensen wel knipperen, maar vervolgens wel op de rotonde blijven.

Ik twijfel ook altijd. Maar daarbij let ik wel op wie achter het stuur zit. Een bejaarde: niet vertrouwen. Die weten vaak niet dat ze er nog zijn. Sorry dat ik het zo zeg, maar het is gewoon zo. Mannen in de dertig/veertig: daar kun je wel op afgaan. Vrouwen geven vaak geen richting aan. Die hebben alleen maar haast.

wat is ritsen voor sommige mensen toch lastig

gisteravond reed ik hier:

een blonde troela in eeen mini wil me inhalen. ik denk nog ze mag wel gas geven anders gaat ze het verdrijvingsvlak over. dat deed ze dan ook volledig, kan ik in de ankers omdat zij niet kan rijden. (td)

Net in Oost-Souburg bijna een fietsende opa "dood" gereden op de Burgemeester Stemerdinglaan.

Ik reed express al tegen de middenberm aan met 45km/u (in plaats van 50km/u). Want fietser en nog een fossiel ook
Opa kijkt niet om (had ook geen spiegeltje), geeft richting aan (dat dan weer wel) en hoekt gelijk zijn fiets naar links. Het grootste probleem was alleen dat mijn neusje al ter hoogte van zijn achterwiel was. Met een noodstop (zonder blokerende wielen [en dat zonder ABS ;) ]) kon een aanrijding voorkomen worden.

Opa fietste vrolijk verder zonder zich zelfs maar te storen aan mijn claxoneren,
Mijn conclusie: opa was stijf (niet achterom kijken) en doof (totaal geen reactie op claxon), het lijkt mij dat opa 1) beter een spiegel op zijn fiets kan monteren en een gehoorapparaat aan kan schaffen of 2) voortaan gewoon beter achter de geraniums kan blijven zitten

Daarom ben ik ook extra voorzichtig bij ouderen en kinderen.

Verbaas me over de kinderen die al bericht typend en met oordopjes in slingerend over de weg fietsen. Echt 0,0 benul van de gevaren om hun heen...

Ouderen pas ik altijd op als ze stil gaan staan. Daar hebben sommigen toch wel 4 meter in de breedte voor nodig...

Ik had vandaag ook een leuke. Ik wil de weg opdraaien als ik van links een auto zie aankomen die richting aangeeft voor hem naar rechts. Ik ga er dus vanuit dat hij afslaat naar daar waar ik sta, want hij geeft immers richting aan. Toch wachtte ik even, want ik vertrouwde het niet. Mijn gevoel bleek weer eens waarheid, meneer reed gewoon rechtdoor. Maar goed dat ik het opdraaien van de weg niet verder doorzette, dat had gegarandeerd raak geweest. Ik heb ook even de tips van hier opgevolgd en een ram op de claxon gegeven. Meneer keek mij even aan. Wat dat nu verder toe heeft gevoegd is mij niet duidelijk. Ik kan uit die zeer korte blik niet opmaken of meneer de situatie net zo heeft beleefd als ik.

Tevens verderop weer mensen tegengekomen die ruimschoots voor het invoegen weer eens richting aan gingen geven. Schijnbaar menen zijn door complete geluidsmuren heen te kunnen ofzo. Ik heb eens gekeken welk volk het nu weer betrof. Wederom een wat ouder iemand met grijs haar.
Ik blijf er toch het gevoel bij hebben dat zulke mensen geen flauw benul van de regels hebben. En vraag me in het verlengde daarvan dus af of het wijs is dat zij een auto besturen.
Ook zou ik zo iemand eens willen vragen naar het hoe of waarom. Iets dat doorgaans lastig gaat als we rijden natuurlijk.

Netjes dat je zo een ongeluk kan voorkomen.

Vandaag kwam ik hier een spookrijdster tegen.

Precies na de bocht.
Gelukkig reed ik rechts en was ik alleen...

Ze had het wel door toen ik eraan kwam dus ging meteen op de juiste weghelft verder.

Ik kwam er van de week hier eentje tegen. BMW, petje, Pools kenteken, afijn de vooroordelen waren niet van de lucht. De parkeerstrook waar op de Streetviewfoto het busje staat geparkeerd had ik wel even nodig.

Dit is erg:
Ik liep op een zebrapad en een BMW 1-serie kwam er aan en gaf flink gas om voor me langs te rijden. Hij reed bijna over mijn tenen. Wat zijn er toch een idioten op deze wereld. Jammer dat ik mijn hoofd er niet bij had om zijn kenteken te onthouden. Was in Bilthoven, vandaag, Sperwerlaan om 10.50, donkerkleurige BMW 1.

Tja, spookrijden. Ik heb het een keer gedaan, onbewust uiteraard. Het was 's avonds en dus donker, in een stad waar ik verder niet bekend was. Ik moest linksaf bij de verkeerslichten, maar het licht stond nog op rood. Dus wat doe ik, ik sorteer voor op de linker strook, achter twee andere auto's. Licht op groen, iedereen trekt op en toen werd het even leuk: een toetercencert in stereo, tegenliggers op plekken waar je ze niet wilt, de hele mikmak. Bleek dat we dus gewoon op de verkeerde weghelft stonden. *-) toevallig zag ik vandaag op Discovery Channel hoe dat komt: mensen zijn geneigd om anderen te volgen, om groepen te creëren. Met als gevolg dat we de groep voor ons laten denken in plaats van ons eigen brein te gebruiken. Best bizar eigenlijk. En nee, dat heeft niets met domheid te maken, het blijkt aantoonbaar in het menselijk brein ingebakken te zijn. Programma heet Head Games, aanrader :)

Gisteren maar weer eens een automobilist die al linksknipperend de rotonde verliet.

bat zei:
Gisteren maar weer eens een automobilist die al linksknipperend de rotonde verliet.

Soms vraag je je af wat dit soort mensen bezielt.

Gisteren ook weer: in een 30 km-gebied. Ik rij 30, want ik vind dat een erg goed idee, 30km-gebieden, vaak zijn het wijken met veel kinderen. Zit er een Audi A4 achter me te drukken (het zijn wel erg vaak Audi's of Golfjes die dat doen valt me op, Passats weer niet, erg vreemd, maar goed). Ik zat te denken, die zal wel denken, weer zo'n burgerlijke k*ttoyota. Tja, dat kun je denken, maar die borden staan er toch echt en ik ga echt niet harder in een risicowijk waar je zomaar een kleuter onder je wielen kunt krijgen die een bal achterna rent.

Even later was er een andere auto voor me en die moest remmen voor een auto van rechts (heel normale situatie, was niks bijzonders aan, gebeurt je zes keer per dag). Ik keek in de spiegel, zat die Audi bijna tegen me aan! Dat ging maar net goed. In de spiegel zag ik twee wanhopige armen omhooggaan.

Wat bezielt deze lui eigenlijk???

Ik ben toen even naar rechts gegaan om hem te laten passeren. Dat deed hij dramatisch. Ik vond het opmerkelijk dat er een man van middelbare leeftijd achter het stuur zat. Die zouden toch echt beter moeten weten.

Ik ben niet zo van het 30 rijden op doorgaande wegen (wel in de echte woonwijkjes), maar dat van die wanhopige armen snap ik ook niet. Zou-ie dat ook doen als z'n voorligger voor het rode licht stopt o.i.d.? Of als die voorligger linksaf wil en even op een tegenligger moet wachten? Of als er iets langs de kant van de weg geparkeerd staat en zijn voorligger stopt om een tegenligger voorrang te geven? Of... vul nog maar iets in?

Wat bezielt deze lui eigenlijk???

Misschien lag zijn opa wel op sterven en had hij verschrikkelijke haast?

Ik geef toe dat dit niet heel waarschijnlijk is. Wellicht was hij gewoon wat opgefokt. Een drukke dag gehad op kantoor. Te weinig bewogen, te weinig buitenlucht, te veel koffie, ..., wie zal het zeggen?

Maar het is behoorlijk idioot om zo rond te rijden.

Vandaag naderde ik een overzichtelijk kruispunt waar ik groen had en dus gewoon met 50km/u aan kwam gereden. Het leuke was dat er ook twee gasten waren die doodleuk over gingen steken. Met grote stappen liepen ze diagonaal het kruispunt over. Blijkbaar was hun verwachting dus dat ik gewoon voor ze zou stoppen want uiteindelijk raasde ik op enkele centimeters langs ze heen. Wat bezielt zulke idioten?

Alleen zij die niet daadwerkelijk fatsoenlijk kunnen rijden met hun combinatie nemen rotondes op de volgende wijze:

PauseBreak zei:
Alleen zij die niet daadwerkelijk fatsoenlijk kunnen rijden met hun combinatie nemen rotondes op de volgende wijze:

Hier kan iedere gepensioneerde die zijn BE gekregen heeft op rijden.

Dat lijkt toch ook nergens op. Dat je rekening houdt met je lading is prima, maar pas daar dan je snelheid op aan. Niet je 'lijn'. Ik snap ook niet dat de rijstroken hier niet van elkaar gescheiden zijn met van die betonblokjes. De provincie Overijssel heeft die nog wel ergens in een container liggen nu, aangezien men in Oldenzaal een perfect functionerende rotonde gaat vervangen door verkeerslichten. Dat wordt straks dus weer aansluiten in de rij. Maar volgens de geleerden is dat beter voor de doorstroming *-)

Kunnen en mogen zijn twee dingen inderdaad. In dit geval mag hij het wel, maar kan hij het niet (of zij).

Leon in z'n SEAT zei:
(..)De provincie Overijssel heeft die nog wel ergens in een container liggen nu, aangezien men in Oldenzaal een perfect functionerende rotonde gaat vervangen door verkeerslichten. Dat wordt straks dus weer aansluiten in de rij. Maar volgens de geleerden is dat beter voor de doorstroming *-)

Ik zat gisteren een verkeersitem bij omroep Gelderland te kijken en daarin kwam het verwijderen van een aantal rotonde's op de provinciale rondweg bij Culemborg ter sprake.. Worden ook vervangen door VRi's.. Inderdaad, deels ook als 'doseer' installatie.

Apart. Zou dit een nieuwe trend onder verkeerskundigen zijn/worden?

Of komt dit doordat menig Nederlander geen rotonde op de juiste wijze kan nemen en dat dit in de spits zodanig vertraagt dat andere maatregelen nodig zijn?
Ik denk dat dit een belangrijk punt is.. Men wacht te lang bij het oprijden van rotondes, mede door verkeerd of niet richting aan te geven;)

Nou, vanochtend reed ik van Amsterdam richting Amersfoort over de A1, op een gegeven moment kom je daar op een punt waar de rijbaan van 3 rijstroken naar 2 rijbanen + 1 spitsstrook gaat (die gewoon open was). Ik reed op de middelste rijstrook. Een auto die een stukje voor me reed op de meeste rechtse rijstrook gaf knipperlicht naar links aan, terwijl er voor hem geen reden was om naar links te komen, behalve om van de spitsstrook af te willen (zoals je dat wel vaker ziet). De man leek zich toch te bedenken, want het knipperlicht ging weer uit. Ik haal hem dus in, maar op het moment dat ik schuin naast hem reed, ging het knipperlicht weer aan en zag ik hem langzaam naar links komen, dus ik claxonneerde even kort. Vervolgens wilde ik die man even een "blik van onbegrip" geven, misschien dat de mensen zich dan eens gaan afvragen wat die groene pijltjes boven de weg doen, maar die kans kreeg ik nog niet eens. Ik had al meteen een overtuigende middelvinger in mijn gezicht. Volgens mij hebben zo'n mensen dan het gevoel dat je ze de "vluchtstrook" op drukt ofzo. Ik was er niet helemaal van gediend, heb op mijn beurt nog even mijn ongenoegen laten blijken (zonder verder gevaarlijke capriolen uit te halen), maar ben toen maar doorgereden om mezelf verder frustratie te besparen. Het was overigens een wat oudere man (rond de 60 denk ik) met zijn vrouw naast hem, die al naar haar man aan het gebaren was in de trant van "hou je toch eens een keer rustig, daar gaan we weer.."..

Durashift zei:
Leon in z'n SEAT zei:
(..)De provincie Overijssel heeft die nog wel ergens in een container liggen nu, aangezien men in Oldenzaal een perfect functionerende rotonde gaat vervangen door verkeerslichten. Dat wordt straks dus weer aansluiten in de rij. Maar volgens de geleerden is dat beter voor de doorstroming *-)

Ik zat gisteren een verkeersitem bij omroep Gelderland te kijken en daarin kwam het verwijderen van een aantal rotonde's op de provinciale rondweg bij Culemborg ter sprake.. Worden ook vervangen door VRi's.. Inderdaad, deels ook als 'doseer' installatie.

Apart. Zou dit een nieuwe trend onder verkeerskundigen zijn/worden?

Of komt dit doordat menig Nederlander geen rotonde op de juiste wijze kan nemen en dat dit in de spits zodanig vertraagt dat andere maatregelen nodig zijn?
Ik denk dat dit een belangrijk punt is.. Men wacht te lang bij het oprijden van rotondes, mede door verkeerd of niet richting aan te geven;)

Helemaal mee eens, mensen wachten tot de rotonde helemaal leeg is voordat ze oprijden. Of ze laten een gat vallen naar hun voorligger waar je een LZV met gemak in kwijt kan.

Terwijl een rotonde nou zoveelste veiliger is dan een kruising. Mede door de veel lagere snelheden.

Helaas kan blijkbaar de bevolking niet met de verantwoordelijkheid omgaan. Een rotonde werkt immers dan pas optimaal als er interactie is tussen de gebruikers. En aangezien deze niet van bovenaf is opgelegd, bij een stoplicht bepaalt het stoplicht, ligt egoïsme op de loer.

Wat je dus in de praktijk ook ziet. Men bekommert zich niet om een ander. Terwijl een stoplicht dat wel doet.

Zemelaar zei:
Obstinaat gedrag. Grenzen aftasten. Hoe oud waren ze?

Ik gok ergens achter in de 20. Dit keer staken ze over op een punt waar geen voetgangerslicht was daarom vond ik het opmerkelijk. Want mensen die door rood lopen en fietsen en daarbij zo dicht mogelijk op je af komen ben ik inmiddels wel gewend. Vandaag ook een fietsster die dat geintje uithaalde en daarom tikte ik nog even de rem aan (er zat niemand achter me) om extra langzaam langs haar heen te rijden. Uiteraard voor de veiligheid.:T

Lekker kort erop, en ik kan het niet goed zien, maar het lijkt alsof hij het voor een flauwe bocht naar rechts doet.

Terug
Bovenaan