Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

De personenauto vond blijkbaar dat hij het recht had om te rijden waar die reed omdat die daar nu eenmaal eerder reed en wilde absoluut niet even gas geven of een beetje bijremmen en bleef dus dapper in de dode hoek van de vrachtwagen rijden. Een ongeluk kon dan ook niet uitblijven, wonder boven wonder dat het bij blikschade is gebleven.
Ho eens even daar gaan we weer. Schijnbaar vindt iemand het normaal de regels om te moeten buigen. De personenauto is tot niets verplicht. Waar de drang vandaan komt om de bal toch bij hem neer te leggen ontgaat me dan ook volledig als we uitgaan van de regels die voor iedereen gelden. De vrachtwagen dient op te letten. Dat de auto geen ruimte maakt is jammer, maar zeker in dit geval op een vrij rustige weg, niet meer dan dat.
Ook de suggestie in de eerste zin dat de personenauto blijkbaar iets vond. Nee die vond niet blijkbaar iets. Niet alleen stond (of reed...) ie in zijn recht om daar te blijven rijden, ook is het totaal idioot om te denken dat mensen maar ruimte moéten maken.
Daarnaast zie ik nog matrixborden met een bepaalde maximumsnelheid. Gas geven als suggestie aandragen is nog krankzinniger. Dan zou de personenauto dus mogelijk maar een boete moeten krijgen voor iets waartoe hij helemaal niet verplicht is?
Dat het ongeluk niet kon uitblijven komt door de drang van de vrachtwagenchauffeur om naar rechts te willen.

Paulus0013 zei:
Ho eens even daar gaan we weer. Schijnbaar vindt iemand het normaal de regels om te moeten buigen. De personenauto is tot niets verplicht. Waar de drang vandaan komt om de bal toch bij hem neer te leggen ontgaat me dan ook volledig als we uitgaan van de regels die voor iedereen gelden. De vrachtwagen dient op te letten. Dat de auto geen ruimte maakt is jammer, maar zeker in dit geval op een vrij rustige weg, niet meer dan dat.

Het moet wel werkbaar blijven. Je kan niet van die vrachtwagenchauffeur verwachten dat die alles ziet. Waarom hem dan zo voor het blok zetten? Je kan het 'm ook een beetje gemakkelijker maken.

Op mijn werk moet ik af en toe weleens op een heftruck rijden. En zeker met een zware en hoge last op de vorken is mijn zicht rondom niet altijd optimaal. Daar ontkom je soms niet aan.

Een voetganger, die alle zicht heeft, kan het dan op sommige plekken een heftruck flink lastig kan maken.
Bij het uitrijden uit een stelling bijvoorbeeld heeft de voetganger vrij zicht. En de heftruck een stuk minder.

Is het dan iets te veel gevraagd dat de voetganger even de pas inhoudt? Zodat de heftruck veilig uit de stelling kan rijden.

Mekaar wat tegemoet komen heet dat.

Het moet wel werkbaar blijven. Je kan niet van die vrachtwagenchauffeur verwachten dat die alles ziet. Waarom hem dan zo voor het blok zetten? Je kan het 'm ook een beetje gemakkelijker maken.
Ik vind juist niet dat je het makkelijker moet maken. Op die manier ga je verwachtingen scheppen, die lees ik nu ook al terug in de tekst. Juist door verwachtingen te scheppen die je helemaal niet zou moeten hebben creëer je dit soort onduidelijke en uiteindelijk gevaarlijke situaties.
Strikt naar de regels gezien mag je juist wel verwachten dat de vrachtwagenchauffeur alles ziet. Mij lijkt het niet handig om iets te gaan doen als je iets niet ziet.
De auto rijdt op de video waarschijnlijk net krap schuin voor de vrachtwagen waardoor ie al slecht te zien is, men zal er makkelijk overheen kijken. De auto moet daar ook op een of andere manier zijn gekomen natuurlijk. Die is niet plots uit de lucht komen vallen ofzo.

Op mijn werk moet ik af en toe weleens op een heftruck rijden. En zeker met een zware en hoge last op de vorken is mijn zicht rondom niet altijd optimaal. Daar ontkom je soms niet aan.
Daarom hoor je ook achteruit te rijden in die gevallen zodat je nog wel normaal zicht hebt in je rijrichting en naar opzij.

Is het dan iets te veel gevraagd dat de voetganger even de pas inhoudt? Zodat de heftruck veilig uit de stelling kan rijden.
Dat is op zich niet te veel gevraagd. Punt blijft wel dat de heftrucker daar absoluut niet van uit mág gaan!! Zoals in dit geval de vrachtwagenchauffeur (en de schrijver van het stukje tekst) er ook niet van uit mag gaan dat men wel ruimte maakt.

Kan zijn, maar in beginsel is het handiger uit te gaan van de regels. Niet iedereen heeft dezelfde manier van tegemoetkomen. De regels zouden voor iedereen gelijk moeten zijn. Naar mijn idee kan er binnen dat kader dan ook geen onduidelijkheid zijn over wat mensen wel of niet moeten of mogen doen.

de chauffeur heeft die auto nooit gezien in zijn dode hoek.
Dat is toch het probleem van de chauffeur? Die auto is niet uit het niets daar gekomen lijkt mij.
Als ik net een auto heb ingehaald en weer een baantje wil opschuiven en ik mis de auto in mijn spiegel, dan zal ik hem waarschijnlijk toch nog niet (helemaal) hebben ingehaald.

hij deed nog zijn knipperlicht aan, had toch een waarschuwing voor de automobilist moeten zijn.
Ja hoor, want zo zijn de regels :S

Paulus, er is een verschil tussen de theorie en de praktijk.

Regels kunnen heel mooi zijn maar een werkbare situatie in de weg staan.

Zelfs in het geval van achteruitrijden met een heftruck heb je in sommige situaties nog niet altijd optimaal zicht. Stelling uitrijden bijvoorbeeld. Als een andere partij - kan een voetganger zijn maar ook een andere heftruck - op dat moment wel ruim zicht heeft, getuigt het van weinig inlevingsvermogen om dan toch op je strepen te gaan staan. Hoe zeer je het recht ook aan je kant hebt.

Zemelaar zei:
Paulus, er is een verschil tussen de theorie en de praktijk.

Regels kunnen heel mooi zijn maar een werkbare situatie in de weg staan.

Zelfs in het geval van achteruitrijden met een heftruck heb je in sommige situaties nog niet altijd optimaal zicht. Stelling uitrijden bijvoorbeeld. Als een andere partij - kan een voetganger zijn maar ook een andere heftruck - op dat moment wel ruim zicht heeft, getuigt het van weinig inlevingsvermogen om dan toch op je strepen te gaan staan. Hoe zeer je het recht ook aan je kant hebt.

Die houding heb ik hier al iets te vaak gemerkt, dat maakt hier discussies niet echt leuker...
Vaak zijn dat trouwens de mensen die het hardst schreeuwen dat je rekening met elkaar moet houden, als je hun aanrijd omdat ze een foutje maken.

ow nee tuurlijk niet. Ze maken geen fouten...

Met mijn opmerking over ruim zicht bedoelde ik echter niet de situatie in het filmpje van Sarcast. Waarin de dames in de Focus niet blijk geven van goed opletten, en al teutend verkeer van rechts pas erg laat opmerken. Terecht dat Sarcast toeterde en doorreed.

Het zicht naar rechts werd die meiden in die Focus door de geparkeerde auto ontnomen. Ze hadden dus gealarmeerd moeten zijn. Om dan botweg toch de kruising op te rijden zonder snelheid te minderen, en het risico op een aanrijding met verkeer van rechts niet serieus te nemen, verdienen ze niet de gunst van degene die wel goed zicht heeft.

Als ik op mijn heftruck plomp de stelling uitrij, zonder te tonen dat ik er alles aan heb gedaan om goed zicht te krijgen, mag ik terecht daar op aangesproken worden door diegene die wel goed zicht hebben.

Je mag een gunst niet claimen. Je moet 'm verdienen. Met goed gedrag!

Paulus0013 zei:
de chauffeur heeft die auto nooit gezien in zijn dode hoek.
Dat is toch het probleem van de chauffeur?

ja. zie jij mij iets anders beweren?

hij deed nog zijn knipperlicht aan, had toch een waarschuwing voor de automobilist moeten zijn.
Ja hoor, want zo zijn de regels :S[/quote]

als een vrachtwagen naast je zit en je ziet zijn knipperlicht aan gaan, dan zou ik toch zorgen dat ik in ieder geval niet in zijn dode hoek zit.

Paulus0013 zei:
(..)
De auto rijdt op de video waarschijnlijk net krap schuin voor de vrachtwagen waardoor ie al slecht te zien is, men zal er makkelijk overheen kijken. De auto moet daar ook op een of andere manier zijn gekomen natuurlijk. Die is niet plots uit de lucht komen vallen ofzo.

Klopt, in de tekst wordt ook gesproken dat de rechter rijbaan 'erbij' gekomen is, voor de 'tunnel'. De filmende vrachtwagenchauffeur had die auto in ieder geval gezien, zo schreef hij. Ik denk dat de voorste chauffeur die auto in eerste instantie ook gezien heeft.. maar kennelijk niet in de gaten gehouden heeft dat die auto niet naar voren is gereden..

Op dat stuk staat inderdaad 80 km/h op de borden.. wellicht ook een stukje trajectcontrole? Dan is het kiezen uit 2 'kwaden' om je niet aan de wet te houden.. Niet zoveel mogelijk rechts rijden of sneller rijden dan de toegestane snelheid..

Paulus0013 zei:
zemelaar zei:
Op mijn werk moet ik af en toe weleens op een heftruck rijden. En zeker met een zware en hoge last op de vorken is mijn zicht rondom niet altijd optimaal. Daar ontkom je soms niet aan. Is het dan iets te veel gevraagd dat de voetganger even de pas inhoudt? Zodat de heftruck veilig uit de stelling kan rijden.

Dat is op zich niet te veel gevraagd. Punt blijft wel dat de heftrucker daar absoluut niet van uit mág gaan!! Zoals in dit geval de vrachtwagenchauffeur (en de schrijver van het stukje tekst) er ook niet van uit mag gaan dat men wel ruimte maakt.

Ik ben het met Zemelaar eens, maar ook met Paulus dat een heftrucker er niet vanuit mag gaan dat er ruimte gemaakt wordt.. Aan de andere kant, je bent collega's onder elkaar en wat heeft het voor nut om het de één zo moeilijk mogelijk te maken door de ander? [size=x-small]tenzij beiden elkaar niet kunnen luchten of zien[/size]

Vrachtwagenchauffeur zal niet persé verwacht hebben dat er ruimte gemaakt werd. Als hij de auto echt niet gezien heeft, zal er ook geen verwachting zijn. ;)

Paulus0013 zei:
zemerlaar zei:

Kan zijn, maar in beginsel is het handiger uit te gaan van de regels. Niet iedereen heeft dezelfde manier van tegemoetkomen. De regels zouden voor iedereen gelijk moeten zijn. Naar mijn idee kan er binnen dat kader dan ook geen onduidelijkheid zijn over wat mensen wel of niet moeten of mogen doen.

Interpretatie van regels kan ook verschillend zijn. Wetgeving is niet altijd absoluut. Gelukkig.

Dikke week Schotland gedaan, door de Highlands gereden. Ook zaterdag, begin van het einde zomer bank holiday weekend in Engeland. Zo'n weekend gebruiken veel Engelsen om met hun bootje naar Schotland te trekken, blijkbaar. We kwamen er nogal wat tegen. In twee gevallen ging het helemaal mis met de boottrailer. Bij geval 1 brak 1 wiel gewoon af (bleef nog net genoeg vastzitten om de combinatie veilig tot stilstand te laten komen), bij geval 2 knapte het spatbord af, met een flinke vonkenregen en enorme rookwolk en stank tot gevolg. De meeste aanhangers zagen er sowieso niet al te bedrijfszeker meer uit, dus vele afstand gehouden. Uitwijken is namelijk lang niet altijd een optie, in verband met een flinke afgrond direct naast de weg.

Voor de rest overigens heerlijk rustig gereden. Vooral op die krappe weggetjes weg van de hoofdroutes wordt er bijzonder vele rekening met andere weggebruikers gehouden. Ook met een tourist die de breedte van de auto en de plaats op de weg nog een beetje moet ontdekken (links was wel duidelijk, maar de aftand tot de berm was soms wat lastig inschatten). Links rijden in een rechtsgestuurde auto is best even wennen de eerste keer, nog nooit zo vaak misgeschakeld sinds mijn eerste rijlessen. Om maar niet te spreken van een paar keer in de portiervakken grijpen in plaats van naar de pook... :D

:}

Kan het me voorstellen.. volgende keer automaat boeken?

afgrond of muur.. in beide gevallen weinig kans op goede afloop.

RHD rijden is goed te doen, maar die automaat is wel aan te raden (tu) Wat ik overigens het lastigst vond om aan te wennen was het feit dat de hendels voor richtingaanwijzer en ruitenwissers ook omgekeerd zaten. En bij in het inrijden van rustige dorpjes wilde ik nog wel eens naar rechts verkassen, maar dat was natuurlijk om mijn passagier scherp te houden ;)

Met andere woorden, jij hebt een goede vakantie gehad, jouw partner stond doodsangsten uit en stond stijf van de stress.:}

Ik denk dat ik me vooral zou vergissen bij kruisingen (verkeer van links/rechts) en bij rotondes. Maar goed, heb nog nooit in zo'n auto/land gereden. Lijkt me wel een aparte ervaring :)

Fukuppy zei:
RHD rijden is goed te doen, maar die automaat is wel aan te raden (tu) Wat ik overigens het lastigst vond om aan te wennen was het feit dat de hendels voor richtingaanwijzer en ruitenwissers ook omgekeerd zaten.
Dat is zeker niet bij elke auto zo.
Sterker, dat is meestal niet zo tegenwoordig.

Waar ik altijd van overtuigd ben geweest is dat de mens "links" is georiënteerd. Niet voor niets rijden ze in de Britse landen links. Ook ik zie het op straat. De meeste mensen lopen toch links en niet rechts. Het heeft met de inrichting van de hersenen te maken en met de rechterhand. De concentratie zit rechts.

Let maar eens op in winkelcentra. Veel mensen hebben de neiging aan de verkeerde kant te lopen.

Leon in z'n SEAT zei:
Ik denk dat ik me vooral zou vergissen bij kruisingen (verkeer van links/rechts) en bij rotondes. Maar goed, heb nog nooit in zo'n auto/land gereden. Lijkt me wel een aparte ervaring :)
Het lijkt in het begin even gek inderdaad, maar aangezien iedereen links rijdt, vergis je je echt niet zo snel hoor.

Brommerrijden in Engeland vond ik lastiger, maar ook dat went snel.

stoterstangen90 zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Het lijkt in het begin even gek inderdaad, maar aangezien iedereen links rijdt, vergis je je echt niet zo snel hoor.

Brommerrijden in Engeland vond ik lastiger, maar ook dat went snel.

De buschauffeur bij ij (ik was er met school), bleek alleen moeite te hebben bij de kleine landweggetjes bij de krijtrotsen...

a6dyNOb_460sa_v1.gif

Dit lijkt in het begin ook wel een idiote actie...

Ik heb het jaren geleden nog eens geprobeerd in de Vlissingse haven, RHD-auto's op de veerboot rijden, ik kon er zo snel niet aan wennen.

@Solo
Mischien heb je wel gelijk, maar mij is altijd geleerd:
'Rechts rijden, links wandelen. Dan zie je de auto, motor of fiets aankomen'

Ik weet niet hoe dat precies in Engrland zit maar zullen de meeste mensen daar normaal dan niet rechts lopen?

Ik geloof dat ik alle combinaties wel eens gehad heb:
- LHD op het continent (OK, dat hebben er meer)
- LHD in engeland (lastig als je van de snelweg op een grote verkeersplein komt met naar beneden gewaaide zijspiegels: typisch GS). Wel eens een oeps momentje gehad, maar de Citroen GS is weer ongeschonden teruggekomen in Zweden.
- RHD in Kenya. (rijden in Kenya went geloof ik nooit)
- RHD op het continent (stoterstangen90 die weer eens met iets geks komt). Idd verwarrend als je dan ineens met je rechterhand in een portiervak zit te grijpen. Verder wnt dat

RenaultF1 zei:
a6dyNOb_460sa_v1.gif

Juist niet, vrachtwagen 'behoedt' de automobilist voor een klapper op die rijbaan.

Idd. briljante actie, vloeiend en net genoeg om de vaart eruit te halen, van die lorry driver(tu)

Durashift zei:
RenaultF1 zei:
a6dyNOb_460sa_v1.gif

Juist niet, vrachtwagen 'behoedt' de automobilist voor een klapper op die rijbaan.

Idd. briljante actie, vloeiend en net genoeg om de vaart eruit te halen, van die lorry driver(tu)

Edit:

Ohw, als ik jouw commentaar goed lees, bedoel je hetzelfde te zeggen "lijkt in het begin" ;)

turbod12 zei:
- LHD in engeland (lastig als je van de snelweg op een grote verkeersplein komt met naar beneden gewaaide zijspiegels: typisch GS). Wel eens een oeps momentje gehad, maar de Citroen GS is weer ongeschonden teruggekomen in Zweden.
- RHD op het continent (stoterstangen90 die weer eens met iets geks komt). Idd verwarrend als je dan ineens met je rechterhand in een portiervak zit te grijpen. Verder wnt dat

RHD in Engeland heb je dan gemist? Reed sst90 op dat moment;)

Durashift zei:
Edit:

Ohw, als ik jouw commentaar goed lees, bedoel je hetzelfde te zeggen "lijkt in het begin" ;)

Ja klopt. Ik moest toch een excuus verzinnen om zo'n mooie actie tussen de idiote acties te posten;)

Durashift zei:
turbod12 zei:

RHD in Engeland heb je dan gemist? Reed sst90 op dat moment;)
In Kenia wordt ook links gereden.

Soloman zei:
Waar ik altijd van overtuigd ben geweest is dat de mens "links" is georiënteerd. Niet voor niets rijden ze in de Britse landen links. Ook ik zie het op straat. De meeste mensen lopen toch links en niet rechts. Het heeft met de inrichting van de hersenen te maken en met de rechterhand. De concentratie zit rechts.

Let maar eens op in winkelcentra. Veel mensen hebben de neiging aan de verkeerde kant te lopen.
Ja, en in nagenoeg de rest van de wereld rijden we rechts... En dat je links of rechts loopt heeft m.i. meer te maken met de kant waar je moet zijn of waar je interesse naar uit gaat. Behalve wanneer je op de openbare weg/rijbaan loopt, dan loop je bewust aan de linkerkant i.v.m. tegemoetkomend verkeer. Zelf loop ik in de basis altijd rechts, en met mij velen. En let voor de grap eens op tourniquets, je zult daar altijd aan de rechterkant naar binnen lopen, ook als de deur even in de ruststand staat. Of wat te denken van een pendeldeur (dubbel deurstel waarbij de ene deur naar je toe draait en de ander van je af). De deur die van je af draait zal altijd rechts zitten, dus met de looprichting mee, daar waar je 'm verwacht.

Leon in z'n SEAT zei:
Soloman zei:

Ja, en in nagenoeg de rest van de wereld rijden we rechts... En dat je links of rechts loopt heeft m.i. meer te maken met de kant waar je moet zijn of waar je interesse naar uit gaat. Behalve wanneer je op de openbare weg/rijbaan loopt, dan loop je bewust aan de linkerkant i.v.m. tegemoetkomend verkeer. Zelf loop ik in de basis altijd rechts, en met mij velen. En let voor de grap eens op tourniquets, je zult daar altijd aan de rechterkant naar binnen lopen, ook als de deur even in de ruststand staat. Of wat te denken van een pendeldeur (dubbel deurstel waarbij de ene deur naar je toe draait en de ander van je af). De deur die van je af draait zal altijd rechts zitten, dus met de looprichting mee, daar waar je 'm verwacht.

Dat herken ik ook. Bij de supermarkt waar wij vaak boodschappen doen moet je vanaf het parkeerdek op de 2e etage de linker roltrap hebben om naar beneden te gaan. Ik loop steevast naar de rechter en kom er dan achter dat ik wéér verkeerd zit. Het wil er niet in ;)

Durashift zei:
RenaultF1 zei:
a6dyNOb_460sa_v1.gif

Dat is maar de vraag. Hij kan ook de bocht wat ruimer nemen om niet te scharen natuurlijk.

@PM zei:
Misschien moet Paulus een keertje aanschuiven bij de plaatselijke basisschool. Kleine kindjes, kleine autootjes, principe blijft hetzelfde.
Voorbeeld
Wat wil je hier nu mee zeggen?
Ik snap ook wel dat het wijs is met je auto op zij te gaan als een vrachtwagen er aan komt. Dat neemt echter mijn andere standpunt niet weg. Hij zit nog steeds fout. En ik vind de redenatie in het artikel dan ook krom en naar de verkeerde persoon wijzen. Als we de lijn doortrekken komt het straks neer op het recht van de sterkste (of grootste) in het verkeer. Kunnen we de regels ook wel afschaffen.

Uiteraard heb je een punt. Maar je mag jouw tekortkoming nooit afschuiven op een ander. Dat is geen excuus, je mag er ook niet vanuit gaan dat anderen wel meewerken aan jouw soms vervelende situatie.
Tuurlijk is het handiger dat een ander goed zichtbaar even voor je wacht, dat zou voor alle partijen het makkelijkst zijn. Maar je mag er nooit vanuit gaan en het ook niet afdwingen.
En juist het idee van 'joh je ziet mijn situatie, dus je kunt toch even wachten' is naar mijn opvatting een verkeerde mentaliteit.
Overigens op de heftruck is het natuurlijk ook niet wijs om vol gas langs stellingen te gaan als er de kans bestaat dat er collega's tussen vandaan kunnen komen. Veel bedrijven hebben daar zelf regels voor, zoals bv toeteren bij blinde bochten en dergelijke. Als je niet gezien word, dan word je wel gehoord.

Paulus0013 zei:
Durashift zei:
RenaultF1 zei:
a6dyNOb_460sa_v1.gif

Dat is maar de vraag. Hij kan ook de bocht wat ruimer nemen om niet te scharen natuurlijk.

Een motorwagen kan niet scharen volgens mij.. Een aanhanger schaart tov het trekkend voertuig..
Die bakwagen kan wel omvallen;)

[size=x-small]sorry voor deze 'muggezift' modus[/size]

Paulus0013 zei:
(..)
En juist het idee van 'joh je ziet mijn situatie, dus je kunt toch even wachten' is naar mijn opvatting een verkeerde mentaliteit.

Toch is zo'n 'mentaliteit' wel een stuk smeerolie in het hedendaagse verkeer..
Stel, ik rijd op een voorrangsweg aan het eind van een treintje auto's, met een stuk ruimte tussen mij en mijn voorganger. Achter mij is de weg nog een 5 tal auto's vol.
Schuin tegenover mij staat een auto al een tijd te wachten om linksaf een zijweg in te slaan. Achter hem hoopt het op..
Ik kan nu mijn 'recht' nemen en stug doorrijden OF ik laat even gas los om de beste man of vrouw doorgang te geven, zodat met hem ook 10 andere automobilisten blij zijn hun weg te vervolgen..

Ik kies wel eens voor het laatste.. jammer alleen dat de te gunnen partij dit niet direct ziet en blijft staan OF op 't laatst besluit om toch maar te gaan en dat ik dan toch moet stoppen.. ;)
Ik kan 2 dingen doen..

Paulus0013 zei:

Dat ben ik wel met je eens. Daarom een dag of wat geleden deze opmerking van mij.
Je mag een gunst niet claimen. Je moet 'm verdienen. Met goed gedrag!

Durashift zei:
OF ik laat even gas los om de beste man of vrouw doorgang te geven, zodat met hem ook 10 andere automobilisten blij zijn hun weg te vervolgen..

Ik kies wel eens voor het laatste.. jammer alleen dat de te gunnen partij dit niet direct ziet en blijft staan .....

Even seinen met groot licht.

Zonet weer een knap staaltje idioterie mogen aanschouwen. Ik reed achter een busje met aanhanger en achter mij ook een busje. Het busje voor mij moest achter een geparkeerde auto wachten om voorrang te verlenen aan een tegenligger. Die stopte echter en seinde met grootlicht dat mijn voorganger mocht gaan. Voordat die auto echter seinde, begon het busje achter mij al te toeteren en al aanstalten te maken om in te halen (hoezo ongeduldig). Het busje voor mij gaf richting aan maar bleef staan, dit snapte ik ook niet helemaal. Het busje achter mij knalde er vervolgens gelijk omheen, gevolgd door nog 3 anderen. Als kuddedieren reden zij vrolijk mij en mijn voorganger voorbij zonder dat zij in de gaten hadden dat wij ook stonden te wachten en voorrang op hen hadden.
Toen er een gat viel en de volgende auto al links reed p, was ik het beu. Heb mijn auto half op de weg gezet om diegene achter mij te blokkeren en mijn voorganger de ruimte te geven. De meneer achter mij was het daar duidelijk niet mee eens met zijn 'wat doe je nou' gebaar. Heb datzelfde gebaar terug gemaakt en wees even naar mijn voorganger.
Toen we er langs waren en bij de kruising 20 meter daarna kwamen, stond daar ineens een oude mevrouw vanaf rechts, met haar neus in onze richting, op onze rijbaan. Ik ben voorlopig wel weer klaar met mijn bezoeken aan dat dorp.

Ah Drachten moet ik dus ook maar mijden, dit speelde zich af in Haren, waar de gemiddelde leeftijd 70 is :}

Ik kwam net (op de fiets) uit op deze weg en wilde linksaf (wat ik ook aangaf). Van links kwam een Renault die geen aanstalten maakte om te stoppen, wat voor mij reden was om iets af te remmen. Inderdaad reed de Renault gewoon door, en aangezien ik de auto verderop zag parkeren heb ik de bestuurster hier even op aangesproken. Haar redenatie was dat ze vond dat ze kon doorrijden omdat ik remde.

Nu ik hier over nadenk vind ik dit echter een wat vreemde redenatie: het is niet zo dat ik ineens geen voorrang meer heb omdat ik snelheid minder. Sowieso zou het natuurlijk dwaas zijn om bewust het risico op een ongeval te nemen omdat ik van rechts kom.

Ik heb de idioot van de dag ook weer ontmoet.

Ik reed net met een aanhanger achter de Golf door het centrum van een dorpje. Ik kwam uit een woonwijk, en wilde de hoofdweg opdraaien. (dus drempel en wegversmalling). Ik reed al een klein stukje achter een fietser, maar omdat het maar een klein stukje weg was, had ik besloten om erachter te blijven (weggetje van 50m). En achter mij reed na verloop ook een oudere dame op de fiets.

Maar 10 meter voor het kruispunt deed ik het knipperlicht naar rechts aan. Tegelijk daarmee, besloot de dame achter mij, om mij rechts in te halen. En tussen de auto en de aanhanger te blijven fietsen, oftewel precies in mijn dode hoek.

Wat bezield zo'n mens?

Rechts inhalen mag (als fietser). Ik heb ook eens de fout gemaakt om me daar over te beklagen hier. Regels zijn regels en domme acties moeten kunnen zolang het wetboek het niet verbiedt... 8-)

Leon in z'n SEAT zei:
Rechts inhalen mag (als fietser). Ik heb ook eens de fout gemaakt om me daar over te beklagen hier. Regels zijn regels en domme acties moeten kunnen zolang het wetboek het niet verbiedt... 8-)

Het mag inderdaad, maar om dat nou bij een auto te doen die rechtsaf slaat...
Ze heeft het vast nog nooit bij een vrachtwagen gedaan, anders zat ze niet gezellig met haar 70jr op de fiets...

Terug
Bovenaan