Jeetje, da's heftig zeg. Gecondoleerd. Dit zijn niet de reacties die je wilt lezen op dit forum
Ik voel me eigenlijk bezwaard om nu alsnog mijn verhaal te houden, maar ik wil het jullie niet onthouden. Vandaag was weer eens zo'n dag dat je sterk aan jezelf begint te twijfelen: ben ik nou gek of ligt het toch aan de rest van de wereld? Het begon in de avondspits op de snelweg. Die is daar 2 keer 2-baans, het was redelijk druk maar doordat er weinig vrachtverkeer was reed het toch heel aardig door. Veel verkeer op links, veel ruimte op rechts. En het reed allemaal even snel, gewoon 120 km/u, dus ik had al snel een mooi plekke te pakken - op de rechter rijstrook dus. Voor mij een auto, links naast/achter mij een busje. Voor dat busje was voldoende ruimte, achter mij was voldoende ruimte, maar hij bleef daar maar hangen met dezelfde snelheid als ik reed. In de verte zag ik een vrachtwagen van het parkeerterrein afkomen en de oprit oprijden. Bij personenwagens ben ik dan heel stellig: je zoekt maar een plekkie. Bij een vrachtwagen gaat dat niet zo makkelijk, dus maar eens kijken of ik naar links kan. De auto voor mij had hetzelfde idee en dat ging goed. Maar ik had dus nog steeds die bus op (naast) m'n achterbumper dus ik kan geen kant op. Wat een klojo. Hij leek het er gewoon om te doen. Dus toch maar in de ankers om die vrachtwagen voor te laten (die kon inmiddels ook nergens meer heen behalve eventueel de vluchtstrook) om vervolgens alsnog op links een plekje te zoeken. Ik zat al vrij snel weer op de 120 km/u om het achteropkomende verkeer niet te veel te irriteren. En wat denk je? Dan weet busmeneer het gas in één keer wel te vinden. Het blijft lastig inschatten, maar hij zal zeker 130 à 140 km/u op de teller hebben gehad. Had hij ook veel voordeel van, want bij het afrit even verderop kon hij nog net via het puntstuk een andere automobilist de pas afsnijden. Toch weer 4 seconden eerder thuis. Wat een totale lamlul
Kwartiertje later, op de provinciale weg. Het was al lekker aan het schemeren en ik zag in de verte een bakbeest van een apparaat met een oranje zwaailicht rijden. Nu zie je die wel vaker, maar da's vaak een trekker of een shovel die zo'n 50 km/u rijdt. Ditmaal was het een combine, die dingen zijn nogal lomp en het zicht was niet best. Maar om dan met 20 km/u kilometers lang over een 80-weg te hobbelen, daar maak je geen vrienden mee. Zeker niet bij mensen met een gebrek aan geduld, want die laten op dergelijke momenten hun 'beste' kant zien. Zo ook een meneer in een zwarte SEAT Leon. Het duurde hem allemaal te lang, de auto voor hem haalde maar niet in (de reden daarvoor wordt weldra duidelijk...) dus hup het knippertje aan, de linker baan op. De voorgaande auto voorbij, maar toen werd het even spannend. Hij naderde een kruising, en die combine had z'n knippertje naar links inmiddels ook aan. Oei. In die zijweg stond een Volvo die rechtsaf de provinciale weg op wilde. Voor hem was de weg vrij, bovendien moest hij daar wel weg omdat die combine anders nooit kon passeren, daar was de weg veel te smal voor. Net op het moment dat die Volvo de voorrangsweg op draait komt hij oog in oog met de SEAT: oh oh. Die Volvo kon letterlijk geen kant op (dus maar in de ankers), de SEAT had nog net het geluk dat hij nog een extra etappe naar links kon, een soort van parkeerhaven op. Hij had nog een halve meter ruimte, toen kwam er een weinig flexibel rood/wit hek. Met daarachter een niet flexibele eik met een stamdiameter van zo'n 60 à 70 cm. Dat had dus heel makkelijk heel erg fout kunnen gaan...
En dan denk je dat je alles hebt gehad, kom je even verderop weer zo'n topper tegen. Een Corsa welke met 50 km/u over de provinciale weg rijdt. Niets mis mee, want er was een plaatselijke snelheidsbeperking vanwege werkzaamheden naast de weg. Ze zijn daar al een aantal dagen bezig, maar op het moment dat die jongens naar huis zijn is er m.i. geen enkele reden voor die beperking. Het wegdek zelf is niet aangepast, geen extra obstakels, geen wegversmalling, geen wegwerkers, niets van dat alles. Dus ik denk (en met mij velen) draai dat bord 's avond dan even om. Er zijn er dan ook maar weinig die er op dat moment iets op uit doen, maar da's een andere discussie. De persoon voor mij reed dus wel netjes 50 km/u. Ook nadat de snelheidsbeperking middels een bord was opgeheven. Afijn, bord gemist misschien. Inhalen was weer eens lastig, dus maar op gepaste afstand er achter blijven hangen. Daar kon de bumperklever achter mij ook geen verandering inbrengen. Op zich weinig aan de hand zou je denken, totdat we een rotonde naderden. Ik naderde deze met - naar de gemiddelde maatstaven - gepaste snelheid. Die Corsa ging het echter nog te hard, harder dan 10 km/u werd het cirkeltje niet gemaakt, in denk zelfs nog langzamer. Ok, kan eng zijn zo'n rotonde. Maar waarom dan in hemelsnaam alsnog vol in de ankers (categorie noodstop) als er een auto bij de rotonde aan komt rijden die overduidelijk ook gaat stoppen? En dat ook doet omdat verkeer op de rotonde gewoon voorrang heeft? Man man man. Heeft me bijna een nieuwe voorbumper gekost