Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Hmm, ik moet toch kennelijk weer wat netter worden tegenover fietsers. In de stad vinden veel fietsers het leuk om te gaan spookrijden op de grachten, als die fietsers me dan tegemoet komen is de ruimte vaak erg krap maar aangezien ze het zelf uitlokken rij ik gewoon door en mogen hun zich langs me heen wurmen. Als ik zie dat de ruimte wel erg krap is stop ik voor de zekerheid maar zelfs dan kunnen ze altijd nog langs me heen fietsen. Er is ook een hele lange krappe straat waar ik vaak kom waar ook altijd heel veel fietsers mij tegemoet komen, maar in die straat mogen ze gewoon fietsen. Aangezien het een hele lange straat is en de fietsers maar blijven komen is het geen doen om telkens te gaan stoppen om ze te laten passeren, dus hier rij ik precies zoals op de grachten, zonder problemen.

Maar vandaag reed ik in een ander gebied en was er een vette omleiding. Ik had haast dus besloot een zijstraat in te slaan om nog een beetje tijd te winnen. Helaas was het een smalle straat waar net een oude dame mij tegemoet kwam fietsen, met een slakkengang uiteraard. Daar had ik geen zin in dus reed ik de straat in om vervolgens zo dicht mogelijk langs de geparkeerde auto`s te stoppen om haar langs te laten fietsen. Maar de dame stapte heel moeilijk van haar fiets af om vervolgens nog moeilijker langs me heen te lopen en daarbij richtte ze haar blik zo op me dat ik mijn raam open moest doen. Vervolgens kreeg ik dus te horen dat ik bij het begin van de straat had moeten stoppen aangezien zij al in de straat reed en vervolgens een mooie klootzak erachteraan. Ach ja, ik zou het wel verdiend hebben denk ik.:T

Amsterdam dus (denk ik)

Wat me verbaast is dat grote steden achterlopen in het verkeersbeleid in het centrum
Ik kom uit Zwolle en daar was al heel vroeg het verkeer (fietsers inclusief) uit het winkelcentrum verbannen. Ook voor de wegen er omheen geldt nu een strikt verkeersbeleid.

Ik woon in de buurt van Utrecht. Vreselijk. In het centrum is een complete chaos. 's Morgens vrachtwagens en auto's en als die weg zijn is het Apocalypse now met fietsers. Langs de grachten. Ik vind dat onbegrijpelijk. Want fietsers fietsen altijd door. Of je nu loopt of autorijdt, het interesseert ze geen zak. Zebrapad? Nooit van gehoord. Vandaag nog, ik stak over, kon net opzijspringen op een zebrapad voor een hijgende fietser, want oh hij was zo sportief, en ik was een zak van een vent.

wibi zei:
Vergeet ?? Nee, aankruisen dat je een plastic stokje links wilt hebben om richting aan te geven is een dure optie. Uit ervaring kan ik zeggen dat 75% van alle gevallen NOOIT richting aangegeven wordt.
En als ik dan onnodig (voor jou) links geknipperd heb is dat toch mooi ! Dan wist je dat ik iets van plan ben alleen heb je er niks aan. Dat is wel
Mijn ervaring (lees: gevoel) is juist dat bij mensen die links aangeven vergeten om naar rechts te knipperen bij het verlaten van een rotonde.

Ik weet niet, maar in Zwolle mag je in het centrum volgens mij alleen in de Luttekestraat en het echte winkelgebied daarachter niet fietsen, op de rest van de wegen wel, ook als er winkels aan staan. Het voordeel is wel dat er niet echt logische fietsroutes door het centrum liggen, wat in Utrecht wel zo is. Plus dat je in Utrecht natuurlijk veel meer bedrijven in het centrum hebt, wat ook wel een verschil maakt in het verkeersaanbod.

Mijn ergernis bij Utrecht is dat het wegenplan zo wazig in elkaar zit, dat gecombineerd met soms nogal spaarzame bewegwijzering verdwalen in de stad geen moeilijke opgave is. Inmiddels ken ik de stad een beetje, maar toch lukte het mij vorige week weer om onnodig om te rijden naar de ring.

Soloman zei:
Amsterdam dus (denk ik)

Wat me verbaast is dat grote steden achterlopen in het verkeersbeleid in het centrum
Ik kom uit Zwolle en daar was al heel vroeg het verkeer (fietsers inclusief) uit het winkelcentrum verbannen. Ook voor de wegen er omheen geldt nu een strikt verkeersbeleid.

Ik woon in de buurt van Utrecht. Vreselijk. In het centrum is een complete chaos. 's Morgens vrachtwagens en auto's en als die weg zijn is het Apocalypse now met fietsers. Langs de grachten. Ik vind dat onbegrijpelijk. Want fietsers fietsen altijd door. Of je nu loopt of autorijdt, het interesseert ze geen zak. Zebrapad? Nooit van gehoord. Vandaag nog, ik stak over, kon net opzijspringen op een zebrapad voor een hijgende fietser, want oh hij was zo sportief, en ik was een zak van een vent.

Nu ben ik geëmigreerd, maar ik vind het wel iets hebben, die gekke Nederlanders op hun fietsje. Beetje opletten, dat wel.

Zojuist een tijdje achter een Toyota Previa gereden waarvan de bestuurder voordurend de rem aan tikte. Komen we bij een bepaalde afslag waar het wel vaker vast staat zet pipo z'n alarm knipperlicht aan want het vertraagde een beetje...het zou wel vast staan...niet dus... Hij zal wel een traumatische snelweg ervaring hebben...

Geelhoed zei:
Kilometervreter zei:
Tja autorijden blijft best opletten

Jup, dat ik mezelf zo heb kunnen verlagen...
Kan ik me nog aanmelden voor het nieuwe seizoen van DACVN?

Misschien het seizoen erna..?
Ach, we doen allemaal wel eens wat minder handige dingen in het verkeer. Op zich niet zo'n probleem als je je er ook weer uit weet te redden.:)

White911SC zei:
wibi zei:
Vergeet ?? Nee, aankruisen dat je een plastic stokje links wilt hebben om richting aan te geven is een dure optie. Uit ervaring kan ik zeggen dat 75% van alle gevallen NOOIT richting aangegeven wordt.
En als ik dan onnodig (voor jou) links geknipperd heb is dat toch mooi ! Dan wist je dat ik iets van plan ben alleen heb je er niks aan. Dat is wel
Mijn ervaring (lees: gevoel) is juist dat bij mensen die links aangeven vergeten om naar rechts te knipperen bij het verlaten van een rotonde.

Dus altijd knipperen is het beste ! Het JUIST uitvoeren schept NOOIT verwarring. Tsja, en dat is nu het probleem: Dat kan ongeveer 80% van de deelnemers niet...

Soloman zei:
Amsterdam dus (denk ik)

Wacht even, we hebben het hier over Zwolle en fietsers weren uit een winkelcentrum die je vergelijkt met Amsterdam?
Amsterdam zonder auto's en fietsers? Zie je het voor je? Er mag dan dit jaar een wetsvoorstel ingediend voor 2025 (?) om alle auto's te weren, heeft het niet gehaald dacht ik.

Utrecht is gewoon alles een richting voor mijn gevoel.

Terence zei:
'Gewoon'? Mijn ouders wonen vlakbij Soloman, heb op de middelbare school gezeten in Utrecht, maar als ik iemand moet afzetten op Utrecht Centraal krijg ik het voor elkaar compleet te verdwalen en uiteindelijk op borden terug te rijden. Wat heb ik een hekel aan rijden in Utrecht...

wibi zei:
White911SC zei:
wibi zei:

Dus altijd knipperen is het beste ! Het JUIST uitvoeren schept NOOIT verwarring. Tsja, en dat is nu het probleem: Dat kan ongeveer 80% van de deelnemers niet...

Het enige probleem is dat je nooit weet wanneer iemand het juist uitvoert en dus kan je er niet van op aan. Als iedereen het rechtsknipperen correct uitvoert is linksknipperen volledig overbodig, maar ook dat gebeurt niet. En dus draag linksknipperen alleen maar bij aan de verwarring. Met alleen rechts knipperen zijn er 3 mogelijkheden: iemand doet het correct, iemand doet het niet of iemand doet het te vroeg. Met linksknipperen komen er dezelfde 3 mogelijkheden bij, en dat betekent dus dubbel zoveel mogelijkheden dat het niet klopt. Dus is altijd knipperen NIET het beste. Het beste is je houden aan dat wat verplicht is, en dat is in principe voldoende duidelijk - als iedereen het zo doet.

Inmiddels is het linksgeknipper echter zo "aanwezig", dat zelfs een verbod het nooit meer op zal lossen...

Wat LMJ zegt ^^

Daarnaast wilde ik Wibi alleen maar wijzen op een onlogische conclusie. Dat hij iets ervaart wil niet zeggen dat het zo is. Hij voelt het zo maar het ontbreekt hem vervolgens aan feiten die zijn mening moeten staven.

Links knipperen op de Rotonde is inderaad wel een hekel punt.

het is niet verplicht, Velen doen het wel.

maar inderdaad diegene die dat doen, vergeten het stokje van links naar rechts te verplaatsen, of zetten bij het verlaten van de rotonde de richting aanwijzer UIT..

Dat is wel vervelend daar ik in een buurt woon met Veel Rotondes..

Ik zelf knipper ook alleen Rechts, en wel direct bij het passeren van de afrit voor de te nemen afrit op de rotonde, en niet pas als ik al naar rechts aan het sturen ben om de rotonde te verlaten zodat de gene die de rotonde op wil rijden, nog steeds voor jan l*l staat te wachten, omdat ie jouw (in dit geval geheel doelloze) knipperactie niet heeft kunnen zien..

Willem

MWH zei:
Terence zei:
'Gewoon'? Mijn ouders wonen vlakbij Soloman, heb op de middelbare school gezeten in Utrecht, maar als ik iemand moet afzetten op Utrecht Centraal krijg ik het voor elkaar compleet te verdwalen en uiteindelijk op borden terug te rijden. Wat heb ik een hekel aan rijden in Utrecht...
Haha, vroeger had ik met Urecht dat wanneer ik niet bij het station moest zijn, ik daar uit kwam, en als ik wel bij het station moest zijn, kon ik het natuurlijk niet vinden.

Tegenwoordig kost het me geen moeite om het station te vinden, maar ik blijf de stad verder een drama vinden.

White911SC zei:
Wat LMJ zegt ^^

Daarnaast wilde ik Wibi alleen maar wijzen op een onlogische conclusie. Dat hij iets ervaart wil niet zeggen dat het zo is. Hij voelt het zo maar het ontbreekt hem vervolgens aan feiten die zijn mening moeten staven.

Vroeger (zo oud ben ik al) was naar links knipperen verplicht en is mij ook zo aangeleerd. Denk dat daarmee mijn gewoonte door een feit gestaaft is.
Verder gebruik de richtingaanwijzer op een rotonde ALLEEN als er andere verkeersdeelnemers zijn ter communicatie. Anderen mogen best weten wat ik ga doen..graag zelfs ! Als iedereen dat stokje nu eens gebruikte TER COMMUNICATIE werden veel problemen verholpen...of mag ik NIET weten wat de ander gaat doen ? Inderdaad, veel mensen mogen dat niet weten...(td)... triest...

wibi zei:
Uit ervaring kan ik zeggen dat 75% van alle gevallen NOOIT richting aangegeven wordt.

White911SC zei:
Hij voelt het zo maar het ontbreekt hem vervolgens aan feiten die zijn mening moeten staven.

wibi zei:
Vroeger (zo oud ben ik al) was naar links knipperen verplicht en is mij ook zo aangeleerd. Denk dat daarmee mijn gewoonte door een feit gestaaft is.

Dus omdat jij uit gewoonte linksknippert is het een feit dat 75% helemaal niet knippert *-)

Een rotonde dien je toch te zien als een kruising?
Dus alleen richting naar links aangeven als je ook die kant op wil.

Ow en alleen richting aangeven als er mensen in de buurt zijn... zeker ook alleen gordel om als je een ongeluk gaat krijgen?
Voor mij is het een gewoonte om áltijd richting aan te geven, dus ook midden in de nacht in de middle of nowhere met niemand in de buurt. Gewoon omdat het hoort. En zelfs als ik met 100km/u een rotonde opknal geef ik nog richting aan. Als je dat niet meer (op tijd) kan is dat vaak meteen een goede indicatie dat je te hard gaat.
Zelfde met gordel. Mensen die aangehouden worden en zeggen het vergeten te zijn liegen gewoon in mijn ogen. Hoe de fuck vergeet je zoiets als je hem altijd om MOET?

MWH zei:
Terence zei:
Utrecht is echt heel onlogisch om met de auto door heen te rijden. Daarom fiets ik er ook.

Paulus0013 zei:
Een rotonde dien je toch te zien als een kruising?
Dus alleen richting naar links aangeven als je ook die kant op wil.
Een rotonde moet je zien als een op zichzelf teruggeleide weg die alleen afslagen naar rechts heeft. Het is gewoon een hele korte straat die "toevallig" in een rondje gaat. Op een eenbaans rotonde kan je niet linksaf en is er dus ook geen reden om links richting aan te geven. Op meerbaans rotondes hoef je alleen links richting aan te geven als je een baan naar links opschuift.

Soloman zei:
Amsterdam dus (denk ik)

Fietsers mogen tegenwoordig gewoon in het centrum van Zwolle fietsen hoor. Alleen niet in de voetgangersgebieden, maar dat is logisch. Verder mag je overal waar je met de auto mag/kan komen (en dat is toch vrij relaxt geregeld tegenwoordig) ook met de fiets komen. Dat betekent dus dat je elkaar ook op die hele oude stenenweggetjes naast de stadsmuren tegenkomt.

wibi zei:
Vroeger (zo oud ben ik al) was naar links knipperen verplicht en is mij ook zo aangeleerd.

Dan moet je wel héél oud zijn, want voor zover ik weet was het ook in de voorganger van het RVV 1990 niet verplicht en bovendien waren er toen véél minder rotondes. En daarvoor weer nauwelijks auto's, dus ook weinig reden om links te knipperen ^^.

Het is nooit verplicht geweest en wordt al heel lang aangeleerd omdat het CBR het graag ziet, terwijl een flink aantal grote organisaties op verkeersgebied (ministerie, VVN) een andere mening toebedeeld zijn. Rare zaak, maar zo is het helaas. En omdat de gemiddelde Nederlander nog geen stopbord van een inrijverbod kan onderscheiden, neemt het gros aan dat het verplicht is als de instructeur zegt dat het moet. Als ze dan eenmaal dat papiertje hebben vergeten ze dat weer, want dan hoeven ze niet meer te slagen voor hun rijexamen.... Bedoel overigens niet dat jij net zo dom zou zijn als die "gemiddelde" Nederlander waar ik het over heb, alleen omdat je denkt dat links knipperen ooit verplicht was.

Links knipperen was verplicht toen ik afreed voor 1990. Ik heb afgereden in een grote stad waar ze 1 beruchte rotonde hadden (en nog steeds hebben) waar je altijd 3/4-kwart rond moest bij de les en daar moest je links richting aangeven, omdat je anders zou zakken tijdens het examen. Dit is mij (en vele anderen) dus zo aangeleerd en wij wijken daar niet meer van af. Klaar...

wibi zei:
Links knipperen was verplicht toen ik afreed voor 1990. Ik heb afgereden in een grote stad waar ze 1 beruchte rotonde hadden (en nog steeds hebben) waar je altijd 3/4-kwart rond moest bij de les en daar moest je links richting aangeven, omdat je anders zou zakken tijdens het examen. Dit is mij (en vele anderen) dus zo aangeleerd en wij wijken daar niet meer van af. Klaar...

Dat het CBR het wilde zien bij een exame maakt het nog niet verplicht, er is nooit een wet geweest die linksknipperen verplichtte. Wat wel klopt is dat velen het zo geleerd hebben en nog steeds doen, omdat het CBR - en dat is nou eenmaal degene die de rijvaardigheidsbewijzen mag uitdelen - dat nog steeds graag ziet. Het is deel van de rijprocedure, de beschrijving van handelingen bij iedere actie in het verkeer. Maar dat is geen officieel document, dat is slechts de richtlijn die ze gebruiken om mensen te leren rijden en te toetsen. Aangezien het niet verboden is kan dat dus gewoon, maar verplicht was het echt nog nooit... Klaar :)

Ja en als je hiet NIET deed op het examen was je gezakt...kan je maar beter richting naar links aangeven. Voor andere mensen blijkbaar heel moeilijk om te begrijpen, daarom zal naar links knipperen ook wel afgeschaft zijn.

een quote van reactie op een autoweek blog "Weblog | Daar is ‘ie weer: de verkeersaso"

door FW Ta-183 Huckebein I

08-06-12 | 17:12

mensen die zich storen aan auto's die geen richting aangeven bij het verlaten van een rotonde: je moet ook helemaal niet naar de richtingaanwijzer kijken, die kan nl. ook uitstaan, of verkeerd staan (wel aan maar men gaat er nog niet af);
er is een hele simpele manier: kijk naar het (voor de bestuurder van de op de rotonde rijdende auto) rechter voorwiel, aan de stand daarvan kan je feilloos zien of ie af gaat slaan of niet, werkt 100%

*-)

Ga dat meteen eens bekijken of dit klopt. Als dat zo is kunnen we de stokjes afschaffen...

screenshot2012060819054.png

Het woei gisteren ook al best hard, moest m'n stuur flink beetpakken. Mja, wat wil je met een 2,5 meter hoge Transit. :P

LoveMyJeep zei:
wibi zei:

Dat het CBR het wilde zien bij een exame maakt het nog niet verplicht, er is nooit een wet geweest die linksknipperen verplichtte. Wat wel klopt is dat velen het zo geleerd hebben en nog steeds doen, omdat het CBR - en dat is nou eenmaal degene die de rijvaardigheidsbewijzen mag uitdelen - dat nog steeds graag ziet. Het is deel van de rijprocedure, de beschrijving van handelingen bij iedere actie in het verkeer. Maar dat is geen officieel document, dat is slechts de richtlijn die ze gebruiken om mensen te leren rijden en te toetsen. Aangezien het niet verboden is kan dat dus gewoon, maar verplicht was het echt nog nooit... Klaar :)

Mij is het nooit geleerd om naar links te knipperen..
Mijn Instructeur heeft daarbij altijd gezegd, dat is een ONNODIGE Extra handeling die eigenlijk alleen maar tot verwarring leid.
Ook het CBR vind dat niet meer nodig (bij ons in het Rijswijkse (ZH)) dan tenminste.
Ook de instructeurs / Examinators op de Vrachtwagen deden niet aan links knipperen op een rotonde...

Willem

Vandaag op de A16 tussen Moerdijk en Breda.

Chrysler Crossfire, rijdt ter hoogte van Moerdijk de hele tijd met 120 op de middelste baan (A16 is daar 130km/u), lege rechterbaan uiteraard.
Ik er helemaal omheen gestuurd..
het snapt de hint niet, en t blijft op die Middelste baan kachelen..

Rijdt ik een stuk verderop (effe voor Breda (hele stuk 133 op GPS gereden)), komt ie voorbij met een aardige gang.

Gaat ie zelf lopen provoceren bij een uit de VS geiporteerde Subaru Forrester Waar kennelijk ook de Bestuurders van uit de VS komen (Keep your Lane), dat ze naar rechts moeten omdat ze onnodig op ZIJN Middelste Baan in de Weg reden.

De man kwam er zo hard op Af rijden dat de al wat oudere mensen ervan Schrokken, en de man flink in de remmen ging en een akelige stuurbeweging maakte, en zo ook bijna contact met de Crossfire maakte, als ik de Beweging van de Sub bekeek had die ook niet veel MEER nodig om in een slip te geraken trouwens...

Heb ook nog even een plakker bij R'dam laten Schrikken.
Gaat achter me zitten plakken terwijl ie er zo voorbij kon, ik reed op de uiterst rechtse baan namelijk, geen doorgetrokken strepen ofwat..
heb ik een 3 tandjes terug geschakeld (van 5 naar 2 bij 80km/u.) en de koppeling laten opkomen..
meneer moest flink op de rem (had wel het gas al paraat om ruimte te maken).
't is niet goed ik weet het, maargoed, was m even zat..
hij heeft er kennelijk weinig lering van gehad, niet veel later hing ie WEER op mijn bumper, en heb ik m maar laten plakken..
Plakken op een niet uiterst linkse baan blijf ik nog altijd Vreemd vinden, lijkt een beetje op een, ik kan er makkelijk voorbij maar ik vind dat je te langzaam rijdt melding, naar je voorligger toe..

@VectraV6 Dat snap ik ook niet. Ik had zoiets laatst in de omgeving van Gent. En maar plakken, zo'n busje. Ik reageer niet gevaarlijk (kan het immers niet anders verwoorden) als jij, ik laat gewoon wat gas los en ga wat trager rijden. Ik pak een afslag, hij haalt me in en kijkt me kwaad aan om voor me in te voegen (en dus ook de afslag te pakken). Erg vreemd, hij wil me enkele kilometers voor de afslag niet inhalen, bij de afslag zelf blijkbaar wel?

Om met Vectra V6 mee te gaan.
Ergens afgelopen week op dezelfde A16 tussen oprit 's Gravendeel en de Moerdijkbrug.
Ik reed gewoon rechts, voor me reed een bestelbus op de middelste rijstrook.
Het is iets na 5 uur in de ochtend en tot aan de brug reed de bus op de middelste rijstrook.
Je mag nu zelf invullen/raden hoe druk het is op dit tijdstip en de noodzaak om middenop te rijden.
[size=x-small]Hint, ik heb op dat stuk geen enkele andere auto gezien.[/size]

In het midden rijden doen de meesten omdat het gewoon handig is. Als je moet inhalen omdat iemand anders ook in het midden rijdt hoef je maar 1 baan naar links op te schuiven. Rijdt er iemand in het midden die al lins wordt ingehaald met een lint van auto's erachter kan je nog naar rechts om in te halen (dat mag niet, maar er mag zoveel niet). Daarnaast heb je 2 mogelijkheden om nog uit te wijken mocht dat nodig zijn als een ander een (domme) fout maakt. Anders maar 1. Dat zal de verklaring wel zijn...

Mij is geleerd dat een rotonde een gewone weg is, je geeft richting aan als je afslaat.
Het links knipperen is dan ook compleet overbodig, als je op een gewone weg rijd geef je toch ook pas richting aan als je gaat afslaan?
Jammer is dat een heleboel automobilisten denken dat ik helderziend ben en dat ik weet waar ze heen willen, geef richting aan als je de rotonde verlaat, van baan wisselt!

Ik heb geleerd dat je altijd rechts moet houden als je niet inhaalt, lijkt mij dat iedereen dat zo geleerd heeft.
Waarom zijn er dan zoveel die toch op de middelste baan blijven plakken? Omdat er 5 km verder een vrachtwagen rijd?
Op de A1 is 's middags de spitsstrook open, wordt duidelijk aangegeven maar niemand wil er op rijden, ga je bij knooppunt eemnes er af moeten ze ineens allemaal invoegen terwijl je al zeker 5 km op die strook had kunnen rijden.......

Edsan ik heb sinds kort mijn rijbewijs en het is ook verplicht om links te knipperen.
Mijn vader wist dit ook niet hij heeft ook altijd het zo geleerd als jullie hierboven beschrijven.
Let maar is op wat jonge mensen doen bij zo'n rotonde altijd links knipperen in zo'n geval.

Niet verplicht;

Quote;
Richting aangeven op een rotonde

Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting.

bron:
hier

Alleen richting aangeven bij het verlaten van de rotonde dus, scheelt een hoop ergernis.
Diegene die wel links knipperen laten in ieder geval wel zien wat ze van plan zijn, beter dan geen richting aangeven.

Premium rijder zei:
Edsan ik heb sinds kort mijn rijbewijs en het is ook verplicht om links te knipperen.
Mijn vader wist dit ook niet hij heeft ook altijd het zo geleerd als jullie hierboven beschrijven.
Let maar is op wat jonge mensen doen bij zo'n rotonde altijd links knipperen in zo'n geval.

Sorry, fout. Ga nog maar eens examen doen... Dat je instructeur het heeft gezegd, betekent niets. Het is pas verplicht als de wet het zegt. En dat doet 'ie niet.

LoveMyJeep zei:
Premium rijder zei:

Sorry, fout. Ga nog maar eens examen doen... Dat je instructeur het heeft gezegd, betekent niets. Het is pas verplicht als de wet het zegt. En dat doet 'ie niet.
Het CBR heeft "verwarrend en onnodig richting aangeven" op rotondes opgenomen in de rijprocedure. Dat is al jaren zo. Dat wil inderdaad niet zeggen dat het wettelijk verplicht is, of zelfs maar wenselijk is.
Het is dan wel aan de instructeur om het goed uit te leggen "dit is niet wettelijk verplicht, maar als je het niet doet op je examen dan laat het CBR je zakken" gevolgd door "in de ons omringende landen is het onnodig naar links richting aangeven op rotondes zelfs bij wet verboden".

Ik stoor me er allang niet meer aan als iemand links knippert op een mini-rotonde. Daar kan het geen kwaad. Maar figuren die op de middelste of rechterbaan van het Takenhofplein of Keizer Karelplein blijven rijden en ondertussen naar links knipperen, zijn naar mijn mening verwarrend en gevaarlijk bezig. Ze willen niet een baan naar links opschuiven, of toch wel, dat weet je niet want die pijl lijkt voor Jan met de korte achternaam aan te staan.
Nog irritanter wordt het als ze dan ook nog maar 25-30km/u blijven rijden, ik haal ze dan maar rechts in, omdat ze op links pijlen lijkt mij dat de minst gevaarlijke route.

edsan zei:
LoveMyJeep zei:
nappa zei:
ojee, ik voel weer een rotonde links knipper discussie aan komen:D

Ja, zo kan ik het ook..... Die discussie was alweer een tijdje aan de gang... ;)
En zal nog wel even duren, tot iedereen knippert bij het er af gaan (tu)

Ik denk dat we eerder zullen zien dat auto's niet meer door mensen maar door computers gestuurd worden, dan dat we zien dat iedereen knippert bij het verlaten van een rotonde....:D

Mergelsberg zei:
LoveMyJeep zei:
Premium rijder zei:

Het CBR heeft "verwarrend en onnodig richting aangeven" op rotondes opgenomen in de rijprocedure. Dat is al jaren zo. Dat wil inderdaad niet zeggen dat het wettelijk verplicht is, of zelfs maar wenselijk is.
Het is dan wel aan de instructeur om het goed uit te leggen "dit is niet wettelijk verplicht, maar als je het niet doet op je examen dan laat het CBR je zakken" gevolgd door "in de ons omringende landen is het onnodig naar links richting aangeven op rotondes zelfs bij wet verboden".

Ik stoor me er allang niet meer aan als iemand links knippert op een mini-rotonde. Daar kan het geen kwaad. Maar figuren die op de middelste of rechterbaan van het Takenhofplein of Keizer Karelplein blijven rijden en ondertussen naar links knipperen, zijn naar mijn mening verwarrend en gevaarlijk bezig. Ze willen niet een baan naar links opschuiven, of toch wel, dat weet je niet want die pijl lijkt voor Jan met de korte achternaam aan te staan.
Nog irritanter wordt het als ze dan ook nog maar 25-30km/u blijven rijden, ik haal ze dan maar rechts in, omdat ze op links pijlen lijkt mij dat de minst gevaarlijke route.

Ben het helemaal met je eens, helaas houden ook de meeste instructeurs zich niet meer bezig met het aanleren van autorijden. Logisch, want de markt, dus de betalende leerling, wil slagen voor het rijexamen en niet leren rijden. Dus krijgen ze dat. Waardoor ook het niveau van de instructeurs daalt.

Het links knipperen is overigens in de ons omringende landen niet als geheel verboden, want je hebt links knipperen OP en VOOR de rotonde. Dat laatste is inderdaad in een aantal landen bij wet verboden, maar op de rotonde richting aangeven niet.

Ik wil niet heel vervelend zijn.

Ik ben Geslaagd voor mijn rijbewijzen ZONDER naar links te knipperen op ROTONDES.

Dat geld voor:

Personenauto Rijbewijs / Categorie B
Bedrijfswagen ingericht voor het vervoeren van Goederen met een maximaal totaal gewicht van boven de 3500kg / Categorie C
Aanhangwagen Getrokken door een Bedrijfwagen ingericht voor het vervoer van goederen met een totaalgewicht van meer dan 3500kg / Categorie E bij C

Categorie B behaald in 2000
Categorie C behaald in 2004
Categorie E bij C behaald in 2006

oja, op Alles in 1keer geslaagd.

Willem

Vandaag naar huis van een meeting, met 2 Vectra's en een Zwalkschuur aan de Rukpukkel, over de A16 naar huis..

130 stuk van Breda naar Moerdijk ging nog wel, we reden met een snelheid tussen de 93 en 95km/u, en haalde toch nog het een en ander aan personen auto's in.

we hebben wel een auto ingehaald welke minder als 70km/u aan het Cruisen was op de moerdijkbrug (ben er even achter gaan rijden om te kijken hoe hard t ging, en aan de auto zal het niet gelegen hebben (Volvo V40 van rond de 2000 a 2002).

stuk van Moerdijk naar dordt word al wat drukker met langzaamrijders (120km/u)

het stuk van dordt naar rotterdam A20 (100km/u gaat zelf met de Caravan naar licht Dramatisch, Wat een berg krenten op de weg zeg..

We hebben redelijk wat stukken flink aan het inhalen geweest met de Sleurhut. (no steeds de Cruise op 95km/u)

dan de A20 van de A16 naar de A13, ja het mag niet (combi langer als 7meter), maar in de 80 zone nog een paar keer op baan 3 gereden om van die figuren die 70 of minder rijden in de 80 zone in te halen..

Willem

vectra V6 zei:
Vandaag naar huis van een meeting, met 2 Vectra's en een Zwalkschuur aan de Rukpukkel, over de A16 naar huis..

130 stuk van Breda naar Moerdijk ging nog wel, we reden met een snelheid tussen de 93 en 95km/u, en haalde toch nog het een en ander aan personen auto's in.

we hebben wel een auto ingehaald welke minder als 70km/u aan het Cruisen was op de moerdijkbrug (ben er even achter gaan rijden om te kijken hoe hard t ging, en aan de auto zal het niet gelegen hebben (Volvo V40 van rond de 2000 a 2002).

stuk van Moerdijk naar dordt word al wat drukker met langzaamrijders (120km/u)

het stuk van dordt naar rotterdam A20 (100km/u gaat zelf met de Caravan naar licht Dramatisch, Wat een berg krenten op de weg zeg..

We hebben redelijk wat stukken flink aan het inhalen geweest met de Sleurhut. (no steeds de Cruise op 95km/u)

dan de A20 van de A16 naar de A13, ja het mag niet (combi langer als 7meter), maar in de 80 zone nog een paar keer op baan 3 gereden om van die figuren die 70 of minder rijden in de 80 zone in te halen..

Willem

waardeloos heh die mensen die zoo zacht rijden... vooral rond het spits uur... rijd je eindelijk is 120 en dan gooien de mensen die 90 rijden de auto ervoor en halen een vrachtwagen in met 1 km per uur verschil in. en dan moet iedereen op de linkerbaan vol in de remmen.

wibi zei:
In het midden rijden doen de meesten omdat het gewoon handig is. Als je moet inhalen omdat iemand anders ook in het midden rijdt hoef je maar 1 baan naar links op te schuiven. Rijdt er iemand in het midden die al lins wordt ingehaald met een lint van auto's erachter kan je nog naar rechts om in te halen (dat mag niet, maar er mag zoveel niet). Daarnaast heb je 2 mogelijkheden om nog uit te wijken mocht dat nodig zijn als een ander een (domme) fout maakt. Anders maar 1. Dat zal de verklaring wel zijn...

Handig? Eerder omdat ze dom, lui en/of egoistisch zijn ofzo.
Wat is er zo handig aan als je kilometerslang niemand anders treft?
Het is ronduit irritant, ik moet nu 2 banen opschuiven, daarnaast is het nog eens een verkeersovertreding ook.
Dat uitwijken vind ik wel de meest vreemde drogreden om dit gedrag uit te leggen.
Ik kan er niet anders van maken dan bovenstaand.
En om 5 uur in de ochtend is het nou niet bepaald dusdanig druk dat je continue aan het inhalen bent.

Mergelsberg zei:

Takenhofplein en Keizer Karelplein zijn inderdaad "interessant". Voor veel mensen ook lastig omdat er op het plein zelf geen banen zijn aangegeven.
Bij het takenhofplein zie ik aardig wat mensen voorsorteren in het vak voor rechts afslaan om toch maar rechtdoor te rijden. Heel leuk om met 3 auto's op een afslag af te rijden die alleen geschikt is voor 2 auto's.

Ach, als iedereen eens een beetje rekening met elkaar zou houden ipv van zichzelf zo vreselijk belangrijk te vinden, hoeft dat niet echt een probleem te zijn.
Afgezien van die hele knipperdiscussie (imho kan linksknipperen som zeer verhelderend werken maar dat is sterk afhankelijk van de situatie) zou het wel handig zijn als rotondes gewoon eens op dezelfde manier ingericht zouden worden.

Terug
Bovenaan