Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Boppie zei:Ik ben niet bezig met mijzelf....ik rem voor mindervaliden die oversteken...ze krijgen van mij alle ruimte..zelfde geldt voor zware voertuigen in moeilijke situatie`s. Ik stop en hou alles tegen als het hun helpt. Ik help onderweg als het nut heeft..en dat heeft het. Waar ik me kapot aan erger is het God syndroom waar de door mij bescheven groepen aan lijden. Hun gelijk is het gelijk en je moet je er maar naar schikken. Dat steekt enorm.
Soloman zei:Ik denk LMJ, dat jij een goed mens bent. Ook ik heb dingen wel eens niet door op de weg, maar ik heb dat wel snel door, en dan vergeet het de volgende keer niet. Ik snap dat jij je druk maakt, maar ik denk dat Boppie over een heel ander soort weggebruikers heeft dan jij bent.
Ik heb het gevoel dat er veel getijsem rond rijdt. Mensen die met opzet dit soort dingen doen, alleen maar om een ander slecht te laten voelen of omdat ze zich onderdrukt voelen of wat dan ook.
Nog even een voorbeeldje: Boppie kwam in een ander topic met een filmpje over een afzichtelijke motorrace in een woonwijk. Hij werd met zijn opmerkingen neergesabeld. Ik heb die motorrace gegoogled: weet je wat deze motorhelden zeggen over ons geklaag? Dat raadt je nooit. Nee geen gevloek en gerachel, maar iets wat ik nooit had verwacht: "Die mensen zijn jaloers op ons dat zij zulke stunts niet kunnen". Dan bekruipt mij het nare gevoel dat deze mensen niet eens weten wat er leeft.
Mja...Fietser overlijdt door botsing met wielrenner
Een 78-jarige vrouw uit het Brabantse Best is vanochtend in Oisterwijk overleden als gevolg van een frontale aanrijding met een wielrenner. Dat heeft de politie Midden- en West-Brabant gemeld.
Een groepje wielrenners passeerde de vrouw, die op haar fiets in tegenovergestelde richting reed. Een van hen reed door nog onbekende oorzaak frontaal tegen haar aan. De vrouw kwam ten val en raakte ernstig gewond.
De vrouw werd per ambulance naar het Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg vervoerd, waar ze even voor het middaguur overleed aan haar verwondingen.
Geelhoed zei:https://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3262169/2012/05/28/Fietser-overlijdt-door-botsing-met-wielrenner.dhtml?utm_source=RSSReader&utm_medium=RSS
Een 78-jarige vrouw uit het Brabantse Best is vanochtend in Oisterwijk overleden als gevolg van een frontale aanrijding met een wielrenner. Dat heeft de politie Midden- en West-Brabant gemeld.
Een groepje wielrenners passeerde de vrouw, die op haar fiets in tegenovergestelde richting reed. Een van hen reed door nog onbekende oorzaak frontaal tegen haar aan. De vrouw kwam ten val en raakte ernstig gewond.
De vrouw werd per ambulance naar het Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg vervoerd, waar ze even voor het middaguur overleed aan haar verwondingen.
R-W zei:In het geval van wielrenners kan ik me wel iets bij bovenstaande voorstellen als oorzaak, bijv omkijken en rechtdoor blijven gaan is nog niet zo makkelijk.
Dit weekend was het ook weer een aantal keer raak: hele peletons, al dan niet met 'volgauto's' die vinden dat ze alles mogen en iedereen zich maar moet aanpassen. Het betreft dan vooral dit soort wegen (wielrenheaven) waarop men graag fietst en daarbij minimaal de helft van de weg gebruikt. Als er volgauto's zijn, rijden deze bij voorkeur in het midden van de weg waarbij de renners over de gehele breedte van de weg zwermen, inhalen wordt dan een hele opgave en een risicovolle bezigheid. @de wielrennerts hier, hoe haal ik dan op een fatsoenlijke manier in?
Zollie zei:Geelhoed zei:https://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3262169/2012/05/28/Fietser-overlijdt-door-botsing-met-wielrenner.dhtml?utm_source=RSSReader&utm_medium=RSS
Mja, inderdaad!
Vrij suggestieve berichtgeving over een akelig ongeval waarbij de oorzaak nog onbekend is.
Waarom zou er niet staan: "De vrouw reed door nog onbekende oorzaak tegen een van de wielrenners aan"?
Of gewoon zoals het volgens mij netter zou zijn: "Door nog onbekende oorzaak kwamen de vrouw en een wielrenner in botsing"
Dit is suggestieve berichtgeving pur sang, en waarschijnlijk het moedwillig 'bashen' van wielrenners door een gefrustreerde journalist. Bijna overal waar je dit bericht leest wordt direct naar de wielrenners gewezen, omdat het allemaal klootzakken zijn. Ik kom waar ik geregeld (solo) wielren weinig klootzakwielrenners tegen, des te meer klootzakbejaarden. Als ik de moeite nam om een dashcam op mijn wielerstuur te monteren kon ik net zo'n schitterende rubriek beginnen als GH, maar zo'n ding weegt teveel en zorgt voor luchtweerstand waardoor ik aanzienlijk minder vaart kan maken![]()
LoveMyJeep zei:Zollie zei:Geelhoed zei:https://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3262169/2012/05/28/Fietser-overlijdt-door-botsing-met-wielrenner.dhtml?utm_source=RSSReader&utm_medium=RSS
Mja, inderdaad!
Vrij suggestieve berichtgeving over een akelig ongeval waarbij de oorzaak nog onbekend is.
Waarom zou er niet staan: "De vrouw reed door nog onbekende oorzaak tegen een van de wielrenners aan"?
Of gewoon zoals het volgens mij netter zou zijn: "Door nog onbekende oorzaak kwamen de vrouw en een wielrenner in botsing"
Dit is suggestieve berichtgeving pur sang, en waarschijnlijk het moedwillig 'bashen' van wielrenners door een gefrustreerde journalist. Bijna overal waar je dit bericht leest wordt direct naar de wielrenners gewezen, omdat het allemaal klootzakken zijn. Ik kom waar ik geregeld (solo) wielren weinig klootzakwielrenners tegen, des te meer klootzakbejaarden. Als ik de moeite nam om een dashcam op mijn wielerstuur te monteren kon ik net zo'n schitterende rubriek beginnen als GH, maar zo'n ding weegt teveel en zorgt voor luchtweerstand waardoor ik aanzienlijk minder vaart kan maken![]()
Ik vind het suggestieve van het bericht wel meevallen, eerlijk gezegd. Aangezien er gesproken wordt over een 78 jarige vrouw en een groep wielrenners mag er denk ik vanuit gegaan worden dat het de groep wielrenners is die zich "anders" dan de "normale" fietssandaard gedraagt, al was het alleen maar door de hogere snelheid waarmee ze zich verplaatsen. Ik moet nog zien dat die vrouw zo hard fietste dat een botsing dergelijke gevolgen had gehad.
Met andere woorden: een groep weggebruikers met "uitzonderlijk" weggedrag komt een senior weggebruiker tegen. Senioren zijn over het algemeen niet de stabielste weggebruikers en dus moet je daar extra op berekend zijn. Als er dan een frontale botsing ontstaat, zegt mij dat niets anders dan dat die wielrenners zich niet aan de omstandigheden hebben aangepast maar gewoon zijn doorgeknald, daarmee eventueel een schrikreactie provocerend bij de vrouw. Maar dat is niet eens noodzakelijkerwijs de oorzaak, want als je ziet hoe wielrenners soms bij elkaar uit het wiel rijden zou het mij ook niet verbazen dat dat gebeurt is, net waar de vrouw ook reed.
Wat ik er mee wil zeggen is dat de wielrenners juist degenen zijn die het meest op moeten letten en zich het meest aan moeten passen, omdat ZIJ zich "ongebruikelijk" gedragen. "Normaal" gedrag voor een fietser is anders namelijk, al was het zoals gezegd alleen maar door de snelheid. In de praktijk blijken juist zij echter degenen die anderen dwingen zich aan hun gedrag aan te passen.
Natuurlijk zijn er ook "correcte" wielrenners en "misdragen" niet alle sportfietsers zich. Maar er is wel een duidelijke overeenkomst met bijv. auto-hardrijders: een mentaliteit van "opzij, ik kom eraan!"
Zollie zei:treintje
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Geelhoed zei:Zollie zei:treintje
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Verder nog vragen?
Zollie zei:Oh hier word ik toch zo moe van, ja poepoe de wielrennerts die in een treintje rijden moeten standrechtelijk geëxecuteerd worden, omdat ze artikel 19 negeren. Oh trouwens, dit betekent dus automatisch dat, zonder dat GH verder instructies heeft gegeven hoe deze opmerking opgevat moet worden, alle racefietsers klootzakken zijn die verantwoordelijk zijn voor de dood van deze mevrouw.
Dat was jouw bewering.Fietsten ze wel in een treintje? Geen idee.
Geelhoed zei:Zollie zei:Oh hier word ik toch zo moe van, ja poepoe de wielrennerts die in een treintje rijden moeten standrechtelijk geëxecuteerd worden, omdat ze artikel 19 negeren. Oh trouwens, dit betekent dus automatisch dat, zonder dat GH verder instructies heeft gegeven hoe deze opmerking opgevat moet worden, alle racefietsers klootzakken zijn die verantwoordelijk zijn voor de dood van deze mevrouw.
Heb je ook XL-toeclips?
Dat was jouw bewering.Fietsten ze wel in een treintje? Geen idee.
Zollie zei:LoveMyJeep,
Het probleem is dat er inderdaad niets over de schuldvraag staat, maar dat de berichtgeving dermate suggestief is, door te melden dat de racefietser degene is die tegen de vrouw reed, dat de mening van de journalist over wielrenners iets teveel naar voren komt.
Vind je niet dat het netter staat om niet te spreken van wie tegen wie aan reed, maar te vermelden dat er een botsing heeft plaatsgevonden?
Wat ik verder al zei, de hogere snelheid geloof ik wel, maar hoezo moeten snelfietsers zich aanpassen terwijl brom- en snorfietsers zich niet hoeven te verantwoorden voor hun snelheid? Als je je op een fietsend op een fietspad begeeft verwacht dan tenminste voertuigen die harder gaan jij, en op een bromfietspad al helemaal. Verwacht niet dat iedereen zich aan jou aanpast.
Geelhoed zei:De link met 19 is duidelijk. Wielrenners rijden dicht achter elkaar om aerodynamische winst te behalen, dat schendt RVV19.
De achterste heeft de vrouw niet gezien en haar geraakt. Zeer onwaarschijnlijk dat ze juist daartegen slingerde. Veel waarschijnlijker dat hij geen zicht had en dicht op zijn voorganger zat, daarmee reed hij dus teveel links en niet zij, anders had ze de rest van de groep ook wel geraakt.
Er zal wel een WVW Artikel 6 zaak volgen.
Soloman zei:Zollie zei:LoveMyJeep,
Het probleem is dat er inderdaad niets over de schuldvraag staat, maar dat de berichtgeving dermate suggestief is, door te melden dat de racefietser degene is die tegen de vrouw reed, dat de mening van de journalist over wielrenners iets teveel naar voren komt.
Vind je niet dat het netter staat om niet te spreken van wie tegen wie aan reed, maar te vermelden dat er een botsing heeft plaatsgevonden?
Wat ik verder al zei, de hogere snelheid geloof ik wel, maar hoezo moeten snelfietsers zich aanpassen terwijl brom- en snorfietsers zich niet hoeven te verantwoorden voor hun snelheid? Als je je op een fietsend op een fietspad begeeft verwacht dan tenminste voertuigen die harder gaan jij, en op een bromfietspad al helemaal. Verwacht niet dat iedereen zich aan jou aanpast.
Inderdaad.
Ik geef toe dat bejaarden een "instabiele verkeersgroep" zijn. Maar de capriolen die wielrenners uithalen zijn veel en veel gevaarlijker. Die horen niet op de weg thuis. Ik mag dan een broekie zijn van 50, maar ik mag nog wel mijn eigen mening hebben.
Moderator
Artikel 19 is een WAHV overtreding (of kan dat zijn), onder die wet Mulder is er helemaal geen onschuldig tot schuldig bewezen. De bewijslast is omgekeerd.Zollie zei:Assumption is the mother of all fuck-ups.
En je maakt er nogal wat. Voor iemand die zoveel met wetten strooit als jij zou je de gedachte van het onschuldig zijn tot schuld is bewezen iets meer mogen bezigen naar mijn mening.
Omdat het een frontale aanrijding was...Ik heb het veel meegemaakt dat fietsers van schrik of na een waarschuwingssignaal niet reageren door hun positie op het fietspad aan de passen, maar door over de linker schouder te kijken en daarbij nog meer het fietspad te blokkeren. Waarom vind je dit ondenkbaar in deze situatie?
Zollie zei:Geelhoed zei:De link met 19 is duidelijk. Wielrenners rijden dicht achter elkaar om aerodynamische winst te behalen, dat schendt RVV19.
De achterste heeft de vrouw niet gezien en haar geraakt. Zeer onwaarschijnlijk dat ze juist daartegen slingerde. Veel waarschijnlijker dat hij geen zicht had en dicht op zijn voorganger zat, daarmee reed hij dus teveel links en niet zij, anders had ze de rest van de groep ook wel geraakt.
Er zal wel een WVW Artikel 6 zaak volgen.
Assumption is the mother of all fuck-ups.
En je maakt er nogal wat. Voor iemand die zoveel met wetten strooit als jij zou je de gedachte van het onschuldig zijn tot schuld is bewezen iets meer mogen bezigen naar mijn mening.
Ik heb het veel meegemaakt dat fietsers van schrik of na een waarschuwingssignaal niet reageren door hun positie op het fietspad aan de passen, maar door over de linker schouder te kijken en daarbij nog meer het fietspad te blokkeren. Waarom vind je dit ondenkbaar in deze situatie?
Soloman zei:Zollie zei:LoveMyJeep,
Inderdaad.
Ik geef toe dat bejaarden een "instabiele verkeersgroep" zijn. Maar de capriolen die wielrenners uithalen zijn veel en veel gevaarlijker. Die horen niet op de weg thuis. Ik mag dan een broekie zijn van 50, maar ik mag nog wel mijn eigen mening hebben.
A. Alle wielrenners?
B. Sommige wielrenners?
C. De wielrenners in dit bericht?
Geelhoed zei:Artikel 19 is een WAHV overtreding (of kan dat zijn), onder die wet Mulder is er helemaal geen onschuldig tot schuldig bewezen. De bewijslast is omgekeerd.Zollie zei:Assumption is the mother of all fuck-ups.
Jouw aannames zijn nogal wat exotischer dan de mijne.
Omdat het een frontale aanrijding was...Ik heb het veel meegemaakt dat fietsers van schrik of na een waarschuwingssignaal niet reageren door hun positie op het fietspad aan de passen, maar door over de linker schouder te kijken en daarbij nog meer het fietspad te blokkeren. Waarom vind je dit ondenkbaar in deze situatie?![]()
Soloman zei:Je weet niet wat er precies is gebeurd. Ik weet wel dat ik in de auto bij bejaarde fietsers hun extra in de gaten moet houden. Soms hebben ze je niet gezien, niet gehoord. Bejaarden zijn nu eenmaal onderdeel van de samenleving bij wie de lichamelijke functies nog maar ten dele werken bij de meeste. Wielrenners zijn een heel ander verhaal: gezonde mannen die wel degelijk in staat zijn om voor 100 procent verkeersfunctioneel te zijn. Tegen willens en weten doen ze dat vaak niet. Er zijn er ook goede bij hoor, ik heb ook wel eens af en toe heel soms paar keer jaar meegemaakt dat ze wel stopten voor rood, maar meestal sjaggeren ze gewoon door, wetende dat als ik doorrij, ik toch door de rechter schuldig word bevonden.
Het is hetzelfde als bij tennissen. Jaren geleden moest ik sportwedstrijden verslaan voor een krant, ik ging ook naar tenniswedstrijden. Ik kreeg er een hekel aan omdat die mensen zo verschrikkelijk vloekten en met geslachtsorganen gooiden. En regelmatig stuiterde er een racket tegen de grond. Na de wedstrijd was mijn vraag 1 meestal: waarom vloek je zo. Dan waren ze nog verbaasd ook. "Dat hoort bij de sport", was dan het antwoord van een McEnroe-wannabee.
Ook jij weet niet wat er precies is gebeurd. Niemand eignelijk hier, die alleen het artikeltje heeft gelezen. Het blijven aannames, hoewel ook ik het waarschijnlijker acht dat de wielrenner toch wel de "schuldige" is.Soloman zei:Je weet niet wat er precies is gebeurd. Ik weet wel dat ik in de auto bij bejaarde fietsers hun extra in de gaten moet houden. Soms hebben ze je niet gezien, niet gehoord. Bejaarden zijn nu eenmaal onderdeel van de samenleving bij wie de lichamelijke functies nog maar ten dele werken bij de meeste. Wielrenners zijn een heel ander verhaal: gezonde mannen die wel degelijk in staat zijn om voor 100 procent verkeersfunctioneel te zijn. Tegen willens en weten doen ze dat vaak niet. Er zijn er ook goede bij hoor, ik heb ook wel eens af en toe heel soms paar keer jaar meegemaakt dat ze wel stopten voor rood, maar meestal sjaggeren ze gewoon door, wetende dat als ik doorrij, ik toch door de rechter schuldig word bevonden.
Zollie zei:LoveMyJeep,
Wielrenner gewond bij aanrijding
Emmeloord, 30-05-2012 ¿ Een 39-jarige man uit Marknesse heeft dinsdagavond letsel opgelopen toen hij geschept werd door een auto. De man was op zijn rijwiel aan het racen op de Cantineweg te Emmeloord. Rond 19.45 uur kwam hij in botsing met een personenauto. De onfortuinlijke pedaleur is met onbekend letsel per ambulance overgebracht naar een hospitaal in Zwolle. Agenten hebben een getuige gehoord die toevalligerwijs achter het slachtoffer fietste. Medewerkers van het verkeersongevallen analyse team hebben ter plaatse een onderzoek uitgevoerd.
WVW Artikel 10
1. Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.
2. Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.
3. Als deelnemer wordt beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen.
PauseBreak zei:Ik zou niet jou, maar de journalist van vooringenomenheid betichten. Harder dan gemiddeld fietsen is immers niet per definitie gelijk aan 'racen op de openbare weg', en ook WvW artikel 10 is niet per definitie van toepassing. Helaas snappen maar weinig mensen dat onderscheid.
Geelhoed zei:PauseBreak zei:Ik zou niet jou, maar de journalist van vooringenomenheid betichten. Harder dan gemiddeld fietsen is immers niet per definitie gelijk aan 'racen op de openbare weg', en ook WvW artikel 10 is niet per definitie van toepassing. Helaas snappen maar weinig mensen dat onderscheid.
De journalist is in dezen een politiefunctionaris.![]()
PB zei:Ik zou niet jou, maar de journalist van vooringenomenheid betichten
LoveMyJeep zei:Om me dan licht aan Zollie's kant te scharen, Geelhoed, het met hogere snelheid in groepsverband fietsen is niet automatisch een wedstrijd. Wielrenners trainen ook gewoon, wat bij voorbaat al geen wedstrijd is, en de trainingsvorm ligt in het zo lang mogelijk zo hoog mogelijk houden van het rijtempo. Daarvoor wordt o.a. gebruik gemaakt van het groepselement die voordelen biedt als windschaduw etc. Nou kan ik verder niets inbrengen tegen het "tijdig tot stilstand brengen" artikel wat je aanhaalt, maar het wedstrijdartikel is hier denk ik niet van toepassing.
Jij zal het dan wel houden op de "vergelijking of vaststelling van prestaties", maar daar is een training in principe niet voor.
Toch even opgezocht op Van Dale:Geelhoed zei:Zollie zal me wel weer betichten van vooringenomenheid en dergelijke zaken.
https://www.politie.nl/flevoland/nieuws/30052012wielrennergewondbijaanrijding.asp
Wielrenner gewond bij aanrijding
Emmeloord, 30-05-2012 ¿ Een 39-jarige man uit Marknesse heeft dinsdagavond letsel opgelopen toen hij geschept werd door een auto. De man was op zijn rijwiel aan het racen op de Cantineweg te Emmeloord. Rond 19.45 uur kwam hij in botsing met een personenauto. De onfortuinlijke pedaleur is met onbekend letsel per ambulance overgebracht naar een hospitaal in Zwolle. Agenten hebben een getuige gehoord die toevalligerwijs achter het slachtoffer fietste. Medewerkers van het verkeersongevallen analyse team hebben ter plaatse een onderzoek uitgevoerd.
WVW Artikel 10
1. Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.
2. Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.
3. Als deelnemer wordt beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen.
ra·cen [reese] racete, h, i geracet zeer snel lopen, rijden enz.
De Schaduw zei:PB zei:Ik zou niet jou, maar de journalist van vooringenomenheid betichten
Om nog even verder te nuanceren, ook dat kun je zo niet stellen. Misschien heeft de journalist wel informatie die hij / zij niet heeft vermeld in het artikel waaruit blijkt dat de wielrenner wel op de bejaarde vrouw is gebotst.![]()
Heeft Vandale ook een Engels-Nederlands woordenboek?bat zei:Toch even opgezocht op Van Dale:
Geelhoed zei:Heeft Vandale ook een Engels-Nederlands woordenboek?bat zei:Toch even opgezocht op Van Dale:
R-W zei:LoveMyJeep zei:Om me dan licht aan Zollie's kant te scharen, Geelhoed, het met hogere snelheid in groepsverband fietsen is niet automatisch een wedstrijd. Wielrenners trainen ook gewoon, wat bij voorbaat al geen wedstrijd is, en de trainingsvorm ligt in het zo lang mogelijk zo hoog mogelijk houden van het rijtempo. Daarvoor wordt o.a. gebruik gemaakt van het groepselement die voordelen biedt als windschaduw etc. Nou kan ik verder niets inbrengen tegen het "tijdig tot stilstand brengen" artikel wat je aanhaalt, maar het wedstrijdartikel is hier denk ik niet van toepassing.
Jij zal het dan wel houden op de "vergelijking of vaststelling van prestaties", maar daar is een training in principe niet voor.
Nu is de vraag of je dergelijke trainingen op de openbare weg moet houden, het brengt nogal wat risico's met zich mee.