Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Ik ben opgegroeid in die regio en toen de A15 jaren geleden geleden helemaal overhoop gegooid is, reed ik daar met grote verbazing rond nadat ik een tijdje niet in Nederland was geweest. Je moet goed nadenken welke banen je wilt hebben om op je bestemming te komen.

Het hoogtepunt is het als je vanaf de A4 naar knooppunt Ridderkerk rijdt. Dan heb je kan dat je het Shell tankstation gewoon heerlijk rechts voorbij rijden zonder dat je er kan stoppen. Als je dat niet weet is het een vreemde gewaarwording.
Ik rij daar ook regelmatig, maar ik moest toch even Google Street View raadplegen. Ergens tussen 2011 en 2014 hebben ze het blijkbaar helemaal aangepast, wat voor mij een periode was waarin ik totaal nog niet bezig was met zaken zoals het Nederlandse wegennet :ROFLMAO:

Omdat Dirkie Drammert zo hoognodig 0,00001 seconde tijdwinst moet scoren....

Dirkie en zijn collega's moeten lange dagen maken, slapen langs de snelweg, pissen tegen hun banden, koken buiten op de grond en poetsen hun tanden op het parkeerterrein. Ze hebben te maken met strakke deadlines en veel werkdruk. En dat voor een niet al te dik belegde boterham.

Die deadlines komen van zijn baas, en die wil die deadlines voor zijn klanten. En of dat nu consumenten of bedrijven zijn, dat zijn wij.

We zitten in een ratrace. En de mensen die daar uit willen stappen emigreren naar Portugal om biodanza lessen te geven op een idyllisch boerderijtje.

Ik zit nu na een jaar of 15 op de weg er ook echt aan te denken om iets anders te gaan doen. De drukte, de werkzaamheden, files en vooral het gedrag van andere weggebruikers is om te huilen.

Kleine ergernis net; ik rijd een dorp binnen en binnen de bebouwde kom heeft een bus voorrang bij het wegrijden bij een halte. Knipperlicht ging aan, niemand achter mij dus ik kon prima remmen. Mijn ervaring is dat ze soms zo de bus ervoor gooien, dus prima even remmen. Maar die bus blijft vrolijk staan met het knipperlicht aan... en dan ook niet 10 seconden, maar veel langer. Waarom? Ik vind dat vrij irritant, helemaal omdat inmiddels er auto's achterop komen en ik sta daar braaf... en dan zal je zien dat ik ga rijden en de bus ook ineens gaat. Uiteindelijk ging de bus rijden natuurlijk, maar toch. Knipperlicht aan is klaar om te vertrekken lijkt mij...

Ik ben opgegroeid in die regio en toen de A15 jaren geleden geleden helemaal overhoop gegooid is, reed ik daar met grote verbazing rond nadat ik een tijdje niet in Nederland was geweest. Je moet goed nadenken welke banen je wilt hebben om op je bestemming te komen.

Ik besef dat het ontwerpen van dit stuk van de A15 een drama geweest moet zijn. Europoort, allemaal "containerboeren" met haast. Dikke deuren die altijd voorrang willen. Loonslaven die wedstrijdje doen met boes van baas. Moeders die eerst het kroost naar school willen brengen en dagjesmensen die naar zee willen.

En dat allemaal langs de op- en afritten van Rotterdam, Pernis, de veerpont, de havens en nog veel meer.

Het is inderdaad een labyrint geworden. Waardoor dirkie drammer bij Crooswijk de A15 lijkt te verlaten en tien kilometer verderop de boel geblokkeerd heeft met het nieuwste wrak van Directlease.

"Ja, ik mag 100 km/uur. Bestel maar vast een kist want ik zal en ik moet 1 seconde tijdwinst behalen". Alsof de koffie koud wordt in die ene seconde.

En ja, ik ben niet heilig. Ik heb ook wel stunts uitgehaald waarvan ik nu besef dat het heel anders af had kunnen lopen. Maar vroeger zei Bromsnor er wat van. Dan zag je achter het raampje van de Porsche een vermanend vingertje (als je toch netjes reed en geluk had) of je kreeg een preek en een compliment dat de "brommer best hard liep voor een Jap".

Tegenwoordig zal Bromsnor je niet eens meer aanhouden, al pis je in zijn laars.

Zet alsjeblieft vast in een nieuw te openen werkkamp of zo. En dan probeer ik aardig te zijn, de eerste gedachte was het fysiek onmogelijk maken om te rijden.

binnen de bebouwde kom heeft een bus voorrang bij het wegrijden bij een halte.

Nee, je dient de bus gelegenheid te geven om bij de halte weg te rijden. ;)

Maar die bus blijft vrolijk staan met het knipperlicht aan... en dan ook niet 10 seconden, maar veel langer. Waarom? Ik vind dat vrij irritant,

Vermoedelijk een passagier die iets komt vragen en de chauffeur dacht snel weer weg te kunnen en vergeet dat ie de pinker naar links heeft uitstaan?

Nee, je dient de bus gelegenheid te geven om bij de halte weg te rijden. ;)
Ik meen mij te herinneren dat je ze binnen de bebouwde kom voorrang moet verlenen bij het wegrijden bij een halte.
Heb het opgezocht, dat klopt ook. Geldt overigens ook bij een touringcar.
Vermoedelijk een passagier die iets komt vragen en de chauffeur dacht snel weer weg te kunnen en vergeet dat ie de pinker naar links heeft uitstaan?
Dat laatste vermoed ik ook, maar wel verwarrend naar mijn idee. Gezien bovenstaande, sta ik daar te wachten. Ik vind toch dat een chauffeur daar ook rekening mee moet houden.

Ik meen mij te herinneren dat je ze binnen de bebouwde kom voorrang moet verlenen bij het wegrijden bij een halte.
Heb het opgezocht, dat klopt ook. Geldt overigens ook bij een touringcar.

In het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 staat in artikel 56:

Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.

en dat is, juridisch, nét iets anders dan voorrang verlenen.

voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;

In jouw situatie zou je dus kunnen stellen dat je de chauffeur gelegenheid hebt gegeven om weg te rijden, doordat je op tijd stopte, maar dat de chauffeur die gelegenheid niet benutte waardoor jij besloot om je weg te vervolgen zodat er een gevaarlijke situatie met achteropkomend verkeer vermeden kon worden. :sneaky:

In het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 staat in artikel 56:

en dat is, juridisch, nét iets anders dan voorrang verlenen.

In jouw situatie zou je dus kunnen stellen dat je de chauffeur gelegenheid hebt gegeven om weg te rijden, doordat je op tijd stopte, maar dat de chauffeur die gelegenheid niet benutte waardoor jij besloot om je weg te vervolgen zodat er een gevaarlijke situatie met achteropkomend verkeer vermeden kon worden. :sneaky:
Mwah, het zal wellicht net iets anders zijn, daarin wil ik je wel geloven, maar ik denk niet dat ik daarmee weg zou komen stel die bus rijdt weg en het komt tot schade. Ik zou zeggen "potato potato".
Ik blijf erbij dat de chauffeur onnodig lang met zijn knipperlicht aan stil bleef staan en daarmee verwarring veroorzaakte.

Terug
Bovenaan