Baur
Startmotor
Omdat ik helemaal gek ben van BMW Baur TC's, maak ik nu een nieuw topic aan, speciaal voor de BMW's uit de 3-serie die door Baur in Stuttgart zijn omgebouwd tot Baur TC-Cabriolet.
De eerste BMW die onder de naam Baur TC bekend werd was de E21, oftewel de eerste 3-serie. Tussen 1978 en 1982 werden hiervan in totaal 4595 omgebouwd tot Baur TC. Het allereerste exemplaar, op basis van een 1976 320i, bestaat overigens nog steeds. De eigenaar van deze wagen is sinds kort ook in het bezit van de allerlaatste E21 Baur TC, welke origineel in Nederland was geleverd.
Het achterste gedeelte is neerklapbaar, het voorste gedeelte wordt, zoals boven te zien is, in de kofferbak opgeborgen.
Toen de E21 in 1982 werd opgevolgd door de E30, was daar vrijwel meteen een Baur TC van te krijgen. In totaal zijn er van de E30 de meeste gebouwd: 10865 stuks. Toen de E30 Cabrio in 1986 kwam, stortte de verkoop van de Baur TC erg in. Enkel de 316i's werden nog goed verkocht.
Wat niet veel mensen weten, is dat de E30 Baur TC ook als type II te krijgen was:
En ook hier ging de dakplaat netjes in de kofferbak.
Na de E30 komt uiteraard de E36. Echter had BMW toen uiteraard al de E36 cabrio in de pijplijn zitten. En ondanks dat de E30 cabrio veel beter verkocht dan de E30 Baur TC, was BMW bang dat een 2-deurs Baur TC klanten zou winnen die anders een E36 cabrio zouden kopen. Het plan van Baur om op E36 Coupe-basis een cabriolet te maken ging dus niet door. Baur mocht wel een 4-deurs sedan nemen. Onder het motto "alles beter dan niets" kwam er dus een 4-deurs cabrio.
Het mag voor zich spreken dat dit geen groot succes werd. Daar waar Baur voorzichtig inzette op 600 stuks per jaar (de E30 kwam op gemiddeld 1250 per jaar) werden het er 311, in 3 jaar tijd.
Wie nu denkt dat een E30 of E36 Baur veel goedkoper was tegenover een cabrio, komt bedrogen uit: de E30's waren even duur in dezelfde motorisering, de E36 was zelfs enkele duizenden D-mark duurder.
Voor één ieder die vragen, opmerkingen, foto's of wat dan ook heeft over de BMW Baur TC's: this is the place to be!
Gr Jeroen
De eerste BMW die onder de naam Baur TC bekend werd was de E21, oftewel de eerste 3-serie. Tussen 1978 en 1982 werden hiervan in totaal 4595 omgebouwd tot Baur TC. Het allereerste exemplaar, op basis van een 1976 320i, bestaat overigens nog steeds. De eigenaar van deze wagen is sinds kort ook in het bezit van de allerlaatste E21 Baur TC, welke origineel in Nederland was geleverd.



Het achterste gedeelte is neerklapbaar, het voorste gedeelte wordt, zoals boven te zien is, in de kofferbak opgeborgen.
Toen de E21 in 1982 werd opgevolgd door de E30, was daar vrijwel meteen een Baur TC van te krijgen. In totaal zijn er van de E30 de meeste gebouwd: 10865 stuks. Toen de E30 Cabrio in 1986 kwam, stortte de verkoop van de Baur TC erg in. Enkel de 316i's werden nog goed verkocht.


Wat niet veel mensen weten, is dat de E30 Baur TC ook als type II te krijgen was:


En ook hier ging de dakplaat netjes in de kofferbak.
Na de E30 komt uiteraard de E36. Echter had BMW toen uiteraard al de E36 cabrio in de pijplijn zitten. En ondanks dat de E30 cabrio veel beter verkocht dan de E30 Baur TC, was BMW bang dat een 2-deurs Baur TC klanten zou winnen die anders een E36 cabrio zouden kopen. Het plan van Baur om op E36 Coupe-basis een cabriolet te maken ging dus niet door. Baur mocht wel een 4-deurs sedan nemen. Onder het motto "alles beter dan niets" kwam er dus een 4-deurs cabrio.



Het mag voor zich spreken dat dit geen groot succes werd. Daar waar Baur voorzichtig inzette op 600 stuks per jaar (de E30 kwam op gemiddeld 1250 per jaar) werden het er 311, in 3 jaar tijd.
Wie nu denkt dat een E30 of E36 Baur veel goedkoper was tegenover een cabrio, komt bedrogen uit: de E30's waren even duur in dezelfde motorisering, de E36 was zelfs enkele duizenden D-mark duurder.
Voor één ieder die vragen, opmerkingen, foto's of wat dan ook heeft over de BMW Baur TC's: this is the place to be!
Gr Jeroen