Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Goedemiddag. Ik ben vandaag de ladder op geklauterd zonder naar beneden te kletteren om de ramen te lappen, ook meteen de kozijnen schoongemaakt.
En mijn zonnescherm afgespoten, eerste keer dat ik hem uitrolde dit jaar en hij was goed vies...

Beiden zwaar werk bedoelde ik uiteraard. En het was een nogal een inkoppertje natuurlijk.

En ja ervaring mee, al kan ik nog altijd zeggen dat ik gelukkig getrouwd ben (al 26 jaar). Elk huwelijk is met bergen en dalen. Het werken zit hem in het samen door de moeilijke en zware momenten heen komen en elkaar weer vinden.

En sparen, tsja.. er is zoveel moois in de wereld, er is altijd wel iets dat jeukt. ;)

Sparen is soms best wel een ding, zelfs als je gewoon nog thuiswoont. Het eerste kwartaal gaat er bij mij standaard meer uit dan er binnenkomt, maar het gaat weer de goede kant op! Volgende maand sta ik er weer net zo voor als in januari.

Sparen is makkelijk zat als je het loon maar krijgt. Maar dat gaat vanaf juni weer goed komen. Ff weer buffer maken en dan versneld schuldenvrij worden.

Huwelijk geen idee. We zijn die dag 6 jaar samen. Moet goed komen.
Mijn "truc" met sparen is meteen de dag dat het loon gestort wordt het deel dat je wil sparen apart wegzetten nog voordat er ook maar iets anders van de rekening afgeschreven kan worden. Dan weet je zeker dat er voortgang in zit.
Maar verleiding zijn er altijd. De kunst is deze te weerstaan. ;)

En heel veel geluk gewenst samen uiteraard!

Apero time

20250429-193112.jpg

Mijn "truc" met sparen is meteen de dag dat het loon gestort wordt het deel dat je wil sparen apart wegzetten nog voordat er ook maar iets anders van de rekening afgeschreven kan worden. Dan weet je zeker dat er voortgang in zit.
Maar verleiding zijn er altijd. De kunst is deze te weerstaan. ;)

En heel veel geluk gewenst samen uiteraard!
Ik heb potjes voor al m’n spaar doelen maar ook ‘grote vaste lasten’ zoals hypotheek, auto verzekering en m’n benzinepotje. Die laat ik automatisch wegschrijven zodra het geld er is.

Lastige bij mij is wel dat zowel m’n vrouw en ikzelf per 4 wk betaald krijgen op apart moment. Met vaste lasten wel elke maand is dat altijd even gepuzzel qua cash flow: 1x in het jaar ga je net scheef negatief en 1x per jaar krijg je ‘dubbel betaald’. Hierin hebben wij altijd het zo ingericht dat we met ons 4wk salaris de hele maand kunnen dragen (spaar je dus ongezien nog extra).

Laatst bewerkt:
Klinkt goed allemaal. Ik heb van mijn leven nog nooit 1 cent rood gestaan en nog nooit schuld gehad.
Ja, nu. Hypotheek.

Ook nog nooit ook maar 1 toeslag gekregen, verdiende daar meteen te veel voor na school.

De Subaru doet het trouwens nog, net een stukje gereden.
Anti-insecten route dus maximaal 60. Geen zin om hem te wassen.

Verwarming stond nog aan, zegt wel wat over wanneer ik er voor het laatst mee reed...

Ik heb potjes voor al m’n spaar doelen maar ook ‘grote vaste lasten’ zoals hypotheek, auto verzekering en m’n benzinepotje. Die laat ik automatisch wegschrijven zodra het geld er is.

Lastige bij mij is wel dat zowel m’n vrouw en ikzelf per 4 wk betaald krijgen op apart moment. Met vaste lasten wel om de maand is dat altijd even gepuzzel qua cash flow: 1x in het jaar ga je net scheef negatief en 1x per jaar krijg je ‘dubbel betaald’. Hierin hebben wij altijd het zo ingericht dat we met ons 4wk salaris de hele maand kunnen dragen (spaar je dus ongezien nog extra).
Hier de 13e maand op het eind van het jaar. Vind ik zelf erg prettig, want dan kan je tussentijds al helemaal niet aan die centen komen.

Zelf gekozen overigens, heel gebruikelijk in Duitsland (Duitse werkgever) dat je zelf mag kiezen voor de 13e mnd of extra bovenop de reguliere 12 maanden. Althans, naar persoonlijke ervaring bij de firma's waar ik tot dusver heb gewerkt.

Laatst bewerkt:
Route waar je maximaal 60 kan, als ze dan tegen je auto vliegen plet je ze niet en zitten ze niet overal aan geplakt.
Vanaf 70 heb je dat wel, zelf uitgetest.:censored:
gister op en neer naar België ‘s avonds terug. Ergens wel blij dat er toch nog iets van biodiversiteit is, helaas dan nu wel dood op m’n auto

Mijn auto was blauw toen ik naar Tsjechië reed. Nu is hij bruin/grijs met stukjes insect... dus ik kan ook wel wat Suzuki gebruiken :ROFLMAO:

Gisteren nog even gekeken hoe het was op snelheid op de autobahn. 180 km/u, vond hem nog prima stabiel maar wel veel geluid. Daarna met 150 km/u verder gereden, reed prima maar deze uitvoering is toch niet echt een comfortabele cruiser. Beetje van alles wat, maar voldoende voor ons gebruik!

Wat sparen betreft, wij maken geld over van de betaal- naar de spaarrekening op het moment dat het "nieuwe" loon wordt gestort. Alles wat dan nog over is, kan worden gespaard. Op die manier staat er vrij lang veel geld op de betaalrekening, maar met de huidige rente vind ik dat niet zo boeiend. Ben wel aan het overwegen om te werken met een depositoladder. En zoals ik laatst zei, maandelijks geld in een beleggingsfonds en dat dan laten groeien over veel jaar.

Mijn spaarrekening is niet persee een referentie van of het goed of slecht gaat, er staat momenteel nauwelijks iets op. Ik heb dit jaar veel geinvesteerd in projecten en die komen en gaan door het hele jaar. Mijn spaarrekening staat dan vaak ook op het ene moment op hoog en het andere moment op laag. Momenteel staat ie op droog lol.

Voor mij is het belangrijk dat ik jaarlijks zie dat mijn vermogen groeit en dat is zo, vorig jaar zon +30% rendement behaald. Nicht schlecht! Dat gaat je niet lukken als je het geld op de rekening laat staan.

Mijn spaarrekening is niet persee een referentie van of het goed of slecht gaat, er staat momenteel nauwelijks iets op. Ik heb dit jaar veel geinvesteerd in projecten en die komen en gaan door het hele jaar. Mijn spaarrekening staat dan vaak ook op het ene moment op hoog en het andere moment op laag. Momenteel staat ie op droog lol.

Voor mij is het belangrijk dat ik jaarlijks zie dat mijn vermogen groeit en dat is zo, vorig jaar zon +30% rendement behaald. Nicht schlecht! Dat gaat je niet lukken als je het geld op de rekening laat staan.
Ah, het verlies op de Corvette is nog niet meegerekend. ;)

Begrijp ik, alleen houd ik niet bij wat ons totale vermogen is. We zijn nu flink spaargeld aan het "verzamelen" omdat ik wel een reserve wil, mocht bijvoorbeeld de auto het begeven. Spaargeld is verder "waardeloos" qua rendement, daarom wil ik kijken naar opties met meer rendement. 30% zal echter vragen om actief handelen en dat ga ik niet doen. Dus kijken naar "passieve" opties die meer opleveren dan de rente op de spaarrekening.

Voor mij dient spaargeld als een buffer voor onverwachte dingen (zoals Magnifieke hierboven schrijft): iets dat kapot gaat, onverwachte uitgaven, wat geld dat we opzij zetten voor vakantie later dit jaar, etc.. Als investering is het inderdaad waardeloos.
Het enige wat we verder opzij zetten, is pensioengeld. Verder niet al te veel - ik leef liever nu. Ook omdat we geen kinderen hebben en we niet voor hun toekomst moeten zorgen, natuurlijk.

Gezien niet, maar wel meerdere mensen uit het spoor gehaald die het van plan waren. Jaarlijks zo'n 200-230 aanrijdingen met een persoon.
Gelukkig maak ik meer leuke dingen mee.

Ooit eens tegen 180/h een duif tegen mijn auto gehad. Het beestje zat tot in de motorruimte, dwars door de bumper
Zo hebben wij jaren geleden in Frankrijk met 140km/u een hele zwerm laagvliegende spreeuwen geschept, die zaten ook overal tussen en tot in de motorruimte inderdaad.
Grille op meerdere plekken kapot, bloedstrepen over de voorruit.. Helemaal uit staan spuiten bij een wasserette ergens rond Lille. Twee weken later kwamen er alsnog luchtjes door de luchtroosters toen nog weer grondig moeten uitspuiten. Was een heel gedoe.
En schrikken ! Wat een kabaal maakt dat..

Mensen nog nooit onder of voor de auto gehad gelukkig..

Vorig jaar in de Elzas ooit eens een "autokerkhof" gepasseerd. De hele snelweg was bezaaid met kapotte auto's en.... dode everzwijnen.

Terug
Bovenaan