Het genot van goede ruitenwissers

Mechanix

Kilometervreter
Meestal kocht ik supergoedkope ruitenwissers bij de bouwmarkt van nog geen € 10 per set. Die dingen gingen meestal na 10x wissen al strepen en dan liet ik ze er ook nog eens veel te lang opzitten totdat ze bijna niets meer deden. Niet zo slim dus. Nu heb ik eens geinvesteerd in een set goede Bosch-wissers en wat een genot, die dingen wissen geruisloos en streeploos.

Ben nu wel benieuwd wat de levensduur van die wissers is. Hoe lang doen jullie meestal met een set ruitenwissers?

Mijn Bosch ruitenwisser vallen best tegen: die dingen stuiteren regelmatig over de voorruit, en nu heb ik ontdekt dat de interval hoger zetten kan helpen...

Mechanix zei:
Meestal kocht ik supergoedkope ruitenwissers bij de bouwmarkt van nog geen € 10 per set. Die dingen gingen meestal na 10x wissen al strepen en dan liet ik ze er ook nog eens veel te lang opzitten totdat ze bijna niets meer deden. Niet zo slim dus. Nu heb ik eens geinvesteerd in een set goede Bosch-wissers en wat een genot, die dingen wissen geruisloos en streeploos.

Ben nu wel benieuwd wat de levensduur van die wissers is. Hoe lang doen jullie meestal met een set ruitenwissers?

Door Bosch wordt geadviseerd (las ik, maar ja, wij van WC-eend...)) dat je ze eenmaal per jaar moet vervangen. Dat doe ik dus nevernooitniet. Ik heb eigenlijk geen idee hoe lang ik ermee doe, jaren in ieder geval.

Mijn Bosch-wissers gingen een maandje of 6 (gedeeld door 2) mee voor ze begonnen te strepen

Nu een paar aandrukkers gemonteerd op de ruitenwisserarmen en ze gaan een stuk(je) langer mee

[size=small]Kleine kanttekening, ik gebruik m'n ruitenwissers altijd pas laat en zet ze snel weer af.. vaak niet eens op interval maar gewoon handmatig of de regen moet echt met bakken vallen[/size]

1,5 jaar voor de vorige set Bosch van 30 euro. Nu een nieuwe set erop. Moet ze weer even schoonmaken maar ze werken wel weer fijn!

Op mijn twingo van eind 2011 zitten nog de originele ruitenwissers. Ze zullen het vast niet meer super doen, maar met rainx op de voorruit heb ik nauwelijks last van regen.

Ik laat altijd wissers door de dealer monteren bij een beurt. Als ze geluid gaan maken of gaan strepen laat ik er nieuwe opzetten. Geen idee hoe lang ik ermee doe eigenlijk.

De Bosch ruitenwissers waren op bij Brezan, dus ik heb er nu een SWF-set op zitten. Kostte 50 euro, dus ik verwacht dat die wel een tijd meegaat. Er zitten van die stickertjes op, en als je het uitroeptekentje op dat stickertje gaat zien, zou je ze moeten vervangen.

rzasa zei:
De Bosch ruitenwissers waren op bij Brezan, dus ik heb er nu een SWF-set op zitten. Kostte 50 euro, dus ik verwacht dat die wel een tijd meegaat. Er zitten van die stickertjes op, en als je het uitroeptekentje op dat stickertje gaat zien, zou je ze moeten vervangen.
Wees blij dat je nu swf (oem wissers bij oa Opel en VW) wissers hebt (het rubberen gedeelte is van Valeo) persoonlijk vind ik Bosch rotzooi.
Strepen erg snel weer of klapperen.
Zelf vervang ik ze elk jaar. Ik heb een enorme hekel aan strepen en piepen van de ruiten wissers.

Mijn ervaring is dat ruiten wissers van swf en Valeo bij mij het langste mee gaan. Als budget wisser zijn die van Ashuki erg goed.

Na 1 a 2 jaar strepen ze toch echt irritant. Bij mijn Focus zijn ze bij aflevering blijkbaar niet vervangen, dus daar moeten ook nieuwe op....

Ik heb sinds eind 2012 Bosch Flatblade ruitenwissers, het type zonder die blikken pendels. Destijds twee setjes gekocht. Nu zit, na ca. 50000 km, het tweede setje er op en is laatst nog door de APK gekomen. Geen strepen of piepjes, maar wel af en toe vuilresten linksonder, zelfs toen ze nieuw waren. Maar dat had ik ook met de officiële Motorcraft wissers. Ik wijd dat aan een ontwerpfout van Ford: te weinig veerdruk i.c.m. de ruitkromming.

Die NoName bouwmarkt dingen heb ik op mijn vorige auto ook wel eens gehad. Na een paar weken brak er iets en ging de stalen arm over de ruit met als gevolg een diepe kras. Gelukkig viel het nog buiten het zichtveld en was het geen probleem voor de APK.

Jaren en jaren. Ik kan me niet herinneren dat ik de laatste 8 jaar (2x 4 jaar gebruikte BMW wagen) iets heb vervangen. Ik rij maar 10.000km per jaar hou de auto behoorlijk schoon en staat 90% beschut of onder afdak.

Is heel erg afhankelijk van hoe je ze gebruikt. Natuurlijk alleen bij regen, niet gebruiken om ramen schoon te maken of insectenresten weg te vegen.
Bij matige regen liever met de hand een maal wissen en niet de interval gebruiken.
Op tijd uitzetten na regen.
Als je ze met liefde behandelt gaan ze echt jaren lang mee.

Sowieso jaarlijks, ik rij jaarlijks 23000 km, ik steek altijd de originelen van Skoda, geen idee welk merk Skoda gebruikt maar die lijken wel echt ok...
Hier in België zijn de wegen waar ik doorgaans op rij ook niet superschoon, de auto staat buiten, ook in de winter, dus die dingen zien wel af...

Wow, jaren is ook wel weer lang voor 2 wissers die gezamenlijk nog geen 3 tientjes kosten. Als deze een half jaar goed zouden functioneren, zou ik al dik tevreden zijn. Zelfs met die bouwmarktwissers deed ik vrij lang, maar dat was echt al lang prut eigenlijk.

Ik denk dat het rubber vooral te lijden heeft van UV-straling, minder van het gebruik. Zelf doe ik zo'n 1,5 tot 2 jaar met een setje A-merk ruitenwissers, maar ik heb dan ook een garage. Het stuiteren van de wissers is goed te voorkomen door ze in ruststand regelmatig even om te klappen. Dan hardt het rubber naar beide zijden gelijkmatig uit. Als je begrijpt wat ik bedoel. Heb ooit gelezen dat dit bij sommige merken zelfs standaard is (uitzetten van de wissers net nadat ze vanuit de laagste positie weer omhoog gaan). Ten slotte: na het verlaten van de wasstraat de was van de voorruit verwijderen om sliervorming te voorkomen. Bij een goede wasstraat krijg je daarvoor een doekje.

De beste wasstraat is geen wasstraat..

Maar zelfs A-merk wissers zijn bij mijn auto's na 3 maanden verrot, misschien gebruik ik de wissers te weinig:)

Voor m'n huidige auto heb ik Denso Hybrid wisserbladen gekocht die bevallen prima, ze zien er ook mooi uit. Bij de Toyota dealer krijg je voor mijn auto dezelfde, maar dan in Toyota doosje en stukken duurder. o_O
In het verleden heb ik voor m'n vorige auto's ook wel Bosch Aerotwin en Valeo Silencio ruitenwissers gebruikt, daar had ik ook weinig te klagen over. De Ashuki wissersbladen was ik minder tevreden over. De regionale Daihatsu dealer had ze als huismerk maar ik vond ze erg snel weer beginnen te strepen en klapperen.

Over het algemeen vervang ik m'n wisserbladen 1 keer per jaar (rijd zo'n 20.000 km per jaar), of eerder als ze irritant strepen of beginnen te klapperen.

Wisserbladen vervangen is bij mij jaarlijkse vaste prik voor de apk, anders wordt het toch afkeur.
Moet wel zeggen dat ik die dingen ook gebruik om alles te wissen wat er op m'n voorruit terecht komt, en daar zit ook regelmatig modder en bouwstof bij.

Ik doe gemiddeld een 20 - 40k met een setje ruitenwissers (tenzij strepen, ruitvervanging of klapperen eerder voorkomt).
Ik gebruik overigens retrofit bosch aerotwins al jaren. Ben er zeer tevreden mee, op meerdere verschillende auto's

Bij de projectauto zitten er hele oude wissertjes op. Die verspreiden het water meer dan dat ze het wissen. Daar moeten ooit nog eens nieuwe rubbers op (voor APK zijn ze nog in orde trouwens) maar ik rij er toch niet zo vaak mee in de regen.
Maar dat zijn wissers waar je het rubber zelf van moet vervangen, Die kun je zo los niet meer krijgen.

Die krengen zijn schandalig duur. Volgens Scotty gaan siliconen blades veel langer meer. Zal ze binnenkort s bestellen in China.

boyofwax zei:
Die krengen zijn schandalig duur. Volgens Scotty gaan siliconen blades veel langer meer. Zal ze binnenkort s bestellen in China.

Ruim voldoende chinese 'silicone' wissers die niet silicone zijn. heb er zelf een setje van thuis liggen. Heb ze toch vervangen, toen ze toch erg teleurstellend waren na een paar weken.

Vraag mezelf af wat de invloed van ruitenwisservloeistof is op de levensduur van de ruitenwissers.
Wat goed schoonmaakt op de ruit wil niet zeggen dat dit ook goed is voor het rubber van de wisser ...
Doe zelf 2 tot 3 jaar met de wisser (heb er maar 1 op de auto) en rijdt ongeveer 8000 km/jaar.
De auto staat meestal binnen.

dickey zei:
Op mijn twingo van eind 2011 zitten nog de originele ruitenwissers. Ze zullen het vast niet meer super doen, maar met rainx op de voorruit heb ik nauwelijks last van regen.

Werkt dat rainx echt zo Goed? Heb laatst filmpje an gezien waar ze lovend waren op het product.

Welke kan je het beste gebruiken? Heb namelijk verschillende versies gezien van dat rainx, ook wordt er geadviseerd niet op de lak te spuiten (Zijn er ok ammoniak basis en zonder volgens mij?).

Heb zelf op mij corsa van die standaard Bosch ruitenwisser deze volgens mij: https://www.winparts.nl/ruiten-toebehoren/ruitenwisserbladen-origineel/opel/corsa-c-f08-f68-bouwjaar-2000-09-2009-12/c469-588-14693/bosch-ruitenwissers-502/p272392.html

Nu heb ik ook de flatblade variant zien staan op de zelfde site voor 5 euro meer: https://www.winparts.nl/ruiten-toebehoren/ruitenwisserbladen-origineel/opel/corsa-c-f08-f68-bouwjaar-2000-09-2009-12/c469-588-14693/bosch-ruitenwissers-ar502s/p255823.html

Waar zit het hem in? Zijn de flatblades beter qua wissen te tijdens regen, strepen ze minder en/of zijn ze stiller?

Ja die flatblades wissen beter, zelfs op mijn Peugeot 205 :cool: Je merkt het vooral, als je met de ruitenvloeistof je ruiten schoon wilt maken. Met traditionele ruitenwissers, was dat gegarandeerd flink wat strepen en in ergste geval toch maar bij de eerst volgende parkeerplaats met de hand doen.

Met de flatblades, is die kans een stuk kleiner en heb de ruiten dan ookal een hele tijd niet handmatig schoon hoeven te maken. Vraag mij alleen dan nog af, waarom ze soms stuiteren... maja kan ook wind zijn wellicht.

Peugeot Lover zei:
Ja die flatblades wissen beter, zelfs op mijn Peugeot 205 :cool: Je merkt het vooral, als je met de ruitenvloeistof je ruiten schoon wilt maken. Met traditionele ruitenwissers, was dat gegarandeerd flink wat strepen en in ergste geval toch maar bij de eerst volgende parkeerplaats met de hand doen.

Met de flatblades, is die kans een stuk kleiner en heb de ruiten dan ookal een hele tijd niet handmatig schoon hoeven te maken. Vraag mij alleen dan nog af, waarom ze soms stuiteren... maja kan ook wind zijn wellicht.
Misschien omdat de 205 wisser arm niet meer zo sterk is (Veer in de arm)?

Peugeot Lover zei:
Mijn Bosch ruitenwisser vallen best tegen: die dingen stuiteren regelmatig over de voorruit, en nu heb ik ontdekt dat de interval hoger zetten kan helpen...

Dat stuiteren krijg je als de hoek waaronder het blad op de ruit staat, niet goed is. Dan klapt het rubber niet om.
Meestal helpt het wel door de arm iets te torderen, waardoor het blad rechter op de ruit komt te staan.

Ik vervang ze als het rubber randje los begint te raken.

Ik kocht pas een setje Bosch wissers (wel bij de Gamma) maar die trokken al strepen zo uit de doos. Ze zitten op de Mini van mijn vriendin (het was hoog tijd de oude te vervangen, nog even en ze had 'stalen ruitenwissers' gehad), maar de linker heeft van de eerste dag af strepen getrokken. Ik zal ze binnenkort eens omdraaien (rechter naar linkerkant), dan heb ik waarschijnlijk minder last van de streepjes. De rechter doet het wel zoals je van een nieuwe ruitenwisser mag verwachten.

Ik vervang ze zodra het in mijn beleving te veel streept, ik schat zo elke twee jaar. Wisser achter heb ik een keer vervangen maar dat hielp weinig. Volgens mij is de kromming in die ruit net te groot om strak te wissen. Sneeuw wordt wel weggeveegd, dus ik geloof het wel.

Zeker in NL vind ik het belangrijk om goede ruitenwissers te hebben. Ik monteer zelf altijd een A-merk. Ruitenwissers zijn onderhoud technisch zo ontzettend goedkoop, dat ik niet snap waarom mensen daarop besparen. Goed zicht is van levensbelang voor de verkeersveiligheid.

Een kleine tip: haal regelmatig een doekje langs het rubber van de wisser, hier wil ook nog weleens een hoop troep aan vast blijven zitten.

The OCC zei:
dickey zei:

Werkt dat rainx echt zo Goed? Heb laatst filmpje an gezien waar ze lovend waren op het product.

Welke kan je het beste gebruiken? Heb namelijk verschillende versies gezien van dat rainx, ook wordt er geadviseerd niet op de lak te spuiten (Zijn er ok ammoniak basis en zonder volgens mij?).

Met rainx of vergelijkbaar product krijg je druppeltjes op de voorruit in plaats van "watervlekken". Door die druppeltjes kun je makkelijker heen kijken. Als je ruit schoon is en er een vers laagje op zit waaien de druppels zelfs van de ruit af.

Ik koop meestal in Duitsland Bosch ECO wissers. Dat zijn dezelfde wissers, maar niet in een tof doosje.

Een setje kost me bij de Real 16 euro. De tweede set heb ik nu na 2 jaar en 30.000 km gewisseld. Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de auto thuis en op het werk in een overdekte garage staat, en de uitdroging door de zon een stuk minder zal zijn.

Korte vraag, voor de Corsa die ik heb zijn deze Bosch Ruitenwissers AR502S (Flatblades) voor mijn auto, kosten 25 euro.
Nu kan ik de Bosch Ruitenwisserblad AR450U en AR500U kopen ''los'' kopen van 10 a 11 euro (wat dus 4 a 5 euro goedkoper is), dan zijn toch precies de zelfde?

Link:
https://www.winparts.nl/ruiten-toebehoren/ruitenwisserbladen-origineel/opel/corsa-c-f08-f68-bouwjaar-2000-09-2009-12/c469-588-14693/bosch-ruitenwissers-ar502s/p255823.html#0
https://www.winparts.nl/ruiten-toebehoren/ruitenwisserbladen-origineel/opel/corsa-c-f08-f68-bouwjaar-2000-09-2009-12/c469-588-14693/bosch-ruitenwisserblad-ar450u/p361904.html#0
https://www.winparts.nl/ruiten-toebehoren/ruitenwisserbladen-origineel/opel/corsa-c-f08-f68-bouwjaar-2000-09-2009-12/c469-588-14693/bosch-ruitenwisser-ar500u/p361906.html#0

SWF op al mijn auto's en op mijn daily flat blades van SFW. Gaan lang mee en doen het echt stukken beter dan andere merken. Heb echt elk merk wel zo'n beetje getest. Van spotgoedkoop action meuk tot duur spul. SFW is duurder, maar dat verdien je echt wel mee terug.

SWF bedoel je denk ik ;) Die zijn helemaal niet stuk te krijgen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Met 42 euro retail per setje vond ik ze helaas wel erg duur.

TomTom zei:
SWF bedoel je denk ik ;) Die zijn helemaal niet stuk te krijgen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Met 42 euro retail per setje vond ik ze helaas wel erg duur.

Zit nu zelf te twijfelen, kan de Bosch Flatblade kopen voor 18,28 euro (amazon.de) of de SWF versie voor 21,05 euro (amazon.de) helaas maar 1 recensie bij de SWF die blijkbaar slecht is (volgens de recensie)..:confused:

Waar zit het kwaliteit verschil in als ik vragen mag?

The OCC zei:
Peugeot Lover zei:

Ik heb precies de omgekeerde ervaring. Flatblades werken slecht, de ouderwetse goed....

The OCC zei:
Peugeot Lover zei:

Zou kunnen: maar gekke is, het is niet altijd een probleem.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik vorig jaar voor het eerst de ruitenwissers van mijn auto heb vervangen (in bezit sinds 2011). Wel door goede Bosch ruitenwissers en ik moet zeggen, dat had ik eerder moeten doen. :D

Peugeot Lover zei:
The OCC zei:
Peugeot Lover zei:

Zou kunnen: maar gekke is, het is niet altijd een probleem.

Wat ik eerder al schreef, vaak is de hoek waaronder het blad op de ruit staat niet goed. Om dat te corrigeren moet je het uiteinde van de ruitenwisserarm voorzichtig iets torderen, met 2 baco's. Dat stuiteren komt omdat het rubber niet omslaat, je moet dus ook wel van te voren goed kijken bij welke beweging dat gebeurdt, zodat je de aanpassing wel in de juiste richting maakt.

https://www.youtube.com/watch?v=94Oxzt9m_QI

Grappig over SWF. SWF is een duitse firma, die al een tijd geleden is opgekocht door Valeo. Duitsers hebben moeite om ruitenwissers van het franse Valeo te kopen. Dus verkoopt Valeo zijn ruitenwissers in Duitsland (en blijkbaar ook in NL die ook prima te foppen zijn) gewoon als SWF.

https://www.swf-wischer.de/de/node/25289. SWF heeft ook de Valoe regensensor ontwikkeld. Eerst voor Porsche, later kon je die regensensor op heel veek merken tegenkomen (waaronder, Audi, VW, Volvo, Toyota om er een paar te noemen). Die Valeo divisie zit overigens in Duitsland. Prima spul.

Ruitenwissers houd je in goede staat door ze schoon te houden en bespaar niet op sproeiervloeistof! Schraal sproeien zorgt voor snelle wisserslijtage en slijtage van de voorruit.

Zorg er voor dat je ruitensproeier dus een flinke straal produceert. Zodat de vloesitof ook nog op je ruit komt als je flink over de 100 rijdt. Hier in het Zweedse is het helemaal hopeloos nu med wegvuil en zout. Dus sproeiervloeistof gaat hard en bij elke keer spoelen zie je de bruine derrie wegvloeien.

Ik heb nu ruitenwissers van de dealer. Ik heb een gratis tankpas van Volvo en spaar bonischeques als ik die tankpas ook gebruik. Sterker nog: we hebben zelfs 2 bankpassen en doen dus alle gemeenschappelijke uitgiften daarmee! Elk jaar zijn die tegoedbonnen wel weer genoeg voor een setje "gratis" ruitenwisser. Aangezien de Volvo dealer hier ook originele Renault wissers verkoopt rijden dus zowel de Renault als Volvo met orignele merkwissers rond. Lollig genoeg kreeg ik ineens flatblades voor de Megane. Voor de Volvo kreeg ik wel gewoon conventionele wissers.

Bij mij houden ze het meestal zo rond de 2 jaar vol (beide auto's "doen" zo rond de 12-15.000 per jaar).

turbod12 zei:
Grappig over SWF. SWF is een duitse firma, die al een tijd geleden is opgekocht door Valeo. Duitsers hebben moeite om ruitenwissers van het franse Valeo te kopen. Dus verkoopt Valeo zijn ruitenwissers in Duitsland (en blijkbaar ook in NL die ook prima te foppen zijn) gewoon als SWF.

https://www.swf-wischer.de/de/node/25289. SWF heeft ook de Valoe regensensor ontwikkeld. Eerst voor Porsche, later kon je die regensensor op heel veek merken tegenkomen (waaronder, Audi, VW, Volvo, Toyota om er een paar te noemen). Die Valeo divisie zit overigens in Duitsland. Prima spul.

Ruitenwissers houd je in goede staat door ze schoon te houden en bespaar niet op sproeiervloeistof! Schraal sproeien zorgt voor snelle wisserslijtage en slijtage van de voorruit.

Zorg er voor dat je ruitensproeier dus een flinke straal produceert. Zodat de vloesitof ook nog op je ruit komt als je flink over de 100 rijdt. Hier in het Zweedse is het helemaal hopeloos nu med wegvuil en zout. Dus sproeiervloeistof gaat hard en bij elke keer spoelen zie je de bruine derrie wegvloeien.

Ik heb nu ruitenwissers van de dealer. Ik heb een gratis tankpas van Volvo en spaar bonischeques als ik die tankpas ook gebruik. Sterker nog: we hebben zelfs 2 bankpassen en doen dus alle gemeenschappelijke uitgiften daarmee! Elk jaar zijn die tegoedbonnen wel weer genoeg voor een setje "gratis" ruitenwisser. Aangezien de Volvo dealer hier ook originele Renault wissers verkoopt rijden dus zowel de Renault als Volvo met orignele merkwissers rond. Lollig genoeg kreeg ik ineens flatblades voor de Megane. Voor de Volvo kreeg ik wel gewoon conventionele wissers.

Bij mij houden ze het meestal zo rond de 2 jaar vol (beide auto's "doen" zo rond de 12-15.000 per jaar).
Dus kort gezegd, koop je Valeo heb je een SWF wisser, koop je een SWF heb je een Valeo ruitenwisser.
Dus eigenlijk tussen die 2 is er 0,0% verschil?

Waar zit het verschil tussen SWF (Valeo) en de Bosch?

Ja, zo ongeveer wat betreft SWF en Valeo. Het kan natuurlijk best dat ze rubber gebruiken met verschillende samenstellingen. Of dat de SWF wissers een extra windflapje or rubberrandje krijgen. Maar toch zou dat best wel gek zijn. Waarom zou Valeo 2 verschillende product families instand houden met alles wat daar voor nodig is (ontwikkeling, testen, productietools). Dat is waarschijnlijk gewoon op een grote hoop geveegd en de verschillen zitten vooral in marketing.

Bosch en Valeo zijn twee verschillende merken. Geen flauw idee wat de overeenkomsten zijn, behalve dan dat ze er voor een consument ongeveer hetzelfde uit zien en ook gewoon passen.

Bosch en Valeo zijn als leverancier behoorlijk vergelijkbaar. Ze kunnen vrijwel alles. Het verschil is wel dat Bosch voor een OEM die vind dat een ruitenwissermotor weinig geld mag kosten een aanzienlijk goedkopere (uitgeklede) ruitenwissermotor kan aanbieden, terwijl ze aan een firma als Porsche of Volvo ook een ruitenwissermotor kunnen verkopen die het wel overleefd als je de ruitenwissers met -18 vastgevroren hebt en de motor toch 20x aanzet. Of zoals ik vorige zomer in Spanje zag. Rijdt er een Volvo voorbij waarbij de achteruitenwisser in de felle zon op continu wissen was gezet en elke veeg "schreeuwde" de wisser om afgezet te worden. Haha. dat geeft ook wel behoorlijk wat belasting. Bij sommige merken is het "acceptabel" dat een motortje wel snel doorbrandt. Bij andere merken niet. En reken maar niet dat dat soort componenten "1 pot nat" zijn. Maar beide merken leveren "goedkope" spullen en dure spullen naar verschillende OEMs. En het is ook niet gezegd dat wanneer je een reservedeel koopt via de automaterialenzaak dat je de OEM kwaliteit krijgt. Kan ook omgekeerd.

Update:
Had de Bosch ruitenwissers besteld voor mijn auto voor achter en voor, ik kan echt iedereen de flatblades van bosch aanraden ze werken echt aanzienlijk beter dan de conventionele ruitenwisser bladen.

Wat ik wel vreemd vond was dat de voor ruitenwisser bladen uit België kwamen en de achter ruitenwissers van Bosch in China.. ook als is het Bosch toch vond ik die van uit België kwalitatief beter uitzien.

Wat ik wel vreemd vond was dat de voor ruitenwisser bladen in België kwamen en de achter ruitenwissers ook van Bosch in China.. ook als is het Bosch toch vond ik die van uit België kwalitatief beter uitzien.

Dat had ik andersom verwacht. :p

rke zei:
(..)

Ik kocht pas een setje Bosch wissers (wel bij de Gamma) maar die trokken al strepen zo uit de doos. (..)

Ah, gelukkig, die ook. :)
Want ik heb er net dat échte budget setje van de Gamma opgezet.. ja hoor, een mooie streep.. recht in mijn gezichtsveld..:rolleyes:

Nou ja.. de voorgaande maakten al 'gedurende de 8 duizend kilometer wat 'lawaai', daar ben ik nu wel vanaf. :p

haarr zei:
Wat ik wel vreemd vond was dat de voor ruitenwisser bladen in België kwamen en de achter ruitenwissers ook van Bosch in China.. ook als is het Bosch toch vond ik die van uit België kwalitatief beter uitzien.

Dat had ik andersom verwacht. :p

Hoe bedoelje?

Terug
Bovenaan