Het Formule 1 spelletje 2022: Monaco, Monte Carlo

Ivanov

Moderator

Krap een week na de GP van Spanje staat Monaco al voor de deur. Daar waar Charles Leclerc al een klassieke Lauda-Ferrari in de muur parkeerde, maar ter zijner verdediging: een remschijf brak. Wat er in Spanje voor Charles misging is nog niet bekend, maar dat het zuur is, is wel duidelijk. Maar qua DNF's staat het nog steeds 2 - 1 in het 'voordeel' van Max en zoals geconstateerd: het seizoen is nog lang. 22 GP's en we hebben er net 6 gehad. Van die GP's zijn er veel back-to-back, vandaar dat we meteen naar Monaco doorreizen. Intussen zet Max zijn reeks 'als hij finished wint hij' voort.

En in Monaco, oh the horror! De eerste en tweede vrije training zijn niet traditioneel op donderdag maar 'gewoon' op vrijdag! Een jarenlange traditie weg!

AutoWeek zal op de site én in het blad promotie maken voor ons spelletje, dus hopelijk zullen we dit jaar veel meer deelnemers mogen begroeten. Dat lijkt me logisch, want AutoWeek stelt prijzen beschikbaar: Voor de winnaar wacht er een AutoWeek Jaarabonnement (totaal 60 edities incl. GTO & Specials). De nummer twee ontvangt een AutoWeek Classic jaarabonnement (totaal 13 edities) en voor de derde plek op het podium zal de post een AutoWeek GTO jaarabonnement (totaal 4 edities) bezorgen. Ik zal even een korte uitleg geven: iedereen kan deelnemen via dit topic, via privébericht, via e-mail, SMS/Whatsapp en zelfs Twitter! Van iedereen wens ik een top 8 voorspelling van de kwalificatie en de race. Dat mogen twee volledig verschillende voorspellingen zijn, maar precies dezelfde is ook goed. Deze voorspelling mag zo vaak als mogelijk veranderd worden, zolang het maar voor het begin van de kwalificatie of de opwarmronde is. Voor elke correct voorspelde rijder krijg je 3 punten. Zit je er één positie naast dan krijg je twee punten. Twee posities verschil is nog steeds goed voor een punt. Dit geldt voor elke rijder in de top acht van zowel de kwalificatie als de race. Daarnaast kunnen er bonusvragen gesteld worden, deze zijn, bij een correct antwoord, goed voor twee punten.

Twee races zonder bonusvragen maar voor Monaco keren ze terug. En dan ook meteen vier! Ik vroeg voorzichtig al of er interesse is in een bonusvraag over de Indy 500 die ook zondag verreden wordt; ik ga die er gewoon aan toevoegen. Vier bonusvragen dus. 1. Gaat er in de kwalificatie een Code Rood komen? Ja of nee. 2. Gaat er in de race een Safetycar situatie komen. Dus de echte die de baan op gaat, ik weet niet of het de beurt is aan Mercedes of Aston Martin, maar één van die twee. Geen Virtual Safetycar. Ja of nee. 3. Gaat er in de race een Code Rood komen? Ja of nee. En zoals beloofd: de Indy500 vraag: Rinus Veekay ging bij de kwalificaties al lekker en Ed Carpenter Racing is zo'n beetje ovalspecialist met de Indianapolis Raceway als hoogtepunt van het jaar. Daar gaan ze altijd goed. 4. Gaat Rinus 'Veekay' van Kalmthout in de top 5 finished? Ja of nee.

Jullie kunnen jullie voorspelling doen via dit topic, via PM, via e-mail (forumivan@hotmail.com) en ik beloof tijdig mijn junkmailbox te bezoeken), via SMS of Whatsapp naar 0615-550333. Twitter is ook een optie: @FormuleAw. Probeer ook de #AWF1spel. Doe wijzigingen altijd in een nieuwe post (SMS, App, mail of tweet), als ik namelijk zie dat je een complete voorspelling doet(quali en race) en je past je racevoorspelling aan, dan kan ik nu niet zien dat het alleen de race voorspelling is. Het is namelijk erg makkelijk om dan net een paar namen op een andere plek te zetten, zeker als je de qualificatieuitslag al weet. Daarbij controleer ik niet of er hernieuwde wijzigingen gedaan worden, ik zie een post met een voorspelling, en die staat dan! Ook al verander je het drie minuten nadat ik het gezien heb naar een voorspelling die op alle 8 plaatsen goed blijkt te zijn, die telt dan niet mee! Zet er ook duidelijk bij of je voorspelling voor de qualificatie, sprint kwalificatie of de race is!

De voorspellingen/verwachtingen dienen tijdig binnen te zijn. De servertijd van AutoWeek, Whatsapp, mijn provider (SMS) of Twitter is hierbij leidend, dat is de tijd die er bij jouw post, bericht of tweet staat en die geldt. In alle gevallen geldt: yy:00 is te laat, xx:59 is op tijd (uiteraard geldt dit ook voor de yy:30 als te laat en xx:29 als op tijd). Misschien is het overbodig om te melden, maar je mag je voorspelling zo vaak als je wilt veranderen, als het maar voor het begin van de betreffende sessie is én in een nieuwe post/Tweet/PM/app/etc.

De tijden:
Bonusvraag 1 dienst beantwoord te worden voor 28 MAY Qualifying 16:00 (- 17:00)
Bonusvragen 2 en 3 dienen beantwoord te worden voor 29 MAY Race 15:00 (- 17:00)
Bonusvraag 4 dient beantwoord te worden voor 29 MAY 18.45 uur

En wie wonnen er in het verleden?
Code:
1950	Juan Manuel Fangio	Arg	Alfa Romeo
1951 ~ 			
1954			
1955	Maurice Trintignant	Fra	Ferrari
1956	Stirling Moss	GB	Maserati
1957	Juan Manuel Fangio	Arg	Maserati
1958	Maurice Trintignant	Fra	Cooper-Climax
1959	Jack Brabham	Aus	Cooper-Climax
1960	Stirling Moss	GB	Lotus-Climax
1961	Stirling Moss	GB	Lotus-Climax			
1962	Bruce McLaren	N-Z	Cooper-Climax
1963	Graham Hill	GB	BRM
1964	Graham Hill	GB	BRM
1965	Graham Hill	GB	BRM
1966	Jackie Stewart	GB	BRM
1967	Denis Hulme	N-Z	Brabham-Repco
1968	Graham Hill	GB	Lotus-Ford
1969	Graham Hill	GB	Lotus-Ford
1970	Jochen Rindt	Oos	Lotus-Ford
1971	Jackie Stewart	GB	Tyrrell-Ford
1972	Jean-Piere Beltoise	Fra	BRM
1973	Jackie Stewart	GB	Tyrrell-Ford
1974	Ronnie Peterson	Zwe	Lotus-Ford
1975	Niki Lauda	Oos	Ferrari
1976	Niki Lauda	Oos	Ferrari
1977	Jody Scheckter	Z-A	Wolf-Ford
1978	Patrick Depailler	Fra	Tyrrell-Ford
1979	Jody Scheckter	Z-A	Ferrari
1980	Carlos Reutemann	Arg	Williams-Ford
1981	Gilles Villeneuve	Can	Ferrari Turbo
1982	Riccardo Patrese	Ita	Brabham-Ford
1983	Keke Rosberg	Fin	Williams-Ford
1984	Alain Prost	Fra	McLaren-TAG Turbo
1985	Alain Prost	Fra	McLaren-TAG Turbo
1986	Alain Prost	Fra	McLaren-TAG Turbo
1987	Ayrton Senna da Silva	Bra	Lotus-Honda Turbo
1988	Alain Prost	Fra	McLaren-Honda Turbo
1989	Ayrton Senna da Silva	Bra	McLaren-Honda
1990	Ayrton Senna da Silva	Bra	McLaren-Honda
1991	Ayrton Senna da Silva	Bra	McLaren-Honda
1992	Ayrton Senna da Silva	Bra	McLaren-Honda
1993	Ayrton Senna da Silva	Bra	McLaren-Ford
1994	Michael Schumacher	Dui	Benetton-Ford
1995	Michael Schumacher	Dui	Benetton-Renault
1996	Olivier Panis	Fra	Ligier-Mugen Honda
1997	Michael Schumacher	Dui	Ferrari
1998	Mika Häkkinen	Fin	McLaren-Mercedes Benz
1999	Michael Schumacher	Dui	Ferrari
2000	David Coulthard	GB	McLaren-Mercedes Benz
2001	Michael Schumacher	Dui	Ferrari
2002	David Coulthard	GB	McLaren-Mercedes Benz
2003	Juan Pablo Montoya	Col	Williams-BMW
2004	Jarno Trulli	Ita	Renault
2005	Kimi Räikkönen	Fin	McLaren-Mercedes Benz
2006	Fernando Alonso	Spa	Renault
2007	Fernando Alonso	Spa	McLaren-Mercedes Benz
2008	Lewis Hamilton	GB	McLaren-Mercedes Benz
2009	Jenson Button	GB	BrawnGP-Mercedes Benz
2010	Mark Webber	Aus	Red Bull Racing-Renault
2011	Sebastian Vettel	Dui	Red Bull Racing-Renault
2012	Mark Webber	Aus	Red Bull Racing-Renault
2013	Nico Rosberg	Dui	Mercedes
2014	Nico Rosberg	Dui	Mercedes
2015	Nico Rosberg	Dui	Mercedes
2016	Lewis Hamilton	GB	Mercedes
2017	Sebastian Vettel	Dui	Ferrari
2018	Daniel Ricciardo	Aus	Red Bull Racing-TAG Heuer
2019	Lewis Hamilton	GB	Mercedes
2020			
2021	Max Verstappen	Ned	Red Bull Racing-Honda
 
Voor alle zekerheid: voor de non-sprint weekends hanteer ik mijn standaard voorspelling: Kwalificatie = laatste vrije training, Race = startopstelling.
Bonusvragen voor deze GP:
1. ja
2. ja
3. nee
4. ja
 
Kwalificatie:

1. Leclerc
2. Verstappen
3. Sainz
4. Russel
5. Perez
6. Hamilton
7. Norris
8. Alonso

Race = startopstelling

Bonus

1. Ja
2. Ja
3. Ja
4. Ja
 
Mijn verwachting.
kwalificatie = gelijk aan de laatste vrijetraining .
Race = gelijk aan de startopstelling.
Bonus 3x Ja 1 x Nee.
 
Kwali :
1. Leclerc
2. Verstappen
3. Perez
4. Sainz
5. Norris
6. Gasly
7. Russell
8. Hamilton

Bonus :
1. Ja
2. Ja
3. Ja
4. Nee
 
start:
1.Leclerc
2.Verstappen
3.Perez
4.Sainz
5.Russel
6.Hamilton
7.Bottas
8.Norris

Bonus: ja,ja,ja,nee
 
En voor mezelf:

Quali:
1. Leclerc
2. Pérez
3. Sainz
4. Verstappen
5. Norris
6. Gasly
7. Russell
8. Hamilton

Bonus 1: Ja.
Bonus 2: Ja
Bonus 3: Nee
Bonus 4: Ja.
 
Kwalificatie:

1. Leclerc
2. Perez
3. Verstappen
4. Sainz
5. Russel
6. Hamilton
7. Norris
8. Gasly

Bonus:

1. Nee
2. Ja
3. Ja
4. Ja
 
Oeh! Ik mag toch hopen dat Sainz niet nog een reprimande krijgt voor het 'negeren' of missen van de gele vlaggen bij de crash van Pérez. Want dat zou mijn puntenscore negatief beïnvloeden.
 
Ivanov zei:
Oeh! Ik mag toch hopen dat Sainz niet nog een reprimande krijgt voor het 'negeren' of missen van de gele vlaggen bij de crash van Pérez. Want dat zou mijn puntenscore negatief beïnvloeden.

Zo kneiterhard reed hij toch niet meer had ik het idee, was meer een zacht schuivertje/tikkie nog.
Maar onderzoek zal het uitwijzen idd!
Wel jammer dat Max zijn ronde niet af kon maken, had paars in 1e sector.
 
Total Loss zei:
Ivanov zei:
Oeh! Ik mag toch hopen dat Sainz niet nog een reprimande krijgt voor het 'negeren' of missen van de gele vlaggen bij de crash van Pérez. Want dat zou mijn puntenscore negatief beïnvloeden.

Zo kneiterhard reed hij toch niet meer had ik het idee, was meer een zacht schuivertje/tikkie nog.
Maar onderzoek zal het uitwijzen idd!
Wel jammer dat Max zijn ronde niet af kon maken, had paars in 1e sector.
Het is sowieso maar een 47km/h bocht, hard gaat het er nooit. Maar ja als hij de gele vlagen heeft genegeerd heeft hij wel een probleem.
 
Ik heb de uitslagen nog niet bekeken, dus hierbij nog mijn voorspelling van de kwalificatie:
1 Charles Leclerc
2 Carlos Sainz
3 Sergio Perez
4 Max Verstappen
5 Lando Norris
6 George Russell
7 Fernando Alonso
8 Lewis Hamilton

Race:
1 Charles Leclerc
2 Carlos Sainz
3 Max Verstappen
4 Sergio Perez
5 George Russell
6 Lewis Hamilton
7 Lando Norris
8 Fernando Alonso

Bonus:
Ja
ja
Nee
Ja

Rob
 
Rob GT zei:
Ik heb de uitslagen nog niet bekeken, dus hierbij nog mijn voorspelling van de kwalificatie:
1 Charles Leclerc
2 Carlos Sainz
3 Sergio Perez
4 Max Verstappen
5 Lando Norris
6 George Russell
7 Fernando Alonso
8 Lewis Hamilton

De voorspellingen/verwachtingen dienen tijdig binnen te zijn. De servertijd van AutoWeek, Whatsapp, mijn provider (SMS) of Twitter is hierbij leidend, dat is de tijd die er bij jouw post, bericht of tweet staat en die geldt. In alle gevallen geldt: yy:00 is te laat, xx:59 is op tijd (uiteraard geldt dit ook voor de yy:30 als te laat en xx:29 als op tijd). Misschien is het overbodig om te melden, maar je mag je voorspelling zo vaak als je wilt veranderen, als het maar voor het begin van de betreffende sessie is én in een nieuwe post/Tweet/PM/app/etc.

Sorry, voor de kwalificatie ben je te laat.
 
Race:

1. Leclerc
2. Verstappen (goede strategie en Max kan inhalen. Voor de rest een soort 1992 Senna - Mansell scenario. Mansell/Verstappen is sneller maar Senna/Leclerc houdt de McLaren/Ferrari breed en Mansell/Verstappen komt er maar niet langs.)
3. Pérez
4. Sainz (eigenlijk sneller dan Pérez maar heeft echt de punten nu hard nodig, evenals Ferrari voor de constructeurstitel, dus houdt zich hier in. Op een andere baan zou hij een poging gewaagd hebben.)
5. Russell (pakt Norris bij de start en gaat dan een eenzame race rijden. Ver achter de Red Bulls en Ferrari's, ver voor Norris. Gaat quizvragen stellen aan zijn team om maar iets te doen te hebben, daarna discussie over waar je in Monaco het beste kunt eten.)
6. Norris (eigenlijk idem dito)
7. Alonso
8. Vettel

Bonus 2: Ja. Met mensen als Stroll, Latifi en Mick Schumacher op de baan, moet het toch een keer misgaan. Bovendien met voorspelde regen kan starten achter een Safetycar natuurlijk ook en ook dat telt mee.
Bonus 3: Ja. Er is regen voorspeld, dus als het een keer misgaat, zie bonusvraag 2, dan gaan ze het eerst proberen met een Safetycar en dan Code Rood.
Bonus 4: 200 ronden, geen kans op regen. Elk jaar gaat Rinus goed op Indy, het team gaat goed op Indy en weet hoe het met strategie moet werken. Ik zeg 'ja'.
 
Ivanov zei:

Zoals bekend mag Alonso Hamilton niet. Hij zal Lewis er dus nooit voorbij laten en de Alpine breder dan breed maken. Dat gaat Lewis frustreren. Die gaat een keer een 'dat kan nooit goed gaan' poging wagen. Die mislukt en zo komt Vettel er langs. En dan rijden er gewoon 13 wereldtitels achter elkaar.
 
Nico GTR zei:
Bonus: alle 3 ja!

Uitslag is gelijk aan die van Ivanov

De voorspellingen/verwachtingen dienen tijdig binnen te zijn. De servertijd van AutoWeek, Whatsapp, mijn provider (SMS) of Twitter is hierbij leidend, dat is de tijd die er bij jouw post, bericht of tweet staat en die geldt. In alle gevallen geldt: yy:00 is te laat, xx:59 is op tijd (uiteraard geldt dit ook voor de yy:30 als te laat en xx:29 als op tijd). Misschien is het overbodig om te melden, maar je mag je voorspelling zo vaak als je wilt veranderen, als het maar voor het begin van de betreffende sessie is én in een nieuwe post/Tweet/PM/app/etc.

Ja, ik weet dat ze nog niet begonnen zijn. Waar is Michael Masi? Met hem aan het roer zouden we inmiddels 4 ronden, misschien al 5 onderweg zijn.
 
Ok, ter verduidelijking: De Formatieronde(n) zijn zojuist verreden achter de Safetycar. Dat is afgebroken met de Rode Vlag. Beiden zijn vóór de start van de race dus qua bonusvragen zitten we nog zonder antwoorden. Mocht er straks na de start een Code Rood komen én daarna herstart worden achter de Safetycar dan worden het een 'ja'.
 
Verdere update: de klok loopt nu. De maximale duur van twee uur is begonnen. De ronden lopen. We rijden achter de safetycar, dat antwoord is dus nu een ja. Komt er nu een Code Rood, dan is ook dat een 'ja' Vooralsnog is het een 'niet beantwoord'.
 
Total Loss zei:
Nou, kom nu maar op met die uitslag! ( ik heb alle bonusvragen goed (y) )

Dat dacht ik, maar Ferrari heeft protest aangetekend tegen zowel Pérez als Verstappen vanwege het overschrijden van de gele lijn bij het uitkomen van de pits. Van Verstappen is het in beeld geweest, die had een moment overstuur en maar een minieme overschrijding. Van Pérez heb ik het helemaal niet gezien.
 
Ik las het inderdaad. Nogal kinderachtig van Ferrari, verneuken zelf door fouten de race van Leclerc en gaan dan muggeziften over dit. Heb wat beelden bekeken maar is helemaal niet te zien of Max wel of niet over die lijn is. Is ook niet "noted" tijdens de race. Van Perez idd niets te zien gekregen, gaat echt niets mee gebeuren meer hoor, maar snap idd dat je nog wacht met de uitslag ;)
 
Total Loss zei:
Ik las het inderdaad. Nogal kinderachtig van Ferrari, verneuken zelf door fouten de race van Leclerc en gaan dan muggeziften over dit. Heb wat beelden bekeken maar is helemaal niet te zien of Max wel of niet over die lijn is. Is ook niet "noted" tijdens de race. Van Perez idd niets te zien gekregen, gaat echt niets mee gebeuren meer hoor, maar snap idd dat je nog wacht met de uitslag ;)

Bij de beelden van Max was te zien dat hij zeker met de achterwielen en misschien ook de voorwielen over de lijn komt. Maar de beelden laten ook het moment van overstuur zien bij het uitkomen van de pits.
 
Echt heel duidelijk was het niet hoor, vanaf onboard Leclerc kreeg ik idee dat lijn ook ongeveer ophield daar, overstuur was wel goed te zien op onboard van Max zelf. Blijft welles/nietes en dus vrij heftig om daarvoor te straffen als het niet eens 100% aan te tonen is. Hoe dan ook wel een beetje onsportief van Ferrari om over zoiets protest in te dienen. Maar we wachten het af.
 
Terug
Bovenaan