Het Formule 1 spelletje 2022: Japan, Suzuka

Ivanov

Moderator

Nog geen week na de GP van Singapore zijn we al in het land van Honda. Max had in Singapore een minder weekeind en zag zijn directe concurrenten voor de titel (al is het gat nog steeds meer dan 100 punten) de volle buit pakken terwijl hij nipt 6 punten meenam. Stiekem vond Helmut Marko het niet erg, hij hoopt er toch al op dat de titel in Japan behaald wordt. Maar kunnen Pérez en Leclerc daar een stokje voor steken?

Graag jullie voorspelling voor de top 8 van de kwalificatie (dus wat de uiteindelijke startopstelling wordt, na verrekening van eventuele straffen) en de top 8 van de race. En de bonusvragen? Dit keer maar 1. 1. Aangezien de theoretische kans er is: gaat Max de wereldtitel pakken? Ja of nee.

Jullie kunnen jullie voorspelling doen via dit topic, via PM, via e-mail (forumivan@hotmail.com) en ik beloof tijdig mijn junkmailbox te bezoeken), via SMS of Whatsapp naar 0615-550333. Twitter is ook een optie: @FormuleAw. Probeer ook de #AWF1spel. Doe wijzigingen altijd in een nieuwe post (SMS, App, mail of tweet), als ik namelijk zie dat je een complete voorspelling doet(quali en race) en je past je racevoorspelling aan, dan kan ik nu niet zien dat het alleen de race voorspelling is. Het is namelijk erg makkelijk om dan net een paar namen op een andere plek te zetten, zeker als je de qualificatieuitslag al weet. Daarbij controleer ik niet of er hernieuwde wijzigingen gedaan worden, ik zie een post met een voorspelling, en die staat dan! Ook al verander je het drie minuten nadat ik het gezien heb naar een voorspelling die op alle 8 plaatsen goed blijkt te zijn, die telt dan niet mee! Zet er ook duidelijk bij of je voorspelling voor de qualificatie, sprint kwalificatie of de race is!

De voorspellingen/verwachtingen dienen tijdig binnen te zijn. De servertijd van AutoWeek, Whatsapp, mijn provider (SMS) of Twitter is hierbij leidend, dat is de tijd die er bij jouw post, bericht of tweet staat en die geldt. In alle gevallen geldt: yy:00 is te laat, xx:59 is op tijd (uiteraard geldt dit ook voor de yy:30 als te laat en xx:29 als op tijd). Misschien is het overbodig om te melden, maar je mag je voorspelling zo vaak als je wilt veranderen, als het maar voor het begin van de betreffende sessie is én in een nieuwe post/Tweet/PM/app/postduif/brief/briefkaart/etc.

De voorspelling van bonusvraag 1 dient voor de start van de race binnen te zijn.

De tijden:
De voorspelling voor de kwalificatie moet binnen zijn voor: 08 OCT Qualifying 08:00 - 09:00 (Nederlandse tijd)
De voorspelling voor de race moet binnen zijn voor: 09 OCT Race 07:00 - 09:00 (Nederlandse tijd)

En wie wonnen er in het verleden?
Code:
1976	Mario Andretti	USA	Lotus-Ford
1977	James Hunt	GB	McLaren-Ford
1978 ~ 1986			
1987	Gerhard Berger	Oos	Ferrari Turbo
1988	Ayrton Senna da Silva	Bra	McLaren-Honda Turbo
1989	Alessandro Nannini	Ita	Benetton-Ford
1990	Nelson Piquet	Bra	Benetton-Ford
1991	Gerhard Berger	Oos	McLaren-Honda
1992	Riccardo Patrese	Ita	Williams-Renault
1993	Ayrton Senna da Silva	Bra	McLaren-Ford
1994	Damon Hill	GB	Williams-Renault
1995	Michael Schumacher	Dui	Benetton-Renault
1996	Damon Hill	GB	Williams-Renault
1997	Michael Schumacher	Dui	Ferrari
1998	Mika Häkkinen	Fin	McLaren-Mercedes Benz
1999	Mika Häkkinen	Fin	McLaren-Mercedes Benz
2000	Michael Schumacher	Dui	Ferrari
2001	Michael Schumacher	Dui	Ferrari
2002	Michael Schumacher	Dui	Ferrari
2003	Rubens Barrichello	Bra	Ferrari
2004	Michael Schumacher	Dui	Ferrari
2005	Kimi Räikkönen	Fin	McLaren-Mercedes Benz
2006	Fernando Alonso	Spa	Renault
2007	Lewis Hamilton	GB	McLaren-Mercedes Benz
2008	Fernando Alonso	Spa	Renault
2009	Sebastian Vettel	Dui	Red Bull Racing-Renault
2010	Sebastian Vettel	Dui	Red Bull Racing-Renault
2011	Jenson Button	GB	McLaren-Mercedes Benz
2012	Sebastian Vettel	Dui	Red Bull Racing-Renault
2013	Sebastian Vettel	Dui	Red Bull Racing-Renault
2014	Lewis Hamilton	GB	Mercedes
2015	Lewis Hamilton	GB	Mercedes
2016	Nico Rosberg	Dui	Mercedes
2017	Lewis Hamilton	GB	Mercedes
2018	Lewis Hamilton	GB	Mercedes
2019	Valtteri Bottas	Fin	Mercedes

Er was voor de GP van Nederland de discussie over een wijziging van een voorspelling. Dus voor alle duidelijkheid: [size=x-large]Doe wijzigingen altijd in een nieuwe post (SMS, App, mail of tweet),[/size].

Hi Ivanov, hierbij in ieder geval voor de GP van Japan en de kwalificatie daarvan een eerste aanzet.
Mogelijk pas ik deze nog aan voor de race.

Bonus vraag, ja.

1. Verstappen
2. Perez
3 Sainz
4. Hamilton
5. Leclerc
6. Norris
7. Russel
8. Alonso

Kwalificatie

1. Verstappen
2. Leclerc
3. Perez
4. Sainz
5. Hamilton
6. Alonso
7. Russel
8. Norris

Race
= startopstelling

Bonus
Nee

Kwalificatie:

1. Verstoppen
2. Perez
3. Leclerc
4. Russel
5. Hamilton
6. Sainz
7. Alonso
8. Norris

Bolus: Ja!

Rob

Toch maar even een voorspelling erin knallen voor ik het morgenvroeg vergeet met mijn slaperige hoofd.

Kwali :
1. Verstappen
2. Leclerc
3. Hamilton
4. Sainz
5. Perez
6. Russell
7. Alonso
8. Norris

Bonus : Jazeker

Tja, met een verregende FP1 en FP2 kan mijn excel het niet aan. Ga ik voor mijn gevoel bij een droge quali of volg ik de lijst?

1. Sainz
2. Verstappen
3. Leclerc
4. Hamilton
5. Pérez
6. Russell
7. Alonso
8. Ocon.

Ivanov zei:
Tja, met een verregende FP1 en FP2 kan mijn excel het niet aan. Ga ik voor mijn gevoel bij een droge quali of volg ik de lijst?

1. Sainz
2. Verstappen
3. Leclerc
4. Hamilton
5. Pérez
6. Russell
7. Alonso
8. Ocon.

Het is een beetje een mix geworden.

Bonus trouwens: ja.

Kwalificatie:

1. Leclerc
2. Verstappen
3. Sainz
4. Perez
5. Hamilton
6. Russel
7. Alonzo
8. Norris

Bonus: Ja

Aanpassing :

Kwali :
1. Verstappen
2. Leclerc
3. Sainz
4. Perez
5. Hamilton
6. Alonso
7. Russell
8. Norris

Bonus : Jazeker

Race:

1. Verstappen
2. Leclerc
3. Sainz
4. Perez
5. Hamilton
6. Russel
7. Alonso
8. Norris

Race:

1. Verstappen
2. Sainz
3. Leclerc (ergens in de laatste ronden gaat Ferrari proberen om de snelste ronde bij Max weg te halen. Een tactische beslissing en dat gaat fout. Leclerc komt tot achter Pérez terecht, komt ronden tekort voor de snelste ronde én kan Sainz niet meer bijhalen voor de switch. Of Carlos moet stil gaan staan en wachten.)
4. Pérez
5. Russell
6. Hamilton
7. Alonso
8. Norris.

Code Rood maar inmiddels loopt ook de klok van de maximale tijd. As we speak staat die op 1 uur 50 minuten. We lopen dus het risico dat we geen minimale 75% raceafstand gaan halen.

Zo jammer dat er voor dit soort situaties nog steeds geen passend alternatief is in de F1. Je zou daar of bij Spa destijds maar zitten als toeschouwer met je duurbetaalde kaartje.

Bij twee minuten rondetijd komen ze nog rond de 40 ronden. De race zou over 53 ronden gaan. 75% daarvan is 39,75 oftewel 40 ronden. En dat is nog optimistisch gerekend met de rondetijden en de ronden achter de Safety Car voordat men start.

Geeft de commentatoren en experts van Sky GB mooi de tijd om te discussiëren over de tractor die Pierre Gasly tegenkwam. Gasly moet zich na de race melden bij de stewards omdat hij te hard gereden zou hebben voor een Code Rood situatie. Maar de discussie is WAAROM er überhaupt een tractor op de baan was terwijl er nog F1 auto's onderweg waren. Aangezien het toch Code Rood is kun je wachten.

Eerst nog minimaal 10 minuten wachten na de aankondiging, dan zeker nog een paar ronden achter de safetycar voor ze überhaupt starten.
Moet nog maar zien of er echt nog op snelheid een echte race gaat komen.

Total Loss zei:
Eerst nog minimaal 10 minuten wachten na de aankondiging, dan zeker nog een paar ronden achter de safetycar voor ze überhaupt starten.
Moet nog maar zien of er echt nog op snelheid een echte race gaat komen.

Precies. Gaan we waarschijnlijk richting de helft. Als we überhaupt gaan beginnen.

Huishoudelijk qua spelletje: als we naar halve punten gaan, gaat de racevoorspelling ook naar halve punten. Dus wel volle punten voor de kwalificatie en de bonusvraag. Als de race in het geheel niet meer gaat starten zeggen de Formule 1 regels dat er GEEN punten worden vergeven. Datzelfde zal dan ook gelden voor het spelletje, voor de race (inclusief de bonusvraag).

Over 10 minuten gaan ze weer ( al is de vraag voor hoe lang en of ze wel losgelaten worden vanachter de safety car )

Oh ja. Eindelijk onderweg, maar we hebben natuurlijk nieuwe regels met betrekking tot afgelegde ronden en punten. Ik zal kijken hoe ik dat in het spelletje verwerk.

FIA: "The rules regarding the reduced points allocation (article 6.5) only apply in the event of race suspension that cannot be resumed, and therefore full points are awarded and Max Verstappen is World Champion."

Ik snap de logica achter volle punten ook niet helemaal, maar laten we het er op houden dat het door het tempo van Max komt waardoor de race over de helft ging en volle punten vergeven worden. Volgens de regels. Maakt het voor het spelletje een stuk makkelijker.

Voor het spelletje zeker makkelijker! :)

Voor Verstappen niet leuk natuurlijk, heeft nu niet dat feestgevoel gehad in de auto, na meteen uitstappen etc. erg vreemd.

En volgens mij heeft niets te maken hoeveel % er wel of niet gereden is uiteindelijk.
Gaat volgens die regels erom dat race weer op later moment ( na code rood ) opnieuw gestart is en dat ze daarom gewoon volle punten geven.
Gaan ze zeg 10 ronden racen en daarna helemaal niet meer opnieuw starten dan geld wel de % regel.
Zo heb ik de uitleg begrepen.

Total Loss zei:
Voor het spelletje zeker makkelijker! :)

Voor Verstappen niet leuk natuurlijk, heeft nu niet dat feestgevoel gehad in de auto, na meteen uitstappen etc. erg vreemd.

En volgens mij heeft niets te maken hoeveel % er wel of niet gereden is uiteindelijk.
Gaat volgens die regels erom dat race weer op later moment ( na code rood ) opnieuw gestart is en dat ze daarom gewoon volle punten geven.
Gaan ze zeg 10 ronden racen en daarna helemaal niet meer opnieuw starten dan geld wel de % regel.
Zo heb ik de uitleg begrepen.

Ik denk dat je gelijk hebt. Nieuwe start = nieuwe race over nieuwe afstand. En die race ging over voldoende ronden om volle punten te geven.

Terug
Bovenaan