Het differentieel: een uitleg over hoe het principe werkt

Ik heb het ooit als kind ontdekt via LEGO Technic, maar dit is wel heel mooi uitgewerkt. Wat een werk zit er in dat filmpje!
(y)

V0RQ zei:
Ik heb het ooit als kind ontdekt via LEGO Technic, maar dit is wel heel mooi uitgewerkt. Wat een werk zit er in dat filmpje!
(y)
Haha hier hetzelfde, met verbazing zitten kijken naar al die tandwielen die wel of juist niet draaien. En vooral het feit dat beide wielen feitelijk vrij kunnen draaien ten opzichte van de aandrijfas. 'Hoe kan het dan toch dat die auto vooruit komt?' Het besef dat beide wielen de grond moeten raken kwam wat later :) Het blijft toch een briljante vinding, ik probeer me altijd te verplaatsen in de uitvinder van zoiets. Hoe kom je er op, en hoe groot is de euforie als het ook echt werkt?
Doet me overigens ook weer denken aan mijn trapskelter, die natuurlijk geen differentieel had. Daar werd alleen het rechter achterwiel aangedreven. Dat scherpe bochten naar rechts wat moeilijker gingen merkte je al wel snel genoeg :LOL:

V0RQ zei:
(y)

Technisch lego is zo iets geweldigs, heel veel van geleerd. Mag er nog graag mee rotzooien.
Tijdje geleden die liebherr graver gekocht. prachtig stukje techniek

Terug
Bovenaan