der Magistrat
Wegverkenner
der Magistrat zei:Ik ben morgen aan de beurt voor nummer 2. Ook hier België is het eigenlijk gewoon uitstekend geregeld.
Misschien juich ik te vroeg, maar ik merk nog helemaal niets.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
der Magistrat zei:Ik ben morgen aan de beurt voor nummer 2. Ook hier België is het eigenlijk gewoon uitstekend geregeld.
SVF zei:Een paar maanden verder is het merendeel inmiddels gevaccineerd maar zitten we toch weer dicht bij code zwart en moeten we concluderen dat het effect van die vaccins toch wat minder is dan verwacht. Koren op de molen natuurlijk van de viruswappies getuige ook weer de rellen van de laatste dagen.
Feit is wel dat de grote meerderheid in de ziekenhuizen ongevaccineerd is en dat er een kleine groep ongevaccineerden een relatief grote druk leggen op de zorg met als gevolg dat er weer afgeschaald moet worden en operaties moeten worden afgezegd of uitgesteld. De discussie over 2G of 3G lopen hier hoog op waarbij dat in andere omringende landen veel soepeler lijkt te gaan zoals bv Oostenrijk en Belgie en delen van Duitsland. Nu zitten we hier met een kabinet en een formatie met daarin 2 Christelijke partijen en daar wringt het natuurlijk.
Ik ben zelf groot voorstander van het invoeren van 2G en vind alle argumenten daartegen niet opwegen tegen de crisis situatie waarin we nu zitten. Veel ongevaccineerden zitten in de zg bijbelbelt met als argument dat God ze wel beschermd tegen het virus. Je zou echter ook kunnen zeggen dat het Gods wil is dat er nu een vaccin is maar dat gaat er bij veel concervatief gelovigen nog niet in. Is het dan ook Gods wil als je ziek wordt en daardoor op de ic beland? Dan zou je vanuit die gedachte ook helemaal geen gebruik moeten maken van de zorg!
Ik heb een paar weken in Rijssen gewerkt, in het hol van de ongevaccineerde leeuw dus, en daar een pittige discussie gehad met een collega. Hij zei het niet met zoveel woorden maar het kwam er een beetje op neer dat hij het vaccineren van kinderen van 12 jaar gelijk stelde aan kindermishandeling! Mijn zoon van 12 is idd gavaccineerd maar geheel uit eigen wil en niet onder dwang. Hij heeft zelf de vrijheid en de bekwaamheid om zijn keuze hierin te maken! Ik heb de bal keihard terug gespeeld en gesteld dat ik vind dat het middeleeuwse gedachtengoed van de bijbel aan je kinderen opdringen (verplicht mee naar de kerk, christelijke school etc) meer een vorm is van geestelijke mishandeling is dan het vrijwillig laten vaccineren.
Toen ook een vergelijk werd gemaakt met de WOII werd ik cynisch en stelde voor om dan maar een NG bedeid in te voeren: alle niet gevaccinerdern verplicht een ster op hun borst dragen met duidelijk zichtbaar de letters “NG” van Niet Gevaccineerd, waarop de collega hoofschuddend wegliep uit de kantine. Een dag later kreeg ik te horen dat het werk voor mij “helaas” ophield omdat een langdurig zieke collega weer fulltime is gaan werken. Over wonderen gesproken... Inmiddels alweer een nieuwe baan gevonden met verstandige en nuchtere mensen.
Het is natuurlijk volslagen krankzinnig en eigelijk triest dat ik het nog moet uitleggen maar de het gaat in de kern hier om: in WOII werd je veroordeeld op wie je bent en daar had je simpelweg geen invloed op en kon je niet veranderen. In dit geval gaat het om wat je doet, of eigenlijk meer om wat je niet doet. En dat is een keuze en afweging die je zelf maakt en waar je ook zelf invloed op hebt.
Als jij graag naar de sportclub, het café of de bioscoop wilt dan haal je die prik en kan dat gewoon. Wil je dat niet: ook goed, Dan blijf je lekker thuis. Zo simpel is het! Wie nu nog beweerd dat het maar een simpel griepje is heeft echt oogkleppen op! Wat mij achteraf ook nog verbaast is dat de bewuste collga een aantal tatoeages had en ook nog rookt! Dus wel je zelf injecteren met giftige inkt en kankerverwekkende dampen inademen maar vervolgens je op allerlei mogelijke manieren verzetten tegen een vaccinatie! Misschien mis ik een paar hersencellen maar ik snap dit echt totaal niet!!
Ben ik dan voor een vaccinatieplicht? Nee, dat gaat mij een brug te ver. 2G geeft mensen de ruimte om zoveel mogelijk het normale leven op te pakken en beschermd tevens mensen die zich om wat voor reden dan ook niet kunnen of willen vaccineren. Niemand verplicht jou om naar het café, de bios of sportclub te gaan. En als je dat wel wilt kán dat gewoon. Niks te maken met inperken van vrijheden. Als je graag 200 km/u wilt rijden over de snelweg of bellen achter het stuur of door rood rijden kan dat ook gewoon: je loopt alleen het risico op een forse boete. We zitten in een grote gezondheidscrisis en dat vraagt om bijzondere en doeltreffende maatregelen!
"Een paar maanden verder is het merendeel inmiddels gevaccineerd maar zitten we toch weer dicht bij code zwart en moeten we concluderen dat het effect van die vaccins toch wat minder is dan verwacht". Inderdaad. De prik werkt slechts 4-6 maanden. Dit is niet wat Pfizer, Moderna etc. ons hebben beloofd. Dit betekent de rest van je leven 2-3x per jaar een boostershot halen. Met onzekerheid over de lange termijn bijwerkingen.
Boppie zei:Ja, we weten het wel. Ongevaccineerden zijn zielig, ze worden onderdrukt...
Laat de helft van de opgenomen mensen gevaccineerd zijn...dan leert een simpele rekensom dat ongevaccineerden nog steeds onevenredig veel aandacht vragen van de zorg.
Het Miguel-schallerei-modelMCW 84 zei:Boppie zei:Ja, we weten het wel. Ongevaccineerden zijn zielig, ze worden onderdrukt...
Laat de helft van de opgenomen mensen gevaccineerd zijn...dan leert een simpele rekensom dat ongevaccineerden nog steeds onevenredig veel aandacht vragen van de zorg.
Tja als je naar absolute cijfers kijkt lijkt het alsof vaccinaties niet werken. Heel veel mensen in Nederland hebben een zwemdiploma. Dan is het ook voor de hand liggend dat de meeste mensen die verdrinken, toch een zwemdiploma hadden.
Jeff Vink zei:"en dat er een kleine groep ongevaccineerden een relatief grote druk leggen op de zorg met als gevolg dat er weer afgeschaald moet worden en operaties moeten worden afgezegd of uitgesteld". Het één is niet het gevolg van het ander. De IC-capaciteit is de afgelopen 10 jaar bijna gehalveerd, terwijl de bevolking in deze periode met 850.000 mensen is gegroeid. Onder rustige omstandigheden is de IC-capaciteit al permanent met 85% benut, dus er is totaal geen buffer. Het is een zorgprobleem, dus maak ongevaccineerden niet de zondebok.
Bij de politiek en in de zorgsector zal echt wel het besef zijn doorgedrongen dat het anders moet; dat er een tekort aan zorgpersoneel is. Dat is echter niet iets wat je op korte termijn kunt oplossen, als je daar nu in investeert, lijkt me dat je pas na 5-10 jaar een echte omwenteling kunt hebben gecreëerd.
Ik citeer dr. Carla Peeters in HP/De Tijd van 5 november jl. Samengevat: op korte termijn kunnen we prima maatregelen nemen, maar de wil ontbreekt.Rutger DC zei:Jeff Vink zei:"en dat er een kleine groep ongevaccineerden een relatief grote druk leggen op de zorg met als gevolg dat er weer afgeschaald moet worden en operaties moeten worden afgezegd of uitgesteld". Het één is niet het gevolg van het ander. De IC-capaciteit is de afgelopen 10 jaar bijna gehalveerd, terwijl de bevolking in deze periode met 850.000 mensen is gegroeid. Onder rustige omstandigheden is de IC-capaciteit al permanent met 85% benut, dus er is totaal geen buffer. Het is een zorgprobleem, dus maak ongevaccineerden niet de zondebok.
Wat een redenatie. Bij de politiek en in de zorgsector zal echt wel het besef zijn doorgedrongen dat het anders moet; dat er een tekort aan zorgpersoneel is. Dat is echter niet iets wat je op korte termijn kunt oplossen, als je daar nu in investeert, lijkt me dat je pas na 5-10 jaar een echte omwenteling kunt hebben gecreëerd. De zorgsector wil iedereen kunnen helpen, maar er is nu weer een situatie ontstaan waarin niet iedereen kan worden geholpen.
Inzetten op een gezonde levensstijl, uiteraard niet met dwang, want dan is het hek weer van de dam. (Niemand komt aan mijn lichaam! Niemand komt aan mijn gehaktbal! Niemand komt aan mijn bier! Niemand komt aan mijn sigaret! Niemand komt aan mijn berenlul!) Zorgen voor meer zorgcapaciteit. Allemaal heel leuk en aardig, maar op korte termijn heb je daar gewoon geen zak aan.
Wat voor oplossing zie jij voor je? Coronapatiënten met een zuurstoffles naar huis sturen (Op = op; Weg = pech; Het zijn nu of nooit weken bij uw ziekenhuis, dus profiteer nu of sterf!)?
Volkskrant zei:Duitsland heeft veel meer ic-bedden, hoe kan het desondanks misgaan?
Het land staat bekend om zijn vele ic-bedden. Terwijl Nederland iets meer dan 6 bedden per 100 duizend inwoners telt, hebben de Duitsers er 34. Bij het naderen van de nieuwe coronagolf is de Duitse voorsprong wel geslonken.
‘Zo’n 30 procent van de ic-capaciteit in mijn deelstaat Noordrijn-Westfalen, met bijna 18 miljoen inwoners, kan niet gebruikt worden doordat verpleegkundigen ziek zijn, gestopt zijn met werken of zelfs staken’, zegt Friedrich. ‘Dat betekent dat we hier van 6.500 ic-bedden naar zo’n 4.400 zijn gegaan, een flinke klap.’
Net als in de Nederlandse ziekenhuizen is ook het Duitse zorgpersoneel fysiek en emotioneel op, zegt Andreas Voss, hoogleraar infectiepreventie aan de Radboud Universiteit en vroeger zelf werkzaam in Duitse ziekenhuizen. Ondanks de hogere zorgcapaciteit hebben ook Duitse verpleegkundigen constant overuren gedraaid. Voss: ‘De crisis duurt te lang; tijdens een eerste golf kon je nog voor 200 procent draaien, nu betaal je daar de prijs voor.’
Waarbij het wel handig te weten is, dat genomineerd in dit geval betekent dat ze kwakzalverij aanprijzen. Het is dus niet dat het Artsen Collectied zich tegen kwakzalverij uitspreken maar juist voor. Een soort loden Leeuw/ liegbeest award dus.Rutger DC zei:Misschien worden niet de juiste maatregelen genomen om zorgpersoneel aan te trekken, dat weet ik niet. Misschien kunnen er maatregelen worden genomen die de ic-capaciteit op de korte termijn een klein beetje vergroten, maar dat weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat het ietwat vergroten van de ic-capaciteit op de korte termijn geen oplossing is voor de explosief stijgende coronabesmettingen. Over de grens in Duitsland zie je dat een grotere capaciteit ook niet zaligmakend is, want ook daar gaat het nu mis.
Volkskrant zei:Duitsland heeft veel meer ic-bedden, hoe kan het desondanks misgaan?
Het land staat bekend om zijn vele ic-bedden. Terwijl Nederland iets meer dan 6 bedden per 100 duizend inwoners telt, hebben de Duitsers er 34. Bij het naderen van de nieuwe coronagolf is de Duitse voorsprong wel geslonken.
‘Zo’n 30 procent van de ic-capaciteit in mijn deelstaat Noordrijn-Westfalen, met bijna 18 miljoen inwoners, kan niet gebruikt worden doordat verpleegkundigen ziek zijn, gestopt zijn met werken of zelfs staken’, zegt Friedrich. ‘Dat betekent dat we hier van 6.500 ic-bedden naar zo’n 4.400 zijn gegaan, een flinke klap.’
Net als in de Nederlandse ziekenhuizen is ook het Duitse zorgpersoneel fysiek en emotioneel op, zegt Andreas Voss, hoogleraar infectiepreventie aan de Radboud Universiteit en vroeger zelf werkzaam in Duitse ziekenhuizen. Ondanks de hogere zorgcapaciteit hebben ook Duitse verpleegkundigen constant overuren gedraaid. Voss: ‘De crisis duurt te lang; tijdens een eerste golf kon je nog voor 200 procent draaien, nu betaal je daar de prijs voor.’
Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/duitse-artsen-waarschuwen-voor-volle-ic-s-waarom-gaat-het-dit-keer-zo-mis~bad8c0af/
Interessante vrouw, die dr. Peeters. Wat het grootste probleem of de grootste bedreiging is, daar is ze nog niet helemaal over uit getuige haar HP/de tijd columns.
"Niet het aantal besmettingen, maar het gebrek aan zorgpersoneel is ons grootste probleem"
"Niet een virus, maar een verzwakt immuunsysteem is de grootste bedreiging voor de volksgezondheid"
Overigens is het Artsen Covid Collectief waar dr. Carla Peeters onderdeel van uitmaakt genomineerd voor de Meester Kackadorisprijs door Vereniging tegen de Kwakzalverij. Die kan ze maar mooi in haar zak steken. Het lovende juryrapport luidt als volgt: "Volgens de vereniging schrijft zij columns ‘vol catastroferende informatie over covid-19 waarbij ze twijfel zaait over de waarde van de reguliere pandemiebestrijding die het RIVM aanbeveelt’. Het Artsen Covid Collectief is een kandidaat voor de prijs omdat het volgens de Vereniging tegen de Kwakzalverij wordt bevolkt door onder anderen ‘alternatieve artsen zoals homeopaten, natuurgenezers en orthomoleculaire therapeuten’."
Bron: https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/nieuwsartikel/knmg-en-artsen-covid-collectief-op-shortlist-meester-kackadorisprijs-.htm
Ik vind dit soort uitspraken ernstiger dan wat er allemaal bij die completgekkies vandaan komt...MCW 84 zei:Je kiest er zelf voor om je vol te vreten en te roken waarmee je je gezondheid op het spel zet. Er zijn natuurlijk een hoop mensen met andere aandoeningen en achterliggende kwalen maar we moeten ook maar eens af van het idee dat we iedereen maar in leven moeten houden. Kost ook nog eens bakken met geld.
Ik vind zo'n tekst eigenlijk ook best wel "aggressieve tokkie"-achtig overkomen, zo zonder enige nuance. Zou willen zeggen "Be careful what you wish for"...MCW 84 zei:Survival of the fittest (of smartest). Dan zouden er ook een hoop minder domme wappies zijn of agressieve tokkies.
MCW 84 zei:Je kiest er zelf voor om je vol te vreten en te roken waarmee je je gezondheid op het spel zet. Er zijn natuurlijk een hoop mensen met andere aandoeningen en achterliggende kwalen maar we moeten ook maar eens af van het idee dat we iedereen maar in leven moeten houden. Kost ook nog eens bakken met geld.
Ik vind zo'n tekst eigenlijk ook best wel "aggressieve tokkie"-achtig overkomen, zo zonder enige nuance
MCW zei:Je kiest er zelf voor om je vol te vreten en te roken waarmee je je gezondheid op het spel zet. Er zijn natuurlijk een hoop mensen met andere aandoeningen en achterliggende kwalen maar we moeten ook maar eens af van het idee dat we iedereen maar in leven moeten houden. Kost ook nog eens bakken met geld.
MCW zei:Als BBL-leerling verdien je in de ouderenzorg te weinig om rond te komen als je alleenstaand bent. Terwijl je wel gewoon even veel/hard werkt als je collega's.
Zo'n reactie past uitstekend in het thema.MCW 84 zei:Ik vind zo'n tekst eigenlijk ook best wel "aggressieve tokkie"-achtig overkomen, zo zonder enige nuance
Jij vind overbevolking prima?
Hansje59 zei:MCW zei:Je kiest er zelf voor om je vol te vreten en te roken waarmee je je gezondheid op het spel zet. Er zijn natuurlijk een hoop mensen met andere aandoeningen en achterliggende kwalen maar we moeten ook maar eens af van het idee dat we iedereen maar in leven moeten houden. Kost ook nog eens bakken met geld.
Dus….als jij morgen op de I.C. Beland met dichtgeslibde aderen (kan genetisch bepaald zijn), dan moeten ze je maar laten gaan ?
MCW 84 zei:Hansje59 zei:MCW zei:Je kiest er zelf voor om je vol te vreten en te roken waarmee je je gezondheid op het spel zet. Er zijn natuurlijk een hoop mensen met andere aandoeningen en achterliggende kwalen maar we moeten ook maar eens af van het idee dat we iedereen maar in leven moeten houden. Kost ook nog eens bakken met geld.
Dus….als jij morgen op de I.C. Beland met dichtgeslibde aderen (kan genetisch bepaald zijn), dan moeten ze je maar laten gaan ?
Genetisch bepaald kan je niks aan doen. Je vol vreten wel.
MCW zei:Genetisch bepaald kan je niks aan doen. Je vol vreten wel.
DeeTwee zei:Zo'n reactie past uitstekend in het thema.MCW 84 zei:Ik vind zo'n tekst eigenlijk ook best wel "aggressieve tokkie"-achtig overkomen, zo zonder enige nuance
Jij vind overbevolking prima?
Het aantal besmettingen per dag is in dit stadium dan ook een achterhaalde indicator, al zijn het er 50.000, wanneer dit grotendeels mensen met griepklachten zijn is er geen enkele reden om de boel weer op slot te gooien
Boppie zei:MCW 84 zei:Hansje59 zei:MCW zei:Je kiest er zelf voor om je vol te vreten en te roken waarmee je je gezondheid op het spel zet. Er zijn natuurlijk een hoop mensen met andere aandoeningen en achterliggende kwalen maar we moeten ook maar eens af van het idee dat we iedereen maar in leven moeten houden. Kost ook nog eens bakken met geld.
Genetisch bepaald kan je niks aan doen. Je vol vreten wel.
Een ziekte kan ook in het hoofd zitten. Verslaving is ook een soort ziekte.
Carkiller zei:Je volvreten, de gevolgen daarvan kan ook genetisch bepaald zijn.
De een eet wat hij wil en komt niks aan, de ander van iedere hap terwijl die zich suf sport.
Beetje kort door de bocht Matthijs.:T
Carkiller zei:Hulp zoeken altijd goed, wachtlijst GGZ nu ruim een jaar. Ook makkelijk gedacht.
MCW 84 zei:Carkiller zei:Hulp zoeken altijd goed, wachtlijst GGZ nu ruim een jaar. Ook makkelijk gedacht.
Ja voor je rookverslaving.. zijn genoeg andere opties. Je moet het alleen wel willen.
Beter er omheen draaien dan simplistisch lullen. In ons deel van de wereld hebben mensen nog -voor een relatief groot deel- het recht om te leven zoals ze willen. Ook jij dus. Dat komt met veel lusten maar ook lasten. Zoals het collectief overeind houden van zorg, ook voor mensen die strikt genomen door verstandiger keuzes die zorg niet nodig hadden gehad. Dat laatste is helaas iets wat velen niet snappen of accepteren, en dan krijg je van dat opportunistische waar jij ook last van hebt. Lekker roepen dat een ander wel mag creperen, zelf ben je lekker wel nog gezond, jong en -misschien zelfs- rijk. Totdat je zelf aan de beurt bent. En dat kan ook veel eerder komen dan je denkt, want anderen om dit soort argumenten zorg ontzeggen is een glijdende schaal. Overigens mag je wat mij betreft het rellen en demonstreren ook scharen onder een tekort aan solidariteit. Het consumeren van nutteloze troep en het krijgen van teveel kinderen ook, in zekere zin.MCW 84 zei:DeeTwee zei:Zo'n reactie past uitstekend in het thema.MCW 84 zei:Ik vind zo'n tekst eigenlijk ook best wel "aggressieve tokkie"-achtig overkomen, zo zonder enige nuance
Jij vindt overbevolking prima?
Ach draai er maar omheen. De wereld kampt met grote problemen en overbevolking is er één van. We zijn te bang om te veranderen. Zoals onze manier van op vakantie gaan en spullen te kopen (dat verscheept moet worden vanuit China), hoe wij eten en in geval van corona hoe we met elkaar omgaan. Ipv onze schouders er onder te zetten en ons aan de basismaatregelen te houden gaan we maar rellen en demonstreren.
Carkiller zei:MCW 84 zei:Carkiller zei:Hulp zoeken altijd goed, wachtlijst GGZ nu ruim een jaar. Ook makkelijk gedacht.
Ja voor je rookverslaving.. zijn genoeg andere opties. Je moet het alleen wel willen.
Willen en kunnen.
Overigens mag je wat mij betreft het rellen en demonstreren ook scharen onder een tekort aan solidariteit. Het consumeren van nutteloze troep en het krijgen van teveel kinderen ook, in zekere zin.
MCW 84 zei:Carkiller zei:MCW 84 zei:Carkiller zei:Hulp zoeken altijd goed, wachtlijst GGZ nu ruim een jaar. Ook makkelijk gedacht.
Willen en kunnen.
Ik heb zwaar ADD (o.a. concentratieproblemen). School is voor mij altijd erg lastig. Niet omdat het niet te moeilijk of teveel is maar ergens echt voor zitten, te plannen en te beginnen is nogal een dingetje. Na 13 jaar is het nog steeds even lastig als voorheen. Ik wil het wel en als oplossing is er medicatie. Vanwege lange wachttijden begin ik daar niet aan maar heb ik hulp gezocht van mijn zus en hebben we een manier gevonden om elkaar te motiveren en dat werkt erg goed. Waar een wil is is een weg