Het coronavirus: hoe beïnvloedt het jouw dagelijks leven?

Ik kreeg gister de mededeling dat ik tot 7 april thuis moet blijven, gelukkig hoef ik mij geen zorgen te maken over inkomstenverlies omdat ik in loondienst werk, maar omdat donderdag het virus bij een collega is vastgesteld ben ik wel een beetje bezorgd dat ik ook besmet ben daarom ben ik sinds vrijdag niet meer van huis weggeweest. Volgende week zal ik echter wel naar de supermarkt moeten omdat mijn voedsel dan op is.

Volgende week zal ik echter wel naar de supermarkt moeten omdat mijn voedsel dan op is
bezorgen, familie, vrienden, kennissen, buren. Als je mogelijk besmet denkt te zijn, wegblijven uit het openbare leven.

R W xxx zei:
Volgende week zal ik echter wel naar de supermarkt moeten omdat mijn voedsel dan op is
bezorgen, familie, vrienden, kennissen, buren. Als je mogelijk besmet denkt te zijn, wegblijven uit het openbare leven.
Bezorgen kan je wel vergeten, lees net dat er soms al een week wachttijd is, maar de andere opties kunnen zeker.

Ik ben wel benieuwd hoe de officiële cijfers worden berekend. Kennissen hebben 40 graden koorts, hoesten en pijn op de borst, en de corona hotline zegt dat ze maar wat thee moeten drinken en paracetamol moeten nemen.

Ik geloof dat het werkelijke aantal besmettingen tov de geconstateerde rond het tienvoudige ligt. Het zijn vooral rekensommetjes met als uitgangspunt het aantal doden door het virus.

Er is aan het eind van de Corona crisis wel een probleem opgelost: het leraren-tekort.:p

Als je ziet wat de school allemaal verwacht dat wij als ouders even overnemen in de scholing, zijn mijn vrouw en ik over een week of 4 volwaardig leerkracht, en hoeven mijn kinderen niet terug naar school. Dan kunnen we dit thuis gewoon opvangen.
:)

Net een conference call achter de rug.
Halverwege kreeg mijn chef een briefje onder de neus geschoven: 'ik stop nu met huiswerk tot ik hulp krijg van mama of papa' ;)
Er komt blijkbaar wat georganiseer bij kijken!
Mijn kinderen zitten in het hogere onderwijs en hebben die ondersteuning niet meer nodig.
Alleen...mijn zoo heeft de nieuwe hoge drukreiniger als speelgoed ontdekt...ik zat precies met een regenbui voor het venster te vergaderen. Alleen maakt die regenbui nogal veel lawaai.

Goede (nederlandse) kennissen van me wonen sinds een half jaar in Portugal en verzorgen zelf de opleiding van hun kinderen, 5 en 7 jaar oud.

R W xxx zei:
Ik geloof dat het werkelijke aantal besmettingen tov de geconstateerde rond het tienvoudige ligt. Het zijn vooral rekensommetjes met als uitgangspunt het aantal doden door het virus.

Dat sowieso. Mijn moeder heeft (lichte) koorts en benauwd/moeite met goed ademen. Antibiotica gekregen en als het niet helpt moet ze weer huisarts bellen. Maar zomaar testen op corona doen ze niet. Pas als je in het ziekenhuis beland. Dus kan is groot dat er heel veel thuis ziek zitten en wellicht corona hebben maar het niet zeker weten .Ik maak me wel zorgen over mijn moeder en haar man van 91.. :(

Afgelopen week zou ik naar een auto-event gaan in Brabant, want uiteindelijk niet door ging.

Op werk is de eerste collega die besmet is al aanwezig en het verhaal dat er nog eentje is. Ik heb vandaag voor het eerst thuis gewerkt, wat wel wennen is.

Mijn werkgever gaat er heel erg goed mee om. Als semi-overheid is het aan de ene kant heel goed geregeld, dinsdag werd al een inventaris gemaakt wie thuis kan werken, wat er nodig is. Mijn team is een buitenbeetje, we zijn begonnen als pilot en zouden in principe niet thuis mogen/kunnen werken. Maar ook wij kunnen dit nu doen. Zelfs mijn collega die geen laptop heeft mocht vandaag betaald thuisblijven en krijgt eentje via werk.

Ik heb mijn ouders verboden om nog naar de winkel te gaan en vooral op te letten. ze zijn op leeftijd en vooral mijn moeder is best wel "ach valt wel mee" en toch ook wel een beetje kwakkelende gezondheid. We gaan dat nu aan kijken, maar dat houdt dus in dat ik misschien ook voor hun dingen moet doen, dus dan moet ik ook nog meer opletten wat ik doe en met wie ik in contact ben. Dat maakt 't ook meteen wat 'heftiger' dan eerst, voor mezelf ben ik niet zo bang..

Ik had zondag 39 graden koorts, dus wel ben benieuwd of 't nu Corona is of niet. Zoja dan nodig ik collega's één voor één uit om aan de groepsimmuniteit te werken. Begreep dat het MT dat niet zo'n goed idee vindt ;)

Voor mij is er weinig veranderd,ik werk in een supermarkt,en dat gaat gewoon door,uiteraard wel in acht neming van de nodige maatregelen tegen de verspreiding van het virus, zoals bijvoorbeeld vaker handen wassen.

En maar zeggen dat hamsteren niet nodig is. Supermarkten bij mij in de buurt (zuid spanje) vullen vooralsnog geen luxe producten meer aan. Alleen noodzakelijk zaken, eten, water etc. Geen chocola, snoep en drank. Leuk als je de hele dag thuis zit met koters.
Bang dat mensen echt gek worden na enkele weken. Want dat dit langer gaat duren dan twee weken lijkt mij zeer aannemelijk

Helicopters en drones worden ingezet om te controleren of die rottige burger wel binnen blijft :(

JFR zei:
Voor mij is er weinig veranderd,ik werk in een supermarkt,en dat gaat gewoon door,uiteraard wel in acht neming van de nodige maatregelen tegen de verspreiding van het virus, zoals bijvoorbeeld vaker handen wassen.

Bij ons bij AH moet je zelf de uitgeprinte kassabon pakken, niks mis mee overigens.

speedtouch zei:
JFR zei:

Bij ons bij AH moet je zelf de uitgeprinte kassabon pakken, niks mis mee overigens.

Ik lees net in de krant dat AH en Jumbo perspex schermen om de kassamedewerkers heen zetten en bij AH ook bij de informatiebalie. Een opening van 10 cm onderaan maakt het mogelijk nog met contant geld te betalen. Zelf scannen en pinnen is natuurlijk sowieso veel efficiënter en sneller (hoewel daar gisteren ook wachtrijen waren).

Verder vraag ik me af in hoeverre deze situatie mogelijk gunstig is voor bepaalde automerken, namelijk deze die last hebben van te weinig verkopen en meer produceren dan ze kwijt kunnen op de markt: daar klagen de dealers regelmatig dat de overmatige productie hun opgedrongen wordt. Nu de productie stil is komen te liggen (de verkoop waarschijnlijk tot op bepaalde hoogte ook, maar niet per se helemaal op nul), zullen ze misschien enigszins door die overtallige auto's heen raken en zo dus enigszins de voorraden weer in balans kunnen krijgen. Of niet?

Tydelyck zei:
. Nu de productie stil is komen te liggen (de verkoop waarschijnlijk tot op bepaalde hoogte ook, maar niet per se helemaal op nul), zullen ze misschien enigszins door die overtallige auto's heen raken en zo dus enigszins de voorraden weer in balans kunnen krijgen. Of niet?

Ik hoop het voor ze, er is veel overproduktie (wat wij niet weten); bijv. ergens in Amerika staan terreinen vol met onverkochte auto's, dat zag ik ergens op youtube.

Gullwing zei:
En maar zeggen dat hamsteren niet nodig is. Supermarkten bij mij in de buurt (zuid spanje) vullen vooralsnog geen luxe producten meer aan. Alleen noodzakelijk zaken, eten, water etc. Geen chocola, snoep en drank. Leuk als je de hele dag thuis zit met koters.
Bang dat mensen echt gek worden na enkele weken. Want dat dit langer gaat duren dan twee weken lijkt mij zeer aannemelijk

Helicopters en drones worden ingezet om te controleren of die rottige burger wel binnen blijft :(

Zou zomaar kunnen dat die maatregelen nodig zijn door het hamsteren. Hamsteren is asociaal in zichzelf. Wat de hamsteraar (drie)dubbel in huis heeft, komt de ander te kort.

Nog los van de logistieke problemen die het veroorzaakt.

Dat zou natuurlijk kunnen, maar ik denk eerder dat de hoeveelheid mensen die werken in transport en logistiek zijn afgenomen. Veel producten komen daarnaast uit heel Europa, en dat zal ook afnemen.

speedtouch zei:
Tydelyck zei:
. Nu de productie stil is komen te liggen (de verkoop waarschijnlijk tot op bepaalde hoogte ook, maar niet per se helemaal op nul), zullen ze misschien enigszins door die overtallige auto's heen raken en zo dus enigszins de voorraden weer in balans kunnen krijgen. Of niet?

Ik hoop het voor ze, er is veel overproduktie (wat wij niet weten); bijv. ergens in Amerika staan terreinen vol met onverkochte auto's, dat zag ik ergens op youtube.

Zonder meteen in doemscenario's te vervallen: ik denk dat de fabrikanten het heel zwaar gaan krijgen en sommige zullen het misschien niet gaan overleven. De economie gaat zo'n deuk krijgen als dit maanden gaat duren (en dat is de verwachting ondertussen) dat heel veel mensen geen nieuwe auto zullen kopen. Autoverhuurbedrijven zullen omvallen en ook zakelijk zal er minder snel tot de aanschaf en het leasen van nieuwe auto's overgegaan worden.

De luxe merken, en niet alleen autofabrikanten maar ook alle anderen, zullen flink last krijgen van de krimp van de Chinese economie. Nu al 9% gekrompen. De hele wereldeconomie is één grote bubbel. Corona gaat ongelofelijk veel impact hebben. Die honderden miljarden die nodig zijn om mensen en bedrijven te helpen kunnen niet oneindig tevoorschijn getoverd worden. Het oneindige groeimodel is behoorlijk dood. Tijd voor nog meer innovatie en creativiteit en een hopelijk een verandering.

Vooralsnog ben ik als ondernemer blij met de maatregelen die getroffen zijn en wellicht nog getroffen gaan worden. Alles is er op gericht om alle betalingen door te laten gaan en er voor te zorgen dat een groot deel van de werknemers zijn werk behoudt en daarmee ook de bedrijven waar zij werken. Ik word alleen kotsmisselijk van mensen die gaan lopen piepen dat ze wat geboekt hebben en nu hun geld kwijt zijn. WTF. Grow up er zijn ergere problemen en wees blij als je werk/salaris nog hebt net als die mensen die in de reissector werken. Maar ja in tijden als deze is het in sommige gevallen ieder voor zich.

Idd, las gister ook zoiets, vaka tien betaald, en kreeg voor nu (nog) niks terug, en benoemde zichzelf daardoor als mens in nood o_O

michel1975 zei:
Ik word alleen kotsmisselijk van mensen die gaan lopen piepen dat ze wat geboekt hebben en nu hun geld kwijt zijn. WTF. Grow up er zijn ergere problemen en wees blij als je werk/salaris nog hebt net als die mensen die in de reissector werken. Maar ja in tijden als deze is het in sommige gevallen ieder voor zich.

Ik werk in de hospitality en daar is de klap uiteraard enorm. Wij verhuren appartementen aan voornamelijk toeristen: 4 gebouwen met 185 appartementen. Er zijn nog maar een handjevol gasten. Normaliter is de bezettingsgraad 85-90%.. 1 gebouw heeft wat longstay gasten: expats die een huis zoeken. Ik verwacht dat we vrijdag de 3 andere gebouwen gaan sluiten en de eventuele overgebleven gasten naar 1 gebouw overbrengen. Dan zit ik voorlopig thuis.

De meeste gasten krijgen de mogelijkheid hun reservering om te zetten. Geld terug kan alleen bij een bepaald type boeking. Veel gasten nemen geen contact op en komen gewoon niet opdagen.

@mb doubleyou. Het is echt vreselijk wat er gebeurt, economische schade zal ongekend zijn en vele malen ernstiger dan afgelopen crisis... . Ik zit voor mijn werk in hotel in Noorden van land, zeer goed lopend hotel. Echter alle boekingen afgezegd voor komende maanden tot ver in oktober...... . Geen inkomsten voor hotel maar uiteraard wel kosten ... . Ik ben enige gast. Ook van der Valk Zwolle, Spier en Assen, leeg, geen gast te bekennen . Denk echter wel dat indien eea onder controle komt mensen eerder voor vakantie in Nederland zullen kiezen. Wens jullie in ieder geval veel sterkte ook.

michel1975 zei:
Ik word alleen kotsmisselijk van mensen die gaan lopen piepen dat ze wat geboekt hebben en nu hun geld kwijt zijn. WTF. Grow up er zijn ergere problemen en wees blij als je werk/salaris nog hebt net als die mensen die in de reissector werken. Maar ja in tijden als deze is het in sommige gevallen ieder voor zich.
Ik snap je punt, maar het is ook wel een hele simpele gedachte. Als nu al blijkt dat je vakantie niet doorgaat en je in sommige gevallen duizenden euro's kwijt bent dan iis het niet meer dan logisch dat mensen gaan piepen. Maar jij hebt blijkbaar geld zat en kan dit zo missen.

Ik werk in de (smeer-)olieindustrie. Vooralsnog is er genoeg te doen, maar de massale sluitingen van autofabrieken en de garages verwacht ik dat onze business ook nog wel een knauw krijgt.
Zoals gezegd werk ik van thuis, dus persoonlijk red ik me wel. De totale omvang zal echter wel echt ongezien zijn.

Epica zei:
michel1975 zei:
Ik snap je punt, maar het is ook wel een hele simpele gedachte. Als nu al blijkt dat je vakantie niet doorgaat en je in sommige gevallen duizenden euro's kwijt bent dan iis het niet meer dan logisch dat mensen gaan piepen. Maar jij hebt blijkbaar geld zat en kan dit zo missen.
Je moet eens leren lezen! Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat als we allemaal gaan lopen piepen en ons geld terugvragen zijn de maatregelen zoals ze nu genomen zijn niet genoeg. Het hele systeem is er nu op ingesteld dat er vol ingezet wordt op behoud van salaris en werk. Op het moment dat ieder reisbureau/luchtvaartmaatschappij/kinderopvang iedereen ook nog eens het geld moet gaan terugbetalen komen ze in liquiditeitsproblemen en moet er nog veel meer geld vrijgemaakt worden. Ik heb helemaal geen geld zat. Was het maar waar. Sterker nog ik loop momenteel als ondernemer een gigantisch risico als alles heel lang blijft aanhouden. Ik heb 6 man personeel te betalen en als er geen inkomsten meer binnenkomen dan sta ik achteraan in de rij. Voor mij is er geen vangnet. En voor jij er over begint ja dat is een ondernemersrisico. Maar niet eentje die in te calculeren was. Dus volgende keer lekker zelf even logisch nadenken voor je dit soort onzin er uit kraamt.

MBdoubleyou zei:
Zonder meteen in doemscenario's te vervallen: ik denk dat de fabrikanten het heel zwaar gaan krijgen en sommige zullen het misschien niet gaan overleven. De economie gaat zo'n deuk krijgen als dit maanden gaat duren (en dat is de verwachting ondertussen) dat heel veel mensen geen nieuwe auto zullen kopen. Autoverhuurbedrijven zullen omvallen en ook zakelijk zal er minder snel tot de aanschaf en het leasen van nieuwe auto's overgegaan worden.
Hier ben ik ook bang voor. Ik werk bij een leasemaatschappij, op dit moment merken wij nog niet zoveel van de (op handen zijnde) crisis. De aanvragen voor nieuwe leaseauto's blijven nog steeds binnenkomen. Maar gezien de kans groot is dat economie de komende maanden een behoorlijke dreun gaat krijgen, houd ik m'n hart vast hoe het na die paar maanden bij ons gaat zijn.

Ik ben geen econoom, maar een ongecontroleerde shut-down van de economie kan niet zonder gevolgen blijven. Hoopgevend is dat de magazijnen met oorlogsvoorraad Euro's uitpuilen, maar voordat na afloop van deze crisis de vraag/aanbod processen van de markt weer op gang zijn gekomen gaat jaren overheen ben ik bang.

Ik vrees - om een Bijbelse metafoor te gebruiken - dat de 7 vette jaren achter ons liggen. Ik hoop dat het aantal corona- en economische slachtoffers zo klein mogelijk blijven.

michel1975 zei:
Epica zei:
michel1975 zei:
Je moet eens leren lezen! Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat als we allemaal gaan lopen piepen en ons geld terugvragen zijn de maatregelen zoals ze nu genomen zijn niet genoeg. Het hele systeem is er nu op ingesteld dat er vol ingezet wordt op behoud van salaris en werk. Op het moment dat ieder reisbureau/luchtvaartmaatschappij/kinderopvang iedereen ook nog eens het geld moet gaan terugbetalen komen ze in liquiditeitsproblemen en moet er nog veel meer geld vrijgemaakt worden. Ik heb helemaal geen geld zat. Was het maar waar. Sterker nog ik loop momenteel als ondernemer een gigantisch risico als alles heel lang blijft aanhouden. Ik heb 6 man personeel te betalen en als er geen inkomsten meer binnenkomen dan sta ik achteraan in de rij. Voor mij is er geen vangnet. En voor jij er over begint ja dat is een ondernemersrisico. Maar niet eentje die in te calculeren was. Dus volgende keer lekker zelf even logisch nadenken voor je dit soort onzin er uit kraamt.
Leer eens een duidelijk post te maken, je zegt hier heel wat anders dan in je eerder post.

Timo zei:
MBdoubleyou zei:
Hier ben ik ook bang voor. Ik werk bij een leasemaatschappij, op dit moment merken wij nog niet zoveel van de (op handen zijnde) crisis. De aanvragen voor nieuwe leaseauto's blijven nog steeds binnenkomen. Maar gezien de kans groot is dat economie de komende maanden een behoorlijke dreun gaat krijgen, houd ik m'n hart vast hoe het na die paar maanden bij ons gaat zijn.
Ik werk bij een directe concurrent van je, maar het word een bijzondere periode. Op korte termijn al. Wat gaan de restwaarde doen, kunnen klanten nog wel blijven betalen, etcetera.
Maar op langere termijn gaan heel veel sectoren hier echt veel van merken.
Ik ben vooral benieuwd wanneer we kunnen testen of we daadwerkelijk immuun zijn. Dan kunnen die mensen weer gewoon aan de maatschappij deelnemen.

Epica zei:
michel1975 zei:
Epica zei:
michel1975 zei:
Leer eens een duidelijk post te maken, je zegt hier heel wat anders dan in je eerder post.
https://www.hu.nl/deeltijd-opleidingen/begrijpend-luisteren-begrijpend-lezen

michel1975 zei:
... Ik heb helemaal geen geld zat.

Niet? Hmm, dan hoor je eigenlijk niet meer in de club :)

michel1975 zei:
. Ik heb 6 man personeel te betalen en als er geen inkomsten meer binnenkomen .

Hier hetzelfde, momenteel geen nieuwe klanten uiteraard. Van de overheid mogen we personeel dat thuiswerkt alleen die uren uitbetalen die ze ook daadwerkelijk werken. Maar dat doe ik voorlopig maar niet. Mensen die 100% op commissie werken (zzp ers) hebben helemaal geen inkomsten op het moment.

Ik denk dat mensen hierdoor wel gaan veranderen. Ik zie al allerlei verhalen op whatsapp voorbijkomen. Mensen die altijd hard hebben gewerkt, nu 100% bij de kinderen zitten, en zich afvragen wat ze al die tijd hebben gedaan.

Gullwing zei:
michel1975 zei:
... Ik heb helemaal geen geld zat.

Niet? Hmm, dan hoor je eigenlijk niet meer in de club :)

michel1975 zei:
. Ik heb 6 man personeel te betalen en als er geen inkomsten meer binnenkomen .

Hier hetzelfde, momenteel geen nieuwe klanten uiteraard. Van de overheid mogen we personeel dat thuiswerkt alleen die uren uitbetalen die ze ook daadwerkelijk werken. Maar dat doe ik voorlopig maar niet. Mensen die 100% op commissie werken (zzp ers) hebben helemaal geen inkomsten op het moment.

Ik denk dat mensen hierdoor wel gaan veranderen. Ik zie al allerlei verhalen op whatsapp voorbijkomen. Mensen die altijd hard hebben gewerkt, nu 100% bij de kinderen zitten, en zich afvragen wat ze al die tijd hebben gedaan.

Zal heus door de fles wijn komen, maar echt geen idee wat je nu zegt.o_O

michel1975 zei:
Tja, beetje dubbel. In beginsel ben ik het wel met je eens, maar dat bekijk ik even vanuit mijn eigen positie: angst om mijn baan te verliezen heb ik niet, dure tripjes staan niet op de rol. Toevallig vandaag wel een accommodatie geannuleerd vanwege een evenement dat 99,9% zeker niet door gaat. Kon nog kosteloos zelfs, met wat pech bleef er een deel staan en in het uiterste geval was ik 150 euro lichter. Dat is allemaal wel te behappen. Maar stel dat je wel in een getroffen sector werkt en je een reis voor het hele gezin hebt geboekt, dan kan dat er wel in hakken. En natuurlijk wil je de reisbranche dan niet de laatste poot onder de stoel wegzagen, maar als je het zelf amper kan missen dan kan je mensen toch ook niet helemaal ongelijk geven als ze hun eigen belang voorop stellen toch? Het worden sowieso nog rare tijden, dit gaat veel flexibiliteit en geduld vragen van iedereen. De moed er in houden, de schouders er onder en vooral focussen op wat nog wel kan. En stiekem toch tot de conclusie komen dat we het in Nederland niet zo slecht hebben met elkaar.

Oh ja: en die piepende mensen zie je waarschijnlijk op de sociale kanalen van de nieuwszenders. Die reacties moet je sowieso niet lezen, daar krijg je bij voorbaat al jeuk van.

Ik zit nu thuis te werken. Vorige week nog snel wat schermen, monitorstandaard en een docking station van m'n werk meegenomen. Werk blijft hier wel doorgaan, maar je ziet wel dat installaties en onderhoud van systemen uitgesteld wordt.

Qua vakantie had ik iets gepland naar Noord-Macedonië in mei, maar die 250 Euro die ik evt. kwijt ben kan me gestolen worden om eerlijk te zijn. Ik lig er niet wakker van.

Idefiqs zei:
Social distancing is maar beperkt werkzaam, nieuw onderzoek wijst uit dat het virus uren airborn kan blijven.

Hmm, misschien de motor dan beter ook maar binnen laten staan... In Belgie mag je de weg niet meer op voor een plezierritje.

Ik heb kaarten voor Pinkpop liggen en ga er al vanuit dat het festival dit jaar niet door zal gaan. Dat ik daardoor Guns 'n Roses ga missen, vind ik erger dan het geld dat ik misschien niet meer terugkrijg. Maar ook dat is klein leed in vergelijking met mensen die ziek zijn of failliet dreigen te gaan door deze crisis.

Gisteren nog maar eens tot achter de komma zitten rekenen aan inkomsten en uitgaven. Zolang de huidige klanten hun huidige projecten betalen kunnen ben ik voor 2020 ruim uit de kosten en kan ik mijn eigen salaris betalen. Nu heb ik er al eentje bijzitten die zelfs zijn rekening van 2019 nog niet voldaan heeft (en nergens meer op reageerd) dus hopen maar dat dit de enige is.
Laat ik het zo zeggen; ik ben heel erg blij dat 2019 een goed jaar was en dat ik al in Januari een paar grote contracten binnen had. Dit had heel veel vervelender kunnen aflopen. 2021 zal een jaar van inhalen worden en daar verwacht ik wel weer veel werk.

Sterkte aan iedereen die er met meer onzekerheid tegenaan moet!

En er zijn weer nieuwe maatregelen. De kortlopende ww is vervangen door een noodwet. Prima regeling, al is het hierbij wel nodig dat het niet al te lang gaat duren.

We hebben het Corona virus duidelijk onderschat. Dat onderschatten begon al in China waardoor het virus erg snel een tiental miljoen inwoners in quarantaine kon dwingen. Dit virus is besmettelijker dan we in onze ergste nachtmerrie durfde te dromen.

Mijn vriendin werkt in de zorg en bij haar op het werk is een eerste Corona geval in het ziekenhuis opgenomen. Raar genoeg moesten de standaard aanwezige mondkapjes en handschoenen een paar dagen terug allemaal worden ingeleverd zodat "het facilitair bedrijf weet wat er in voorraad is". Maar nu ligt alles in een afgesloten voorraadkast en mogen de zorgmedewerkers het werk zonder bescherming doen. Ook het management is dus ernstig besmet met het hamstervirus, misschien zelfs zo erg dat de medewerkers het mogen ontgelden.

Het vervelende verschijnsel is nu dat heel veel collega's zich ziek melden met overduidelijke smoesjes. Dat zal straks in de beoordeling (er komt straks een forse reorganisatie) allemaal wel meegewogen worden maar je kan iemand niet dwingen zichzelf bloot te stellen aan dit soort besmettingsgevaar.
Wat dat betreft zag ik gisteren ook in een tv-programma dat de artsen en verplegend personeel in Nederland veel minder beschermd zijn dan in China. In China lopen de zorgmedewerkers die met Corona te maken hebben allemaal in een soort dichtgeplakte ruimtepakken rond terwijl men in Nederland denkt dat een summier mondkapje, gezichtsscherm en een schort voldoende is. Ik hoop dat de Nederlandse deskundigen gelijk hebben maar het gegeven dat de deskundigen in China - met meer ervaring met het virus - gekozen hebben voor volledige bescherming doet mij twijfelen.

Voor mij persoonlijk betekent dat dat mijn vriendin zich nu een slag in de rondte werkt en dat al mijn sollicitaties compleet stil liggen. Een enkele wacht op een corona-sollicitatie-stop, een andere wacht op meebeslissen van mensen die nu even niet werken en voor een volgende moeten mensen uit the USA meebeslissen. Ik heb nog nagedacht over vrijwilligerswerk zoals boodschappen halen voor oudjes maar gezien mijn persoonlijke (kleine) afstand tot het virus lijkt mij dat dat niet handig. Ja, ik heb uw hulpbehoevende vader geholpen met zijn boodschappen, Corona was een bonus.

Bij ondernemers uit mijn kennissenkring zie ik heel verschillende verschijnselen. De een laat wat noodzakelijk onderhoud uitvoeren, de ander gooit alles per direct helemaal plat, de volgende pakt juist nog wat extra werk aan en weer een ander gooit het over de creatieve boeg. In nog een ander geval is voor het thuiswerk een compleet controle netwerk opgetrokken waarbij men probeert met overdadig veel video-conferencing de werknemers gemotiveerd te houden en bij weer een ander bedrijf is men eindelijk eens gaan nadenken of het botweg toepassen van lean principes nu echt wel zo rigoureus nodig is.

Ik ben wel benieuwd wat het lange termijn effect zal zijn op de economie. Wordt dit de crisis waarbij de financiële crisis een slap aftreksel is of gaan we straks weer in heel korte tijd versnellen van stilstand naar "volle stoom". Gaan bedrijven met hun business shoppen omdat het ene bedrijf eerder op stoom is dan het andere, gaat er een grootschalige reorganisatie van alle werknemers komen - nu heel duidelijk zichtbaar is wie altijd gewerkt heeft en wie er de kantjes afgelopen heeft?
En een eventuele verandering van de geldstroom, gaat dat positief of negatief werken?

Daarnaast, nu de schatkist in extreem hoog tempo leeg gegraven wordt, hoe gaat de overheid dit gat in de begroting straks weer dicht knutselen? Gaan we onszelf straks blauw betalen aan belastingen om de schatkist weer aan te vullen?

Onzekere tijden dankzij een minuscuul klein virusje.

Ik kan gelukkig prima thuiswerken en verwacht dat ik ook niet meteen geraakt zal worden door de crisis. Werk bij een grotere gemeente dus vooralsnog redelijk safe.
Ga er ook maar gewoon vanuit dat de geplande vakantie deze zomer met de sleurhut naar Frankrijk niet door gaat. Jammer, maar helaas.
Anderzijds willen we al tijden graag een hond en dat is nu wel een goed moment.

Tot nu toe gaat het prima. Vandaag via een app waar gamers normaal mee praten een theekransje gehouden met mijn mentorklasje. Verder werken ze best goed verder al.

Hoewel ik er niet van wakker lig, dus in die zin beïnvloedt het mijn dagelijks leven niet, heb ik toch twee prangende vragen die ik nog niet heb zien beantwoord in alle informatie die je online kunt vinden en in de media tegenkomt.

Vraag 1: het aantal testen.
Als je verdacht wordt van het dragen van het virus, krijg je een test. Als deze test positief is, krijg je na 24 uur een tweede test. Als ook die positief is, ben je besmet met het coronavirus. Als de tweede test negatief is, ben je niet besmet. Als de eerste test negatief is, volgt er geen tweede test en ben je ook niet besmet. Nu komt de vraag: waarom wordt de eerste positieve test vanwege de zekerheid wel herhaald en wordt de negatieve test niet herhaald? Daar kan toch net zo goed iets bij fout zijn gegaan? En als de twee testen een negatief en een positief resultaat hebben, dan weet je het nog niet zeker en zul je een derde test moeten doen, lijkt me: 2 out of 3. Maar dat gebeurt allemaal niet en ik snap niet waarom niet. Kan iemand dat uitleggen (ik kan wel bedenken dat ze het niet doen vanwege de beperkte beschikbaarheid van de testen, maar ik kan dan nog niet logisch beredeneren waarom het ene resultaat wel betrouwbaar zou zijn en het andere niet)?

Vraag 2: de mondkapjes.
Rond de mondkapjes verneem je een hoop verhalen, met allerlei instructies van hoe je ze moet dragen etc. etc. En alleen met het juist dragen ben je goed beschermd. Beschermd tegen anderen die het virus dragen en door bijv. hoesten of niezen (bij gewoon ademen is er kennelijk niets aan de hand) het virus in een 'spray' om zich heen verspreiden. Waarom dragen dan die mensen met een (verdenking op) het virus, bijv. met een hoest- of niesverkoudheid, de mondkapjes niet? Als zij het ophebben en ze veroorzaken een spray, dan blijft die in het mondkapje en is iedereen die zich eromheen bevindt veilig. Of op zijn minst veiliger. Lijkt me een stuk effectiever en efficiënter gebruik van de beperkte hoeveelheid mondkapjes dan andersom. En als je bijv. bij kwetsbare mensen in de buurt moet zijn (voor werkzaamheden/handelingen van welke dringende aard dan ook), dan zou je dus een mondkapje kunnen dragen, niet om jezelf te beschermen, maar juist om die kwetsbaren te beschermen. Maar deze omgekeerde denkwijze heb ik nog nergens gehoord, ook niet als afgewezen theorie. Heeft iemand anders hier een mening of ideeën over?

Ook vannacht zal ik er niet van wakker liggen, maar ze blijven prangen.

Ziekenhuis bij ons test niet meer, teveel mensen die het blijkbaar hebben. Alleen als je hele erge klachten hebt mag je nog naar het ziekenhuis

Ja je moet wel speciaal zijn wil je zo'n test krijgen. Ik wil ook graag zo'n test, was de afgelopen dagen namelijk best ziek. Maar dan krijg je echt niet zomaar een test. Blijkbaar werkt dat bij BNers en voetballers anders, als ik de media mag geloven.

@Tydelyck,

Hoewel ik zeker niet wil claimen dat ik er iets van af weet, toch een paar antwoorden:

@Vraag 1: het aantal testen.
In eerste instantie kijkt "de arts" of je de bekende symptomen hebt van Corona. Als de indruk bestaat (droge hoest, koorts en dergelijke) dat jij inderdaad Corona hebt, worden de testen uit de kast gehaald.

@Vraag 2: de mondkapjes.
De corona-patienten hebben last van ademhalingsmoeilijkheden en een filter werkt deze moeilijkheden nog meer in de hand. Bovendien is er een incubatietijd waarin je wel besmet bent (en virussen rondstrooit) maar je nog niet de verschijnselen hebt. De mondkapjes werken dan preventief en eigenlijk zou je ze dus moeten dragen zolang je in de buurt van andere (hoestende) mensen bent.
Maar, die mondkapjes er in verschillende soorten, je kan zelfs een schone zakdoek voor je gezicht houden. De Gamma-mondkapjes die je gebruikt bij het slijpen oid, werken veel minder goed dan de medische en als je echt goed werkend spul wil hebben, kom je in de volledige gelaatsmaskers en gasmaskers. De normaal gangbare medische maskers filteren 95% van de lucht, 5 % van de lucht lekt langs het masker.

Het is een soort virus wat niet altijd dodelijk is, er zijn al genoeg mensen die genezen zijn van dit virus. Sommigen via de IC, anderen met een paar dagen rust. Het gevaarlijke van corona is het extreme besmettingsgevaar, het is een virus wat zich ongekend snel verspreidt. Dat het ook dodelijk is - zeker voor mensen met een zwakke gezondheid - maakt het een virus waar we serieus rekening mee moeten houden. Nederland kent slechts een goede 2000 IC plekken, als er 10.000 besmette patiënten voor zorg aankloppen, gaan er 8000 dood terwijl zij familie en verzorgers besmetten.

1 uur geleden: Wuhan, bevolking telt 10 miljoen mensen, er zijn 227.000 corona gevallen en er zijn inmiddels 9.300 mensen overleden.
Daar sta je dan als Nederlandse gezondheidszorg met 2000 IC bedjes waar ook andere patiënten gebruik van willen maken.

Mondkapjes hebben niet zoveel zin om besmetting te voorkomen, je moet er dan ook een gezichtsmasker bij dragen. Het virus kan gewoon via je oog(vocht) binnendringen.

We is het zinvol als je zelf besmet bent en anderen niet wilt besmetten.

Terug
Bovenaan