En er zijn weer nieuwe maatregelen. De kortlopende ww is vervangen door
een noodwet. Prima regeling, al is het hierbij wel nodig dat het niet al te lang gaat duren.
We hebben het Corona virus duidelijk onderschat. Dat onderschatten begon al in China waardoor het virus erg snel een tiental miljoen inwoners in quarantaine kon dwingen. Dit virus is besmettelijker dan we in onze ergste nachtmerrie durfde te dromen.
Mijn vriendin werkt in de zorg en bij haar op het werk is een eerste Corona geval in het ziekenhuis opgenomen. Raar genoeg moesten de standaard aanwezige mondkapjes en handschoenen een paar dagen terug allemaal worden ingeleverd zodat "het facilitair bedrijf weet wat er in voorraad is". Maar nu ligt alles in een afgesloten voorraadkast en mogen de zorgmedewerkers het werk zonder bescherming doen. Ook het management is dus ernstig besmet met het hamstervirus, misschien zelfs zo erg dat de medewerkers het mogen ontgelden.
Het vervelende verschijnsel is nu dat heel veel collega's zich ziek melden met overduidelijke smoesjes. Dat zal straks in de beoordeling (er komt straks een forse reorganisatie) allemaal wel meegewogen worden maar je kan iemand niet dwingen zichzelf bloot te stellen aan dit soort besmettingsgevaar.
Wat dat betreft zag ik gisteren ook in een tv-programma dat de artsen en verplegend personeel in Nederland veel minder beschermd zijn dan in China. In China lopen de zorgmedewerkers die met Corona te maken hebben allemaal in een soort dichtgeplakte ruimtepakken rond terwijl men in Nederland denkt dat een summier mondkapje, gezichtsscherm en een schort voldoende is. Ik hoop dat de Nederlandse deskundigen gelijk hebben maar het gegeven dat de deskundigen in China - met meer ervaring met het virus - gekozen hebben voor volledige bescherming doet mij twijfelen.
Voor mij persoonlijk betekent dat dat mijn vriendin zich nu een slag in de rondte werkt en dat al mijn sollicitaties compleet stil liggen. Een enkele wacht op een corona-sollicitatie-stop, een andere wacht op meebeslissen van mensen die nu even niet werken en voor een volgende moeten mensen uit the USA meebeslissen. Ik heb nog nagedacht over vrijwilligerswerk zoals boodschappen halen voor oudjes maar gezien mijn persoonlijke (kleine) afstand tot het virus lijkt mij dat dat niet handig. Ja, ik heb uw hulpbehoevende vader geholpen met zijn boodschappen, Corona was een bonus.
Bij ondernemers uit mijn kennissenkring zie ik heel verschillende verschijnselen. De een laat wat noodzakelijk onderhoud uitvoeren, de ander gooit alles per direct helemaal plat, de volgende pakt juist nog wat extra werk aan en weer een ander gooit het over de creatieve boeg. In nog een ander geval is voor het thuiswerk een compleet controle netwerk opgetrokken waarbij men probeert met overdadig veel video-conferencing de werknemers gemotiveerd te houden en bij weer een ander bedrijf is men eindelijk eens gaan nadenken of het botweg toepassen van lean principes nu echt wel zo rigoureus nodig is.
Ik ben wel benieuwd wat het lange termijn effect zal zijn op de economie. Wordt dit de crisis waarbij de financiële crisis een slap aftreksel is of gaan we straks weer in heel korte tijd versnellen van stilstand naar "volle stoom". Gaan bedrijven met hun business shoppen omdat het ene bedrijf eerder op stoom is dan het andere, gaat er een grootschalige reorganisatie van alle werknemers komen - nu heel duidelijk zichtbaar is wie altijd gewerkt heeft en wie er de kantjes afgelopen heeft?
En een eventuele verandering van de geldstroom, gaat dat positief of negatief werken?
Daarnaast, nu de schatkist in extreem hoog tempo leeg gegraven wordt, hoe gaat de overheid dit gat in de begroting straks weer dicht knutselen? Gaan we onszelf straks blauw betalen aan belastingen om de schatkist weer aan te vullen?
Onzekere tijden dankzij
een minuscuul klein virusje.