Het coronavirus: hoe beïnvloedt het jouw dagelijks leven?

Ik ga er verder niet meer op reageren, maar ik ben zelf longpatiënt dus hoger risico - maar ik ben ook vader en wil mijn kind een leuke zomervakantie bezorgen. Dan maak je voor jezelf de afweging qua risico's (die sowieso vrij beperkt zijn, al kan je uiteraard pech hebben).

Inderdaad... je kunt immers ook rustig tussen de haaien gaan zwemmen als je de verbanddoos maar bij de hand houdt.:rolleyes:

Voor dat ene kick-momentje is het voor sommigen blijkbaar wel acceptabel om nodeloos risico's te gaan nemen.
Het is alleen zo jammer dat als het wel mis gaat de beroepsmatige redders ook direct aan dezelfde gevaren/risico's bloot gesteld moeten worden terwijl die eigenlijk helemaal niet zitten te wachten op dat soort extra risico's te moeten nemen.... het zou best wel prettig zijn als daar ook eens wat beter over nagedacht zou worden alvorens gekke dingen te gaan doen.

R W xxx zei:
In deze laatste 2 reacties zit zoveel simpelheid en blindheid dat er op reageren gewoon verspilde moeite is. Laat ik het er maar op houden dat ik hoop voor jullie dat je de luxe blijft houden om er zo in te blijven staan.

Tijd om eens op vakantie te gaan en je familie te zien om uit de krampmodus: ik word ziek en ik ga dood te raken?
De media heeft ons genoeg schrik aangejaagd...
Sommigen bekritiseren hier mijn ene 'kick' maar zien de context niet, meer dan twee jaar tot 20u/dag in mijn bed doorgebracht wegens ziekte, op het moment dat ik beter was en er naar uitkeek om terug een normaal sociaal leven te hebben (voorheen ging ik naar de psycholoog die me voorbereidde op de rest van mijn leven in deze toestand die gelukkig plots snel beterde) mocht ik amper nog iets doen wegens de lockdowns, mag het dan nog ja? Ik heb het met de meeste omzichtigheid gedaan zonder eenieder in gevaar te brengen, zelfquarantaine - feesten met jonge mensen en vrienden in een stad waar het mocht - zelfquarantaine. Mezelf in gevaar brengen nam ik er graag bij, dat is mijn probleem, niet jullie probleem... Ik stel voor om eens zelf enkele maanden lang pakweg 16u per dag in je bed te blijven in eenzaamheid met de gedachte dat het een hel is om enkele uren gaan te werken inclusief chronische pijnen enzoverder. Die jaren heb ik hier de supermarkt aan huis laten leveren want ik kon de dozen en zakken met inkopen door de pijn simpelweg niet dragen.

Interessant om lezen en ik zal er een passage van kopiëren hier:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200827_97568430

Dit is de tekst van het stuk, voor wie zich niet wil registreren:
Waren de maatregelen nodig? Bewijs het dan!
Bert De Munck
Wetenschaps­-histo­ricus (UAntwerpen)
Vrijdag 28 augustus 2020 om 3.25 uur
Is het wel aan sceptici om te bewijzen dat covid-19 nooit meer was dan een straffe griep?
Bert De Munck vindt dat juist de voor­vechters van strenge maatregelen moeten aantonen dat die effectief zijn.
Dat de gevreesde tweede golf gedeeltelijk uitblijft, geeft tegenstanders van de maatregelen om het corona­virus in te dammen wind in de zeilen. Ze worden meestal tegengesproken met een variant op ‘wat er gebeurd zou zijn zonder maatregelen’. Dat is onhoudbaar zonder sterk wetenschappelijk bewijs over de noodzaak en de effectiviteit van die maatregelen.
De mantra is dat we te maken hebben met de ergste pandemie sinds de Spaanse griep van 1918. Maar de sterftecijfers waren toen van een heel andere orde, met naar schatting 20 tot 50 miljoen slachtoffers of meer, terwijl we nu nog steeds onder de 1 miljoen zitten, in een wereldbevolking die intussen ongeveer verviervoudigd is. In relatieve cijfers gaat het om een verschil van 1 procent tot pakweg 3 procent van de wereldbevolking in 1918-20 versus minder dan 0,02 procent van de wereldbevolking nu.
Rudimentaire schattingen over enkele recentere pandemieën leren dat er na de Tweede Wereldoorlog virussen met een vergelijkbare impact hebben rondgewaard. Het aantal vroegtijdige overlijdens toegeschreven aan het coronavirus zit nog altijd onder dat van de zogenaamde Aziatische griep van 1957-58 (ruim 1.000.000 doden wereldwijd) en in de buurt van de Hongkonggriep of Maogriep van 1968 (700.000 tot 1.000.000 doden) – hoewel de absolute bevolkingsaantallen nu hoger zijn en de vergrijzing zich voortzet.
Dramatische oversterfte?
Wie kijkt naar oversterftepieken, door voor- en tegenstanders beschouwd als de meest objectieve manier om de impact vast te stellen, kan nog verder relativeren. De grafieken die we tot dusver te zien kregen, beperken zich meestal tot een overzicht van de laatste jaren, of een vergelijking met het gemiddelde van de laatste jaren (de verwachte sterfte). Dat laatste geeft al gauw een dramatisch effect, omdat de piek dan schril afsteekt tegen een voor het overige redelijk vlakke lijn.
Is er echt een causaal verband tussen de cijfers en het beleid? En als er een verband is, wat heeft dan precies gewerkt?
Maar wie alle oversterftepieken in kaart brengt op langere termijn, door het aantal overlijdens per maand te delen door het totale bevolkingsaantal en dat op een tijdlijn te plaatsen, krijgt een ander beeld. In veel landen, waaronder Zweden, blijkt de piek van covid-19 zelfs pas op de derde, vierde of vijfde plaats te komen (sinds 1980). In ons land komt covid-19 wel op de eerste plaats, maar bijzonder nipt. Griepmaand december 1989 blijkt ongeveer even dodelijk geweest te zijn als april 2020, en dat terwijl de bevolking toen gemiddeld jonger was.
Miljoenen doden voorkomen?
Ook het punt dat de tweede golf dankzij de maatregelen gedeeltelijk uitblijft, blijft aanvechtbaar. De alarmerende ernst van covid-19 blijkt vooral uit simulaties over wat er gebeurd zou zijn zonder maatregelen. Een studie die in juni in Nature gepubliceerd is, van een team van het Londense Imperial College, gaf aan dat maar liefst 120.000 doden voorkomen zijn in België alleen – wereldwijd was sprake van miljoenen. Uit wetenschappelijke hoek kwam daarop vernietigende kritiek. De paper vertrok van betwistbare assumpties. Zo sloten de onderzoekers verschillen in vatbaarheid tussen landen uit, net als gedragsverandering zonder lockdownmaatregelen en veranderingen in het reproductie­getal tout court zonder interventies.
Dat laatste gaat regelrecht in tegen het idee dat het reproductiegetal na een aantal weken sowieso afneemt in een eindige bevolking en maakt dat élke­ neerwaartse afbuiging van de curve automatisch integraal aan maatregelen wordt toegeschreven. Het belette niet dat zowel de Belgische regering als populaire kranten en websites de publicatie gebruikten om de maat­regelen te rechtvaardigen.
Ook de kritiek is moeilijk hard te maken. In zekere zin hebben voorstanders van strikte maatregelen altijd gelijk. Aangezien maatregelen in de regel worden ingevoerd als de curve stijgt, kan elke latere afbuiging er sowieso aan worden toegeschreven. En buigt de curve niet af, dan waren de maatregelen niet streng genoeg.
De enige mogelijkheid is vergelijken met landen die minder streng hebben ingegrepen, zoals Zweden, dat ondanks alles geen afwijkend patroon vertoont. Een Zweeds onderzoek aan de universiteit van Uppsala gebaseerd op het befaamde model van ‘professor lockdown’ Neil Ferguson (eveneens van het Imperial College), voorspelde in maart dat Zweden tegen eind mei 40.000 doden zou tellen als het land volledig in lockdown zou gaan en 90.000 zonder. Het land ging niet in lockdown, telt 5.817 vroegtijdige overlijdens en lijkt het stadium van de groepsimmuniteit stilaan bereikt te hebben.
Schroef experimenten terug
Om sceptici van weerwoord te dienen, mobiliseerde wetenschapsfilosoof Maarten Boudry eind maart het concept ‘zelfweerleggende voorspelling’, waarbij iets niet gebeurt omdat je het voorspelt en erop anticipeert. Dat klonk toen heel aannemelijk, maar vijf maanden later wordt het hoog tijd om met empirisch bewijs te komen. Je kunt je zelfs afvragen of covid-19 gedeeltelijk niet juist een zelfvervullende voorspelling geworden is, waarbij de voorspelling is uitgekomen door de maatregelen om ze te voorkomen.
Hebben sceptici ongelijk als ze zeggen dat mensen gestorven zijn door uitgestelde behandelingen, stress, eenzaamheid en depressie, en dat de gerapporteerde langetermijnschade bij sommige patiënten gedeeltelijk te wijten is aan de behandeling (kunstmatige coma en agressieve beademing) in plaats van aan de kwaal?
Het is tijd om de bewijslast om te draaien. Het is niet aan de sceptici om te bewijzen dat covid-19 nooit meer is geweest dan een heel straffe griep, want de cijfers tonen dat niet. Het is aan de voorvechters van strenge maatregelen om aan te tonen dat de maatregelen effectief nodig waren en (vooral) zijn. Is er echt een causaal verband tussen de cijfers en het beleid of blijft het bij oppervlakkige correlaties? En als er een verband is, wat heeft dan precies gewerkt? Lockdown of bubbels, anderhalve meter of mondmaskers, de sluiting van scholen of het verbod op events? Geen mens die het op dit ogenblik weet. Nochtans is sinds maart zowat de hele wereld in een groot laboratorium veranderd.
Het verschil met onderzoek in laboratoria of binnen de contouren van de klassieke instellingen, is dat dit via een ethische commissie moet passeren zodra er proefpersonen bij betrokken zijn, om te verzekeren dat hun privacy gegarandeerd is, en dat ze niet aan experimenten worden onderworpen tegen hun wil of op basis van misleidende informatie.
Geen enkele ethische commissie zou de experimenten goedkeuren die aan de gang zijn. Hoog tijd dus om die terug te schroeven. Terwijl niemand op dit ogenblik de baten ervan kan hardmaken, loopt de mentale, sociale, culturele en economische schade op. Fundamentele grondrechten van jong en oud worden drastisch en ingrijpend geschonden.

Dat je het zwaar hebt gehad zal best maar dat is geen excuus, dat schijn jij wel zo te zien. Zo is vader zijn dat ook kennelijk en zo zijn er nog -tig excuses om te vinden dat het vooral voor anderen geldt. Je stukjes hoef je niet aan te halen steeds, als je wil bewijzen dat de aarde plat is zijn er ook genoeg links te vinden, het geeft alleen je gebrek aan eigen argumenten aan.

Eens, punt van het virus is dat het behoorlijk besmettelijk is. Dan moet je gewoon niet naar feestjes gaan, niet met zijn allen bij elkaar zitten. Als ik de radio berichten moet geloven vinden veel besmettingen plaats in de privé sfeer. Feestjes enz. Je geeft het gemakkelijk door. De reden dat het niet helemaal ontploft is is juist dat afstand houden.

Wij zijn er in Nederland wel nog redelijk makkelijk doorgekomen, veel landen waarmee en half uur per dag naar buiten mocht, enige uitstapje was de supermarkt. Hier kreeg je in ieder geval geen dikke boete als je over straat liep zonder verklaring.

Voordeel van de lockdown, België binnen een normale tijd doorkruisen zonder file. Heerlijk dat dat debiele volk even van de weg af was. Net als Parijs. Maar dat is een beetje egoïstisch om dat weer te willen.

Boppie zei:
Eens, punt van het virus is dat het behoorlijk besmettelijk is. Dan moet je gewoon niet naar feestjes gaan, niet met zijn allen bij elkaar zitten. Als ik de radio berichten moet geloven vinden veel besmettingen plaats in de privé sfeer. Feestjes enz. Je geeft het gemakkelijk door. De reden dat het niet helemaal ontploft is is juist dat afstand houden.

Wij zijn er in Nederland wel nog redelijk makkelijk doorgekomen, veel landen waarmee en half uur per dag naar buiten mocht, enige uitstapje was de supermarkt. Hier kreeg je in ieder geval geen dikke boete als je over straat liep zonder verklaring.

Voordeel van de lockdown, België binnen een normale tijd doorkruisen zonder file. Heerlijk dat dat debiele volk even van de weg af was. Net als Parijs. Maar dat is een beetje egoïstisch om dat weer te willen.

Een half jaar voor de crisis was ik op een familiefeest, een van de kindjes was ziek, na het feest bijna iedereen, zelf een week in mijn bed gelegen, zieker geweest dan ik wellicht van Covid-19 zou zijn met wat we nu weten.... want velen, hele velen zijn er NIET ziek van.

Het is inderdaad besmettelijk, maar met de kennis dat we nu hebben, is het nog opportuun om ons nog zo lang op te sluiten en onze maatschappij verder kapot te maken?

Vaccins zullen helpen, tot op zeker hoogte weliswaar, kijk maar naar Griep

Ewout, met het gedrag als dat oa jij en Niseko laat zien, werk je toch zelf weer naar een lockdown toe?

Ik snap Ewout wel! Gelukkig heeft de gekte mij langzamerhand geleerd een gezond wantrouwen in de politiek te hebben, maar verder zijn de positieve effecten me veel te klein. Het thuiswerken vind ik verschrikkelijk, en de mate van kwaliteit van leven die jongeren in moeten leveren wordt door velen onderschat.

In maart/april was het best te verkopen, want de ziekenhuizen dreigden vol te geraken en ook de uitvaartondernemers waren drukker dan ik het graag zou zien. Maar nu? Ja, nu je meer test blijken er meer tests positief, maar er is amper volk op de IC. Voor die massa-immuniteit waar iedereen het van het voorjaar over had is dat toch zo slecht niet? Toch wordt het gebracht als drama en gaan we weer meer op slot, zonder dat de maatregelen op rationaliteit te betrappen zijn. Zo kom je natuurlijk nooit ergens, zelfs het trouwfeestje van de minister - hoe kan een mens daar dan nog vertrouwen in hebben - leidt niet tot veranderingen. Hoe kan men krampachtig blijven proberen dat uit te leggen?
Het enige waar ik bang voor ben is dat deze ellende, niet het virus zelf maar het gevolg van de angst daarvoor, nog heel lang gaat duren. Elke maand dat dat aanhoudt gaat de maatschappij verder naar zijn moer, om over de economie maar niet te spreken. 't Is mijn generatie die dat allemaal mag gaan terugbetalen maar daar wordt niet aan gedacht, jongeren, daar moppert men liever over.

Voordat mij verwijten gemaakt worden: ik houd mij aan hetgeen mij opgelegd wordt, ook toen ik met vakantie was, om mijzelf en diegenen om mij heen niet in de problemen te brengen. De intrinsieke motivatie is wat ik ontbeer, en dat gaat niet veranderen.

Boppie zei:

Wij zitten ons hier in België te houden aan allerhande absurde regeltjes (buiten fietsen of wandelen in een bos met masker, avondklok....) , mensen zoals Ewout en ik houden ons aan de regels maar owee als we eens van het leven willen genieten. Ik heb zelf een ernstige spierziekte, mijn hart is al een beetje aangetast, mijn longen wss ook een beetje en in de winkel zet ik netjes mijn mondmasker op, dat heb ik niet gezien in Chaam toen ik daar een lang weekendje was, geen mondmaskers, geen handgels, amper afstand, terras overvol en dan ons beschuldigen en nog uitmaken voor debiel volk.... Ik werk in de transportsector en dan vooral bouwgericht, elke dag komen er minder en minder bestellingen, het leven valt stil, economie gaat kapot terwijl corona zelfs nog niet in de top 20 staat qua overlijdens, dan pleit ik ervoor om onmiddellijk al het ongezond eten af te schaffen, roken verbieden, verkeer volledig stil te zetten ect ect ....

Ik wou niet reageren maar hier zitten echt mensen tussen die niet beseffen wat ons te wachten staat en door ons uit te maken als debielen zit ik hier bijna te trillen van woede en kon een reactie niet uitblijven, las in de week iets aangrijpend, gaan we niet dood van corona dan wel van de honger.....

Zal hier wel weer nen berg commentaar op krijgen maar reageer er niet meer op, om het op zijn Belgisch te zeggen, kust mijn kloten en een dikke middelvinger....

Muddy Bandit zei:
Inderdaad... je kunt immers ook rustig tussen de haaien gaan zwemmen als je de verbanddoos maar bij de hand houdt.:rolleyes:

Voor dat ene kick-momentje is het voor sommigen blijkbaar wel acceptabel om nodeloos risico's te gaan nemen.
Het is alleen zo jammer dat als het wel mis gaat de beroepsmatige redders ook direct aan dezelfde gevaren/risico's bloot gesteld moeten worden terwijl die eigenlijk helemaal niet zitten te wachten op dat soort extra risico's te moeten nemen.... het zou best wel prettig zijn als daar ook eens wat beter over nagedacht zou worden alvorens gekke dingen te gaan doen.

Vergelijk het met rijden onder invloed. Klein kick moment kan grote gevolgen hebben.
Mensen die niet zo goed kunnen nadenken en zichzelf wel een pleziertje gunnen.

Waar ik dan wel benieuwd naar ben, wat willen die 'het is allemaal overdreven', 'het is een complot', 'ja maar ik ben zielig en heb daarom meer rechten', zgn woke people en ander ikke argument aandragers dan wel?

haarr zei:
Muddy Bandit zei:

Vergelijk het met rijden onder invloed. Klein kick moment kan grote gevolgen hebben.
Mensen die niet zo goed kunnen nadenken en zichzelf wel een pleziertje gunnen.

Als we naar het begin van de crisis kijken 300% gelijk maar de situatie is op medisch vlak ondertussen al serieus veranderd, we weten al zoveel meer, ik heb me autistisch strikt aan regels gehouden in het begin en zoals Balderke aanhaalt zijn de regels hier wel wat anders dan in Nederland. In Nederland is het allemaal wat losser... vallen de doden nu bij bosjes bij jullie? Ik ben niet op de hoogte, informeer me.

Grote gevolgen zullen er inderdaad zijn, reken erop dat het aantal zelfmoorden jaarlijks van pakweg 800000 tot 1 miljoen mensen wereldwijd wel een heel veel beetje zal stijgen met de miserie dat nu zal volgen. Een mens heeft niet veel nodig. Zelfs na een hele korte tijd - ik dacht een uur zelfs? - alleen zitten is er al een risico op depressiviteit las ik ergens in een wetenschappelijk artikel.

R W xxx zei:
Waar ik dan wel benieuwd naar ben, wat willen die 'het is allemaal overdreven', 'het is een complot', 'ja maar ik ben zielig en heb daarom meer rechten', zgn woke people en ander ikke argument aandragers dan wel?

Iets waar ik het braken van krijg, al die "argumenten" om maar er onderuit te komen.

Ik gun niemand een ziekte maar om die ziekte te "gebruiken" als argument om lak aan de regels te hebben vind ik niet ok. Sowieso het voor de voeten werpen van een ziekte in een discussie vind ik zeer discutabel. Dat hou je bij je als het er niet toe doet in de discussie. Zelfde met "het valt allemaal wel mee". Misschien juist door (een deel van) de maatregelen. Melden dat er ook doden in het verkeer vallen of door wat dan ook telt niet mee, dat doet er niet toe.

Het gaat erom (dat dat nog uitgelegd moet worden) dat er een virus rondgaat wat en heel besmettelijk is en mensen met een mindere weerstand lijkt te vreten bij het ontbijt. Laat het de vrije loop dan is dat het recept voor een ramp in de maak. Dat is toch niet moeilijk te bevatten? Dat de Belgische overheid streng optreedt (voor NL te streng) houdt nog niet in dat je er lak aan moet hebben. Misschien kennen ze hun pappenheimers een beetje. Misschien slaan ze door. Ik ben blij dat ik in Nederland woon, hier zit een behoorlijke balans tussen maatregelen en het dagelijkse leven.

Ewout zei:
Een half jaar voor de crisis was ik op een familiefeest, een van de kindjes was ziek, na het feest bijna iedereen, zelf een week in mijn bed gelegen, zieker geweest dan ik wellicht van Covid-19 zou zijn met wat we nu weten.... want velen, hele velen zijn er NIET ziek van.

Het is inderdaad besmettelijk, maar met de kennis dat we nu hebben, is het nog opportuun om ons nog zo lang op te sluiten en onze maatschappij verder kapot te maken?

Vaccins zullen helpen, tot op zeker hoogte weliswaar, kijk maar naar Griep

Zodra we het zodanig onder controle kunnen krijgen dat we de benodigde zorg kunnen leveren aan mensen die er echt goed ziek van worden is het prima. Maar vooralsnog is dat nog niet gegarandeerd. Tot die tijd nog even voorzichtig blijven doen.

Pietzoveel zei:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Bedankt voor de info, als ik de grafiek bekijk is de stijging in Augustus samen begonnen met de hittegolf. Nog eens Covid-19 erbij is niet goed voor jou natuurlijk, zeker niet voor gevoelige ouderen.

In België hetzelfde, rond die periode zijn er wat meer overlijdens maar kijk eens naar die dodenpieken in het begin van de crisis?

Eerlijk? Moeten we ons dan nog zo veel zorgen blijven maken? Het enige waar ik me nog zorgen over maak is dat dit virus veel doden zal maken bij mensen die zowel Griep als Covid-19 te samen zullen krijgen wanneer het Griepseizoen eraan komt.

https://www.coronaviruscovid19.be/coronavirus-cijfers

Edit 1: sterftecijfers andere landen:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps#z-scores-by-country

Edit 2: zware behandelingen zijn uitgesteld door deze crisis, dus dat kan een hoger sterftecijfer verklaren.

Ik zou zo zeggen, jongens, meisjes, ga op tijd naar de dokter en slaap op uw twee oren ;)

@ewout, dat zit iets anders dan jij dat jij het in je eigen gelijk uitlegt:
Er is van het begin af aan al aangegeven dat in de zomermaanden, wanneer het geen griepseizoen is, ook Corana minder zou zijn. Daarbij zijn nu al een tijdje maatregelen van kracht. De grote besmettingshaarden zijn nu vooral waar (toch) veel mensen bij elkaar zijn geweest. Als je daarbij neemt dat de scholen weer zijn begonnen, het griepseizoen weer gaat beginnen en er teveel types als bovenstaande zijn, kan het zomaar eens heel andere grafiekjes opleveren over een maandje of 2.
@boppie (y)

Je begrijpt het echt niet?
Het gaat niet in 1e instantie om het aantal doden maar om het aantal mensen dat op IC komt in de hand te houden.
Als dit uit de hand loopt hebben we meerdere problemen.
- Overwerkt ziekenhuis personeel
- Voor mensen die op IC behandeld moeten worden is geen plek
- Volledige lock down is dan onvermijdelijk

haarr zei:
Je begrijpt het echt niet?
Het gaat niet in 1e instantie om het aantal doden maar om het aantal mensen dat op IC komt in de hand te houden.
Als dit uit de hand loopt hebben we meerdere problemen.
- Overwerkt ziekenhuis personeel
- Voor mensen die op IC behandeld moeten worden is geen plek
- Volledige lock down is dan onvermijdelijk

Mijn buren zijn een koppel die beiden als verpleger in een Brussels ziekenhuis werken. Ze hebben net een volledige maand vakantie gehad omdat het heel rustig was, zij werkt in het ziekenhuis waar de zieken met Covid-19 binnenkomen. Ondanks de afschrikwekkende cijfers valt het voor hen blijkbaar wel mee als we spreken over het begin van de pandemie toen er de meest doden vielen, we spreken dan over Brussel waar er meer gevallen zijn aldus.
Hier en daar hoor je wel over personeel in een ziekenhuis dat overwerkt raakt, wordt uiteraard opgeblazen in de media. Als er een probleem is ivm overwerkt personeel is dit eerder een probleem dat al jaren sluimert hier, een te weinig aan verplegers omdat men weinig mensen kan vinden om deze job te doen. Verpleger is een zwaar knelpuntberoep hier in Vlaanderen. Ik weet het want ik geef via de VDAB aan deze mensen les.

De vrouw van mijn neef staat ook aan de ingang van een ziekenhuis om Covid-19 patiënten op te vangen, het was zeer rustig in het ziekenhuis in het toppunt van de pandemie.
Toen ik na mijn 4de kleine hartaanval het ziekenhuis binnenmoest was het ook heel rustig en dit was op het moment dat de meeste doden vielen.

Soms lees je in de krant in grote letters: kind gestorven aan Covid-19 , uiteraard héél erg, maar er sterven er dagelijks wel meer kinderen aan andere infectieziekten.

De media blaast dingen enorm op en wij trappen er in... Er is een pandemie gaande, en sommige maatregelen zijn nodig, dit ga ik zeker niet tegenspreken. Maar mensen laat uw kopke niet té zot maken, niet goed voor de zenuwen...

Wellicht is het in België anders.

Ik zou zeggen:
Ga lekker feesten en zuip je te barsten. Veel plezier.

Ik vind het wel wonderlijk hoe ogenschijnlijk intelligente mensen de meest bizarre theorieën delen op sociale media. Ze zullen wel te veel vrije tijd hebben denk ik dan maar.

R W xxx zei:
@ewout, dat zit iets anders dan jij dat jij het in je eigen gelijk uitlegt:
Er is van het begin af aan al aangegeven dat in de zomermaanden, wanneer het geen griepseizoen is, ook Corana minder zou zijn. Daarbij zijn nu al een tijdje maatregelen van kracht. De grote besmettingshaarden zijn nu vooral waar (toch) veel mensen bij elkaar zijn geweest. Als je daarbij neemt dat de scholen weer zijn begonnen, het griepseizoen weer gaat beginnen en er teveel types als bovenstaande zijn, kan het zomaar eens heel andere grafiekjes opleveren over een maandje of 2.
@boppie (y)

Het klopt inderdaad, wanneer scholen opengaan, dan pas gaat het serieus rondgaan, dat zie je bij alle infecties daarvoor heb ik lang genoeg in het onderwijs gestaan om dit te weten. Bij jonge kinderen minder blijkbaar wat Covid-19 betreft blijkt uit onderzoek, bij ouderen meer.
Laten we hopen dat het virus, wat men nu al blijkbaar ziet, verder zal afzwakken in sterkte, buiten de natuurlijke selectie gerekend van het virus zelf waardoor het ook anders kan lopen.
Als men wat creatief is kan men volgens mij maatregelen wijzigen zonder onze maatschappij verder naar de knoppen te helpen zoals men nu hier in België doet.
Let wel, ik spreek over België,niet over Nederland, over Nederland oordeel ik niet omdat ik de situatie niet helemaal ken bij jullie.

Mij stoort het vooral dat men van een tweede golfje een TWEEDE GOLF heeft gemaakt in de media en men daardoor ongeziene maatregelen neemt die volgens mij niet hoeven. De TWEEDE GOLF komt nog... Er bestaat geen wetenschappelijke basis voor al deze maatregelen = niet mijn woorden maar van andere wetenschappers.
Opnieuw, ik spreek enkel over België.

Van de moment dat scholen opengaan mogen de maatregelen gerust wat strenger als normaal zijn, ook voor andere infecties die de ronde kunnen gaan, nu zijn de besmettingen vooral binnen de familie = aangetoond en is het beter dat men daar direct isoleert ipv een hele bevolking af te straffen...

Enkele weken geleden ben ik in Berlijn geweest, en daar heb ik veel mensen zien feesten en samenkomen, veel meer dan hier in België. Ouderen zijn voorzichtiger dan hier in België, dat merk je direct en in de winkels is men ook voorzichtig met mondmaskers en zo. Over een tweede golf was daar nog geen sprake.

Dit is het artikel dat ik las, het virus muteert in zwakkere versies maar vecht mits natuurlijke selectie terug, als ik het goed geïnterpreteerd heb tenminste:

https://www.scientias.nl/het-coronavirus-muteert-door-ons-toedoen/

Dat heb je niet. Men denkt, suggereert en vermoedt dat er ook zwakkere varianten zijn en dat daar iets mee te doen zou kunnen zijn, misschien. (Als er zwakkere varianten zijn, zijn er dan ook sterkere? :rolleyes: ). En ja, vroeg of laat zal er wel wat mee gedaan kunnen worden in de vorm van een vaccin of griepprik, tot de volgende variant de kop opsteekt. Kan en mag je dan nu niets meer? Natuurlijk niet, er is nmm nog meer dan genoeg te doen, alleen de grote sociale evenementen is op dit moment niet zo'n goed plan, juist vanwege mensen die het allemaal wel mee vinden vallen en het bagatelliseren. Dit is niet iets dat je even aan en uit kan zetten op het moment dat het je wel/niet uitkomt, helaas. Alleen als iedereen echt probeert verspreiding te voorkomen, zou het in te dammen moeten kunnen zijn. 1 eikel ertussen die het verpest is genoeg om de verspreiding in stand te houden. Zelfquarantaine is maar een lapmiddel, het probleem zit daarvoor al.
Dan nog je 'slaap rustig' en vergelijkbare opmerkingen, dat gaat prima hoor, ik lig er echt niet wakker van maar neem het persoonlijk en op mijn bedrijf wel serieus. Dat vraagt wat aanpassingen van en voor iedereen, niets schokkends, wel anders.

R W xxx zei:
Dat heb je niet. Men denkt, suggereert en vermoedt dat er ook zwakkere varianten zijn en dat daar iets mee te doen zou kunnen zijn, misschien. (Als er zwakkere varianten zijn, zijn er dan ook sterkere? :rolleyes: ). En ja, vroeg of laat zal er wel wat mee gedaan kunnen worden in de vorm van een vaccin of griepprik, tot de volgende variant de kop opsteekt. Kan en mag je dan nu niets meer? Natuurlijk niet, er is nmm nog meer dan genoeg te doen, alleen de grote sociale evenementen is op dit moment niet zo'n goed plan, juist vanwege mensen die het allemaal wel mee vinden vallen en het bagatelliseren. Dit is niet iets dat je even aan en uit kan zetten op het moment dat het je wel/niet uitkomt, helaas. Alleen als iedereen echt probeert verspreiding te voorkomen, zou het in te dammen moeten kunnen zijn. 1 eikel ertussen die het verpest is genoeg om de verspreiding in stand te houden. Zelfquarantaine is maar een lapmiddel, het probleem zit daarvoor al.
Dan nog je 'slaap rustig' en vergelijkbare opmerkingen, dat gaat prima hoor, ik lig er echt niet wakker van maar neem het persoonlijk en op mijn bedrijf wel serieus. Dat vraagt wat aanpassingen van en voor iedereen, niets schokkends, wel anders.

Uiteraard was ik niet zo dom om in een besloten ruimte gaan te feesten. Die 'eikels' kunnen ook mensen zijn die gewoon verstrooid zijn en daardoor onvoorzichtig. Ik zie het dagelijks in feite. Ik zie constant mensen die hun mondkapje met hun wellicht vuile vingers terug op hun plaats zetten, mensen die instinctmatig dichterbij komen. We gaan met het risico gewoon moeten leren leven denk ik, net zoals we dat met andere infecties moesten doen in het verleden. Eens de risicoperiode daar is broekje wat strakker, iedereen blij... maar niet zoals het nu hier is... (België, want dit is niet OK)
Vanmorgen toen ik te voet naar mijn winkel ging was ik mijn mondmasker vergeten aan te doen wat hier in het centrum verplicht is. Als de politie me had gezien had ik zonder waarschuwing 250 euro boete. Omdat de stad bijna leeg (twee mensen in de verte gezien) was heb ik de moeite niet gedaan om weer naar de auto te wandelen om mijn mondmasker aan te doen. Volgens de wet was ik een eikel... Volgens mijn gezond verstand niets aan de hand.

' Zelfquarantaine is maar een lapmiddel, het probleem zit daarvoor al' : daar kan je een 'kip of het ei' discussie over voeren...

Je begrijpt zelf ook wel dat dat soort regelgeving niet per persoon en per moment kan worden aangepast, toch? En vwb kip-ei, nope, geen discussiepunt.

ps, Al de hygiënische maatregelen (handgels, ontsmetten) gaan niet zonder gevolgen blijven vrees ik, bacteriën zullen resistent worden wat men nu al in ziekenhuizen ziet ivm de superbacteriën
Gelukkig zijn enkele Oost-Europese landen (Georgië, Polen) al redelijk gevorderd in het ontwikkelen van Bacteriofagen (= een virus dat een bacterie kapot kan maken en in Georgië destijds kwam het uit het rioolwater voor zover ik me kan herinneren) en is men in België daar nu ook al een tijdje mee bezig.

balderke zei:
Boppie zei:

Wij zitten ons hier in België te houden aan allerhande absurde regeltjes (buiten fietsen of wandelen in een bos met masker, avondklok....) , mensen zoals Ewout en ik houden ons aan de regels maar owee als we eens van het leven willen genieten. Ik heb zelf een ernstige spierziekte, mijn hart is al een beetje aangetast, mijn longen wss ook een beetje en in de winkel zet ik netjes mijn mondmasker op, dat heb ik niet gezien in Chaam toen ik daar een lang weekendje was, geen mondmaskers, geen handgels, amper afstand, terras overvol en dan ons beschuldigen en nog uitmaken voor debiel volk.... Ik werk in de transportsector en dan vooral bouwgericht, elke dag komen er minder en minder bestellingen, het leven valt stil, economie gaat kapot terwijl corona zelfs nog niet in de top 20 staat qua overlijdens, dan pleit ik ervoor om onmiddellijk al het ongezond eten af te schaffen, roken verbieden, verkeer volledig stil te zetten ect ect ....

Ik wou niet reageren maar hier zitten echt mensen tussen die niet beseffen wat ons te wachten staat en door ons uit te maken als debielen zit ik hier bijna te trillen van woede en kon een reactie niet uitblijven, las in de week iets aangrijpend, gaan we niet dood van corona dan wel van de honger.....

Zal hier wel weer nen berg commentaar op krijgen maar reageer er niet meer op, om het op zijn Belgisch te zeggen, kust mijn kloten en een dikke middelvinger....

Met debiel volk doel ik op het rijgedrag in België. Voor de duidelijkheid. Dat het ontbreken van dat volk een genot was. Net als Parijs. Zijn ze op de weg ook volkomen debiel.

Boppie zei:
balderke zei:
Boppie zei:

Met debiel volk doel ik op het rijgedrag in België. Voor de duidelijkheid. Dat het ontbreken van dat volk een genot was. Net als Parijs. Zijn ze op de weg ook volkomen debiel.

Nu wel omdat ik hierop gereageerd heb, nu is het opeens debiel rijgedrag , kan je van de eerste keer ook zeggen ipv debiel volk... Dit was gewoon even de extra trigger, ben dat gezeur over corona meer dan beu, ik ben het 100 % met Ewout eens, jullie zitten op ons te kakken terwijl wij hier in België meer en zwaardere maatregelingen hebben. Ik vond mijn vakantie in Nederland heel leuk, nog eens een ontspannen weekend zonder al dat gezeur waar wij mee te maken hebben maar ik heb geen risico's genomen, afstand gehouden, tafeltje genomen dat paar meter verder stond ect ect en ik denk dat Ewout zo zijn vakantie ook aangevoeld heeft.

In België zijn er volop discussies aan de hand tussen virologen en epidemiologen onder mekaar, waarom heeft Steven Van Gught en Marc Van Ranst (die zetelen in een commissie en aanbevelingen moeten geven aan de regering) wel 100 % gelijk ? Zij dulden geen tegenspraak maar wie zegt dat een viroloog of epidemioloog met misschien meer ervaring en met een andere mening geen gelijk heeft ? Dat er maatregelingen moeten zijn daar ben ik het volledig mee eens, dat massa evenementen niet kunnen doorgaan ook, volle voetbalstadions zie ik ook niet zitten en bij horecabezoek bevind ik mij op het terras maar jezelf helemaal opsluiten en de wereld stil leggen is voor niks nodig, gewoon gezond verstand gebruiken...

R W xxx zei:
Je begrijpt zelf ook wel dat dat soort regelgeving niet per persoon en per moment kan worden aangepast, toch? En vwb kip-ei, nope, geen discussiepunt.

Dat soort regelgeving kan dus niet per persoon of per moment aangepast worden ? Bedoel je dat op het feit dat Ewout daar zijn mondmasker niet op had of begrijp ik de verkeerd ? Dan moet je mij eens uitleggen , ik ga iets eten In de Kaasboerin te Postel (België aan de grens), parkeer mijn auto, moet verplicht mijn mondmasker opzetten, me naar een tafeltje begeven en als ik aan mijn tafeltje zit mag ik het pas afzetten... Daarna ga ik een koffie drinken in het Wild Zwijn in Eersel, ligt 100 meter van mekaar en aan het grenspaaltje mag ik mijn masker afzetten en is er niks meer aan de hand ? Beetje serieus blijven he .....

Ewout zei:
' Zelfquarantaine is maar een lapmiddel, het probleem zit daarvoor al' : daar kan je een 'kip of het ei' discussie over voeren...

... ga die discussie dan maar eens aan met iemand die in de uitbraakperiode met dubbele werkuren werkzaam is geweest in de zorg voor met corona besmette patiënten en daarbij zelf ook dusdanig besmet is geraakt dat die een waarschijnlijk een blijvende longbeschadiging heeft opgelopen en daardoor voor z'n verdere leven getekend is, ik heb een heel sterk vermoeden dat het schaamrood je dan wel op de kaken komt te staan.
En mocht je toevallig niet zo'n persoon kennen dan kan ik je daar (helaas) wel mee in contact brengen.

Ik kan er verder ook heel duidelijk (en heel radicaal) in zijn: iemand die ondanks alle waarschuwingen en regelgevingen puur voor z'n kickmomentje bewust de gevaren opzoekt en daardoor besmet raakt mag wat mij betreft direct opgesloten worden in een afgelegen kamp en van alle zorg onthouden blijven.

Niseko zei:
maar dat lukt gewoon niet als je een leuke vakantie in Nederland wil beleven... Dan zit je gewoon 7 dagen in je eigen huisje of op je terras en kan je kiezen tussen wat wandelen, TV-kijken, Internetten of lezen. Dan waren we beter thuisgebleven.

Fietsen, wandelen, musea, mooie dorpjes bezoeken, bootje huren, dierentuin enz en voordeel van kinderen is dat ze zich makkelijk kunnen vermaken. Ik woon ook mooi maar ik ga graag ook elders heen want daar ziet het er toch weer anders uit. Nu twee dagen in Twente met familie in een huisje. Heerlijk vakantiegevoel en we zitten echt niet alleen naar eigen huisje of op terras :rolleyes: Zoals Muddy zei:

Ik vind het eigenlijk wel grappig dat corona de ware aard van de mensen laat zien: grofweg heb je een categorie die zich prima alleen kan vermaken en totaal geen problemen heeft met de 1½ meter economie en bijbehorende regels/beperkingen, en daarnaast de categorie die blijkbaar niet zonder feestjes, vakanties en ander kuddegedrag kan en dus steeds meer moeite heeft met de 1½ meter economie en bijbehorende regels/beperkingen.

Muddy Bandit zei:
Ewout zei:

... ga die discussie dan maar eens aan met iemand die in de uitbraakperiode met dubbele werkuren werkzaam is geweest in de zorg voor met corona besmette patiënten en daarbij zelf ook dusdanig besmet is geraakt dat die een waarschijnlijk een blijvende longbeschadiging heeft opgelopen en daardoor voor z'n verdere leven getekend is, ik heb een heel sterk vermoeden dat het schaamrood je dan wel op de kaken komt te staan.
En mocht je toevallig niet zo'n persoon kennen dan kan ik je daar (helaas) wel mee in contact brengen.

Ik kan er verder ook heel duidelijk (en heel radicaal) in zijn: iemand die ondanks alle waarschuwingen en regelgevingen puur voor z'n kickmomentje bewust de gevaren opzoekt en daardoor besmet raakt mag wat mij betreft direct opgesloten worden in een afgelegen kamp en van alle zorg onthouden blijven.

1.
-Voor ik ben gaan feesten ben ik in totale afzondering geweest, mama had in Frankrijk zelfs eten voor een week voorzien
-Dan heb ik gefeest
-Erna ben ik weeral alleen gaan zitten voor een week

=> ik dacht dat ik dit hier vermeld had?

Zelfs op de autoweg heb ik mensen vermeden en ben ik gaan plassen in de struiken, no joke...

2. Deze discussie wil ik zeker aangaan, wetende dat ik zelf zwaar overwerkt geweest ben tijdens het eerste deel van de crisis en opgenomen geweest in de spoedgevallen zoals ik hier vermeld heb (4 kleine hartaanvallen) Bovendien ben ik wellicht ook een deel van mijn longen kwijt door de dubbele bacteriële infectie die destijds (klein drie jaar geleden) hier in de stad serieus is rondgegaan volgens de dokters (mijn voorschrift voor de spirometrie ligt hier nog op mijn bureau)

Als je wil vertel ik tot in detail hoe ziek ik ben geweest en hoe ik maanden met permanente koorts heb gelopen plus alle complicaties tot in detail? Geef ik je de link van mijn ziekenhuisonderzoeken van wat dit allemaal tot resultaat heeft gegeven? Vaak erger als velen met Covid-19? Als je wat op de hoogte bent dan weet je dat bacteriële infecties vaak dodelijker zijn dan virale. Ik kan zelfs niet meer naar toilet gaan zonder pijn, rijden met de auto = pijn Aan een bureau zitten = pijnlijk. In mijn bed liggen = pijnlijk.
Het ENIGE dat ik nog zonder pijn kan doen is rechtstaan en wandelen.
Op een gegeven moment sliep ik slechts 1 tot 2u per dag door de gigantische pijnen, mijn ademhaling stokte om de zoveel seconde, mijn vitale functies leken uit te vallen, 10 topdokters gezien (enkele keren raakte ik er niet en ben ik met de auto terug naar huis moeten keren wegens uitputting). Ze stuurde mij wandelen als een comediant, tot dat een jeugdvriend, een topchirurg in Brussel mijn bloed grondig heeft onderzocht (edit-met een nieuwe methode niet gekend in andere ziekenhuizen) en gezien heeft dat ik effectief nog ziek was. en recent ziek geweest.

Dus nu moet ik haatdragend zijn en al die mensen die hier toen die bacterie verspreid hebben scheef bekijken? Jonge gezonde mensen die de bacterie meedragen zonder dat ze het weten, rondgedragen door te feesten? Want ja, met de bacterie die ik had kan je ook perfect gezond zijn, jongeren voelen het amper, ouderen zijn er ziek van, bejaarden sterven ervan.

edit: door uitputting heb ik zelfs dyscalculie ontwikkeld en kan ik zelfs niet zo goed meer zonder fouten schrijven zoals vroeger...

ps, Het grote verschil met Covid-19 is dat mijn infectie minder besmettelijk is en goed behandelbaar, symptomen zijn niet altijd duidelijk vandaar dat dokters niet direct aan deze infectie denken. Als men niet op tijd met antibiotica begint zit je in hetzelfde schuitje als de erg zieke Covid-19 patiënten. En dit is dus wat mij is overkomen. Ik zal nooit of te nooit iemand scheef bekijken omdat ie zijn mondmaskerje niet heeft aangehad waardoor ik nu getekend ben voor mijn leven. Ziektes horen nu eenmaal bij leven, de dood ook... en ik weet wat het is om effectief dood te zijn want als 16-jarige hebben ze mij ooit moeten reanimeren dus met het argument aankomen ga eens praten met... maakt niemand indruk op mij.
Op mij beginnen te schieten omdat ik even naast de pot gepist heb en omdat ik oproep tot gezond verstand (wat België betreft) maakt mij zeker geen crimineel.
Ik blijf het herhalen, isoleer lokaal, zet geen heel bevolking gevangen, dat kan je als laatste optie gebruiken als binnenkort de scholen opengaan en griep er nog bijkomt bijvoorbeeld...

Ewout, houd eens op met je hele patientendossier hier steeds bij te halen, interesseert niemand wat, geeft je geen extra waarde, geloofwaardigheid of kennis, als het al iets doet is het jezelf van zelfmedelijden voorzien. Als jij niet wil snappen dat het hele beleid gebaseerd is op verspreiding voorkomen, is de hele discussie zinloos.
@balder, je mag in Postel ook minder snel rijden dan in Eersel, dat heb je met verschillende landen en hun regeltjes. Ben het wel met je eens dat een gezamenlijke aanpak beter zou zijn maar of jullie clubje nee-zeggers daar gelukkiger van zou worden betwijfel ik ten zeerste. Dat jij moe wordt van Corona, tja, jammer joh. Beetje volwassen worden misschien?

R W xxx zei:
Ewout, houd eens op met je hele patientendossier hier steeds bij te halen, interesseert niemand wat, geeft je geen extra waarde, geloofwaardigheid of kennis, als het al iets doet is het jezelf van zelfmedelijden voorzien. Als jij niet wil snappen dat het hele beleid gebaseerd is op verspreiding voorkomen, is de hele discussie zinloos.
@balder, je mag in Postel ook minder snel rijden dan in Eersel, dat heb je met verschillende landen en hun regeltjes. Ben het wel met je eens dat een gezamenlijke aanpak beter zou zijn maar of jullie clubje nee-zeggers daar gelukkiger van zou worden betwijfel ik ten zeerste. Dat jij moe wordt van Corona, tja, jammer joh. Beetje volwassen worden misschien?

Ik heb een goede reden waarom ik mijn hele medische dossier erbij haal, mensen schieten op mij, dan heb ik het recht om mij te 'verdedigen' en te antwoorden en om zaken in perspectief te leren zien. Ik oordeel niet, mensen moeten niet over mij oordelen of veroordelen of whatever.
Aan het feit om volwassen te worden werk ik al ongeveer 44jaar ;)

Ewout zei:
-Voor ik ben gaan feesten ben ik in totale afzondering geweest, mama had in Frankrijk zelfs eten voor een week voorzien
-Dan heb ik gefeest
-Erna ben ik weeral alleen gaan zitten voor een week

Allemaal prima, ik neem aan dat je dus ook totaal geen problemen hebt met mijn standpunt "iemand die ondanks alle waarschuwingen en regelgevingen puur voor z'n kickmomentje bewust de gevaren opzoekt en daardoor besmet raakt mag wat mij betreft direct opgesloten worden in een afgelegen kamp en van alle zorg onthouden blijven" als in die week erna wel een besmetting bij jou was gebleken?.... of had je in dat geval dan toch wel de zorginstellingen met dat door jouzelf veroorzaakte probleem opgezadeld?

Ewout zei:
Deze discussie wil ik zeker aangaan, wetende dat ik zelf zwaar overwerkt geweest ben tijdens het eerste deel van de crisis en opgenomen geweest in de spoedgevallen zoals ik hier vermeld heb (4 kleine hartaanvallen) Bovendien ben ik wellicht ook een deel van mijn longen kwijt door de dubbele bacteriële infectie die destijds (klein drie jaar geleden) hier in de stad serieus is rondgegaan volgens de dokters (mijn voorschrift voor de spirometrie ligt hier nog op mijn bureau)

Als je wil vertel ik tot in detail hoe ziek ik ben geweest en hoe ik maanden met permanente koorts heb gelopen plus alle complicaties tot in detail? Geef ik je de link van mijn ziekenhuisonderzoeken van wat dit allemaal tot resultaat heeft gegeven? Vaak erger als velen met Covid-19? Als je wat op de hoogte bent dan weet je dat bacteriële infecties vaak dodelijker zijn dan virale. Ik kan zelfs niet meer naar toilet gaan zonder pijn, rijden met de auto = pijn Aan een bureau zitten = pijnlijk. In mijn bed liggen = pijnlijk.
Het ENIGE dat ik nog zonder pijn kan doen is rechtstaan en wandelen.
Op een gegeven moment sliep ik slechts 1 tot 2u per dag door de gigantische pijnen, mijn ademhaling stokte om de zoveel seconde, mijn vitale functies leken uit te vallen, 10 topdokters gezien (enkele keren raakte ik er niet en ben ik met de auto terug naar huis moeten keren wegens uitputting). Ze stuurde mij wandelen als een comediant, tot dat een jeugdvriend, een topchirurg in Brussel mijn bloed grondig heeft onderzocht (edit-met een nieuwe methode niet gekend in andere ziekenhuizen) en gezien heeft dat ik effectief nog ziek was. en recent ziek geweest.

Ik vind het oprecht triest dat je dit allemaal moet meemaken en doorstaan, maar zelfmedelijden is voor mij nog steeds geen reden om anderen die gezond zijn en willen blijven ook maar nodeloos met een risico op besmetting op te zadelen.
Ik lees bij jou alleen maar reacties die allen voortkomen vanuit het ik-standpunt en je kick-momentje, de eventuele nadelige gevolgen voor anderen als het met jou onverhoopt wel mis zou gaan zijn bij jou blijkbaar totaal niet in beeld of worden heel bewust genegeerd.
Als je zelf uit de praktijk al weet hoe zwaar het als longpatiënt is dan lijkt het me toch dat je een ander al helemaal niet nodeloos aan zoiets vergelijkbaars bloot wilt stellen.... dan moet je al wel aardig schijt hebben aan alles en iedereen om je heen.

Misschien hebben ze daarom de corona regels wel wat strak gesteld, maar better safe than sorry.
De hedendaagse praktijk wijst inmiddels wel uit dat een strakke regelgeving/handhaving toch echt wel noodzakelijk is, want er zijn al volop mensen die tevens tegen zichzelf beschermd moeten worden om de corona-risico's zo laag mogelijk te houden.

Lees alles nog eens door? Ik ben bijzonder voorzichtig, al van voor deze crisis trouwens, en ik denk dat mensen waar het heel slecht mee gaat wel eens recht hebben op een eenmalige kick (berekende kick in mijn geval, niemand in gevaar gebracht)? Ik denk dat jij je geen seconde kan inbeelden wat er door het hoofd gaat van mensen die dergelijke dingen hebben moeten meemaken, dan zou je hen dit wel gunnen, indien niet, dan ben jij de egoïst.... Ik wens je dit niet toe hoor, zelfs mijn ergste 'vijand' niet.

R W xxx zei:
Beetje volwassen worden misschien?

Ieder heeft zijn eigen gedacht, wij zitten in een discussie maar begrijp dat wel, zelfs virologen en artsen zijn het niet met mekaar eens. Mijn leven voor en na corona is niet veel gewijzigd , ben gewoon blijven werken, wel veel meer verlofdagen genomen om op de kinderen te passen toen ze niet naar school konden en je moet nu overal reserveren zoals Bobbejaanland maar dat is te overzien, paar muisklikjes en het is geregeld. Maar wat als ze de scholen weer op slot gaan doen en ze afstandsonderwijs willen organiseren, ouders kunnen niet eindeloos thuis blijven, ik heb behoorlijk wat stress gehad om mijn achterstand terug in te halen die ik opgelopen had door thuis te zijn, begrijp me niet verkeerd, we zaten in de beginfase en het was toen misschien nodig maar nu staan we verder en weten we meer.

Ik bekijk het op een heel volwassen manier maar elke dag hoor je ontslagen vallen en het ergste moet nog komen, dit komt niet goed....

Mijn IQ is niet zo hoog, kan het allemaal niet zo goed verwoorden maar hier sta ik volledig achter : https://www.knack.be/nieuws/belgie/bij-het-coronaregime-hoor-je-het-klikken-van-de-laarzen/article-opinion-1634653.html?fbclid=IwAR1PIPN3aTI3Uge1Z0XvdoC-ANu_yLKLCtmUgP5AgrcXgzNNQV1ho7jbxlE&cookie_check=1598773287

en ik denk dat mensen waar het heel slecht mee gaat wel eens recht hebben op een eenmalige kick (berekende kick in mijn geval, niemand in gevaar gebracht)?
Nee, op geen enkele wijze geeft jouw toestand je meer of andere rechten dan iemand anders. Steeds de zieligheidskaart trekken maakt je alleen maar een nog sneuer persoon. Je bent kennelijk niet meer dan een aso die verzuipt in zelfmedelijden.
@balder, ik weet niet wie die man is maar ik zou hem niet blindelings volgen...

Nog zo iets. Subtiele verwijzingen naar de Tweede Wereldoorlog. Dreigen met een dictatuur. In Zweden hebben ze het heel goed gedaan (ahum). Zoek eens Robert Jensen op, daar zal je het ook wel mee eens zijn. Die vertelt net als deze man de dingen die je wil horen.

Kritiek is prima, maar dan wel op basis van gbv en niet op basis van de onderbuik.

Ewout zei:
Lees alles nog eens door? Ik ben bijzonder voorzichtig, al van voor deze crisis trouwens, en ik denk dat mensen waar het heel slecht mee gaat wel eens recht hebben op een eenmalige kick (berekende kick in mijn geval, niemand in gevaar gebracht)? Ik denk dat jij je geen seconde kan inbeelden wat er door het hoofd gaat van mensen die dergelijke dingen hebben moeten meemaken, dan zou je hen dit wel gunnen, indien niet, dan ben jij de egoïst.... Ik wens je dit niet toe hoor, zelfs mijn ergste 'vijand' niet.

Lees mijn reacties ook eens heel goed?

De enigste reden dat je niemand in gevaar hebt gebracht is dat je geen besmetting hebt opgelopen tijdens je kick-momentje.
Als dat echter wel het geval was geweest dan was je ook een gevaar voor anderen geworden, zowel voor je naasten als voor de zorgwerkers die jou dan moeten behandelen/begeleiden... maar schijnbaar gaat dat volledig langs je heen en ben je in vaste overtuiging dat jou persoonlijke voorzichtigheid al afdoende is.
Je beseft blijkbaar totaal niet dat voorzichtigheid geen éénrichting verkeer is maar een samenspel wat van alle kanten moet komen... het gaat namelijk nog steeds om het voorkomen en niet om het genezen, en daar zijn al die corona regels en richtlijnen dus ook op gebaseerd.

Wat je laatste opmerking betreft:
M'n wederhelft is jaren geleden door enkele hart- en herseninfarcten grotendeels afhankelijk geworden van instellingen en zorg door anderen (hetgeen door de corona heel moeilijk en deels onmogelijk is geworden), en een kerngezonde naaste kennis die tot half april nog volop werkzaam was in de directe corona-zorg en daar ernstig besmet is geraakt is sinds enkele dagen eindelijk weer van de beademing af.
Ik weet uit de dagelijkse praktijk verduvelde goed wat er allemaal door het hoofd gaat vanuit meerdere hoeken en ook verduvelde goed wat de gevolgen daarvan zijn... dat is iets waar ik al jaren dagelijks mee geconfronteerd wordt, mee om moet gaan en heb te accepteren.
Misschien dat ik juist daardoor wat harder schop tegen de egoïsten die ondanks alle regels en waarschuwingen toch voor dat éne privé kick-momentje gaan en de zorg daarmee geheel nodeloos extra belasten. (en daarmee tevens de zorg ontnemen aan anderen die er ook afhankelijk van zijn en daar recht op hebben)
Een maatschappij draait namelijk niet om ik maar om ons, die ik is slechts een klein deeltje van het totaalplaatje en hoort geen prioriteit te krijgen.

Ewout zei:
Ik heb een goede reden waarom ik mijn hele medische dossier erbij haal, mensen schieten op mij, dan heb ik het recht om mij te 'verdedigen' en te antwoorden en om zaken in perspectief te leren zien. Ik oordeel niet, mensen moeten niet over mij oordelen of veroordelen of whatever.
Aan het feit om volwassen te worden werk ik al ongeveer 44jaar ;)

Voor de goede orde: Ik vind het een goede zaak dat mensen elkaar proberen te vertellen hoe ziektes ontstaan en hoe je ze kan voorkomen.
In het geval van Covid-19 geloof ik niet volledig in de remedie zoals het kabinet in een soort (nog steeds voortdurende) paniekaanval doorvoert. Ja, de anderhalve meter regel werkt, mits in goed geventileerde ruimtes, mits de mensen een slecht afweersysteem hebben en mits men in rust is.
Bij sporters (vooral wielrenners) geven de dokteren aan dat 40 meter voldoende is, in de supermarkt, kantoor of sportschool worden de microscopisch kleine speekseldruppels (aerosolen) vrolijk door de airco rondgepompt en in het dagelijkse gekrioel is 1,5 meter rondom (!) bijna niet vol te houden. Ook jouw luxe pollenfilter van het autootje gaat de aerosolen van buiten niet allemaal uit filteren.

Maar doktoren weten al heel lang dat de weerstand door meer buikvet verkleind wordt. En de bloedstroom wordt sterk minder door weinig bewegen. En het vetpercentage neemt toe door weinig bewegen. En voedingsstoffen en afvalstoffen worden vooral met bloed vervoerd.
Kortom, bewegen is op heel veel vlakken goed voor een mens. Maar vandaag de dag is "een medicijn" het universele antwoord van de medische wetenschap. Heb je hoofdpijn? Neem een Paracetemol. Wil je geen Corona, neem een vaccin.

Ik heb het geluk gehad dat een geneesheer mij op een kritiek moment wees op het belang van bewegen. Mijn keus werd werkelijk gesteld als: zoek een mooie rolstoel uit of ga iets aan sport doen. (excuses aan R W xxx voor mijn medische dossier). Omdat dit advies werkt, ben ik mezelf gaan verdiepen in wat beweging doet voor een mens. En een zeer vervelend verschijnsel komt dan naar boven: Als doktoren eenmaal echt gaan prutsen met chemicalien en snijwerk, ben je al (bijna) te ver.

Wat betreft Covid-19: Als je nu nog buikvet weg moet gaan poetsen, ben je te laat voor Covid-19. Dan zou ik ook heel streng letten op die 1,5 meter en slecht geventileerde ruimtes (een airco geeft niet per definitie ventilatie).

R W xxx zei:
en ik denk dat mensen waar het heel slecht mee gaat wel eens recht hebben op een eenmalige kick (berekende kick in mijn geval, niemand in gevaar gebracht)?

Nee, op geen enkele wijze geeft jouw toestand je meer of andere rechten dan iemand anders. Steeds de zieligheidskaart trekken maakt je alleen maar een nog sneuer persoon. Je bent kennelijk niet meer dan een aso die verzuipt in zelfmedelijden.

Niets aan toe te voegen.(y)

R W xxx zei:

Eerst word ik 'uit mijn kot gelokt' door mensen die mijn reacties niet helemaal gelezen hebben (begrijpelijk geef ik toe want er is veel te lezen) - voor ik ben gaan feesten ben ik in quarantaine geweest, erna ook (nog eens) - , dan word ik verweten de zieligaard te zijn door iemand die pretendeert empathisch te zijn.
=> toch even bij stilstaan zou ik zo zeggen...

Ik ga het nog erger maken, vandaag ben ik de eerste verjaardag van de kleine van mijn broer gaan vieren, we waren daar met een persoon te veel bij wet, de andere kant van de familie die daar na ons arriveert helemaal illegaal want onze bubbel is slechts 5 personen bij wet.
Bij het naar huis rijden daarnet stond er file op de Brusselse ring, allemaal mensen die netjes in hun bubbel van 5 personen blijven? Naar waar rijden die naar toe denk je? In quarantaine met zijn tweetjes in het bos gaan wandelen?
Al deze mensen zijn egoïstisch en eigenen zich rechten toe die verboden zijn door onze regering die in paniek is tijdens een minder risicovolle periode, die risicovolle periode begint overmorgen pas...
Ik zou zeggen, sluit je gerust op in je huis voor het volgende jaar als jij je daar comfortabeler bij voelt.
Begrijp ook dat wat er nu gebeurt maar het begin is van... Nu pas begrijpen mensen dat Griep ook risicovol is en volgens wetenschappers mogen we ons aan nog andere virussen verwachten. Corona zal nooit of te nooit weggaan en op veilige vaccins gaan we nog lang mogen wachten denk ik. Wat gaan we doen, ons eeuwig en voor altijd opsluiten?
Een maatschappij zonder risico moeten we gewoon aanvaarden. In België (sorry Vlaanderen) sterven er jaarlijks sowieso 60000 (!) mensen, ouderdom, ziektes, auto-ongevallen.
Er zijn jaren geweest dat er per dag tussen de 1 en 2 doden per dag vielen door werkongevallen, en zo kan ik doorrammen...

=> ik moet wel toegeven dat deze quarantainetoestanden mijn lichaam hebben geholpen om verder te genezen, want bij elke verkoudheid bij wijze van spreken ging ik weer achteruit. Als ik zie wat ik nu kan in vergelijking met voor deze crisis kan je van een herrijzing spreken...

@Muddy Bandit, tijd om eens een beetje te leren relativeren zou ik dan zo zeggen? Het ligt je zwaar, dat merk ik in je reacties, mij ligt heel deze situatie ook zwaar, wederzijds begrip is moeilijk soms. Zoals ik in mijn reacties heb geschreven heeft een van mijn beste vrienden ook die longonsteking gehad en heeft die een week of zo tussen leven en dood gezworven. Gaan we dan mensen beginnen te verwijten en uitmaken voor egoïsten terwijl op dat moment die bacterie hier in het stad serieus was aan het rondgaan? Het was bij dokters geweten. Gaan we iedereen dan opsluiten? In het begin van een pandemie als we een bacterie of virus nog niet kennen zeker 100% eens. Nu zijn er zovele manieren al om mensen hun leven te redden oa de bloedverdunners waar ik over sprak, dan heeft het echt niet zoveel zin meer hoor (ik spreek over België tijdens een minder risicovolle periode) Dit virus stop je niet meer. Lees zeker eens het artikel hieronder.

@balderke, ik zal de tekst hier plaatsen van het artikel want je moet je registeren om het te lezen, alvast bedankt:

We zijn herleid tot proefdieren in het labo van de virologen, vindt Jean-Marie Dedecker.

Als viroloog Marc Van Ranst of epidemiologe Erika Vlieghe op de treurbuis komen, begint mijn hond te janken en mijn kat te spinnen, uit angst in quarantaine te moeten en een muilkorf om. Nauwelijks een derde van de bevolking kan het rigoureus ophokbeleid nog volgen. Zelfs de dieren krijgen een indigestie van de mediatieke overkill en de gietijzeren zelfgenoegzaamheid.

Voor de experts kleurt alles rood, van het klimaat tot de druktebarometer en van de coronacurve tot hun eigen politieke overtuiging. Rood geeft hen een warm risicoloos gevoel, want als je waarschuwt voor alles kun je je nooit vergissen. Masochisme als wetenschappelijk toetje, jonglerend met hoop en wanhoop, zwaaiend met dood en verderf, neus omhoog en vingertje in de lucht.

'Sommigen lijken plezier te krijgen in hun macht om mensen op te hokken. De bunkervisie van de experts,' zegt econoom Geert Noels. Ook Rik Torfs, gewezen rector van de KULeuven waar Van Ranst doceert, vindt dat onze BV-viroloog een extreme visie heeft op de samenleving, dat dit donkerrood politiek activisme stilaan gevolgen heeft voor de geloofwaardigheid van zijn wetenschappelijke opvattingen, en dat we ons daarom moeten afvragen wat de repercussies zijn van zijn strenge maatregelen. Als je als virogoeroe eind februari bijvoorbeeld zegt 'dat mondmaskers geen zin hebben' en een maand later het omgekeerde beweert en oplegt, lijd je toch zwaar aan het Pinokkiosyndroom.

Als de politici blijven capituleren voor de virologen wordt onze democratie een virocratie.

Elk plezier wordt geofferd in de strijd tegen het virus, en elke feest- en cultuurzaal wordt drooggelegd en herschapen in een mortuarium van doffe ellende. Sluitingsuur, uitgaansverbod en nachtklok, de verbodsideologie is besmettelijk.
De mondkapjesplicht heeft absurde dogmatische vormen aangenomen die ons economisch en sociaal ten gronde richten. De economische giganten, van Colruyt tot Amazon, worden met megasprongen groter en rijker terwijl onze kleine winkeliers en zelfstandigen gedecimeerd worden. Iedereen wordt opgehokt in sociaal isolement, elk voor zich in zijn eigen bubbel. Er sterven meer oudjes van eenzaamheid dan in het ziektebed. Angst wordt een gewoonte, en gewoonte een depressie. Het leven wordt gemarginaliseerd en het hart wordt weggesneden uit ons sociaal weefsel.

Het onzingehalte kent geen grenzen. We mogen geen pint drinken aan de toog maar wel rollebollen in een parenclub. We mogen met 480 onder elkaars okselgeur in een stalen buis de wereld rond vliegen, maar we mogen maar met 50 op een rouwmaaltijd, met 20 in een gemeentelijke huwelijkszaal en met 10 op een communiefeest. We moeten een mondkapje aan op de fiets om ons te vergiftigen met onze eigen CO2. We moeten zelf aan de muilkorf om fifi te laten luchten op de desolate zeedijk of in een verlaten park. Op café of restaurant mogen de mondmaskers af als je neer zit, in de schoolklas moeten de kinderen de kapjes aanhouden als magisch instrument dat alle kwaad moet bezweren. Onderwijsvakbonden gijzelen onze kinderen met pestgedrag in een bubbel van leerachterstand.
De sanitaire logica verdringt het gezond verstand. Symboolpolitiek en een chaotische mallemolen van tegenstrijdige en absurde maatregelen, waarvan sommige - volgens epidemioloog Luc Bonneux - even nuttig zijn als look hangen tegen vampiers.

Ze ondermijnen stilaan het geloof in de ontsporende rechtstaat die mensen broodrooft en zich handhaaft met exorbitante boetes en onzinnig politiegeweld. Bij het coronaregime hoor je het klikken van de laarzen.

We zijn echter een leibandvolkje dat gedwee de regeltjeskermis opvolgt omdat alles overgoten wordt met een moreel sausje, want wie de richtlijnen niet rigoureus opvolgt is asociaal, niet solidair en immoreel. Het gaat niet meer over wetenschap maar over moraliteit, wat stilaan leidt tot polarisatie tussen mensen met smetvrees en coronasceptici. Maar wie alles verbiedt, verbiedt niets.

Topdokter Alex Mottrie (De Tijd, 22 augustus): 'We spreken van een nieuwe coronapiek met 500 besmettingen per dag. Maar hoeveel ziekenhuisopnames zijn er? En hoeveel doden? Zeven per dag? Dat heb je met griep ook hoor.' Jean-Luc Gala, specialist infectieziekten en hoofd van universitair Saint-Luc pleit voor verfijnde lokale maatregelen en noemt de mondmaskerplicht en kleine bubbels onzin. Academici als Gala en Yves Coppieters, epidemioloog aan de ULB worden echter met de dwangbuis afgevoerd. De wetenschapper vindt dat we best een mondmasker mogen dragen maar niet voortdurend, enkel in risicosituaties, en op plaatsen waar weinig ventilatie is of waar te veel volk samenkomt. C'est tout. In goed verluchte ruimtes moet je geen masker dragen. (De Morgen, 20 augustus)

Het Zweeds model (1,7 miljoen kinderen hebben geen schooldag moeten missen en niemand overleed) bewijst zijn gelijk, maar dit past niet bij het stockholmsyndroom van de experten in de GEES en de Nationale Veiligheidsjunta. Zij hebben immers altijd gelijk: als het aantal besmettingen afneemt hebben hun regels hun nut bewezen, als de besmettingshaard toeneemt hebben wij hun instructies niet goed opgevolgd. Door hun beleid zijn we met 10.000 coronadoden onbetwist wereldkampioen geworden in het aantal overlijdens per aantal inwoners. We betreuren 862 overlijdens per miljoen inwoners, 752 meer dan Duitsland, 322 meer dan Brazilië, 328 meer dan de VS en 276 meer dan Italië. Beschamend. Alles was chaos: van de mondmaskerade, de aankoop van testkits, het misdadig woonzorgbeleid, de contact tracing tot de persconferenties. Maar kritische stemmen worden gemuilkorfd, en journalisten zijn eerder emotionele groupies dan objectieve verslaggevers. Drama verkoopt.

Door hun beleid ging onze economie op slot, dreigt er een extra 5 procent van de bevolking onder de armoedegrens te zakken waardoor de levensverwachting van zo'n 500.000 mensen met tien jaar daalt.

Van het begin van de epidemie tot 28 augustus stierven volgens Sciensano in ons land 42 mensen aan covid-19 in de leeftijdscategorie 0 tot 45 jaar, en 515 in de categorie 45-65 jaar (en de meesten dan nog met onderliggende ziektesymptomen). Op 11.597.626 Belgen is dit respectievelijk 0,00036214 procent en 0,0044405 procent van de bevolking. Voor de twee categorieën samen, zijnde zowat de voltallige actieve werkende bevolking die onze economie doet draaien, komt een risico op overlijden dus neer op 0,0048027 procent. Op 13 augustus werden 42 nieuwe patiënten in het ziekenhuis opgenomen en 30 ontslagen, en er lagen in totaal 309 mensen in onze hospitalen waarvan 74 op intensieve zorgen. Dat is 95 procent minder dan op de twee pieken in april met resp. 5.759 ziekenhuispatiënten en 1.285 op intensieve. 'Er is nooit zoveel geld geïnvesteerd om zo'n beperkt aantal levens te redden,' betogen een 40-tal geneeskundige en economische experten in een Open brief. De coronapsychose en de ontsmettingswoede ondermijnen ons lichamelijk, sociaal en economisch immuunsysteem. Het virus is een blijver, het is tijd dat we rationeel bepalen welke prijs we willen betalen.

De necropolitiek van onze bange politici met een apocalyptische kijk op alle uitdagingen in de samenleving, van de klimaatverandering tot de pestpandemie, richt onze samenleving ten gronde. De vier Vlaamse partijen die bij de vorige verkiezingen een pak rammel kregen, zijn ondertussen bezig hun eigen doodstrijd te rekken op de tonen van Vivaldi. Volk, wordt staat, en kom op straat! 'Blind belief in authority is the greatest enemy of truth', zei Albert Einstein. Een wijs man.

4160
Keer gedeeld

TL;DR.

Ewout zei:
Eerst word ik 'uit mijn kot gelokt' door mensen die mijn reacties niet helemaal gelezen hebben (begrijpelijk geef ik toe want er is veel te lezen) - voor ik ben gaan feesten ben ik in quarantaine geweest, erna ook (nog eens) - , dan word ik verweten de zieligaard te zijn door iemand die pretendeert empathisch te zijn.
=> toch even bij stilstaan zou ik zo zeggen...

Wellicht zijn er mensen die reageren die het wel helemaal lezen, maar de vele Vlaamse uitdrukkingen, bewoordingen en langdradigheid maken het lezen er niet makkelijker en fijner van. Korte en bondige verhalen zouden je punt sterker maken, je laatste bericht is bijna een boek.

Terug
Bovenaan