Hertz verkoopt 20.000 EV's (1/3e van het EV-bestand) vanwege hoge reparatiekosten

(ironie modus aan) Verbazend nieuws (ironie modus uit)
Check online ook hoe snel EVs van Hyundai total loss zijn ( paar schrammetjes op de bodemplaat door een verkeersdrempel volstaat)

Volgens mij hebben verhuurbedrijven andere onderhouds-, reparatie- en garantieafspraken voor hun vloot dan leasebedrijven en particuliere autobezitters. Daarbij hebben ze de kosten omlaag gebracht door bepaalde risico's te nemen, en in dit geval valt dat risico niet goed uit.

Tegelijkertijd is het gebruik van huurauto's niet helemaal te vergelijken met dat van auto's in particulier bezit en van leaseauto's: mensen gaan soms helaas minder netjes om met spullen die niet van hen zijn en/of die ze niet lange tijd zullen gebruiken.

Dus is de vraag in hoeverre de redenen van Hertz voor dit besluit ook voor andere Tesla-rijders spelen.

Dit is zojuist ook op de voorpagina geplaatst om de trollen te voeden, waarom je dat dan weet hier moet plaatsen is voor mij een groot vraagteken. ⁉️

Volgens mij hebben verhuurbedrijven andere onderhouds-, reparatie- en garantieafspraken voor hun vloot dan leasebedrijven en particuliere autobezitters. Daarbij hebben ze de kosten omlaag gebracht door bepaalde risico's te nemen, en in dit geval valt dat risico niet goed uit.

Tegelijkertijd is het gebruik van huurauto's niet helemaal te vergelijken met dat van auto's in particulier bezit en van leaseauto's: mensen gaan soms helaas minder netjes om met spullen die niet van hen zijn en/of die ze niet lange tijd zullen gebruiken.

Dus is de vraag in hoeverre de redenen van Hertz voor dit besluit ook voor andere Tesla-rijders spelen.
Ik heb de eerste alinea's van het geekwire artikel gelezen en daar kom ik toch zeker vier keer tegen dat het gaat om de kosten per schade. Ook particuliere eigenaren ervaren dit probleem en met name Tesla's zijn erg duur.
In het algemeen zijn EVs juist minder vaak betrokken bij ongevallen:

"As with Teslas, the Highway Loss Data Institute found there were fewer accidents with the EVs from other automakers, a drop of 20% compared to their combustion engine counterparts."

"Tesla collision repairs do cost more on average than fixes for other vehicles, according to data."

"The average collision repair bill is now more than $4,700."

"EV repairs are not inherently more expensive. Repairs for EVs from non-Tesla automakers cost only slightly more than those for gas-powered vehicles, and the cost difference has decreased over time."

"A 2023 Mitchell report found that the average bill for collision repairs for all EVs except Teslas was $269 more than repairs for petrol-powered vehicles. When the comparison included Tesla repairs, the difference spiked to $950."

3 maanden wachten en 14k verder:
image.png

Stilaan wordt meer en meer duidelijk wat velen eigenlijk al wisten. Onze samenleving moet dringend vergroenen en mobiliteit hoort daar zeker bij, maar men wil véél te snel gaan met de omschakeling naar elektrisch. De techniek staat nog niet op punt, de toelevering van elektriciteit is nog onvoldoende groen en het is voor veel particulieren te duur. Door iedereen die niet elektrisch rijdt te benadelen en een slecht gevoel aan te praten creëert men net een afkeer ipv sympathie. De gewone man in de straat, die zijn zuurverdiende auto nodig heeft om overal te geraken, hierop gaan afrekenen en uit de lez-zone gooien, gaat de opwarming met geen halve graad tegen houden...

Ik zou als verhuurbedrijf ook afscheid nemen van Tesla’s vanwege de prijs dalingen en hun beleid rondom onderdelen voorraad.

Tesla stuurt namelijk nog steeds op maximaal auto’s produceren ipv ook onderdelen.

Dat zijn twee ’drivers’ die héél groot zijn in het business model van een verhuurbedrijf: afschrijving en stilstand (door wachten op reparatie).

Dat Tesla’s (of EVs) duurder zijn in de reparatie geloof ik wel tot bepaalde hoogte, omdat het nieuwe techniek is en vooral veel tech. Maar dat het zo significant is betwijfel ik.
"A 2023 Mitchell report found that the average bill for collision repairs for all EVs except Teslas was $269 more than repairs for petrol-powered vehicles. When the comparison included Tesla repairs, the difference spiked to $950."

3 maanden wachten en 14k verder:
Ja als je met gemiddeldes gaat werken.. een Tesla heeft nou eenmaal duurdere techniek.

De koplamp van mijn BMW is ook met €1,499 een stuk duurder dan de gemiddelde koplamp.

Ik vind die $14k geen gek bedrag als je de schade ziet. Zijscherm en bumper overspuiten en nieuwe bumper, uitdeuken spatbord en wellicht ophanging iets ontzet.

Sjonge, als zoon van een garagehouder calculeer ik dat op 2500 intern bij inruil, 5000 klant. Zeker is dit op basis van een foto, en dat volstaat niet. Maar wie dit op 14 k begroot is halverwege aarde-maan. Natuurlijk erken ik dat het een VAG dealership betreft, waar de prijzen voor onderdelen nog verbonden zijn met planet earth;). Zeker bevindt de kassa van BMW zich op een andere planeet (veel plezier BMW rijders, ook die koelsysteemslangetjes…:oops:), de kassa van Tesla bevindt zich in een ander planetenstelsel.

Laatst bewerkt:
Het komt niet door de auto maar door huurders die denken dat ze kunnen rijden met een snelle auto.

Logisch verhaal toch. Cost driven, niet zozeer EVs an sich.

“Demand is real and sustaining”

Voornamelijk vanwege de harde afschrijving dus… Hertz heeft dapper gegokt en is net te snel ingestapt. Prijzen gaan gewoon hard naar beneden wat gezond is en goed voor de consument.

Valt me op dat die in het begin even heeft over de hoge reparatie kosten terwijl de rest vd video het helemaal niet ten sprake komt en het louter over de afschrijving gaat.

Die gozer met die rode das heeft wel echt mega irritante stem :p

Sjonge, als zoon van een garagehouder calculeer ik dat op 2500 intern bij inruil, 5000 klant. Zeker is dit op basis van een foto, en dat volstaat niet. Maar wie dit op 14 k begroot is halverwege aarde-maan
Ga dan maar op jouw expertise af, heb niet de illusie dat ik het beter weet :p.

Als de afschrijving leidend is, zullen veel EV-s afvallen met alle prijsdalingen... Aan de andere kant wordt de geinvesteerde som voor een nieuwe dus ook lager. Waren deze auto's na 6 maanden niet gewoon aan vervanging toe?

Aan de andere kant wordt de geinvesteerde som voor een nieuwe dus ook lager. Waren deze auto's na 6 maanden niet gewoon aan vervanging toe?
Ja ook dat, denk zelf combo van reguliere vervanging en niet afwachten voor hardere afschrijving dus ietsje eerder verkopen dan gepland.

Dat Tesla’s (of EVs) duurder zijn in de reparatie geloof ik wel tot bepaalde hoogte, omdat het nieuwe techniek is en vooral veel tech. Maar dat het zo significant is betwijfel ik.

Nieuwe techniek... ja in de zin van dat er maar beperkte plaatdelen los worden geperst. Een Tesla is grotendeels uit één stuk plaat geperst op de flanken (dak / flank) waardoor je later, bij een schade, niet ff een los scherm kan (de)monteren.
Er wordt dus, relatief, veel goede delen noodgedwongen vervangen, wat het duurder maakt en toch ook niet duurzamer qua grondstoffen en materiaal gebruik.

Maarten Steinbuch vertelde op radio 1 laatst ook nog dat Hertz de premies eigen risico (dus ook de afkoop) en borgstelling voor de Tesla's fiks verhoogd heeft waardoor de meerprijs t.o.v. een gelijkwaardige ICE huurauto bij Hertz gewoon te groot is geworden en ze dus blijven staan en niet ingezet worden. Kortom, Hertz helpt hun eigen (negatieve) 'driver', zou je ook kunnen zeggen.

^^ of omwisselen voor Koreaanse EV's, zoals Sixt doet. Was ook een tip van Steinbuch.
Die hebben nu net een deal met Stellantis....... 250.000 stuks.(Niet alleen EV). Verhuurbedrijven kopen grote aantallen en die gaan vaak vóór de eerste onderhoudsbeurt er alweer uit. Geen onderhoud, alles garantie en door de enorme aantallen inkoop rechtstreeks bij de fabrikant de voertuigen tegen bodemprijzen. Nadat ze op de markt zijn gedumpt gaat de keten (fabrikant-importeur-dealer-garage) er pas geld aan verdienen

Terug
Bovenaan