Volgens mij hebben verhuurbedrijven andere onderhouds-, reparatie- en garantieafspraken voor hun vloot dan leasebedrijven en particuliere autobezitters. Daarbij hebben ze de kosten omlaag gebracht door bepaalde risico's te nemen, en in dit geval valt dat risico niet goed uit.
Tegelijkertijd is het gebruik van huurauto's niet helemaal te vergelijken met dat van auto's in particulier bezit en van leaseauto's: mensen gaan soms helaas minder netjes om met spullen die niet van hen zijn en/of die ze niet lange tijd zullen gebruiken.
Dus is de vraag in hoeverre de redenen van Hertz voor dit besluit ook voor andere Tesla-rijders spelen.
Ik heb de eerste alinea's van het geekwire artikel gelezen en daar kom ik toch zeker vier keer tegen dat het gaat om de kosten per schade. Ook particuliere eigenaren ervaren dit probleem en met name Tesla's zijn erg duur.
In het algemeen zijn EVs juist minder vaak betrokken bij ongevallen:
"As with Teslas, the Highway Loss Data Institute found there were fewer accidents with the EVs from other automakers, a drop of 20% compared to their combustion engine counterparts."
"Tesla collision repairs do cost more on average than fixes for other vehicles, according to data."
"The average collision repair bill is now more than $4,700."
"EV repairs are not inherently more expensive. Repairs for EVs from non-Tesla automakers cost only slightly more than those for gas-powered vehicles, and the cost difference has decreased over time."
"A
2023 Mitchell report found that the average bill for collision repairs for all EVs
except Teslas was $269 more than repairs for petrol-powered vehicles. When the comparison included Tesla repairs, the difference spiked to $950."
3 maanden wachten en 14k verder: