Herinvoer auto Frankrijk -> Nederland

Hans1972

Startmotor
Beste,

Ik heb een auto cadeau gekregen (Kia Rio) van de vriendin van mijn vader (zij zijn in Frankrijk woonachtig). De auto komt oorspronkelijk uit Nederland en moet dus heringevoerd worden. Heeft nu uiteraard een Frans nummerbord.

Ik heb wat onderzoek gedaan en ik geloof dat ik herinvoeren moet via het RDW en daarvoor een afspraak moet maken.

Wat echter nu speelt is dat ik die auto direct mee zou kunnen nemen en morgen naar Nederland zou kunnen rijden. Ik begrijp uit diverse berichten echter dat dat niet zomaar mag vanwege BPM en MRB en dat je fikse boetes kan verwachten als je met een buitenlands nummerbord als Nederlander op de NLse snelwegen rijdt.

Dat, en het feit dat ik me afvraag of ik gewoon zomaar een auto kan meenemen naar Nederland en mócht ik staande gehouden worden door Franse, Belgische of Nederlandse politie, of mij dan geen verrassingen staan te wachten. Wie gelooft immers dat die auto nu van mij is en wat is hier rechtsgeldig? Een getekend briefje van de vorige eigenaar?

En moet e.e.a. niet afgestemd te worden met de 'Franse RDW'?

Ben aldus een beetje huiverig om het ding 'zomaar' even naar NL te rijden morgen.

Hopende op jullie hulp!

ronny forgeron zei:
Je kunt in ieder gevaal een vrijstelling BPM en MRB voor 14 dagen krijgen. Google eens wat.
Dat had ik idd gevonden en kan je online regelen zag ik. Maar kon niet vinden of je dat vanaf morgen kan laten ingaan en hoe het zit met het eigenaarschap en de rest van mijn vragen.

Je mag inderdaad niet als Nederlander in Nederland rondrijden op buitenlands kenteken. Daar zul je dus een andere oplossing voor moeten bedenken, zoals een oprijwagen.

Ik zou niet met oprijwagens en dat soort gekkigheid bezig gaan.

Ik zou er sowieso voor zorgen dat je een afspraak bij de RDW maakt (zo snel mogelijk) en de bevestiging op papier in de auto meeneemt. Daarnaast een document van de huidige eigenaar waarin die bevestigd dat je de auto overneemt, met data erbij. Plus uiteraard een bewijs van verzekering in Frankrijk. Oh, en die 2 weken vrijstelling BPM aanvragen en het document op papier meenemen. Daarnaast met het buitenlandse kenteken enkel van de grens naar de woning rijden en naar de RDW, en geen km meer. Het lijkt me dat dat gewoon mag, en mocht je staande gehouden worden kan je die papieren overleggen. Ik kan me überhaupt niet voorstellen dat je dan problemen krijgt.

Zoals Rob het hier boven heeft uitgelegd klopt het op zich inderdaad. Die 14 dagen regeling gaat per direct in als je het online hebt ingevuld en even een uitdraai meenemen maakt het ok. Volgens mij moet je wel al in Frankrijk de auto overschrijven (je krijgt een carte gris als ik het goed heb) en ik dacht niet dat dit online kon. Na het overschrijven moet jij dan een verzekering afsluiten op chassisnummer voor de rit naar Nederland.

Staat de auto nog op de naam van jouw stiefmoeder? Dan kun je hem toch gewoon naar NL rijden? Als je er niet langdurig mee rond blijft rijden in NL zou ik dat gewoon doen. Zij kan er immers ook mee naar NL rijden voor een bezoek of vakantie

BMW 530d M zei:
Staat de auto nog op de naam van jouw stiefmoeder? Dan kun je hem toch gewoon naar NL rijden? Als je er niet langdurig mee rond blijft rijden in NL zou ik dat gewoon doen. Zij kan er immers ook mee naar NL rijden voor een bezoek of vakantie
Ja hij staat op naam van haar.

Maar het zit zo.

Ik wil alles graag even goed aanpakken en de tijd nemen hiervoor.

1. Ik ga netjes die 14-daagse vrijstelling aanvragen voor MRB en BPM.
2. Ik regel met haar een document waarin zij aangeeft de auto aan mij te hebben verkocht met data en handtekeningen.
3. Ik rijd de auto naar NL en laat hem hier herinvoeren door het RDW.

Maar dan nog vraag ik me af of 2) rechtsgeldig is en of ik niet nog iets moet regelen in Frankrijk.

Heeft niemand hier daar praktische ervaring mee?

Moet de auto niet eerst in Frankrijk aan jou worden 'verkocht'/overgedragen volgens de daar geldende procedure? Import in NL lijkt mij lastig als de auto niet eerst formeel op jouw naam staat.

Meeuw zei:
Moet de auto niet eerst in Frankrijk aan jou worden 'verkocht'/overgedragen volgens de daar geldende procedure? Import in NL lijkt mij lastig als de auto niet eerst formeel op jouw naam staat.
Dat lijkt me eigenlijk wel logisch ja. Ik zal in Frankrijk navraag laten doen.

Terug
Bovenaan