Henk: '08 Panda Edizione Cool. Eerste "issue"

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Anoniem

Guest
Hallo. Mijn vorige auto was een Polo 6r maar die begon behoorlijk olie te drinken en ik stapte op een gegeven moment niet meer fijn in die auto, dus er kwam wat anders. Dit werd een Panda 1.2 Edizione Cool uit 2008 met 285k op de klok.

Is de auto perfect? Bijna. Motortje loopt goed, in de stad geeft de boordcomputer Tussen de 5.4 en 7.6/100 Aan. Maar de auto heeft wel het befaamde stuurbekrachtigingsprobleem. Elke ochtend als ik de auto start nadat 'ie heeft stilgestaan kan ik er vergif op innemen dat na enkele seconden/een minuut ik een klik hoor en de stuurbekrachtiging er mee stopt, inclusief rood lampje op het dashboard. Zet ik dan mijn auto even uit en weer aan dan is het weg en blijft het weg. Ook hoor ik af en toe linksvoor een "kloenk" bij het afrijden van Drempels, zal een kogeltje zijn met wat speling maar dat is geen probleem.

Dat met de stuurbekrachtiging is het enige serieuze probleem wat de Panda heeft en volgens mij is zoiets helemaal niet duur om te laten maken.
Voor nu is het ook nog niet echt een heel groot ding. Tenzij de stuurbekrachtiging op random momenten gaat uitvallen, maar dat doet 'ie (nog) niet.

Dit is 'm dan:
7s1E64H.jpeg

Gelijk gisteren even aan de slag gegaan en een 2DIN Radio ingebouwd.
yoYkKMb.jpeg

Groeten.

Welkom, zo’n Panda blijft een sympathiek karretje. Ik zie ze hier in Italië ook veel. Ook regelmatig nog het eerste type meestal met twee oude mensjes erin.

Zo te zien ook een Petrolhead-luisteraar. Maar heb je nou Duct-tape gebruikt om hem vast te zetten?

Ik ben trouw lid van de Komjoennittie ja. Alleen het zijpaneeltje om het af te werken is met ducttape vast gezet, dat pastte namelijk niet. Maar nu ik het in het daglicht zie ziet het er niet uit en heb ik liever dat je een stukje kale behuizing ziet, dus dat is er af.

Dank jullie wel. Zeer tevreden met het kleurtje ook. Denk dat het autootje met een goede poetsbeurt echt heel leuk voor de dag komt

Zelfs vanmiddag nog even gauw een klusje geklaard voor iemand. Of ik even wilde helpen met het verzeulen van 25 m2 Laminaat, ja prima hoor.
5AESmlm.jpeg

Leuke Panda, gefeliciteerd! In vergelijking met de Polo denk ik dat je er flink wat (laad)ruimte bij hebt gekregen, maar qua snufjes ben je er hopelijk niet te veel op achteruit gegaan? De CarPlay radio is in elk geval een hele goede keuze, die maakt het echt een heel stuk fijner om onderweg te zijn in mijn ervaring.

Dank je wel. Hij is voor mijn gevoel wat minder ruim van binnen dan de Polo. Achterin een stuk ruimer voor de passagiers, voorin is het wat krapper. Kofferbak is raar genoeg ongeveer even breed maar ongeveer de helft minder diep, dus dat gaat denk ik wel even passen en meten worden met wat dingen. Qua snufjes ben ik er wel wat op achteruit gegaan. Geen parkeersensoren, geen hill-assist, airco werkt niet, lampen niet automatisch, geen centrale vergrendeling op afstandsbediening, en het was vandaag tijdens de eerste rit op de snelweg even wennen.
Waar de Polo voor mijn gevoel op het asfalt kleefde door z'n 235/55/17 banden. Heeft de Panda met de originele banden maat met 165/65/14 en de wat smallere en hogere maten wel wat meer de neiging tot overhellen en laat ik het zo stellen, bochten neem ik wat minder gehaast. De Carplay radio is een zeer goede toevoeging al is de connectie al wel een paar keer weggevallen als de kabel niet op een specifieke plek ligt dus dat word een ander kabeltje kopen.
Verder zeer tevreden over het gebruik wat volgende de boordcomputer tijdens de rit vanmiddag over de snelweg tussen de 4.7 en 5.8 zat.

Stuurbekrachtigingsprobleem is sinds afgelopen Donderdag weg. Denk dat het kwam door het lange stilstaan. Auto had volgens mij niet meer gereden sinds 'ie was neergezet op het terrein eind Maart tot mijn aankoop de 29e van April.
Ben nog wel wat huiverig, want "stel dat" maar tot nu toe is 't goed zo.

Ik ben benieuwd of het weg blijft. Zou wel fijn zijn!
Zo’n Panda 1.2 is gewoon een prima en bulletproof ding.

Hoop ook dat het weg blijft. Mocht het toch terugkomen dan word 'ie uitgelezen en word het onderdeel vervangen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een leuke kleur op je Panda Henk! Ik vind dit model nog altijd een leuk model. Ik heb jaren terug een tijdje eentje als leen auto gehad, en ik was toen ook erg te spreken erover.

Valt me nu pas op, die ventilatorroosters hebben wij ook in de FSO zitten, grappig.

Veel fijne kilometers!

Wat leuk om te zien hoe dat toch z'n weg terug vind in een "moderne" auto he? Ik heb jouw topic over de FSO en 45 ook met enthousiasme zitten lezen. Wat een zeer sympathieke auto is zo'n Polonez toch.
Hoop dat mijn Panda ook de prettige metgezel blijft zoals 't nu gaat. Zit veel filmpjes te bekijken over dit type Panda en eigenlijk is er niemand die er negatief over is op dat stuurbekrachtigingsprobleem na. Dus wat dat betreft zit ik vast wel goed.
Dank je wel! En jij ook veel fijne en vooral LEUKE kilometers in de FSO.

Nu een week verder en een kleine 400 Kilometer, natuurlijk eigenlijk een update van niks maar het probleem van de stuurbekrachtiging is niet meer teruggekomen. Dus op zeker dat dit waarschijnlijk een zwakke accu was want het probleem is op de volgende ochtend na (waarschijnlijk door dat de accu nog wat zwak was) weg gebleven. Hou natuurlijk wel even wat meer aandacht er voor en mocht het terugkomen word de auto direct uitgelezen en word er actie ondernomen.
Er staat voor midden Mei groot onderhoud geplanned wat wel echt nodig is. Nieuw luchtfilter, setje bougies en een d-riem set. Dus ik twijfel ergens om de auto dan ook niet meteen uit te lezen en dat onderdeel mee te nemen, maar ik vind dat wel meteen een fikse investering voor een auto die ik dan net 3 weken in bezit heb. Vind een D-riem vervangen die kan knappen iets belangrijker dan een stuurbekrachtiging die het nu gewoon goed lijkt te doen, dus kijk dat liever nog even aan.

So far kan alles er in wat er in moet, is de auto verrassend comfortabel. Op de snelweg komt 'ie prima mee, en is eigenlijk helemaal niet onprettig en ik vind ook de stoelen erg lekker zitten. Verbruik schommelt volgens de boordcomputer tussen de 1:17 in de stad en 1:24 als ik 90 rij op de snelweg. Volgende week even voltanken voor het daadwerkelijke verbruik, zal verwacht ik rond de 1:19 uit komen.

Vandaag de Panda maar weer even vol gegooid.
Na 523 Kilometer, waarvan 200 Kilometer snelweg en de rest stad.
Wim02TM.jpeg

Ging er aanhankelijk 30.7 Liter in, maar na de 2e klik 31.1
yoWpIXy.jpeg

Wat neer komt op een verbruik van:
gZ3dDN3.jpeg

Een kleine 1:17. Ik vind het oprecht niet slecht, had zelf rond de 1:18-1:19 Verwacht. Maar ik heb natuurlijk wel érg veel stad gereden, paar keer goed in de file. En als 't gewoon kon 120-130 gereden.

Zeer tevreden mee.

Je rijdt 'm best wel leeg ;-) Ik hield bij de brandstofauto's altijd aan om bij een kwart (weer) te tanken. Wellicht een wat ruime marge maar toch. Maar inderdaad een mooi verbruik, als het warmer wordt en je regelmatig(er) afstanden rijdt zal dat beter worden.

Bedoeling was eigenlijk om pas dit weekend weer te tanken maar hij stond zo zielig in het rood te wezen dat ik dacht het is wel mooi zo. Normaal tank ik ook al bij een kwart tank maar dat kwam nu even niet uit. Kijken wat het verbruik gaat zijn over de komende paar weken, wat je zegt met het warmere weer op komst en sowieso wat meer lange afstanden gaat het verbruik misschien toch naar die illustere 1:20.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteravond moeten remmen voor een onverlaat in een Volvo die besloot vol in de ankers te gaan voor precies helemaal niks. Waar ik de Volvo kon ontwijken kon de Motorscooter achter mij dat niet bij mij. Gevolg?
DAmgzLq.jpeg

Dat is zonde.
Nou is de auto ook verder niet smetteloos dus zo erg valt het helemaal niet op. Maar het deed wel even pijn.
Binnenkort maar even een lakstiftje scoren in deze kleur.

Eens met wat Barri zegt maar aan de andere kant begrijp ik jouw reactie ook goed. De Panda is niet meer de jongste, bijwerken met een lakstift kan evengoed.

Een soortgelijk geval heb ik gehad met de Splash van mijn vrouw. Een buurmeisje dat nog niet lang haar rijbewijs had reed met de Kia Ceed SW tegen het voorspatbord van de geparkeerde Soes. Heel klein deukje dat je nauwelijks ziet. En na wat poetswerk nog minder. De ouders boden aan om de schade te vergoeden. Heb er wel over nagedacht. Maar ik merkte ba een proefrit ook niets in het stuur waarna ik heb gezegd: "geef mijn vrouw maar een mooie bos bloemen dan houden we het daarbij". Scheelt de tegenpartij toch een terugval in de no-claim. En ook de Splash die veel het traject Almere Amsterdam rijdt is niet meer zonder kleine beschadigingen.

Leuk topic overigens. Je fleurt de weg op met de oranje Panda.

Ja het is een lastige. Ik wil ook niet zeggen dat je 'm moet laten repareren, maar de tegenpartij heeft wel een schade veroorzaakt.
Ik heb zelf ook wel eens in de situatie gezeten, maar dan andersom. Een oude Laguna aangetikt (waarbij de trekhaak mijn grille vermorzelde). Die Laguna had op het oog helemaal niks, maar later begon de partner van de bestuurster toch lastig te doen. Toen heb ik ze een dinerbon gestuurd en daarna niks meer gehoord. Was misschien niet nodig, maar ik had ook geen zin in gezeik.

Het is balen maar ik snap jouw gedachte ook wel. Een lakstift is sowieso handig, ik bestel die eigenlijk altijd wel bij, al is het maar om steenslag aan te stippen (en bij onze huidige auto kregen we vrij kort na aflevering op de A10 een best fors steentje op de motorkap... ook maar bijgetipt als quick win). Ik vraag me alleen af hoe die lak het op de kunststof bumper gaat houden.

Dat is toch gewoon gedekt onder de WA van de tegenpartij?
Wel irritant dat je er gedoe van hebt.
Klopt maar ik had op dat moment haast en het was niet zo alsof mijn halve bumper er af lag dus het afgesloten met een rondje om z'n motorscooter en om de auto en elkaar een handdruk gegeven en gezegd joh lossen het zelf wel op.

Het is balen maar ik snap jouw gedachte ook wel. Een lakstift is sowieso handig, ik bestel die eigenlijk altijd wel bij, al is het maar om steenslag aan te stippen (en bij onze huidige auto kregen we vrij kort na aflevering op de A10 een best fors steentje op de motorkap... ook maar bijgetipt als quick win). Ik vraag me alleen af hoe die lak het op de kunststof bumper gaat houden.
Ja dat is dus oo mijn vraag. Maar het zal toch niet zo'n drama worden? En anders plak ik er een mooie bumpersticker op. Heb er nog een met "voor als je geen vrienden hebt" er op.

Eens met wat Barri zegt maar aan de andere kant begrijp ik jouw reactie ook goed. De Panda is niet meer de jongste, bijwerken met een lakstift kan evengoed.

Een soortgelijk geval heb ik gehad met de Splash van mijn vrouw. Een buurmeisje dat nog niet lang haar rijbewijs had reed met de Kia Ceed SW tegen het voorspatbord van de geparkeerde Soes. Heel klein deukje dat je nauwelijks ziet. En na wat poetswerk nog minder. De ouders boden aan om de schade te vergoeden. Heb er wel over nagedacht. Maar ik merkte ba een proefrit ook niets in het stuur waarna ik heb gezegd: "geef mijn vrouw maar een mooie bos bloemen dan houden we het daarbij". Scheelt de tegenpartij toch een terugval in de no-claim. En ook de Splash die veel het traject Almere Amsterdam rijdt is niet meer zonder kleine beschadigingen.

Leuk topic overigens. Je fleurt de weg op met de oranje Panda.
Ja dat dus, panda is bijna 300 duizend kilometer oud. Dus vind het dan ook zo onnodig om er echt een probleem van te maken met dingen invullen.

Soms moet je een overweging maken, is het het waard om al dat invulwerk te doen voor iets wat je of niet ziet, of als het gaat om een oude auto? Dank je wel trouwens. Je ziet ze echt heel veel rijden maar vooral wit/zilver valt mij op.

Klopt maar ik had op dat moment haast en het was niet zo alsof mijn halve bumper er af lag dus het afgesloten met een rondje om z'n motorscooter en om de auto en elkaar een handdruk gegeven en gezegd joh lossen het zelf wel op.
Kan ook, maar ik had gedaan wat Barri zegt. Misschien dan even nummers uitgewisseld en het op een rustig moment afgehandeld.

Misschien was dat inderdaad wat handiger geweest. Maar joh het is gebeurd en het is even vervelend maar de auto is verder niet perfect en hij vond het ook niet bijzonder genoeg om van alles te doen qua invulwerk.
Wat ik vervelender vind is dat vandaag voor 't eerst sinds aanschaf de stuurbekrachtiging er weer even mee stopte onder 't rijden. Motor uit/aan gezet en nu is 'ie weer goed. Maar voor hoe lang? Dus ik ga volgende week toch even naar de garage toe om de auto te laten uitlezen en het te laten repareren. Gaat dan gelijk voor een D-riem wissel.

Met een lakstift bijwerken en weer door.

Die stuurbekrachtiging zou weleens een groter issue kunnen worden.

Met een lakstift bijwerken en weer door.

Die stuurbekrachtiging zou weleens een groter issue kunnen worden.
Die stuurbekrachtiging gaat dan ook komende week aangepakt worden. Hoef er deze week niet zo veel meer mee de weg op.

Vandaag bij 287050 is dan ein-de-lijk de Distributieriem + waterpomp + Spanrol vervangen, een kleine 15k over tijd. Auto kan er dus weer tegen aan tot (theoretisch) 2032 met een kilometerstand van dan 350k. De auto bevalt onwijs goed, maar of de auto het ook daadwerkelijk óf 7 jaar óf 60k bij mij volhoud en wat er eerder komt is maar een raadsel. Maar we kunnen in elk geval weer karren zonder problemen.

cxjyQtG.jpeg

Ja de vogels houden van m'n Panda. Het maakt niet uit waar ik 'm neer zet, plek met een boom, plek zonder een boom.
Er is een kloenk te horen bij het afrijden van drempels linksvoor, dat is een kogeltje. Maar i'll take it one at a time. Staat op de lijst voor volgende maand.

Doe net m'n kofferklep open en zie een klein beetje roest. Ik met m'n vingers alles weggehaald en toen bleef er dit over:
F5TmgFt.jpeg

Het lijkt allemaal oppervlakkig te zijn, maar hoe nu verder? Gevalletje opschuren, en dan met een spuitbusje er over heen of in de roestomvormer, blanke lak/primer en dán met een spuitbusje er overheen? Het hoeft niet showroomstaatperfect te zijn natuurlijk maar zou het wel fijn vinden als dit niet meer verder roest.

Gewoon kaalschuren en er met een spuitbusje overheen is voldoende denk ik dan?

Nee, er rijden er een aantal rond in deze kleur. Mijn kenteken begint met 86

Het is erg rustig hier, en dat is een goed teken. Toch is er gisteren een "mankementje" aan de Panda gekomen.

Ik schakelde van z'n 1 naar z'n 2 en had toen de pookknop in m'n handen, kan gebeuren. Maarrrrrr normaal met achteruit in schakelen zit er een beveiliging. Je moet onder de pook iets met een veertje op tillen, en nou zit die beveiliging er nog wel op, maar het veertje niet meer waardoor de beveiliging eigenlijk opeens heel soepel er af gaat. Ik moet alsnog dat palletje omoog tillen voordat ik 'm in z'n achteruit kan zetten maar er zit nu geen weerstand meer aan. En ik ben dan iemand die zich gaat afvragen, kan dat kwaad?

Verder nog zeer tevreden, geen gekke problemen en een gemiddeld verbruik van een dikke 1:15

Zo lang je er op let dat je m niet per ongeluk in z’n achteruit zet ipv in 1 is er niet veel aan de hand.

Zo lang je er op let dat je m niet per ongeluk in z’n achteruit zet ipv in 1 is er niet veel aan de hand.
Dat word sowieso lastig, de acheruit zit namelijk direct onder de 5. Maar ik verwacht niet dat het problemen zal geven, mocht ik ooit niet meer in m'n achteruit kunnen schakelen doordat 't palletje helemaal denkt bkijk het maar, dan zien we dat dan wel weer.

Gisteravond voor de 2e x sinds aanschaf is de stuurbekrachtiging na een luide "klik" er mee opgehouden. Uit en aanzetten verhielp het issue, valt mij op dat het elke 1000-1250 Kilometer gebeurt. Gekke is dat bij het uitlezen de auto geen foutcodes geeft (nou is dat op zich natuurlijk positief, maar niet bij zoiets als een probleem met de stuurbekrachtiging)
Voor nu vind ik het niet zo'n heel groot probleem, ik rij niet veel. En de keren dat het is gebeurd was in de stad en zonder bekrachtiging valt er zolang ik harder rij dan 10 kilometer per uur gewoon wel oké mee te sturen, al dan niet met wat tegendruk. Maar dit is wel iets wat ik komende periode ga laten oplossen uiteraard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan