Help! Welke eerste auto?

NBVH91

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Wie o wie kan mij helpen?
Ik ben een vrouw van 29 die éindelijk weer na jaren is begonnen met rijles, na een heel slechte ervaring toen ik 18 was. Ik vind het nu gelukkig heel erg leuk en het gaat erg goed, ik mag bijna afrijden.

Nu ben ik opzoek naar een leuke auto, maar ik zie door de bomen het bos niet meer en ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik vind het wel heel leuk om mij er in te verdiepen.

Ik had continu mijn oog op een Suzuki Swift 1.2 (jaartal +-2015 met max een ton op de km), maar daar lees je ook weer van dat die auto veel herrie maakt op de snelweg en natuurlijk de wat simpele Japanse binnenkant.
Maar verder is hij heel betrouwbaar, zuinig en ik vind het uiterlijk ook nog eens heel leuk in dit jaartal.
Dus is die ‘herrie’ echt een ding, of valt het wel mee? Zó veel zal ik nou ook weer niet op de snelweg rijden.

De auto zal ik vooral gebruiken voor kleinere afstanden. Ik heb hem namelijk niet nodig voor mijn werk, maar wil wel graag een vrij zuinige auto. Ook zal ik er veelal alleen en soms met z’n 2e in rijden. Wat ik toch ook wel belangrijk vind is hoe het er uit ziet. Het oog wil ook wat, ik blijf tenslotte een vrouw. o_O
Oh en ik wil wel graag 5 deurs ivm oog op de toekomst, handgeschakeld en benzine!

Wat ik echt niét zou willen is een typische “vrouwenauto” zoals een Citroën c1, Peugeot 106, Toyota Yaris, Renault Twingo e.d.

Mijn budget is tot €9500 ongeveer.

Wie heeft er tips?
Bedankt alvast!

Koopje van de week. Japanse techniek Europees interieur

https://www.autotrack.nl/a/smart-forfour-benzine-2007-50951644?_ga=2.207564691.1044529041.1618119872-388814068.1580341081

Als je het budget iets kunt oprekken kun je voor de 1.0 boosterjet motor gaan. Die zijn stiller en minstens zo zuinig.
Dit lijkt mij een mooie:

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/138819194/Android?s=17-17-4-4-1-11

Ik kan je persoonlijk een Nissan Juke aanraden , het uiterlijk moet je van houden , maar is wel onderscheidend , het weg gedrag is stevig en redelijk sportief , maar je zit wat hoger en hebt goed overzicht op de weg , kwa formaat is het een grote B-segmenter, onderstaande heeft een moderne 1.2 turbo motor met 115 pk.

nissan-juke-1-2-dig-t-acenta.jpg

Klik

Als je een goedkoop alternatief wil is de Smart van Auto encyclopedie een goed voorbeeld.

Ik zou eerst eens voor je rijexamen slagen en daarna pas kijken voor een auto, want met de huidige achterstanden van het CBR en het feit dat je eigenlijk universitair afgestudeerd moet zijn om een rijbewijs te behalen: grapje het is gewoon heel pittig, want voor de theorie mag je maar maximaal 6 fouten hebben.

Praktijk is tegenwoordig ook niet makkelijk hoor, met al die Kamikaze fietsers en agressieve verkeersdeelnemers. Zo vanzelfsprekend is dat felbegeerde papiertje niet hoor.

En een Mini?

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/139040563/Android?s=203-50-59-9-2-14

Mitsubishi Colt
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/134982315/Android?s=203-50-59-9-2-47

Ik sluit me aan bij de swift van haar, maar helaas heeft die niet jou goedkeuring gekregen.

Wellicht een baleno nog een optie ?

helaas geen boosterjet binnen je budget https://www.autowereld.nl/suzuki/baleno/1-0-boosterjet-high-executive-navigatie-camera-adaptive-cruise-control-climatronic-lic-34715132/details.html?_ga=2.69534928.1522892868.1618170781-1061012555.1558197801

maar wel een 1.2. https://www.gaspedaal.nl/suzuki/baleno?bmin=2010&pmax=10000&srt=pr-a

0-1fda6418-15be-4e1c-ab06-0ce0670b1ac7.jpg

een Kia rio nog wat ?

https://www.gaspedaal.nl/kia/rio/benzine?bmin=2010&pmax=10000&pmin=8000&srt=pr-a

0-8784318a-c48a-41b7-9d6d-50bffc508f68.jpg

Chevrolet Aveo

https://www.gaspedaal.nl/chevrolet/aveo/benzine?bmin=2012&pmax=10000&srt=pr-a

chevrolet-aveo-benzine-2012-50787416

1.jpg

of de kleinere spark

https://www.gaspedaal.nl/chevrolet/spark/benzine?bmin=2012&cmin=1200&pmax=10000&srt=pr-a

1.jpg

Er zijn heel veel keuzes mogelijk binnen dit budget.

Ik kwam ook al het nieuwe model Ford Fiesta tegen die in 2017 op de markt kwam.
Dit is een erg leuke en moderne auto.
En de Renault Clio 4 Phase 2 de faceliftuitvoering die in 2016 op de markt kwam, ook een erg leuke, mooie en moderne auto.
De Kia Rio vind ik ook een goede optie.

Kwalitatief zijn ze alle 3 prima.

Nog even een opmerking over het geluidsniveau. Bedenk wel dat we tegenwoordig overdag maar maximaal 100km per uur mogen rijden op de snelweg. Maakt je auto dan nog veel lawaai dan is er iets kapot of hij is heel oud. Ik voorspel dat het in een relatief jonge Suzuki Swift het heel goed uit te houden is op die snelheid. Maar daar kom je natuurlijk pas echt achter tijdens een proefrit.

Wat Zunigrije zegt, nog even wachten met een auto kopen.
Niet eens zozeer de onzekerheid of je je rijbewijs wel haalt, maar als je je rijbewijs eenmaal binnen heb kun je goed proefrijden in een auto om te zien of dat bevalt.

Geluidsniveau in een Swift die je zo leuk vind is ook heel relatief. Ten opzichte van een BMW uit hetzelfde bouwjaar zal de Swift absoluut minder stil zijn, maar als je het vergelijk met een Aygo of een 107 zal het misschien weer best meevallen.

Op internet lees je vanalles, en is soms door de bomen het bos niet meer te zien.
Ga een goede proefrit maken in een Swift die je leuk vind, echt een rit van een uur of iets in die richting. Dan merk je goed hoe de auto rijdt, wat het geluidsniveau is e.d.
Het zijn volgens mij betrouwbare auto's, dus met een net exemplaar, onderhoudshistorie en niet veel kilometers zit je best wel veilig.

Succes met de rijlessen, hopelijk snel dat roze papiertje in de pocket!

Auto encyclopedie zei:
Ik sluit me aan bij de swift van haar, maar helaas heeft die niet jou goedkeuring gekregen.

Wellicht een baleno nog een optie ?

helaas geen boosterjet binnen je budget https://www.autowereld.nl/suzuki/baleno/1-0-boosterjet-high-executive-navigatie-camera-adaptive-cruise-control-climatronic-lic-34715132/details.html?_ga=2.69534928.1522892868.1618170781-1061012555.1558197801

Toch is een 1.0 boosterjet een veel fijnere motor dan de 1.2. Echt de meerprijs waard.

Joel 1987 zei:
Wat Zunigrije zegt, nog even wachten met een auto kopen.
Niet eens zozeer de onzekerheid of je je rijbewijs wel haalt, maar als je je rijbewijs eenmaal binnen heb kun je goed proefrijden in een auto om te zien of dat bevalt.
Ook kan het zijn, dat het aanbod tegen die tijd weer anders is: ik wil niet te negatief zijn, ookal is momenteel negatief het belangrijkste in Nederland :LOL: Maar als je ergens rond 2022 je rijbewijs behaald dan zijn, die potentiële Swiftjes ook weer in prijs gezakt.

Of je kunt een model uit 2016 kopen in plaats uit 2015 en zolang je nog het rijlessen bent, heb je ook niet te maken met vaste lasten van een auto.

Lijkt mij een beetje zonde van het geld om al een auto op naam te zetten, waarna je een jaar lang wegenbelasting en verzekering mag betalen: echter je mag geen meter in je eigen auto rijden, tot je geslaagd bent en daarna is het nog een weekje wachten om je rijbewijs op te halen bij de gemeente.

Natuurlijk kun je de auto schorsen, maar dat gaat alleen als hem op eigen terrein kan zetten. Stja en uiteraard word je auto alleen maar minder waard. Als je er dan niet in mag rijden is dat best jammer.

Een Europese auto uit het B-segment is meestal iets volwassener dan een Japanse auto. Denk aan een Polo, Fiesta, Clio of 208.

Een japanse auto uit het B segment is reeds jaren technisch volwassener dan alle europeesche auto's uit hetzelfde segment. Denk aan een Honda Jazz. Reeds in 2015 een zesde versnelling., wat resulteert in een wat lager toerental en minder benzine verbruik.

On topic. Wat reeds eerder is aangegeven een Ford Fiesta of een Mazda 2, lijkt mij een goede keus. De Mazda lijkt mij volwassener van beide. :)

Bedankt voor de tips! Ik ga er naar kijken.
Wat betreft nu al gaan kopen; ik mag over 3 weken afrijden en heb gelukkig voorrang als er een herexamen aangevraagd moet worden. Toch heb ik besloten idd te wachten, zodat ik zelf een goede proefrit kan maken zoals hierboven ook getipt is.

Ik twijfel nu voornamelijk tussen een Suzuki Swift en een Renault Clio uit 2016/17 ongeveer.

Met alle respect: Volgens mij is je volgorde verkeerd. Want je kan pas gaan rijden als je een rijbewijs hebt. Tegen die tijd heb je nog veel meer keus, want het barst van de tweedehands auto's. met alle tips hiervoor wordt de keuze dus zelfs nog moeilijker:).
Mijn voorstel: Als je je papiertje in de hand hebt zoek je een tweedehands Suzuki Swift, zoals je al van plan was. Suzuki is ook een betrouwbaar merk. Ik heb er jaren in gereden. - dat is echt een leuke wagen - en maak je een uitgebreide proefrit. Neem dan vooral iemand mee die verstand heeft van auto's..en laat je favoriet vooral even voor aankoop keuren of minstens op de brug zetten zodat je kan zien of er dingen lekken. En kijk of hij steeds goed is onderhouden.

Want wat heb je aan kreten als: 'die maakt veel lawaai' als je dat zelf nooit hebt gehoord?

En zeker als het om je eerste auto gaat zou ik nooit zwaaien met zo'n hoog budget, want daarmee zoek je niet naar je leuke eerste auto, maar wat je kan betalen. Bedenk eerst: Wat wil ik nu eigenlijk, en maak daarvan een lijst.
Bv. Wat voor type, brandstof, kleur, bekleding wil ik, hoeveel km gereden vind ik aanvaardbaar, hoe oud mag mijn auto zijn, hoe betrouwbaar is íe volgens de anwb (dat kan je zo opzoeken), hoeveel km rijd ik er eigenlijk mee, wat gaat me dat kosten (kan je ook bij de anwb vinden - denk aan verzekering, wegenbelasting, brandstof, afschrijving, reparatiekosten en meer), hoe zuinig rijdt 'ie en nog zo wat dingen. Pas dan zou ik op autowebsites gaan zoeken en kijken of je favoriet erbij zit en voor welke prijs. Oh ja, bedenk ook hoe ver weg je wil gaan om een auto te kopen en of je een garage in de buurt hebt die eventuele gebreken kan verhelpen. Succes!

JaapV zei:
En zeker als het om je eerste auto gaat zou ik nooit zwaaien met zo'n hoog budget, want daarmee zoek je niet naar je leuke eerste auto, maar wat je kan betalen.
Ik had ook net als TS al stevig gespaard en de auto die ik nu heb, een Suzuki Celerio had ik bij wijze van spreken ook 5 jaar geleden kunnen kopen toen ik in 2016 slaagde voor mijn rijbewijs.

Maar nu komt het: als beginnend bestuurder heb je 0 schadevrije jaren, dus betaal je de volle pond aan verzekering. Nu heeft ts het voordeel dat ze niet meer in de categorie jongeren valt, maar alsnog zijn de premies in het begin hoog.

Bij mijn eerste auto betaalde WA € 35 per maand, dat was een Peugeot 106 uit 1993 en een hele simpele uitvoering. Slechts 50pk en de wegenbelasting was € 14 per maand. Anderhalf jaar later heb ik mijn huidige auto gekocht en door afronding omhoog, had ik toen al twee schadevrije jaren.

Nu zijn het er 5 en betaal ik € 24 voor WA+ voor een auto, die uit 2015 komt. Dus een jaartje of twee in een wat oudere auto rijden, is niet alleen slim om rijervaring op te doen. Als er een krasje op komt omdat je de struiken induikt, bij smalle landweggetjes in Engeland. Dat maakt dan niks uit.

Maar je bouwt ook op die manier schadevrije jaren op, dan valt het niet zo zwaar als je een relatief jonge auto all-risk wilt verzekeren.

Beste NBVH91,

Vijf jaar geleden zochten mijn partner & ik een opvolger voor onze belegen Mazda Xedos 6. De criteria: budget ongeveer 7000 euri, compact maar niet klein, hoge instap, vijfdeurs, zuinig, betrouwbaar en als het kon 'n beetje stoer.
We dachten aan een Toyota RAV4, (te duur & te groot, de driedeurs was leuk & compact maar eveneens te duur), een Honda C-HR of CRV, een Lancia Musa (mooi, maar het merk ging verdwijnen), een Mitsubishi ASX, een Nissan Qashqai en meer van dat soort auto's. Het grootste bezwaar bij al die wagens: eigenlijk allemaal te groot maar vooral steeds boven ons budget
Maar toen zag ik ineens, min of meer bij ons om de hoek, een auto staan die ik nog nooit eerder had gezien en die precies het goeie formaat had van wat we zochten, en ook nog een beetje stoer oogde. Het was een Suzuki. Een SX4. Nog nooit van gehoord, en daardoor ook nooit op ons netvlies geweest. We waren allebei gelijk enthousiast, om niet te zeggen verliefd, vooral nadat we er achter kwamen dat een SX4 - occasion voor ons prima betaalbaar was. Zowel de testrapporten in binnen- en buitenland waren enthousiast over de degelijkheid en betrouwbaarheid van deze kleine SUV.
De instap is heerlijk, het ruimtelijk gevoel voorin is geweldig, het 1.6-motortje is pittig en zuinig, en in de afgelopen vijf jaar dat we tot grote tevredenheid erin rijden, hebben we slechts twee nieuwe voorbanden, een nieuwe accu en wat nieuwe ruitenwissers moeten bekostigen. Elk jaar keurig een beurt met de APK, en nooit problemen. Op foto's lijkt het een grote auto, maar hij is slechts 4 meter en een paar centimeters lang en lekker hoog (1.60 m). Ondanks die hoogte helt ie nauwelijks over in bochten en hij heeft een fantastische wegligging.
Kortom: een aanrader. Je ziet hem zelden, maar elk auto-tijdschrift is het er over eens: het is een auto die nooit de waardering kreeg die hij verdient.
Lees hier mijn review in AutoWeek:

https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/suzuki-sx4-2007/

En lees hier wat de ANWB en de Wegenwacht van deze auto vinden:

https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/suzuki/sx4/occasiontest/34974ec4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4

Mocht je eventueel tot aankoop over willen gaan, koop er dan een van ná 2010. De SX4 is geproduceerd van 2007 t/m 2014, en in 2010 heeft ie een face-lift gehad, waarbij de motor krachtiger is geworden (van 107 naar 120 PK) én stiller en zuiniger. Die van ons is van 2007, maar rijdt & oogt nog als nieuw. De vering is wat stug, maar het went, en die van de Swift is trouwens nog stugger.

De prijzen van een SX4-occasion van na 2010 lopen uiteen van zo'n 6000 tot 11000 euro, afhankelijk van het aantal gelopen kilometers en de conditie.
Je moet overigens de SX4 niet verwarren met de SX4 X-Cross; dat is de opvolger. Die is groter, zwaarder, duurder en heeft een veel minder 'kek' uiterlijk. Bovendien schijnt ie zich op de snelweg als een zwabber te gedragen.

Nou. Zie maar. Veel succes met je zoektocht. De voorpret is ook veel waard!...

@ NVE87:
De Nissan Juke is geen auto; het is een beeldhouwwerk. Één van de allerleukste auto's die er de afgelopen 20 jaar zijn ontworpen. Het is voor mij één van de gedroomde opvolgers van mijn 14 jaar oude Suzuki SX4.
Maar: geel is de enig geschikte kleur voor deze auto:

https://cdn.autobild.es/sites/navi.axelspringer.es/public/styles/1200/public/media/image/2018/07/nissan-juke_2.jpg?itok=n45bi0pF

(Hoewel ie het in het wit ook goed doet).

Peter Emile zei:
Beste NBVH91,

Vijf jaar geleden zochten mijn partner & ik een opvolger voor onze belegen Mazda Xedos 6. De criteria: budget ongeveer 7000 euri, compact maar niet klein, hoge instap, vijfdeurs, zuinig, betrouwbaar en als het kon 'n beetje stoer.
We dachten aan een Toyota RAV4, (te duur & te groot, de driedeurs was leuk & compact maar eveneens te duur), een Honda C-HR of CRV, een Lancia Musa (mooi, maar het merk ging verdwijnen), een Mitsubishi ASX, een Nissan Qashqai en meer van dat soort auto's. Het grootste bezwaar bij al die wagens: eigenlijk allemaal te groot maar vooral steeds boven ons budget
Maar toen zag ik ineens, min of meer bij ons om de hoek, een auto staan die ik nog nooit eerder had gezien en die precies het goeie formaat had van wat we zochten, en ook nog een beetje stoer oogde. Het was een Suzuki. Een SX4. Nog nooit van gehoord, en daardoor ook nooit op ons netvlies geweest. We waren allebei gelijk enthousiast, om niet te zeggen verliefd, vooral nadat we er achter kwamen dat een SX4 - occasion voor ons prima betaalbaar was. Zowel de testrapporten in binnen- en buitenland waren enthousiast over de degelijkheid en betrouwbaarheid van deze kleine SUV.
De instap is heerlijk, het ruimtelijk gevoel voorin is geweldig, het 1.6-motortje is pittig en zuinig, en in de afgelopen vijf jaar dat we tot grote tevredenheid erin rijden, hebben we slechts twee nieuwe voorbanden, een nieuwe accu en wat nieuwe ruitenwissers moeten bekostigen. Elk jaar keurig een beurt met de APK, en nooit problemen. Op foto's lijkt het een grote auto, maar hij is slechts 4 meter en een paar centimeters lang en lekker hoog (1.60 m). Ondanks die hoogte helt ie nauwelijks over in bochten en hij heeft een fantastische wegligging.
Kortom: een aanrader. Je ziet hem zelden, maar elk auto-tijdschrift is het er over eens: het is een auto die nooit de waardering kreeg die hij verdient.
Lees hier mijn review in AutoWeek:

https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/suzuki-sx4-2007/

En lees hier wat de ANWB en de Wegenwacht van deze auto vinden:

https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/suzuki/sx4/occasiontest/34974ec4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4

Mocht je eventueel tot aankoop over willen gaan, koop er dan een van ná 2010. De SX4 is geproduceerd van 2007 t/m 2014, en in 2010 heeft ie een face-lift gehad, waarbij de motor krachtiger is geworden (van 107 naar 120 PK) én stiller en zuiniger. Die van ons is van 2007, maar rijdt & oogt nog als nieuw. De vering is wat stug, maar het went, en die van de Swift is trouwens nog stugger.

De prijzen van een SX4-occasion van na 2010 lopen uiteen van zo'n 6000 tot 11000 euro, afhankelijk van het aantal gelopen kilometers en de conditie.
Je moet overigens de SX4 niet verwarren met de SX4 X-Cross; dat is de opvolger. Die is groter, zwaarder, duurder en heeft een veel minder 'kek' uiterlijk. Bovendien schijnt ie zich op de snelweg als een zwabber te gedragen.

Nou. Zie maar. Veel succes met je zoektocht. De voorpret is ook veel waard!...

de SX4 x-cross heb ik nog nooit van gehoord, wel van de s-cross , maar die is juist minder zwaar dan de sx4 https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=41654&id2=41655&id3=74742

Terug
Bovenaan