HELP! Na 65000 km al nieuwe versnellingsbak nodig!

Arjan 7959206

Net ingestapt
Mijn SEAT IBIZA 1.0 70KW benzine met 5-versnellingsbak is net 4 jaar oud. De laatste maanden vooral stil gestaan. Laatst merkte ik een schurend geluid als ik de koppeling liet opkomen. Voor controle naar de dealer gegaan. Die komt nu met bericht dat er een nieuwe versnellingsbak in moet. €4000!!!
Heb hier nog geen ja tegen gezegd.
Snap ten eerste niet hoe dit kan voor een auto die zo weinig heeft gereden.
Iemand een idee?

Zijn er nog andere tips, adviezen en slimme oplossingen om dit niet zomaar een €4000 kostende reparatie te laten worden?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
 
Aj! Is de auto nog rijdbaar? Wat voor defect gaf de dealer aan? Er moet dan wel iets goed fout gegaan zijn, heel zwaar krijgt deze bak het niet voor de kiezen. Heb je zelf een idee?

Indien nog rijdbaar zou ik op zn minst ergens een second opinion opvragen.

Waarschijnlijk zullen mensen hier met het conformiteitsbeginsel gaan strooien, maar het is uiteindelijk wel 4 jaar goed gegaan, ik denk dat je enkel met je dealer in onderhandeling kunt gaan als je bij deze dealer de auto kocht en in onderhoud had.

Optie b: inruilen voor €2k onder de inruilprijs en iets anders kopen bij diezelfde dealer?
 
Heb jij de auto nieuw gekocht? Is het geen import? Reden dat ik het vraag, mocht je de auto tweedehands gekocht hebben is er natuurlijk altijd een kans dat er met de kilometerstand is gerommeld.
Voor nu even een second opinion vragen bij een onafhankelijke garage, beter nog een versnellingsbak-specialist.
 
Zadelsnuiver zei:
Heb jij de auto nieuw gekocht? Is het geen import? Reden dat ik het vraag, mocht je de auto tweedehands gekocht hebben is er natuurlijk altijd een kans dat er met de kilometerstand is gerommeld.
Voor nu even een second opinion vragen bij een onafhankelijke garage, beter nog een versnellingsbak-specialist.

Met de kilometerstand gerommeld of niet, een handgeschakelde versnellingsbak hoort gewoon minimaal 300.000km mee te gaan.
Dat is nou niet bepaald rocket science.
Gelukkig is PON lekker meegaand dus het komt wel goed :p
 
Monsieur Le Loure zei:
... Met de kilometerstand gerommeld of niet, een handgeschakelde versnellingsbak hoort gewoon minimaal 300.000km mee te gaan. ...

Nou, ik zie hier in spanje anders genoeg huur autootjes waarvan de bak al kuren geeft na 10-20K, en die gaan dan als ze een jaar oud zijn naar bijvoorbeeld Nederland, waar dealers ze als demo modelletjes weer verkopen.
 
Dank voor je reactie.
Auto bij dealerBroekhuis als demo gebruikt. Met 7000 op de teller gekocht. Wat bedoel je met “gelukkig is PON lekker meeggaand’?
 
Bedankt.
Geen idee. Er is normaal mee gereden. Had zelf vermoeden dat het komt omdat ie juist TE WEINIG heeft gereden. Laatste half jaar heel veel stilgestaan. Max. 1000 km gereden laatste half jaar...

Second opinion gaa ik doen.
 
Arjan 7959206 zei:
Had zelf vermoeden dat het komt omdat ie juist TE WEINIG heeft gereden. Laatste half jaar heel veel stilgestaan. Max. 1000 km gereden laatste half jaar...

Een beetje fatsoenlijke bak hoort daar gewoon tegen te kunnen. En zeker als de auto nog zo jong is dat je niet hoeft te verwachten dat oude bakolie en al wat daarin drijft voor issues kunnen zorgen.
 
Wat is de diagnose van de dealer, specifieker dan 'bak kapot'? Ik heb nog nooit van een kapotte handbak gehoord op dit blok.

En op onderdelenlijn heb ik al diverse versnellingsbakken zien staan voor de 1.0 TSi, lage kilometerstanden, tussen de €400 en €650....

Gereviseerd met inruil oude bak voor €725 bij Schoones Transmissies in Heesch, zij kunnen de bak ook voor je wisselen zo lees ik op hun website. Je zou hun ook om second opinion kunnen vragen, maar er zijn natuurlijk meer van dit soort bedrijven, afhankelijk welke regio van NL je woont.

€4k is dus sowieso NIET nodig, maar een merkdealer kan je geen alternatief bieden....
 
Een versnellingsbak van een demontage bedrijf zal niet vreselijk duur zijn als er maar weinig kapot gaat.

Ik schat in dat je bij een universeel bedrijf rond de 2000 zit.
 
Arjan 7959206 zei:
Wat bedoel je met “gelukkig is PON lekker meeggaand’?

Waarschijnlijk cynisch bedoeld: Pon heeft de afgelopen jaren een reputatie opgebouwd die heel voorzichtig gezegd nou niet bepaald klantvriendelijk is (lees: alles wordt op de klant afgeschoven, geen of amper coulance; en vooral niet toegeven dat het bv een productie of ontwerpfout was...).

Bij de VW Up! is er jarenlang een slechte versnellingsbak gemonteerd: de kwaliteit van het staal van de tandwielen in de bak was van een te slechte kwaliteit waardoor vele versnellingsbakken al na 30-50.000 km kapot gingen. VW heeft uiteindelijk een andere kwaliteit staal gebruikt en toen was het probleem over.
Ook ooit een Duitse 100.000km test van een VW waar de versnellingsbak problemen gaf, bleek er in de bak een onderdeel los te liggen dat verkeerd gemonteerd was in de fabriek....
Kortom: het kan zijn slijtage (als de auto bv slecht gebruikt is, kan best in die 'demo'-fase al zijn gebeurd) maar het kan ook zijn productie- of ontwerpfouten.
Maar bottom-line: een handgeschakelde bak hoort niet al na 65.000km kapot te gaan.
optie 1: schakel (als je die hebt) de rechtsbijstandsverzekeraar in (doel: laat ze maar extern een revisieexemplaar inkopen en die monteren, op hun kosten)
optie 2: laat je door de ANWB helepn (opstellen brief?) met zelfde doel: simpelweg 4k betalen moet je dus noiit never doen ! En aanbod 50/50 obv 4k is natuurlijk sigaar uit eigen doos: zeg ze dat revisieexemplaar inbouwen max 2k kost en dat je minimaal op basis daarvan 50/50 bereid bent te doen
 
Vraag eens bij de anwb of je rechtsbijstand wat zij ermee kunnen. Volgens mij mag je van een versnellingsbak wel 2 ton verwachten zeg anderhalf, maar geen 60k.

Shop alvast rondt bij universele garages of versnellingsbakspecialisten/revisiebedrijven. Het kan zeker voor de helft.
 
Broekhuis staat erg goed bekend, klantvriendelijk etc. Vraag hun ook naar de alternatieven (ruil/revisie etc etc)
 
Als je er niet uitkomt met de garage en zelf de rekening betalen heb je hier misschien iets aan;

https://www.getriebezentrum-rhein-main.de/austauschgetriebe/seat/seat-ibiza/1-0-benzin-1878/
 
GT86 zei:
Waarschijnlijk zullen mensen hier met het conformiteitsbeginsel gaan strooien, maar het is uiteindelijk wel 4 jaar goed gegaan, ik denk dat je enkel met je dealer in onderhandeling kunt gaan als je bij deze dealer de auto kocht en in onderhoud had.

Natuurlijk hebben mensen het dan over het (non-)conformiteitsbeginsel. Je mag verwachten dat een versnellingsbak langer meegaat dan 4 jaar en 65.000 km. Als je nou met een koppeling aankomt, dan zeg ik: hmmm kan gebeuren. Een versnellingsbak? Nee.
 
Second opinion bij ATR in Montfort? Dat zijn toch wel de specialisten op gebied van versnellingsbakken.

Conformiteitsbeginsel Is leuk, maar als dat over 4K gaar rekenen ben je nog een hoop geld kwijt. En een gebruikte bak geeft weer dezelfde narigheid als de zwakke punten niet worden aangepakt.
 
@ Terence: En dan moet je de claim conformiteit bij de importeur van het merk neerleggen? Een niet VAG dealer staat daar buiten.....
 
Aras zei:
... Conformiteitsbeginsel Is leuk, maar als dat over 4K gaar rekenen ben je nog een hoop geld kwijt.
Nee hoor, in principe dient de verkoper het op te lossen, geen kosten van jouw kant. Ook niet een x % omdat de auto al enkele jaren oud is. Een nieuwe bak is gewoon niet conform, misschien na 200K+ en tien+ jaar, maar zeker niet bij 4 jr met 65k,
Puntje is wel dat je dient te bewijzen dat het niet jouw fout is dat de bak gaar is. Zijn er meer gevallen bekend ?

Pietzoveel zei:
@ Terence: En dan moet je de claim conformiteit bij de importeur van het merk neerleggen? Een niet VAG dealer staat daar buiten.....
nee, je dient dat neer te leggen bij de verkoper, daar heb je een overeenkomst mee
 
Nee hoor, in principe dient de verkoper het op te lossen, geen kosten van jouw kant. Ook niet een x % omdat de auto al enkele jaren oud is. Een nieuwe bak is gewoon niet conform, misschien na 200K+ en tien+ jaar, maar zeker niet bij 4 jr met 65k,

De importeur mag wel wat in mindering brengen omdat je wel 65.000 heb gereden met die bak.

Ik zou hier ook sowieso niet akkoord mee gaan. Eerst om coulance vragen met de importeur. Redelijkerwijs mag je verwachten dat de bak langer mee gaat dan 65.000km. Kijken wat daar uit komt. Lukt dat niet, dan eventueel rechtsbijstand een brief laten sturen (als je die hebt).

Kom je daar nog niet uit; dan elders de auto laten herstellen. Eventueel een revisie bak bij een ander bedrijf. Eventueel een transmissie specialist. Een ATR wat hierboven is genoemd is een bekende. Carrec technocenter, zulke bedrijven. Niet bij de dealer in ieder geval.
 
Je kunt gewoon zelf een brief schrijven en aangetekend versturen:
B
eroep je op Non-conformiteit: versnellingsbak moet al na 65k vervangen worden maar zou 250k mee moeten gaan.
Geef aan wat je zou willen: een volledige vergoeding gaat niet lukken maar 1000 euro kosten voor TS lijkt mij redelijk als de dealer 3000k vergoed.
Geef een redelijke termijn aan voor de reactie(bijvoorbeeld twee weken)
Als er niet gereageerd wordt of je bent het niet eens met de geboden tegemoetkoming dan kan je de rechtsbijstand inroepen. Je kan ook een klacht indienen bij de BOVAG(als het bedrijf daar aangesloten is)
Let ook wel op het volgende:
Je moet zelf aan kunnen tonen dat het een materiaalfout is en geen bedieningsfout.
Er moet regelmatig onderhoud gepleegd zijn aan de auto en dat moet je ook aan kunnen tonen.
 
Zo voor de vuist weg is een coulance van 50% wel op zijn plaats. Maar dan kost het nog 2.000- euro. Ik zou met de dealer eens in overleg voor een ruilbak. En vergeet niet meteen de koppeling mee te nemen.
 
Casanova zei:
Zo voor de vuist weg is een coulance van 50% wel op zijn plaats. Maar dan kost het nog 2.000- euro. Ik zou met de dealer eens in overleg voor een ruilbak. En vergeet niet meteen de koppeling mee te nemen.

Met deze constructie kost het de dealer bijna niets ,want reken maar dat het de dealer géén 4000 euro kost om te repareren.
 
Tsja. Wil je zo goedkoop mogelijk een andere versnellingsbak of zo hard mogelijk de dealer raken? Arbeidskosten blijven het zelfde. Regel je zelf de bak, kan het een hoop geld schelen. Het is maar ter overweging.
 
Juridisch gezien dient de verkoper het gebrek kosteloos op te lossen als een product non-conform is. Dus ook als je al 65.000 km hebt gereden, dient herstel kosteloos te zijn. Je mag géén gebruikersvergoeding vragen aan de consument. Dat we het vaak wel toepassen is meer praktisch, maar juridisch gezien mag het domweg niet. Quelle arrest uit 2008.
 
We weten nu overigens nog steeds niet wat er nu precies mis is met de versnellingsbak. Is er een synchromesh kapot? Een tandwiel? Lagers? Iets in de drukgroep? Deze kennis zou helpen om te beoordelen of die 4000 euro wel een redelijke inschatting van de kosten is, of het iets is dat door het gebruik kapot kan gaan of juist niet, of het iets is dat normaal sluit, maar nu kennelijk erger, etc. etc. Met die wetenschap kunnen de kaarten heel anders komen te liggen.
 
Terence zei:
Juridisch gezien dient de verkoper het gebrek kosteloos op te lossen als een product non-conform is. Dus ook als je al 65.000 km hebt gereden, dient herstel kosteloos te zijn. Je mag géén gebruikersvergoeding vragen aan de consument. Dat we het vaak wel toepassen is meer praktisch, maar juridisch gezien mag het domweg niet. Quelle arrest uit 2008.

Hoe zit dat met de M32 bakken dan?
Opel en Fiat hebben die veel gemonteerd en die hadden ook de eigenschap om rond die kilometerstand kapot te gaan.
Ik ken helaas veel 'slachtoffers' van het M32 drama en eigenlijk hebben die allemaal de portemonnee moeten trekken (behalve bij occasions met garantie).
 
Bobslee zei:
Terence zei:
Juridisch gezien dient de verkoper het gebrek kosteloos op te lossen als een product non-conform is. Dus ook als je al 65.000 km hebt gereden, dient herstel kosteloos te zijn. Je mag géén gebruikersvergoeding vragen aan de consument. Dat we het vaak wel toepassen is meer praktisch, maar juridisch gezien mag het domweg niet. Quelle arrest uit 2008.

Hoe zit dat met de M32 bakken dan?
Opel en Fiat hebben die veel gemonteerd en die hadden ook de eigenschap om rond die kilometerstand kapot te gaan.
Ik ken helaas veel 'slachtoffers' van het M32 drama en eigenlijk hebben die allemaal de portemonnee moeten trekken (behalve bij occasions met garantie).

Dit is bij de meeste merken (helaas) zo. Je kunt het qua rechten mooi zien hoe een garantieverzekering werkt. Wanneer dit onder dit soort verzekeringen opgelost moet worden gaat dit via de nieuw voor oud regeling, dus een deel van de onderdelen wordt vergoed. De olie niet vergoed wordt aangezien dit onder onderhoud valt, en het uurloon weer wel volledig. Wanneer zo'n bak bij 150dkm stuk was gegaan en je maakt dit aanhangig gaat een rechter hier niet meer mee in, bij dit soort zaken krijg je de helft van het onderdeel dan......

Jos.
 
TS Arjan heeft nooit meer van zich laten horen. Misschien staat hij nog in de wacht bij de telefoniste van PON, lol.

Hier kan wel een slotje op, anders blijven we nieuwe commentaren krijgen.
 
Terug
Bovenaan