Help! mijn Citroen C1 'fluit'

Guest
Hallo,

Dit is mijn eerste Post, excuses als dit verkeerd geplaatst is en/of gebreken heeft.

Ik heb van de week een Citroen C1 aimbiance gekocht bij de dealer. (inc. garantie)

Bouwjaar:2009
KM stand: 38.000

als de motor WARM is, en ik ga optrekken in zijn 1 of achteruit, gaat de auto fluiten, je kan de fluit vergelijken met in een bierflesje blazen.

ik ben naar de dealer terug geweest die bij mij op de hoek zit, deze kon niks vinden, waarschijnlijk omdat de motor niet warm was.

bij een koude motor heb ik nergens last van, bij een warme motor krijg ik een bierfles geluid bij het optrekken, net alsof er veel lucht ergens door geperst word.

ik heb het internet afgespeurd en kwam op de aanzuigbuis v/d auto. (?)

verder heb ik 0.0 verstand van auto's en hoop ik dat jullie mij kunnen helpen

MVG,

Sebastiaan

Aanzuigbuis zal de luchtinlaat wel zijn, kan, is een stomme plastic buis die met wat rubbers vastgeklemd zit. Die kunnen wel eens scheuren bijv. Maar als je garantie hebt, terug naar de dealer en monteur laten (mee-)rijden.

Tijdens het optrekken / wegrijden, kantelt de motor iets waardoor de scheur of slechte sluiting wat opentrekt. Misschien kant iemand even tegen het (warme) blok duwen (met z'n volle gewicht) terwijl je wat gas geeft.

Vandaag bij de citroen dealer geweest

Uitlaatdemper maakt het fluitend geluid. Zit iets met olie ik wat opgedroogd is en daardoor
Komt het.

Ze willen het niet vervangen omdat het geen veiligheidspunt is!

Ik word gek van het geluid!! Wat kan ik hieraan doen???

Naar een andere bovag garage?

De monteur zei dat hij het niet zo hard vind klinken, onzin, geluid komt ver boven het geluid vd muziek en motor uit. Heb de auto net een week!!! Incl 3 maanden bovag

HELP!!!

Je hebt toch (schriftelijke?) (BOVAG?) garantie? Dat ze het dan even fijn uitzoeken en gewoon goed maken, wat een monteur vindt is allerminst interessant. Igv BOVAG, je kan het hen voorleggen als je er niet uitkomt. Kijk even op de site.

Maareh, 3mnd BOVAG? Boven de €4500,- is het standaard 6mnd voor zover ik weet?

Heb hem zojuist nogmaals aangesproken en ze willen er echt niks aan doen,

Kan ik naar een andere bovag garage gaan ?

Wat voor garantie heb je? Igv bovag, zie site. Niet zondermeer ergens anders laten repareren iig als je nog aanspraak wil kunnen maken op die garantie.

Citroen Nederland aan schrijven, en je ongenoegen daar melden over de dealer, en hun vragen welke stappen te nemen,

Ik heb volle 3 maanden bovag garantie, staat op papier.

Maandag "gaan ze er naar kijken" maar willen er weinig aan doen omdat ze het zogenaamd niet gehoord hadden.heb het via me iphone opgenomen en zal t ze maandag nog een keer laten horen.... Belachelijk van de dealer dit, heb bovag formulier ingevult die nemen binnen 5 dagen contact met me
Op.. Hopelijk kan ik ergens anders terecht en mogen hun de rekening betalen

Toen mijn zoon een tijdje terug op zoek was naar een auto,    hebben we gevraagd wat de BOVAG garantie inhoud.
Het komt er op neer dat garantie gegeven wordt op de "draaiende delen "
Als je auto een bijgeluid maakt zonder dat er draaiende delen bij betrokken zijn, zijn de reparatie kosten voor jou.
Je kunt er ook voor kiezen om er mee door te rijden, wat schijnbaar zonder problemen mogelijk is.

R-W zei:
Wat voor garantie heb je? Igv bovag, zie site. Niet zondermeer ergens anders laten repareren iig als je nog aanspraak wil kunnen maken op die garantie.

Dit is een vraag die dus nog niet beantwoord is. 3 maanden BOVAG garantie bestaat volgens mij niet. Wat was de aanschafprijs van de C1? Bij een universele garage gekocht? Is die BOVAG aangesloten?

garage is bij bovag aangesloten, je kan het opzoeken, Mulder citroen dordrecht.

auto was 4500 +475 rijklaar, hij was in een 'goede' bui en gaf mij 3 maanden garantie, wat ik    op papier heb staan, wat volgens hem zeer uitzonderlijk was.

morgen word de stoel opnieuw gemonteerd omdat hij heel erg kraakt, ik laat ze het filmpje zien,kunnen ze het nogmaals goed horen, hopelijk word er iets aan gedaan (aan de uitlaat)

anders afwachten op het belletje van bovag?

Wat heb je precies op papier staan dan? 3mnd is geen bovagtermijn, dat proberen terence en ik duidelijk te krijgen. Het kan wel een dealergarantie oid zijn en dan hangt het maar net af van waar.dat betrekking op heeft. Meestal de draaiende delen, daar heb je niet heel veel aan en daar valt een uitlaat idd niet onder. Ik zou sowieso eens navragen waar die olie volgens hen dan vandaan komt want dat is ook wat vreemd.

Als je er echt niet uitkomt met je garagebedrijf, kun je je altijd nog wenden tot de BOVAG-geschillencommissie.

Zij bemiddelen bij problemen tussen koper en garage, wanneer de garage niet de gewenste oplossing kan bieden.
Bedenk dat je met die BOVAG-garantie op papier gewoon in je recht staat als consument, dus die verkopers kunnen zeveren wat ze willen, ze MOETEN jou met dit probleem gewoon helpen.
Ik zou er vaart achter zetten en me niet af laten schepen met een grote mond, want die autoverkopers kunnen er wat van!

En een auto van 4500 euro, daar hoort volgens BOVAG richtlijnen gewoon garantie bij, dus hoezo 'een goede bui' van de verkoper..
Zeker als je hiervoor nog eens 475 euro rijklaarmaakkosten betaalt.. Wat denken ze wel niet.
(Of de regels moeten veranderd zijn...)
Het probleem zou, afgaande op de beschrijving, met het monteren van een andere demper opgelost moeten zijn. Hier kun je ook op aansturen.

Dit soort gedoe verwacht je eerder bij bedrijven zoals JET Cars, maar van een Citroen-dealer zeker niet!

Hallo TS,

Erg vervelend.

Maar ik zie dat sommige mensen gelijk de verkopende partij als (potentieel) oplichter aanmerken. Ik zou daar wat voorzichtiger mee zijn.

Ik (en geen van de andere forumleden) was aanwezig bij de transactie, dus kan niet oordelen over de condities waaronder de auto is verkocht.

Inderdaad zal de dealer in dit geval wel Bovag aangesloten zijn, maar dat verplicht hem niet om de auto met garantie te verkopen...
Ik weet dus ook niet wat die 3-maanden garantie die je cadeau hebt gekregen inhouden, is dat een garantie volgens bovag voorwaarden, of is er gezegd dat als je gedurende de eerste 3 maanden een probleem hebt terug mag komen ?

Zou ea wel volgens bovag garantie gaan, daar staat in dat je aanspraak kan maken op herstel van gebreken welke niet aanwezig waren bij de koop.
Daar hoort een proefrit bij. Als dit gebrek dus niet bij de proefrit gemerkt is, zal het lastig zijn dit te herroepen.

Daar komt bij dat een fluitende einddemper niet persé een gebrek hoeft te zijn. Hoe vervelend het ook mag zijn, of hoe irritant het ook is bij het rijden. Als de auto technisch goed is zal de garage niet direct willen handelen om een subtectief probleem op te willen lossen. Mocht het probleem komen door een ander gebrek kan het verhaal anders worden.

Je geeft aan dat je olie (?) ziet op de uitlaatdemper (ik ga ervan uit dat je dan onder de auto hebt gekeken naar de einddemper, klopt dat ?).
Dat kan heel veel zijn, bijvoorbeeld redisu van een conserveringswas oid. Zegt in ieder geval helemaal niks over de (interne) staat van de demper.

Ik zou zelf het gesprek aangaan met de dealer, ervan uitgaande dat ze niet van plan zijn je op te lichten. En van te voren even diep ademhalen om nuchter en oplossingsgericht te kunnen denken (ze zijn je al ter wille om een stoel die kraakt opnieuw te monteren, lijkt me niet dat het dan zulke ****** zijn) en probeer een nette oplossing te vinden. Ik heb nooit met een C1 gereden, en ook niet met jouw auto. Het zou dus zomaar kunnen dat dit geluid bij de auto hoort. (door de vorm van het uitlaatsysteem kan dat een bepaald geluidseffect hebben). Mocht de demper ietwat versleten of vervomd zijn van binnen, dan zegt dat nog steeds niet dat deze defect is. Dus vervanging is niet noodzakelijk onder de voorwaarden. Probeer dan op z'n minst een correcte afspraak met elkaar te treffen zou ik zeggen. Coulance kan dan mogelijk zijn.

Succes in ieder geval

Ik was benieuwd wat de kosten zijn om het probleem op te lossen.

Via mijngarage.nl (kun je je kenteken invoeren plus postcode en een offerte opvragen voor je reparatie.) kom ik bij onze Toyota Aygo uit 2009 (technisch identiek aan die van jou..) op een prijs van c.a 85 euro.
Daarmee heb je een nieuwe einddemper, en zou het probleem opgelost moeten zijn.
Met de offerte kun je universele garages in je regio benaderen en hen de reparatie uit laten voeren..
Maar de dealer moet dit probleem eigenlijk oplossen onder garantie.

Het is in elk geval een klacht wat ik bij het PSA-drieling niet ken (Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo). Enkel de waterpomp is zwak door slechte fabricage -afdichting (de waterpomp is het onderdeel dat de koelvloeistof rondpompt in je motor..) en lekt snel, waardoor je koelmiddel verliest.
Ook waterlekkage is een bekend euvel, hou dat in de gaten.
Verder probleemloze karretjes, wij hebben er tot dusver geen problemen mee.

Technisch wel ja..

Maar als consument hoef je geen uitlaat te accepteren die hard fluit tijdens het optrekken. Zeker bij warme motor erg vervelend!
De wet schrijft voor dat het product normaal moet functioneren bij een garantieperiode, daar valt zo'n uitlaat niet onder.
En neem me niet kwalijk, maar 85 euro moet voor een dealer als reparatie nog wel behapbaar zijn lijkt me..

Ruttie85 zei:
Technisch wel ja..

Maar als consument hoef je geen uitlaat te accepteren die hard fluit tijdens het optrekken. Zeker bij warme motor erg vervelend!
De wet schrijft voor dat het product normaal moet functioneren bij een garantieperiode, daar valt zo'n uitlaat niet onder.
En neem me niet kwalijk, maar 85 euro moet voor een dealer als reparatie nog wel behapbaar zijn lijkt me..

Stevige aannames.

Als het geluid een eigenschap van de auto kan je er niks aan veranderen. Sterker nog, dat had ook waarneembaar moeten zijn bij de proefrit.
Ik ben het met je eens dat een (bij-) geluid storend en vervelend kan zijn. Maar die waarneming is erg persoonlijk en subjectief.

De wet kan zoveel zeggen over garantie, maar ik weet niet de condities waaronder de koop is gesloten. Jij toch ook niet. Als de dealer 3 maanden garantie geeft, welke condities ? Wat is er toegezegd ?

Ik ben het met je eens, veel geld zal zo'n einddemper niet kosten, maar als de marge het al niet toelaat, is elke euro teveel, ook voor een dealer.
In mijn beleving is de enige mogelijkheid voor TS om met de leverende partij te bespreken wat de opties zijn om iets te doen aan geluid wat hij als vervelend en storend ervaart.

Maar om te stellen dat de dealer dat maar onder garantie moet vervangen/repareren is voorbarig.

Om de BOVAG-voorwaarden er maar eens bij te pakken (op de achterkant van een garagerekening...)

'De verkoper kan BOVAG-garantie verlenen indien het aankoop-bedrag van de auto 4500 euro of meer bedraagt'
Dit zal dus het geval zijn afgaande op het verhaal van TS...

Over onderdelen binnen de garantie en de voorwaarden daarvan wordt in deze bepalingen niet gesproken, men spreekt over voorwaarden van tijd tot tijd vastgesteld met de ANWB en consumentenbond...

vanochtend de auto weer gebracht bij de dealer met meldingen van de uitlaat en het gekraak v/d stoel.

heb een nieuwe uitlaatdemper op gekregen wat hierboven genoemd is, heb er een uurtje mee gereden met heel veel optrekken in zijn 1.

het bierfles geluid was er nog aan het begin maar na een tijdje te hebben gereden was hij weg.

de auto stond bij de dealer sinds Oktober 2014. zal het eraan liggen dat hij een paar maanden heeft stilgestaan? (wintermaanden)

het gekraak v/d stoel hebben ze niet opgelost, hadden ze geen zin in, kga het morgen zelf een likje olie geven.

ben iig erg blij dat de auto niet meer fluit

Terug
Bovenaan