Help! Inruilen: distrubutieriem nog vervangen of niet?

Guest
HELP!

Ik wil zeer binnenkort mijn Ford Focus uit 2008 met 90.000 km inruilen, maar helaas moest hij nog een APK. De garage zei dat de distrubutieriem vervangen moet worden en maakte ons bang met horrorverhalen die kunnen uitkomen wanneer we het niet meteen bij hem zouden doen.

Aangezien ik een echte leek ben mijn vraag aan jullie: is dit echt noodzakelijk of niet? Ik ga nog maximaal 500 km rijden met deze auto!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen dit probleem op te lossen! Alvast heel erg bedankt!

Als de riem nog in goede staat is en alleen dringend vervangen moet worden vanwege leeftijd of kmstand, dan zullen die 500km wel lukken. Garantie daarop krijg je natuurlijk niet en de wisselmomenten van die dingen komen vrij nauw maar ook weer niet op de km. Moet die 500km niet ineens 5000km gaan worden natuurlijk.

Voor de APK is het vervangen van de distributieriem niet relevant. Maar als ie knapt, dan kun je die Focus wel zo ong. afschrijven en heb je helemaal geen inruil meer. Wanneer wil je inruilen en hoe risicomijdend ben je?

Bij inruil gaat men waarschijnlijk ook zeuren dat die riem niet gedaan is. Maar het is de vraag of je het "terugverdient".

Maar is die termijn niet 150.000 km of 10 jaar? Althans zo zie ik het op internet? Dan hoeft ie pas over 2 jaar.

500km over de geadviseerde km stand. Meh, zou er niet te veel zorgen over maken. Had mijn vorige auto gekocht met 8.000 km over de advies km's heen en pas bij 12.000 over km's over pas vervangen. Het is niet zo dat er een teller op zit die bij de interval de riem door knipt. Overigens kan een riem soms ook soms knappen voordat hij de onderhouds interval haalt...

Een paar honderd km's over een onderhouds interval komt vrij vaak voor. Veel mensen timen hun ritjes niet tot de km beurten af.

Niet doen, je verdient het niet terug, je risico is 0,01% als je binnen 10% van de interval blijft. (Wanneer moest de riem origineel? Want als dat 60.000 is dan zou ik niet teveel meer rijden :)

Bij inruil kan je de inkoper haarfijn uitleggen dat het hem veel minder kost om de riem te vervangen (monteur loopt er toch al, tussen de bedrijven door is altijd goedkoper dan een klant die aan het eind van de dag z'n auto weer komt ophalen).

Dit is de garage waar je van plan bent de auto in te ruilen? Dan zou ik dat bij een andere garage doen...

Bedankt allemaal! Ik ben een stuk meer gerust gesteld dankzij jullie commentaar, erg prettig.

Helaas is de levertijd van de nieuwe auto ruim na het verlopen van de apk. Ik rijd zo mijn mogelijk met mijn Focus en ga lekker fietsen of neem onze andere auto.

Ik neem de gok, want er staat 90.000 km op de teller en de garage adviseert vervangen omdat de auto 8 jaar is, maar daarnaast staat er op internet 120.000 km wanneer je naar de km stand kijkt.

Ik wilde toch al geen Ford meer, want we zijn over nog meer dingen ontevreden bij deze dealer, dus ik ruil de auto in bij een andere garage.

Ik heb wel eens een Golf als lease-auto gekregen, waarbij ik de tweede bestuurder was. Auto opgehaald bij een schadehersteller met iets meer dan 90.000 km. Bij 120.000 km netjes de auto naar de garage gebracht. Bleek dat bij 90.000 km de distributie vervangen had moeten worden. Er zit dus wel behoorlijke marge in. Misschien dat bij 1 op de 10.000 auto's de distributie voortijdig knapt. Als het er meer worden, dan wordt de interval aangepast, zoals destijds bij de Fiat Multipla.

MvdW zei:
Ik neem de gok, want er staat 90.000 km op de teller en de garage adviseert vervangen omdat de auto 8 jaar is, maar daarnaast staat er op internet 120.000 km wanneer je naar de km stand kijkt.

Meestal is de interval 120k OF 6 jaar. Dat is een gemiddelde wat je kunt aanhouden bij vrijwel elke auto.
Maar ik heb ook voorbeelden gezien waarbij de riem pas na 10 jaar is vervangen.
Bij mijn "dagelijkse" auto heb ik de riem na 7 jaar vervangen. Waarbij ik c.a. 6k gereden heb tussen aankoop (6 jaar) en het vervangen van de riem (7 jaar)
Op mijn project heb ik de riem pas na een kleine 1000km vervangen, terwijl de auto daarvoor 6 jaar had stilgestaan en de riem ruim 10 jaar oud was.
Dit is natuurlijk geen garantie. Maar zo heb ik nog meer voorbeelden.

Op die riemen zit een marge. Stel er staat een termijn op van 90k. Dan kun je er vaak nog tot 120k mee doen. Alleen word het risico dat de riem knapt steeds groter. Deze marge is juist ingebouwd zodat mensen nog makkelijk een afspraak in kunnen plannen of het mee kunnen laten nemen bij een volgende beurt. Die 500 of 1000km die je er nog mee rijdt lukken echt wel.

De vervanging binnen een aantal jaren is gebaseerd op het feit dat rubber in de loop der jaren uitdroogd. Dit kan tot gevolgen hebben dat tanden spontaan afbreken. Dit heeft hetzelfde gevolg als een gebroken riem. Bij slechte kwaliteit rubber kan dit wel eens voortijdig gebeuren.
Maar daarom kunnen ze qua leeftijd een riem regelmatig controleren. Die controle zegt echter niets over de staat van de interne glasvezel koorden die de sterkte van de riem bepaald (en wanneer die kan klappen)

Als de auto al is aangeboden ter inruil, zou ik alleen de apk doen. Dat die riem niet is gedaan tja boeie, je hebt de definitieve overeenkomst met inruilbedrag toch al?
Mocht je nog geen overeenkomst hebben, zorg ff voor die apk. Kan soms het inruilbedrag wat opkrikken, maar verwacht geen wonderen. Het is in elk geval wel zo netjes. Even poetsen voor je die kant op gaat is ook aan te raden ;)

Let wel: doorrijden met een riem langer dan de termijn die ervoor staat is ten alle tijden eigen risico van de bestuurder/eigenaar van de betreffende auto. Ookal zitten die marges er in. Je kunt er niet van uit gaan dat het elke keer uit te rekken is.

Ik zou het niet zo kort door de bocht nemen als Pobresh, maar ik verkies dan ook Italianen. Waar bijna exact het tegenovergestelde geldt: zorg dat je geen km of dag over tijd bent met de riem.
120k of 6 jaar is het dubbele van wat men voor de riem van mijn auto adviseert.
Ik zou overigens toch altijd adviseren binnen de termijnen te vervangen. Straks gaan mensen nog waarde hechten aan je uitspraken over marge, net als over je termijnen.

Mijn advies is dan ook check specifiek voor jouw model auto en gok niet op een, al dan niet bestaande, algemene regel.
En ja doorgaans zit er wel wat marge op een riem. Sterker nog, jurisprudentie wijst er op dat je niet hoeft te verwachten dat je riem bij 120.001km direct breekt. Toch zou ik het er niet op gokken.

Paulus0013 zei:
Ik zou het niet zo kort door de bocht nemen als Pobresh, maar ik verkies dan ook Italianen. Waar bijna exact het tegenovergestelde geldt: zorg dat je geen km of dag over tijd bent met de riem.
120k of 6 jaar is het dubbele van wat men voor de riem van mijn auto adviseert.
Ik zou overigens toch altijd adviseren binnen de termijnen te vervangen. Straks gaan mensen nog waarde hechten aan je uitspraken over marge, net als over je termijnen.

Mijn advies is dan ook check specifiek voor jouw model auto en gok niet op een, al dan niet bestaande, algemene regel.
En ja doorgaans zit er wel wat marge op een riem. Sterker nog, jurisprudentie wijst er op dat je niet hoeft te verwachten dat je riem bij 120.001km direct breekt. Toch zou ik het er niet op gokken.

Voor de duidelijkheid, risico is ten alle tijden voor degene die beslist om de riem later te vervangen dan de gestelde termijn.

Zal dat voor de zekerheid nog ff in de post erbij plakken. Want dat is namelijk wel het oogpunt waarop ik het heb geschreven. dat het vaak KAN, maar niet dat het altijd zo is risico op breken neemt toe als je langer rijdt dan de termijn, wat ik wel heb gezegd.

Jij geeft aan dat jou auto minder lang met een riem kan doen volgens de termijn dan het gemiddelde wat ik geef. Dat kan, maar een gemiddelde betekend niet dat er geen (enorme) uitzonderingen op zijn.
Zo vervang ik een multiriem tegelijk met een distributieriem, terwijl dat eigenlijk kan wachten tot die 2x zo lang erop heeft gezeten als je de intervallen aanhoudt.

Terug
Bovenaan