MvdW zei:
Ik neem de gok, want er staat 90.000 km op de teller en de garage adviseert vervangen omdat de auto 8 jaar is, maar daarnaast staat er op internet 120.000 km wanneer je naar de km stand kijkt.
Meestal is de interval 120k OF 6 jaar. Dat is een gemiddelde wat je kunt aanhouden bij vrijwel elke auto.
Maar ik heb ook voorbeelden gezien waarbij de riem pas na 10 jaar is vervangen.
Bij mijn "dagelijkse" auto heb ik de riem na 7 jaar vervangen. Waarbij ik c.a. 6k gereden heb tussen aankoop (6 jaar) en het vervangen van de riem (7 jaar)
Op mijn project heb ik de riem pas na een kleine 1000km vervangen, terwijl de auto daarvoor 6 jaar had stilgestaan en de riem ruim 10 jaar oud was.
Dit is natuurlijk geen garantie. Maar zo heb ik nog meer voorbeelden.
Op die riemen zit een marge. Stel er staat een termijn op van 90k. Dan kun je er vaak nog tot 120k mee doen. Alleen word het risico dat de riem knapt steeds groter. Deze marge is juist ingebouwd zodat mensen nog makkelijk een afspraak in kunnen plannen of het mee kunnen laten nemen bij een volgende beurt. Die 500 of 1000km die je er nog mee rijdt lukken echt wel.
De vervanging binnen een aantal jaren is gebaseerd op het feit dat rubber in de loop der jaren uitdroogd. Dit kan tot gevolgen hebben dat tanden spontaan afbreken. Dit heeft hetzelfde gevolg als een gebroken riem. Bij slechte kwaliteit rubber kan dit wel eens voortijdig gebeuren.
Maar daarom kunnen ze qua leeftijd een riem regelmatig controleren. Die controle zegt echter niets over de staat van de interne glasvezel koorden die de sterkte van de riem bepaald (en wanneer die kan klappen)
Als de auto al is aangeboden ter inruil, zou ik alleen de apk doen. Dat die riem niet is gedaan tja boeie, je hebt de definitieve overeenkomst met inruilbedrag toch al?
Mocht je nog geen overeenkomst hebben, zorg ff voor die apk. Kan soms het inruilbedrag wat opkrikken, maar verwacht geen wonderen. Het is in elk geval wel zo netjes. Even poetsen voor je die kant op gaat is ook aan te raden
Let wel: doorrijden met een riem langer dan de termijn die ervoor staat is ten alle tijden eigen risico van de bestuurder/eigenaar van de betreffende auto. Ookal zitten die marges er in. Je kunt er niet van uit gaan dat het elke keer uit te rekken is.