Help help, thermostaat of erger? Peug gti

A

Anoniem

Guest
Van de week liep me auto warm, zag ik dat de koelvloeistof lekte bij het reserva. Klemmen vernieuwd, koelvloeistof erin met draaiende motor en verwarming op zijn warmst en vol open maar hij blijft warmlopen. Wel minder snel als de verwarming uit dan stijgt hij sneller richting rood.
Wat doe ik fout of moet ik de thermostaat vervangen,? Koppakking is het zeker niet, geen witte rood of onregelmatig lopen. Olie dop is netjes, geen groene smurrie

Slaat je koelfan wel aan?

En nooit bij warme motor of draaiende motor koelvloeistof bijvullen! Altijd lauw of koude motor en uit!

Als je weet waar de thermostaat is. Voel aan die waterslang, als die warm is, of de slang ook warm is.

Zoniet thermostaat vervangen.

Is die wel warm. Word het verder zoeken.

Voel zo wie zo of de slangen van en naar de radiator warm worden.

Kan ook zijn dat je radiator verstopt is.

Weet wel dat de slang onder de radiator warm wordt, zal zo eens gaan rijden en de a thermostaat zelf voelen

Jeroen En Angelique Mantel zei:
Van de week liep me auto warm, zag ik dat de koelvloeistof lekte bij het reserva. Klemmen vernieuwd, koelvloeistof erin met draaiende motor en verwarming op zijn warmst en vol open maar hij blijft warmlopen. Wel minder snel als de verwarming uit dan stijgt hij sneller richting rood.
Wat doe ik fout of moet ik de thermostaat vervangen,? Koppakking is het zeker niet, geen witte rood of onregelmatig lopen. Olie dop is netjes, geen groene smurrie

Koppakking kan wel degelijk. Een defecte koppakking kent vele verschijningsvormen. Je moet eerst zeker weten dat het koelvloeistof lozen niet juist het gevolg is van een defecte koppakking. Bij veel Peugeots liggen de cilinderbussen direct in de koelvloeistof. Bij een koppakking doorslag vanuit de cilinder (meest voorkomend) loopt de druk in het koelsysteem dan op. Als je bij koude motor start, zie je dan bellen in je voorraadvat opkomen (dop eraf)? Thermostaat kan ook, evenals een verstopte koelradiator in de neus. Een defect aan de waterpomp (gebroken vinnen) is minder waarschijnlijk als de motor wel koelt bij het inschakelen van de verwarming.

Als het koelwater via het expansievat/reservoir lekt, heeft dat niks met slangen te maken. Dat komt door het warmlopen. Koelsystemen zijn zo gebouwd dat bij een te hoge druk er een hoop vloeistof geloosd wordt zodat het systeem beheersbaar blijft.

Meestal is het een kwestie van thermostaat vervangen als je eens een warmloper hebt. Rij er echter niet mee door. Als het alleen de thermostaat is kun je deze vaak nog vervangen. Als je ermee doorrijdt gaat sowieso je koppakking er aan.

Koppakking kan defect zijn, waterpomp ook. Maar begin maar eens met het vervangen van de thermostaat. Meest simpele en goedkope remedie.
Mocht je koelventilator niet aanslaan, is dat ook een teken dat de vloeistof niet in de radiateur komt.

Met deze warme dagen kun je er ook voor kiezen de thermostaat er even helemaal uit te halen. Dan weet je snel veel meer. De oude thermostaat is te testen met een pan water tegen de kook (moet openen bij 88 graden), een nieuwe kost sowieso de kop niet.

Terug
Bovenaan