Help! hapje uit band, advies? (met foto)

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Er is een klein hapje uit mijn band. Ik maak me er een beetje ongerust over, vandaar deze vraag hier.
Het bandenprofiel is 4,6 mm momenteel. Graag jullie advies?
edit; het is de rechtervoorband.
Foto:

13327647_1097968856955995_3421339966778977409_n.jpg

Alvast hartelijk bedankt.

Geen karkas zichtbaar en geen bolling in de wang van de band. Lekker doorrijden tot 3 mm en dan vervangen. Is geen APK-afkeur en nog veilig om mee te rijden.

Bedankt voor de reacties, ik moet er wel bij zeggen dat ik deze zomer ermee naar Italie rijdt?

Er is geen karkas (staal) zichtbaar en de koordlagen zijn niet kapot (bobbel op de band), je kunt hier gewoon mee doorrijden.
Kijk ook nog even naar de productie datum van de band, 3512 betekend de 35e week van 2012.

Bij ouder dan 6 jaar en flinke droogte scheuren is het verstandig de banden te vervangen. Aan de hand van de foto vallen de droogte scheuren denk ik mee, en kun je doorrijden. Vraag het anders voor de zekerheid aan je garage.

gewoon door rijden. bij de APK kun je ze beter vervangen. je krijg die niet door de APK.

Het vreemde is, hij is 2 weken geleden nog APK gekeurd + grote beurt bij de dealer, hen is het schijnbaar niet opgevallen. Kan ik daar nog wat mee?
Ik zag het daarna pas, maar het moet zeker weten voorafgaand aan de APK gebeurd zijn.
Wat betreft de DOT code, zie ik staan

DOT A58X JJ1R 0512.

Bedankt voor alle reacties.

Hij komt wel door de APK, er is zoals op de foto te zien geen canvas zichtbaar. Geen waar te nemen bolling wat duid op karkasbreuk en als het profiel en de rest van de band qua droogtescheuren en dergelijke nog gewoon goed is dan zal het echt geen APK afkeurpunt opleveren.

Dus ze hebben er vast naar gekeken maar ze mogen hem goedkeuren en hebben dat dus ook gewoon gedaan.

Bij de rechtervoorband van onze Mazda is ook zo'n hapje uit de wang. Nagevraagd bij de garage, is inderdaad geen probleem om mee door te rijden.

autorijderbrabant zei:
Het vreemde is, hij is 2 weken geleden nog APK gekeurd + grote beurt bij de dealer, hen is het schijnbaar niet opgevallen. Kan ik daar nog wat mee?

Wat wil je, dar je APK wordt ingetrokken? ;)

Als je denkt aan een vergoeding ofzo.. Denk dat je niet serieus wordt genomen.

QuattroPower zei:
autorijderbrabant zei:

Hangt ervan af waar je de klemtoon legt in de zin.

QuattroPower zei:

Nee joh, tuurlijk niet. Ik dacht eerder aan even bellen of ze het wel gezien hebben. Maar daar mag je toch vanuit gaan neem ik aan.
Bedankt allen voor de reacties!

APK is momentopname. Een paar weken later reclameren heeft geen zin.

Ik zou deze band in ieder geval wel even op de achteras zetten, mocht hij onverhoopt toch problemen gaan geven als klapband dan verneem je dat niet in je stuur.;)

Soloman zei:
Doorrijden maar wel in de gaten houden. Zonde van het geld om hem te vervangen.

Dat is een twijfelachtig advies: doorrijden geeft aan dat het geen kwaad kan, maar het in de gaten houden zegt dat het toch niet helemaal safe is.

Ik zou de twee banden op deze as vervangen. Van de andere band die nog goed is zou ik een reserveband maken als dat dezelfde maat is (dan is deze weer nieuwer). Het advies om te vervangen heeft niks met je reis naar Italie te maken. Ook hier op de snelweg kan het fout gaan.

Daarnaast zou ik dergelijke dingen graag in mijn thuisland laten verhelpen dan dat je dat op je vakantiebestemming moet gaan doen.

Terug
Bovenaan