Help! electronische problemen Toyota Aygo

Aygo2017

Wegverkenner
Hallo allen,

Vanmiddag wou ik het interieurlampje in mijn aygo uit 2017 vervangen met een LED lampje van aliexpress. Dit nieuwe lampje werkte niet en plotseling ging deze aan en gelijk weer uit. Ik denk dat er een zekering of iets kapot is gegaan omdat het oude lampje ook niet meer werkt.

Daarna viel het me op dat de rechter koplamp het niet meer doet. Ook het grootlicht werkt niet meer. De richtingaanwijzer aan die kant nog wel. Ik vind het heel gek dat plotseling de koplamp niet meer werkt. Het is tenslotte een andere zekering dan die van het interieurlampje. Daarnaast ook gek dat het grootlicht ook niet meer werkt.

Heeft iemand enig idee?

Zekeringen al nagekeken?

Die ali express lampjes willen nog wel eens voor vreemde kortsluitingen zorgen als ze bijvoorbeeld verkeerd om aangesloten worden.

Daardoor kan er vanalles mee genomen worden wat niet op dezelfde zekering zit.

Zekeringen al nagekeken?

Die ali express lampjes willen nog wel eens voor vreemde kortsluitingen zorgen als ze bijvoorbeeld verkeerd om aangesloten worden.

Daardoor kan er vanalles mee genomen worden wat niet op dezelfde zekering zit.
Kan heel moeilijk bij de zekeringen. Heb wel de zekering van de rechter koplamp gecheckt en die zag er nog normaal uit.. als het eel een kortsluiting heeft veroorzaakt, gaat dat een groot probleem worden om dat op te lossen denk je?

Zijn de bolletjes zelf nog wel goed? Heb je waarschuwingen op je dashboard (normaal gesproken) als een bolletje stuk is?

Het kan natuurlijk een vreemd toeval zijn. En dat toeval is niet zo heel groot want sommige mensen merken niet eens dat ze nog met daglicht rijden in het donker. Het kan dus best dat die mankementen je nu pas opvallen.

Zijn de bolletjes zelf nog wel goed? Heb je waarschuwingen op je dashboard (normaal gesproken) als een bolletje stuk is?

Het kan natuurlijk een vreemd toeval zijn. En dat toeval is niet zo heel groot want sommige mensen merken niet eens dat ze nog met daglicht rijden in het donker. Het kan dus best dat die mankementen je nu pas opvallen.
Heb nog nooit een pit stuk gehad dus zou niet weten of er dan in het dashboard een melding staat. Ik kan altijd voor de zekerheid een setje pitten bestellen. Volgens mij heeft mijn aygo HIR2? En de zekeringen die ik heb zijn overigens ook heel klein. Van die “microzekeringen”. Weet niet of je daar ook normale zekeringen in kan zetten.

Het kan idd wat jij zegt ook toeval zijn. Lijkt me sterk dat een interieurlampje ervoor kan zorgen dat de hele koplamp niet meer werkt. Wat wel opvalt is dat het grootlicht ook niet aan die kant werkt. Volgens mij is dat wel gewoon een andere pit lijkt mij? In dat geval is het wel raar dat beide pitten dan tegelijkertijd niet meer werken

Onze Aygo klapt zijn spiegel weg voor grootlicht. Best een mooi koplampje is dat eigenlijk jammer dat er standaard van die kaarsjes in zitten.

Ali heeft daar ook heel mooie leds voor. Waarschuwing die zijn ook kut! Die lichtopbrengst gaat heel erg hard achteruit na een paar maanden of ze doen het in eens niet meer.

Ik heb geen kortsluiting nog gehad dus geen idee waar de zekeringen zitten. Maar ik zou je aanraden om gewoon een degelijk merk te kopen. Ik heb Philips maar Osram kan ook erg goed zijn.

Los van je electra-issue - daar heb ik geen verstand van - aansluitend op Nico GTR: ik heb Hilo XTR evolution LED in mijn koplampen gezet in plaats van die (ook dure) HIR2-lampen.

De LED van Hilox zijn kostbaar (€200) maar gaven meteen een perfect lichtbeeld dus je verblind niemand, , met een correcte kleur zodat het niet van OE te onderscheiden is en de lichtopbrengst is fenomenaal. Ik ben er superblij mee tov van het kaarslicht van de originele verlichting. Er zit een cab-bus module bij waardoor je geen storingen of meldingen in je dashboard hebt.

Onze Aygo klapt zijn spiegel weg voor grootlicht. Best een mooi koplampje is dat eigenlijk jammer dat er standaard van die kaarsjes in zitten.

Ali heeft daar ook heel mooie leds voor. Waarschuwing die zijn ook kut! Die lichtopbrengst gaat heel erg hard achteruit na een paar maanden of ze doen het in eens niet meer.

Ik heb geen kortsluiting nog gehad dus geen idee waar de zekeringen zitten. Maar ik zou je aanraden om gewoon een degelijk merk te kopen. Ik heb Philips maar Osram kan ook erg goed zijn.
Aha dus dimlicht/grootlicht is dezelfde pit? In dat geval kan ik inderdaad proberen om er een nieuw pitje in te zetten. Het lijkt de zekering namelijk niet te zijn.

In mn aygo zitten overigens van die mini micro zekeringen. Heb echter alleen een doosje liggen met “normale” zekeringen. Zolang de ampare hetzelfde is zouden die er dan ook gewoon in kunnen?

Volgens mij past dat niet in de behuizing. Heb je geen multimeter? Ff meten of er 12V dc over de zekering staat. Heb je in mijn optiek meer aan dan rüksichtlos alle zekeringen eruit te halen en te kijken of ze stuk zijn.

Nee die gewone zekeringen gaan niet passen. Grote kans dat er in de zekeringbox een paar reservezekeringen zitten. Is bij mijn IQ in ieder geval wel zo.

Mocht de lamp stuk zijn dan kan ik je setje Philips Ultinon Essential LED aanraden.
Kost 6 tientjes en geven prima lichtbeeld. Ook kijkt ie lekker fris wit uit zn oogjes.

Alleen voor de diagnosestelling, als er geen reservezekeringen zijn in het zekeringenkastje, kun je ook nog even een gelijkwaardige zekering uit een andere groep proberen (bijv. die van de linkerkoplamp). In je gebruikershandleiding vind je waar het zekeringenkastje zit, en als het goed is, ook wat op welke groep is aangesloten. Mogelijk zitten het interieurlampje en de rechterkoplamp in dezelfde groep.

Alleen voor de diagnosestelling, als er geen reservezekeringen zijn in het zekeringenkastje, kun je ook nog even een gelijkwaardige zekering uit een andere groep proberen (bijv. die van de linkerkoplamp). In je gebruikershandleiding vind je waar het zekeringenkastje zit, en als het goed is, ook wat op welke groep is aangesloten. Mogelijk zitten het interieurlampje en de rechterkoplamp in dezelfde groep.
Ja goed idee. Kan altijd even kijken of dat wat doet. Zitten inderdaad geen reservere zekeringen bij. Maar de zekering van de rechter koplamp was in iedergeval niet doorgebrand. Volgens mij zit die ook niet op dezelfde groep als die van de interieurverlichting. Zie afbeelding

Waarom wissel je niet gewoon links met rechts even, weet je gelijk of het aan het lampje licht voordat je nieuwe koopt

Verder wel vreemd als je het interieurlampje vervangt de koplamp niet werkt. zelfs met kortsluiting zal dat nog niets met de koplamp van doen mogen hebben.

Ik denk wat vorq zei dat het mogelijk nu pas op valt dat de koplamp niet werkt dat je meer focused op andere mankementen en deze defecte koplamp mogelijk al langer was.

Ah, uit je foto blijkt dat interieur- en bagageruimteverlichting samen een zekering delen. Doet de bagageruimteverlichting het nog?

Heb je wel een LED geschikt voor voertuigen die canbus hebben ? Zo niet ? dan kan dat je elektronica ontregelen.
Bij Alie hebben ze dat ook (staat er dan bij), dat krijg je geen foutcode en/of storing.

Terug
Bovenaan