Guest
Ik hebben een Volkswagen Polo 1.2 TDI Bluemotion, bouwjaar 12/2013 gekocht op 06-03-2017 voor € 9000+.
De kilometer stand doet er wellicht niet toe maar betreft bij aanschaf 107853 KM.
Tijdens het rijden naar de supermarkt en terug op 03-04-2017 viel ineens de stuurbekrachtiging uit en ging het icoontje in mijn display branden.
Dit gebeurde terwijl ik in een bocht zat en 50 KM per uur reed. Gelukkig kon ik tijdig anticiperen op de situatie aangezien ik twee handen op het stuur had. Snel de auto geparkeerd en gekeken in het boekje. Hier staat beschreven dat als de melding niet verdwijnt na herstart motor dat het raadzaam is een erkende garage te contacteren. Motor tweemaal opnieuw herstart, helaas, geen resultaat. De stuurbekrachtiging functioneerde nog steeds niet.
De volgende ochtend werd ik wakker (beetje gestrest i.v.m de auto) en dacht: even kijken wat er nu gebeurt. Wonderbaarlijk genoeg werkte de stuurbekrachtiging nu wel!
Toch besloot ik voor de zekerheid de verkoper van de auto te contacteren die tevens aangesloten is bij BOVAG. Na het uitleggen van de situatie werd mij verteld dat ik de auto heb meegenomen hoe hij was ten tijde van de aanschaf. Daarnaast heb ik geen BOVAG garantie ter waarde van € 995 euro afgenomen ten tijde van de aankoop. Om die reden mag ik geen aanspraak maken op garantie.
Na het gesprek met de verkoper ben ik toch onzeker geworden over de auto omdat ik denk dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan als de stuurbekrachtiging er plotseling mee stopt tijdens het bijvoorbeeld invoegen op de snelweg. Dit wil ik andere en mijzelf niet aandoen en besloot Volkswagen te bellen voor advies.
Een van de Volkswagen medewerkers adviseerde mij een afspraak te maken met een door hun aangewezen Volkswagen garage om de computer in de auto uit te laten lezen. Dit heb ik gedaan en kreeg te horen dat er een iets te hoge spanning was waardoor de beveiliging van de stuurbekrachtiging in werking treede. Daarnaast werd er gezegd dat dit niet hoort voor te komen maar wel kan gebeuren omdat alles verbonden is met de computer in de auto. Voor de rest hebben ze geadviseerd het aan te kijken omdat er verder niks te constateren valt dit hoogstwaarschijnlijk eenmalig is.
Gister avond (08-04-2017) reed ik even snel naar de McDonald's en parkeerde de auto om mijn bestelling te kunnen nuttigen.
Na het opeten van het eten starte ik de motor weer waarna het stuurbekrachtiging opnieuw wegviel en het lichtje weer begon te branden.
Weer geprobeerd de motor te herstarten, helaas dit hielp niet.
Na weer een nacht slecht geslapen te hebben stond ik vanochtend om 07:00 op om te kijken of de auto het nu wel deed. Ja hoor, nu doet hij het ineens weer wel!
In de tussentijd heb nog een aantal e-mails verstuurd naar de verkoper omdat ik heb eigenlijk apart vind dat verkoper van een erkende BOVAG garage zich zo makkelijk kan verschuilen achter de woorden "Je hebt geen garantie".
Na het bellen met BOVAG en het bekijken van forums op ANWB ben ik erachter gekomen dat er zoiets bestaat als: Ingebrekestelling beroep op conformiteit.
Dit houdt in dat als er gebreken zijn aan een auto die optreden binnen 6 maanden na aanschaf, dat de verkoper dit op dient te lossen, tenzij de verkoper kan aantonen dat het gebrek is opgetreden door het gebruik van de koper.
Heeft iemand ervaring met een soort gelijke situatie, want ik ben eigenlijk helemaal mijn vertrouwen kwijt in deze auto en verkoper maar moet toch tot een oplossing komen.
De kilometer stand doet er wellicht niet toe maar betreft bij aanschaf 107853 KM.
Tijdens het rijden naar de supermarkt en terug op 03-04-2017 viel ineens de stuurbekrachtiging uit en ging het icoontje in mijn display branden.
Dit gebeurde terwijl ik in een bocht zat en 50 KM per uur reed. Gelukkig kon ik tijdig anticiperen op de situatie aangezien ik twee handen op het stuur had. Snel de auto geparkeerd en gekeken in het boekje. Hier staat beschreven dat als de melding niet verdwijnt na herstart motor dat het raadzaam is een erkende garage te contacteren. Motor tweemaal opnieuw herstart, helaas, geen resultaat. De stuurbekrachtiging functioneerde nog steeds niet.
De volgende ochtend werd ik wakker (beetje gestrest i.v.m de auto) en dacht: even kijken wat er nu gebeurt. Wonderbaarlijk genoeg werkte de stuurbekrachtiging nu wel!
Toch besloot ik voor de zekerheid de verkoper van de auto te contacteren die tevens aangesloten is bij BOVAG. Na het uitleggen van de situatie werd mij verteld dat ik de auto heb meegenomen hoe hij was ten tijde van de aanschaf. Daarnaast heb ik geen BOVAG garantie ter waarde van € 995 euro afgenomen ten tijde van de aankoop. Om die reden mag ik geen aanspraak maken op garantie.
Na het gesprek met de verkoper ben ik toch onzeker geworden over de auto omdat ik denk dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan als de stuurbekrachtiging er plotseling mee stopt tijdens het bijvoorbeeld invoegen op de snelweg. Dit wil ik andere en mijzelf niet aandoen en besloot Volkswagen te bellen voor advies.
Een van de Volkswagen medewerkers adviseerde mij een afspraak te maken met een door hun aangewezen Volkswagen garage om de computer in de auto uit te laten lezen. Dit heb ik gedaan en kreeg te horen dat er een iets te hoge spanning was waardoor de beveiliging van de stuurbekrachtiging in werking treede. Daarnaast werd er gezegd dat dit niet hoort voor te komen maar wel kan gebeuren omdat alles verbonden is met de computer in de auto. Voor de rest hebben ze geadviseerd het aan te kijken omdat er verder niks te constateren valt dit hoogstwaarschijnlijk eenmalig is.
Gister avond (08-04-2017) reed ik even snel naar de McDonald's en parkeerde de auto om mijn bestelling te kunnen nuttigen.
Na het opeten van het eten starte ik de motor weer waarna het stuurbekrachtiging opnieuw wegviel en het lichtje weer begon te branden.
Weer geprobeerd de motor te herstarten, helaas dit hielp niet.
Na weer een nacht slecht geslapen te hebben stond ik vanochtend om 07:00 op om te kijken of de auto het nu wel deed. Ja hoor, nu doet hij het ineens weer wel!
In de tussentijd heb nog een aantal e-mails verstuurd naar de verkoper omdat ik heb eigenlijk apart vind dat verkoper van een erkende BOVAG garage zich zo makkelijk kan verschuilen achter de woorden "Je hebt geen garantie".
Na het bellen met BOVAG en het bekijken van forums op ANWB ben ik erachter gekomen dat er zoiets bestaat als: Ingebrekestelling beroep op conformiteit.
Dit houdt in dat als er gebreken zijn aan een auto die optreden binnen 6 maanden na aanschaf, dat de verkoper dit op dient te lossen, tenzij de verkoper kan aantonen dat het gebrek is opgetreden door het gebruik van de koper.
Heeft iemand ervaring met een soort gelijke situatie, want ik ben eigenlijk helemaal mijn vertrouwen kwijt in deze auto en verkoper maar moet toch tot een oplossing komen.