Heeft Non-conformiteit (wettelijke garantie) kans van slagen,?

Even advocaat van de duivel spelen. Gevoelsmatig kun je helemaal gelijk krijgen je gaat dit niet winnen en je geeft zelf ook al aan waarom niet.

Voorschriften daargelaten, voor APK mag je niks wegschroeven, dus hoe ga je controleren dat een keuring van tanks is verlopen? Hij kan prima die keuring bij VW hebben gehad, dat is misschien niet KIWA maar er is ook geen reden om de auto APK te weigeren want je mag niks wegschroeven dus kun je geen tanknummer controleren.
Dat is het punt waarop je nat gaat, is het netjes? Misschien niet, maar in alle eerlijkheid is die APK gewoon rechtsgeldig want de garage kan zich altijd beroepen op het niet mogen weg schroeven van onderdelen voor hun keuring.

Pick your battles, ik zie geen kansen dus doe er je voordeel mee.

^^ de CNG cilinderkeuring staat los van de APK.

Het gaat erom dat, indien de auto bij een aanrijding betrokken raakt.. de verzekeraar een grondslag heeft om schade niet of slechts deels uit te keren omdat een tijdige cilinderkeuring ontbreekt en er dus niet aan een wettelijke eis wordt voldaan.

In de verzekeringspolis / voorwaarden zal ongetwijfeld een zinsnede staan dat de eigenaar / gebruiker van het voertuig zorg draagt om zich aan de wettelijke voorschriften te houden.

Frits79 zei:
zeebra zei:
Je koop de auto zonder de Bovag garantie, maar verwacht wel een soort wettelijke dekking. Met andere woorden: je gunt de garage niets maar verwacht wel de maximale service. Dat zal niet gaan lukken zo. Dit hoort gewoon bij het risico.
Nou nee dat hoort absoluut niet bij het risico. Risico is als er iets stuk gaat, een niet gekeurde tank hoort daar zeker niet onder.
Je koop iets bewust zoals het is, zonder garantie. Je valt dan terug op consumentenrecht. Dat recht is een stuk beperkter. Het is maar de vraag of het ontbreken van een keuringsmerk daar bij hoort. Je zal een en ander als consument zelf aan moeten tonen. Dat kan je niet gemakkelijk zelf. Je had dit kunnen voorkomen door voor de BOVAG garantie te opteren.

Wim 6082997 zei:
Zeebra volgens mij moet je de hele post lezen. Ook zonder BOVAG garantie zijn er bepaalde voorwaarden. Auto moet klaar voor gebruik zijn. Dwz geldende apk. Apk mag bijvoorbeeld wel in enkele maanden verlopen. Het is echt niet dat ik de garage niks hun als is 900 euro voor BOVAG garantie erg hoog. In juni moet de auto apk gekeurd worden als dan bijvoorbeeld de remblokken versleten zijn dan snap ik dat dit het risico is. Maar cng keuring is een wettelijke keuring die al in 2009 had moeten plaatsvinden. Zonder deze keuring mag je eigenlijk niet rijden. Als er iets gebeurd met de tank ben ik aansprakelijk.
Je hebt hier een onderzoeksplicht. Als je dit zo belangrijk vind moet je dit voor de koop uitzoeken. De garage verkoopt de auto zoals die is met papieren waarop staat dat deze in 2019 gekeurd is. Het is de vraag of de garage dat gegeven had moeten controleren. Dat is waarom het hier nu om draait. En daar ga je niet uitkomen. Zeker niet gezien het hier gaat om een bedrag van 200 euro.

Sorry hoor Zeebra ik vind je reacties echt onzinnig. je kunt altijd discussiëren over hoever je een onderzoeksplicht doet. Ik heb een proefrit gemaakt ik heb de onderhoudshistorie gekeken maar de sticker op cng tank is niet te zien zonder een beschermkap van de onderzijde van de auto te verwijderen. Denk je echt dast een autogarage hier op zit te wachten? Dus als jij een auto koopt schroef je eerst de auto open? Ik mag er van uit gaan dat wat in de onderhoudshistorie staat klopt. De garage kan zich niet verschuilen dat ze dit niet wisten. De garage is de professional die op de hoogte moet zijn van de producten die hij verkoopt. Als je kijkt wat de gemiddelde inkoopprijs is voor mijn auto verdienen ze er echt wel op. inmiddels via de bovag is er bemiddeld dat de helft vergoed wordt.

sommige garages komen soms naar mijn mening te makkelijk weg met drogredenen. Maar ben in ieder geval redelijk tevreden met de 50% regeling

zeebra zei:
Wim 6082997 zei:
Zeebra volgens mij moet je de hele post lezen. Ook zonder BOVAG garantie zijn er bepaalde voorwaarden. Auto moet klaar voor gebruik zijn. Dwz geldende apk. Apk mag bijvoorbeeld wel in enkele maanden verlopen. Het is echt niet dat ik de garage niks hun als is 900 euro voor BOVAG garantie erg hoog. In juni moet de auto apk gekeurd worden als dan bijvoorbeeld de remblokken versleten zijn dan snap ik dat dit het risico is. Maar cng keuring is een wettelijke keuring die al in 2009 had moeten plaatsvinden. Zonder deze keuring mag je eigenlijk niet rijden. Als er iets gebeurd met de tank ben ik aansprakelijk.
Je hebt hier een onderzoeksplicht. Als je dit zo belangrijk vind moet je dit voor de koop uitzoeken. De garage verkoopt de auto zoals die is met papieren waarop staat dat deze in 2019 gekeurd is. Het is de vraag of de garage dat gegeven had moeten controleren. Dat is waarom het hier nu om draait. En daar ga je niet uitkomen. Zeker niet gezien het hier gaat om een bedrag van 200 euro.
Dat gaat niet op, je onderzoeksplicht houdt niet dat je een auto uit elkaar haalt, iets wat een garage makkelijk kan doen en in dit geval ook moet doen. Je mag immers verwachten dat je een veilige auto koopt.

Frits79 zei:
zeebra zei:
Wim 6082997 zei:
Dat gaat niet op, je onderzoeksplicht houdt niet dat je een auto uit elkaar haalt, iets wat een garage makkelijk kan doen en in dit geval ook moet doen. Je mag immers verwachten dat je een veilige auto koopt.
TS trekt achteraf de keuring in twijfel en verondersteld dingen die mogelijk niet kloppen. De garage hoeft een auto niet uit elkaar te halen. Als je zekerheid wil doe je een aankoopkeuring(of neem je een aanvullende garantie) dat voorkomt achteraf gezeur.

zeebra zei:
Frits79 zei:
zeebra zei:
Wim 6082997 zei:
TS trekt achteraf de keuring in twijfel en verondersteld dingen die mogelijk niet kloppen. De garage hoeft een auto niet uit elkaar te halen. Als je zekerheid wil doe je een aankoopkeuring(of neem je een aanvullende garantie) dat voorkomt achteraf gezeur.

Een aanvullende garantie is voor zaken die naderhand nog kapot gaan. Niet voor zaken die wettelijk vereist zijn. Ik kan me best voorstellen dat de garage het ook niet gecontroleerd heeft, maar dat is mijns inziens wel hun verantwoording.

zeebra zei:
Je bent al verkoper nog steeds verplicht om een degelijk product af te leveren en dat houdt dus in dat je in dit geval ook gewoon weet wanneer de CNG tank over nieuw gekeurd moet worden, het is te makkelijk om dat om de koper af te wimpelen.

Frits79 zei:
zeebra zei:
Je bent al verkoper nog steeds verplicht om een degelijk product af te leveren en dat houdt dus in dat je in dit geval ook gewoon weet wanneer de CNG tank over nieuw gekeurd moet worden, het is te makkelijk om dat om de koper af te wimpelen.
Alleen is het in dit geval: wij eist bewijst. De koper moet aantonen dat de keuring niet in orde is( auto is ouder dan 6 maanden) Ga er maar aanstaan. De verkoper hoeft niet aan te toben dat de keuring wel gebeurt is.

Wim 6082997 zei:
(..). inmiddels via de bovag is er bemiddeld dat de helft vergoed wordt.

sommige garages komen soms naar mijn mening te makkelijk weg met drogredenen. Maar ben in ieder geval redelijk tevreden met de 50% regeling

Okay, gefeliciteerd.

50% van de keuringskosten OF ook, indien noodzakelijk, de helft van de reparatiekosten.?

zeebra zei:
Frits79 zei:
zeebra zei:
Alleen is het in dit geval: wij eist bewijst. De koper moet aantonen dat de keuring niet in orde is( auto is ouder dan 6 maanden) Ga er maar aanstaan. De verkoper hoeft niet aan te toben dat de keuring wel gebeurt is.
Dat moet de verkoper wel, zoals ik al zei, hij kan ze gebreken niet afschuiven op de koper. Tijd van aankoop is niet relevant, de auto had in 2019 gekeurd moeten zijn en de verkoper is verplicht dit te controleren.

Frits79 zei:
zeebra zei:
Frits79 zei:
zeebra zei:
Dat moet de verkoper wel, zoals ik al zei, hij kan ze gebreken niet afschuiven op de koper. Tijd van aankoop is niet relevant, de auto had in 2019 gekeurd moeten zijn en de verkoper is verplicht dit te controleren.
Het gaat er niet om wat een verkoper wel of niet moet. De bal ligt simpelweg nu bij de koper, en die moet kunnen bewijzen. En dat bewijzen is lastig.

zeebra zei:
Frits79 zei:
zeebra zei:
Frits79 zei:
zeebra zei:
Het gaat er niet om wat een verkoper wel of niet moet. De bal ligt simpelweg nu bij de koper, en die moet kunnen bewijzen. En dat bewijzen is lastig.
Je probeert er veel te hard om de feiten heen te draaien en de fout bij de koper neer te leggen. Zolang je dat blijft doen valt er met jou niet te praten, dus zolang je dat bord voor je kop blijft houden maak ik er geen woorden meer aan vuil.

Frits zei:
Je probeert er veel te hard om de feiten heen te draaien en de fout bij de koper neer te leggen. Zolang je dat blijft doen valt er met jou niet te praten, dus zolang je dat bord voor je kop blijft houden maak ik er geen woorden meer aan vuil

Wind je niet zo op, je hebt zo weer een ban te pakken.

haarr zei:
Frits zei:
Je probeert er veel te hard om de feiten heen te draaien en de fout bij de koper neer te leggen. Zolang je dat blijft doen valt er met jou niet te praten, dus zolang je dat bord voor je kop blijft houden maak ik er geen woorden meer aan vuil

Weer?

Frits79 zei:
haarr zei:
Frits zei:

Weer?

Ja, weer. Net als Zombies.

haarr zei:
Frits79 zei:
haarr zei:
Frits zei:

Weer?

Ja, weer. Net als Zombies.
Zombies ken ik niet, maar dat doet er ook niet toe. Een ban stelt hier blijkbaar ook niet veel voor als ik zie dat een bepaald iemand zonder problemen met dezelfde naam met een ander cijfer net zo makkelijk weer door gaat.

Zeebra je zegt dat de koper met bewijslast moet komen maar dit is echt onzin. Bij Non-conformiteit is het binnen 6 maanden juist andersom. Misschien beter om eerst uit te zoeken of het klopt wat je zegt.

tekst van Bovag site:

Bewijslast
Stel dat u een product verkoopt aan een consument en dat deze consument zich binnen 6 maanden na levering van dit product beroept op non-conformiteit. Dan moet u als verkoper bewijzen dat er géén sprake is van een non-conform/gebrekkig product. Na deze 6 maanden ligt de bewijslast dat sprake is van non-conformiteit bij de consument.

Definitie non-conformiteit
Non-conformiteit betekent dat het afgeleverde product niet voldoet aan de verwachtingen die de klant daar redelijkerwijs van mocht hebben. Welke verwachtingen een klant redelijkerwijs van dat product mag hebben, moet per specifiek geval worden vastgesteld, op basis van alle geldende omstandigheden. In de regel mag een koper verwachten dat het product geschikt is voor normaal gebruik. Als in de koopovereenkomst is voorzien in bijzonder gebruik (bijvoorbeeld een auto die een caravan van een bepaald gewicht moet kunnen trekken) dan moet dat ook mogelijk zijn. Hierbij moet bijvoorbeeld worden gekeken naar de aard van de zaak, de verkoopprijs en mededelingen die de verkoper over het product heeft gedaan. Het is belangrijk dat u geen onjuiste verwachtingen wekt. U kunt afspraken, informatie en bijzonderheden het beste vastleggen in de koopovereenkomst.

Met 50% vergoeding kom je goed weg. Volgende keer is dan 2026 was 2023, heb je 3 jaar voor 50% van de kosten.

^^ blijft nog even de vraag openstaan of het 50% van de keuringskosten betreft OF ook de helft voor rekening van de garage in geval van herstelkosten aan de cilinders. Lijkt mij wel een verschil in risico voor de koper.

Indien er na 3 tot 4 weken na aanschaf een defect aan de gasinstallatie is lijkt mij dat zeker een geval van non-conformiteit.

Wim 6082997 zei:
Zeebra je zegt dat de koper met bewijslast moet komen maar dit is echt onzin. Bij Non-conformiteit is het binnen 6 maanden juist andersom. Misschien beter om eerst uit te zoeken of het klopt wat je zegt.

tekst van Bovag site:

Bewijslast
Stel dat u een product verkoopt aan een consument en dat deze consument zich binnen 6 maanden na levering van dit product beroept op non-conformiteit. Dan moet u als verkoper bewijzen dat er géén sprake is van een non-conform/gebrekkig product. Na deze 6 maanden ligt de bewijslast dat sprake is van non-conformiteit bij de consument.

Non-conformiteit betekent dat het afgeleverde product niet voldoet aan de verwachtingen die de klant daar redelijkerwijs van mocht hebben. Welke verwachtingen een klant redelijkerwijs van dat product mag hebben, moet per specifiek geval worden vastgesteld, op basis van alle geldende omstandigheden. In de regel mag een koper verwachten dat het product geschikt is voor normaal gebruik. Als in de koopovereenkomst is voorzien in bijzonder gebruik (bijvoorbeeld een auto die een caravan van een bepaald gewicht moet kunnen trekken) dan moet dat ook mogelijk zijn. Hierbij moet bijvoorbeeld worden gekeken naar de aard van de zaak, de verkoopprijs en mededelingen die de verkoper over het product heeft gedaan. Het is belangrijk dat u geen onjuiste verwachtingen wekt. U kunt afspraken, informatie en bijzonderheden het beste vastleggen in de koopovereenkomst.

Het gaat hier niet om de non-conformiteit. Het gaat om de discussie of de auto nu wel of niet is gekeurd. De garage zegt wel en heeft een onderhoudshistorie. Ts beweert van niet. Daar komt bij dat TS een onderzoeksplicht heeft. Dat vergroot de kans op succes niet.

Ja, het is jammer dat hier door Europa nweer verwarrende regels en wetten zijn opgelegd, zo gaat het met nogal wat dingen.
vroeger was zoiets simpel, de Dienst voor het Stoomwezen keurde in principe elke 10 jaar de (LPG) tank en dat was het ....

zeebra zei:
Wim 6082997 zei:

(..).

Het gaat hier niet om de non-conformiteit. Het gaat om de discussie of de auto nu wel of niet is gekeurd. De garage zegt wel en heeft een onderhoudshistorie. Ts beweert van niet. Daar komt bij dat TS een onderzoeksplicht heeft. Dat vergroot de kans op succes niet.

Ehm, zeebra: je reageert op de TopicStarter, heb je dat wel door?

De garage stelde zich eerst op het standpunt een voertuig mét aardgastank keuring verkocht te hebben. Alleen, dat blijkt dus niet de wettelijk toegewezen keuring(methodiek) te zijn. Slechts een inspectie, voorgeschreven door de fabrikant (als ik het juist interpreteer). Knollen voor citroenen dus.

zeebra zei:
Wim 6082997 zei:

tekst van Bovag site:

Bewijslast

Maar Zeebra, in de openingspost staat het volgende:

OP zei:
[...]Ik las dat dit te controleren is doordat er op de gastank een Kiwa sticker hoort te zitten. Dit is niet makkelijk te controleren want onder de auto moeten beschermkappen verwijderd worden. Dus dit kan je niet even bij een proefrit doen Ik heb na aankoop de tanks geinspecteerd en geen sticker aangetroffen. omdat de auto uit 2015 komt had deze tanks in 2019 gekeurd moeten zijn. Ik heb het KIWA gebeld en zij hebben in hun systeem gekeken of de gastank van mijn auto gekeurd waren. Dit bleek helaas niet het geval. [...]

TS heeft gewoon bewijs geleverd en ook uitgelegd waarom hij dit niet fysiek had kunnen controleren.

Ik snap niet helemaal waarom het onduidelijk zou zijn. Dit is mijns inziens een van de duidelijkste gevallen van non-conformiteit die ik hier op het forum voorbij heb zien komen.

Terug
Bovenaan