Hebben grotere banden/velgen een negatief effect op je acceleratie

A

Anoniem

Guest
Beste auto lief hebbers,

Ik heb onlangs nieuwe velgen/banden op mijn golf 5 2.0 TDI (170PK versie) gemonteerd en gebalanceerd.

Die nieuwe maat van de velgen is 18 inch en de oude maat 16 inch. Kan het kloppen dat dit een negatief effect heeft op mijn acceleratie? De nieuwe banden zijn breder en opgepompt met 2,6 BAR.

Als de diameter van de band groter is zal inderdaad de acceleratie minder zijn en de topsnelheid zal toenemen.

Ligt aan de omtrek. Als de nieuwe banden een grotere rolomtrek hebben kan het inderdaad negatief beïnvloed worden.
Maar een beetje Bandenboer zoekt gewoon de meest passende maat erbij.

Het totaalgewicht van de set speelt ook mee, de breedte minder (bij droog wegdek)

De breedte kan wel iets meespelen omdat de rolweerstand waarschijnlijk groter wordt. Maar het merkbare effect zal vermoedelijk te verwaarlozen zijn.

Hoe bedoeld u precies? Dat het bijna niet merkbaar is?

Een band + wiel zal bij een verschillende velgmaat iets verschillend in omtrek zijn, soms misschien wel 5% in omtrek daardoor rijdt je ook ineens harder dan je teller aangeeft maar je versnellingsbak is ook ineens 5% zwaarder.

Toch lijkt me dit allemaal niet merkbaar, net als grip, rolweerstand, luchtweerstand of gewicht (bij normaal rechtuit droog weer). Met een meetapparaat of app misschien wel.

De kracht waarmee de auto op gang geslingerd wordt is met grotere wielen iets kleiner maar je kan de auto langer in een lagere versnelling houden. Netto heft dat elkaar min of meer op.

Eventuele winst of verlies moet je daarom zoeken in een kortere tijd met de slippende koppeling rijden (met de kleinere wielen).

Wat wel een punt van aandacht kan zijn: bij de juiste bandenmaat kan de tobsnelheid precies samen vallen met het maximale vermogen van de motor. Ga je deze overbrenging veranderen, draait de motor niet meer met dat toerental bij topsnelheid en daardoor zal de topsnelheid iets lager worden.

In realiteit zijn deze effecten zo klein dat je het echt moet meten om te merken.

Bovendien wordt bij auto's tegenwoordig ook gelet op zuinigheid. De auto draait dan bij veel gebruikte snelheden (100 ~ 130) zo zuinig mogelijk. Dit merk je dan doordat de auto in 5 ( of 4) sneller zal rijden dan in 6 (of 5).
De afstelling waarbij bij topsnelheid de motor precies in het maximum vermogen draait is de afstelling die vroeger gebruikt werd.

Wat echter veel belangrijker is: met grotere wielen verander je het stuurgedrag van de auto.

Zal zoals gezegd nauwelijks merkbaar zijn. In principe zijn grotere wielen minder gunstig voor acceleratie, maar er zitten vaak ook plattere banden om waardoor de daadwerkelijke omtrek weinig verandert. Daarnaast is een velg in verhouding denk ik lichter dan een band, wat weer gunstig is voor de acceleratie. Lang verhaal kort, met een gechipte 2.0 TDI merk je daar weinig van. Let wel op mogelijk ander stuurgedrag en bijvoorbeeld meer gevoeligheid voor spoorvorming.

Dus het kan niet zo zijn dan ik van de 0-100 opeens 1 seconden trager ga door de grotere velgen of banden?

Het kan juist heel goed dat je er wel wat van merkt. Als je een relatief zware 18" velg gekocht hebt. Want de goedkopere gegoten velgen wegen behoorlijk wat kan het zomaar 4kg per velg zwaarder zijn tov je huidige 16".

Nu komt een stukje natuurkunde. Aangezien de rotatie massa verder naar buiten toe geplaatst is kost het meer energie om het wiel op gang te brengen. En nu is het ook nog eens een stukje zwaarder geworden in gewicht.

Dus je kan wel degelijk de negatieve acceleratie merken. Of het seconden werk is... dat durf ik niet te zeggen.

KadettRT zei:
Het kan juist heel goed dat je er wel wat van merkt. Als je een relatief zware 18" velg gekocht hebt. Want de goedkopere gegoten velgen wegen behoorlijk wat kan het zomaar 4kg per velg zwaarder zijn tov je huidige 16".

Nu komt een stukje natuurkunde. Aangezien de rotatie massa verder naar buiten toe geplaatst is kost het meer energie om het wiel op gang te brengen. En nu is het ook nog eens een stukje zwaarder geworden in gewicht.

Dus je kan wel degelijk de negatieve acceleratie merken. Of het seconden werk is... dat durf ik niet te zeggen.

Tja, de onafgeveerde massa kan zo maar groter zijn. Dat heb je met lichtmetalen wielen die zwaarder zijn dan de originele stalen budget velgjes.

Het traagheidsmoment speelt ook mee, maar ik betwijfel of dat zelfs meetbaar is. Wat bij n.a. motoren wel eens gedaan wordt en wat goed merkbaar is, is het monteren van een lichter vliegwiel. Je merkt dat doordat wegrijden een crime wordt maar je merkt het ook doordat de motor 'beter aan het gas hangt'.
Met een turbomotor heb je al behoorlijk vertraging door het turbogat, als je het over 'goed aan het gas hangen' wil hebben.

Ik zou op safe spelen en de breedte van de band (ivm aquaplaning) en de rolomtrek (ivm de wielgeometrie) hetzelfde houden. Een plat bandje (zo een met lucht) en een grote lichtmetalen velg (neem een weegschaal mee) kan zorgen voor een betere koeling van de remmen en een iets scherper stuurgedrag.

Overgebleven muntjes kan je imho beter stukslaan op een set goede schokdemper en uretaan 'rubbers'.

Onderschat de rolweerstand van bepaalde typen banden niet... Dan kan de combinatie 'wat groter, zwaarder' ivm met een turbo gat wel wat uitmaken

Indien gewicht, omtrek, breedte gelijk blijven is er geen verlies echter zodra verhoging van 1 van de parameters is er meer energie nodig om eenzelfde afstand te bereiken. Leuk item voor de rubriek van Cornelis Kit!

Anekdote toen ik 25 jaar geleden de 14” wieltjes 185/xx van m’n Alfa 33 verving door een okkazieset van te grote 16” Azev velgen met 205/55 was er zeker een verlies van acceleratie en topsnelheid. Die dingen waren echt te groot en te zwaar, scha(n)de trouwens voor de ophanging en zo’n grote set zelfs dat bij doorveren van de achteras de wielen niet pasten in de lengte van de wielkast tsss.... Jeugdzonde

Jp 3709731 zei:
Dus het kan niet zo zijn dan ik van de 0-100 opeens 1 seconden trager ga door de grotere velgen of banden?

Kan prima, zal ook voor een fors deel afhankelijk zijn waar jij je meetwaarden op afleest.
Het is niet alleen de omvang van het wiel wat je veranderd met grotere banden, de snelheidsmeter in je dash zal ook een andere afwijking aan gaan geven.... bij de standaard bandenmaat stond je teller waarschijnlijk al op 100 bij 93 echte km/h, met een grotere bandenmaat kan het prima zijn dat de afgelezen tellerstand nu ook de werkelijke gereden snelheid betreft.
Het werkelijke verschil kan je pas meten met een externe snelheidsmeter, maar een TomTom o.i.d. is hiervoor ook wel een handig ding om te gebruiken.

Een bredere band geeft je vanaf stilstand wat voordeel omdat er wat meer tractie is. Eenmaal de kans op wielspin voorbij heeft hij als nadeel diezelfde wrijvingsweerstand die hem eerst het voordeel gaf.

Uiteindelijk vallen voor en nadeel tegen elkaar weg en maakt het nagenoeg niks uit.

Tractie wordt bepaald door wieldruk, samenstelling rubber/soort profiel van de band, de ondergrond en het vermogen wat erop los gelaten wordt.
Bredere banden verlagen de wieldruk/cm2 met als enigste gevolg eerder kans op wielspin, wil je die tractie behouden dan zal een andere factor ook wat aangepast moeten worden.
Er even van uit gaande dat we de auto en de ondergrond verder niet aan gaan passen kom je dan al snel terecht in het aanpassen van de samenstelling van het rubber, zachte rubbers verhogen de tractie namelijk weer en compenseren daarmee de verminderde wieldruk/cm2.
Maar in de praktijk wordt er echter heel weinig veranderd aan de rubbersamenstelling van de band, want zacht rubber slijt namelijk heel snel.... en dat betekent dus ook dat bredere banden monteren in de praktijk gewoon veel meer nadelen als voordelen oplevert.
Maar ja, in de praktijk rechtvaardigen de betere looks de nadelen dan ook wel weer.:)

Terug
Bovenaan