Heb jij een tip voor de juiste stationwagon?

Hi allen,

Momenteel ben ik opzoek naar een fijne auto met genoeg ruimte in de achterklep. Een stationwagen heeft voor mij qua looks altijd al wat gehad. Ook de grote hoeveelheid ruimte in de achterbak is voor mij van enorme waarde voor vakanties, dagjes weg klussen en meer.

Het budget voor deze auto is 7000 eu.

Ik ben opzoek naar een auto die niet te duur is qua wegenbelasting en relatief nog zuinig is met een max van rond de 1L op 15 km.

Zelf was ik wat rond aan het kijken en sprak de ford focus wagon 1.0 125pk titanium mij erg aan. Deze heb ik ook al een zien staan met 133.000 km op de teller (2013 MK3).

Nu vroeg ik me af is dit een goede betrouwbare auto of kan ik beter naar iets anders kijken wat binnen mijn eisenpakket valt? Als voordeel vond ik zelf dat de ford erg veel opties heeft en er voor zijn leeftijd goed uitziet.

Andere opties zijn mogelijk:

VW golf variant
Ford focus wagon MK2
seat ibiza ST 1.4
Renault megane estate 1.4

of mogelijk andere.

Ik hoop dat iemand hier mij wat advies over zou kunnen geven.

Alvast bedankt! :)

Ik heb zo'n Focus gehad, erg fijne auto. Let wel op dat de distributieriem na 8 jaar vervangen moet worden en die loopt in het blok dus dat is een grote klus.
Verder moet je het koelsysteem goed in de gaten houden bij dit blok, zeker bij de exemplaren tm 2014.

De 1.4 tce uit de megane kan ik geen verstandig woord over zeggen. De clio derde generatie 1.2 tce is wel een budgettopper. Bij de megane 3 en clio 3 is de 1.6 wel heel betrouwbaar.

Ik heb zo'n Focus gehad, erg fijne auto. Let wel op dat de distributieriem na 8 jaar vervangen moet worden en die loopt in het blok dus dat is een grote klus.
Verder moet je het koelsysteem goed in de gaten houden bij dit blok, zeker bij de exemplaren tm 2014.
Bedankt voor je reactie! Issues mbt distributieriem vervangen van de olie en het gebruik van de juiste olie maar ook het poreus raken van de slang voor de koelvloeistof zijn me bekend. Slangetje was ik van plan om just in case gewoon te vervangen. Ik vroeg me echter af of deze wagens op deze minpunten na verder wel betrouwbaar zijn? Ik zie namelijk gemengde reacties online. Deel vind de wagen top ander deel zegt het de minst betrouwbare wagen ooit te vinden.

Die mk3 vond ik niet heel ruim op de achterbank, koffer was prima. Achterbank is met de mk4 beter maar die valt niet binnen jouw budget. Je zou nog wel naar een Mondeo kunnen kijken, maar die is weer een stuk zwaarder dus duurder. Ik heb een Mondeo gehad waarmee ik makkelijk 1 op 15 reed, dus dat is het probleem niet.
Snap je verhaal niet helemaal. Gaat het vooral om de kofferbakruimte of ook om de ruimte op de achterbank?

Van je lijstje zou ik persoonlijk de Ibiza ST afraden. Ik heb zelf in z'n Ibiza als 5-deurs gereden en vond het erg 'plastic fantastic' en qua kwaliteitsbeleving echt maar magertjes. Een maatje van me rijdt een Clio IV station (vanaf 2012) en dat is echt een stuk volwassener als auto. Hoewel ook daar de afwerking nog best veel hard plastic bevat. Maar echt een prima auto Niet te groot. Toch lekker ruim. En niet te zwaar (dus wat goedkoper in de MRB dan een Focus). De 0.9 TCe is hier al vaker genoemd als betrouwbaar. En er is behoorlijk wat aanbod op zich.

Dit is wel een aardig exemplaar:

renault-clio-estate-0-9-tce-expression-airco-cruise-boekjes.jpg

De Megane kan ook. Staat volgens mij ook wel als redelijk betrouwbaar bekend.

Bij de Focus met 1.0 is het erg belangrijk dat het onderhoud goed en tijdig is uitgevoerd. Zoals jezelf al schrijft. De een rijdt er probleemloos met eentje rond. De ander hobbelt van ellende naar ellende.

Ik kwam zelf deze relatief jonge Focus (2017) nog tegen. Een "lease edition", dus wellicht niet heel ruim in z'n spulletjes. Maar weet niet wat je daarvan belangrijk vindt en wat niet.

ford-focus-wagon-1-0-lease-edition-1-0-lease-edition.jpg

Van je lijstje zou ik persoonlijk de Ibiza ST afraden. Ik heb zelf in z'n Ibiza als 5-deurs gereden en vond het erg 'plastic fantastic' en qua kwaliteitsbeleving echt maar magertjes. Een maatje van me rijdt een Clio IV station (vanaf 2012) en dat is echt een stuk volwassener als auto. Hoewel ook daar de afwerking nog best veel hard plastic bevat. Maar echt een prima auto Niet te groot. Toch lekker ruim. En niet te zwaar (dus wat goedkoper in de MRB dan een Focus). De 0.9 TCe is hier al vaker genoemd als betrouwbaar. En er is behoorlijk wat aanbod op zich.

Dit is wel een aardig exemplaar:

renault-clio-estate-0-9-tce-expression-airco-cruise-boekjes.jpg

De Megane kan ook. Staat volgens mij ook wel als redelijk betrouwbaar bekend.

Bij de Focus met 1.0 is het erg belangrijk dat het onderhoud goed en tijdig is uitgevoerd. Zoals jezelf al schrijft. De een rijdt er probleemloos met eentje rond. De ander hobbelt van ellende naar ellende.

Ik kwam zelf deze relatief jonge Focus (2017) nog tegen. Een "lease edition", dus wellicht niet heel ruim in z'n spulletjes. Maar weet niet wat je daarvan belangrijk vindt en wat niet.

ford-focus-wagon-1-0-lease-edition-1-0-lease-edition.jpg
Bedankt voor je reactie. Beide goede opties ik denk dat ik de clio estate wat minder vind dan de megane (wat ruimter en wat meer vermogen) Ford focus is een mooie optie zeker aangezien hier de nodige opties op zitten. echter ben ik wat bang dat de betrouwbaarheid van deze wagens mij in de steek zal laten. Als ik op de tweedehands markt kijk zie ik ook niet veel ecoboost motoren auto's te koop met km standen van boven de 200.000 - 250.000. Tja bevallen ze dan zo goed dat mensen ze blijven rijden tot ze op zijn? of heeft 8 van de 10 autos tegen die tijd al lang de geest gegeven.

ik zag deze megane op marktplaats zou dat wat zijn?

Bedankt voor je reactie. Beide goede opties ik denk dat ik de clio estate wat minder vind dan de megane (wat ruimter en wat meer vermogen) Ford focus is een mooie optie zeker aangezien hier de nodige opties op zitten. echter ben ik wat bang dat de betrouwbaarheid van deze wagens mij in de steek zal laten. Als ik op de tweedehands markt kijk zie ik ook niet veel ecoboost motoren auto's te koop met km standen van boven de 200.000 - 250.000. Tja bevallen ze dan zo goed dat mensen ze blijven rijden tot ze op zijn? of heeft 8 van de 10 autos tegen die tijd al lang de geest gegeven.

Ja precies zo kijk ik daar ook wel naar.

Ik zou zelf niet graag via MP een auto zou kopen. In principe zou het wel wat kunnen zijn. 1,6 handgeschakeld!
Ik begrijp niet helemaal wat hij de eerste 62k km heeft gedaan maar als dat problemen heeft gegeven zou dat in de daarop volgende kilometers wel moeten zijn gebleken.
-Hij is recent ook nog een paar keer verhandeld hoe komt dat? Wie wat waarom?
-Waarom op MP?
-Heeft de electronica problemen? Kun je boordcomputer uitlezen? wel benieuwd wat daarin staat.
-Hoe zit het met de radio werkt die voldoende?
-Hoe ziet het er uit onder de motorkap onder de afdekdeksel?
-Wat is de staat van de banden en remblokken/schijven?
-Hoe zit het met riem en onderhoud ervan?

In principe denk ik dat hij met gewoon onderhoud tot ruim over 240kkm moet kunnen.

Wat me bij de 1.0 Ecoboost opvalt is dat ik er best veel te koop zie staan met een kapot blok. Ik heb er nooit problemen mee gehad maar ik ken ook iemand bij wie er dus een koelsysteem issue heeft en ie warm liep. Maar ik denk niet dat ie echt minder betrouwbaar is dan een tijdsgenoot.

Ibiza vs Clio: grappig, ik ervaar het juist andersom! Een Ibiza vind ik fijn, terwijl ik bij een Clio echt een Fischer Price beleving heb.

Let wel op de Megane is een geimporteerde auto. Niks mis mee maar even goed opletten.
Ja je hebt gelijk. Het is wel raar. Auto uit 2011 en in 2020 62.000 km? Hoe zit dat is dat aantoonbaar? In die 9 jaar zou hij zomaar 90.000 km kunnen hebben gereden. Ik vind het verdacht. Moet wel heel goede onderbouwing komen zou ik daaraan beginnen.

Wat me bij de 1.0 Ecoboost opvalt is dat ik er best veel te koop zie staan met een kapot blok. Ik heb er nooit problemen mee gehad maar ik ken ook iemand bij wie er dus een koelsysteem issue heeft en ie warm liep. Maar ik denk niet dat ie echt minder betrouwbaar is dan een tijdsgenoot.

Ibiza vs Clio: grappig, ik ervaar het juist andersom! Een Ibiza vind ik fijn, terwijl ik bij een Clio echt een Fischer Price beleving heb.
Fisher Price ja dat herken ik wel. Dat betreft het interieur en afdekking eigenlijk alle plastic delen motor maar het onderstel en aandrijving zijn wel meestal vrij goed volgens mij.

Wat verwacht je aan kilometers te doen per jaar?
Megane station

Megane station 2.0 tce

Die eerste zou ik laten staan:
"handelsprijs / auto loopt onregelmatig"

Die 2e ziet er op de foto's netjes uit. Goeie kleur ook. Mooie uitrusting.

Lijkt qua eigenarenhistorie ook best in orde:
Autobedrijf 15-02-2011 - 30-01-2012
Particulier 09-02-2012 - 03-06-2016
Particulier 23-07-2016 - 22-09-2022
Particulier 22-09-2022 - 29-07-2024

Is blijkbaar 1e jaar ingezet bij een autobedrijf (demo?).
Daarna 4,5 jaar bij 2e eigenaar, 6 jaar bij 3e eigenaar en 2 jaar bij 4e eigenaar.

Staat nu al sinds eind juli bij deze garage te koop.
Die wil er misschien nog wel dit jaar vanaf en wat met de prijs doen?

Wel even goed kijken naar de banden, dat was een APK aandachtpunt
APK aandachtspunten
2024-08-01 Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm

Deze is 4 jaar geleden geimporteerd. Sindsdien in NL 4 jaar bij 1 eigenaar in bezit geweest.
Zie navolgende linkjes voor meer info:

Verder is het altijd lastig om iets te zeggen over de voorgeschiedenis voor de import. Maar op zich is 62.000 kilometer in ruim 9 jaar best mogelijk als je het mij vraag (6.500km per jaar, er zijn best mensen die niet meer dan dit per jaar rijden).

Klopt, maar vind autowereld overzichtelijk, omdat je in opslag ziet dat de km logisch is, zal wel altijd dubbel checken bij rdw
Dat autowereld handiger is ben ik met je eens, maar dat was niet je punt. Jij zei dat gaspedaal autowereld niet mee neemt, dat doen ze dus wel.
@Rudyke, ik las het later ook en heb hem alweer verwijdert.

Deze is 4 jaar geleden geimporteerd. Sindsdien in NL 4 jaar bij 1 eigenaar in bezit geweest.
Zie navolgende linkjes voor meer info:

Verder is het altijd lastig om iets te zeggen over de voorgeschiedenis voor de import. Maar op zich is 62.000 kilometer in ruim 9 jaar best mogelijk als je het mij vraag (6.500km per jaar, er zijn best mensen die niet meer dan dit per jaar rijden).
Bedankt voor je info! Zijn inderdaad wel dingen waar ik op zal moeten letten. Als de km opbouw er logisch uitziet zou het opzich nog kunnen.

Dat autowereld handiger is ben ik met je eens, maar dat was niet je punt. Jij zei dat gaspedaal autowereld niet mee neemt, dat doen ze dus wel.
@Rudyke, ik las het later ook en heb hem alweer verwijdert.
Het valt me de laatste tijd op dat gaspedaal.nl dan weer wel en dan weer niet autowereld pakt , wellicht was dat meer mensen dat opgevallen

Het is een Ford Focus 2, de auto dus al wel een vrij oud model.
Deze auto ziet er nog netjes uit.
De Ford Focus 2 staat bekend als betrouwbare auto. Aandachtspunt is wel roest.

Ik heb vroeger nog gereden in dit model Focus met deze motor, van de motor had ik meer verwacht, heeft relatief weinig trekkracht bij lage toeren, en is lawaaiig. Ze vragen best veel voor deze auto.

Als je naar een Renault Megane 3 kijkt, kijk dan ook naar de Renault Laguna 3. Ik heb 9 jaar een Laguna 2.0 16V uit 2009 gehad. Het is een erg betrouwbare, stille, degelijke en comfortabele auto. Het brandstofverbruik was 1 op 11 tot 1 op 12, dus niet heel laag, maar was verder een hele goedkope auto in onderhoud.

De kia Ceed vanaf 2012 lijkt mij ook een goede optie.

(Een Renault Clio 4 is ook zeker te overwegen. Het beste kun je er een kopen van na de facelift in 2016. In de facelift uitvoering ligt het materiaalgebruik op een aanzienlijk hoger peil, en de afwerking is beter. Is ook een betrouwbare auto. Je vind die alleen nog niet voor het budget.)

Laatst bewerkt:
https://www.autoweek.nl/occasions/ford/focus/55779653/ford-focus-benzine-2008/

Zou dit een goede optie zijn wel import wagen dus heb zo mijn vraagtekens bij de betrouwbaarheid km stabd maar staat er al 5 maanden op wellicht ruimte voor onderhandeling
En met een goed blok.
De 1.8 en 2.0 uit die jaargangen heeft Ford bij Mazda vandaan. (Bij Ford heet het Duratec, bij Mazda is het een LF of MZR motor geloof ik)
Ze zijn wat minder vermogend en wat minder zuinig dan de concurentie, maar het zijn wel ouderwetse en degelijke blokken zonder turbo's of directe injectie wat bij defecten dure delen zijn om te vervangen (turbo's, hogedruk brandstofpomp etc, het zit er niet op). Ze hebben een ouderwetse distributie ketting waar eigenlijk nauwelijks problemen mee bekend zijn, ook niet bij kilometerstanden boven de 300.000

Ik heb zelf een Mazda met de 2 liter uitvoering van deze motor, volgens het boekje zou je iedere 100.000km de klepspeling moeten laten controleren, door er naar te luisteren en als het afwijkend klinkt moeten laten bijstellen. Bij mijn auto (210.000km) is dat nog nooit nodig geweest. Het onderhoud aan het motorische gedeelde van mijn auto beperkt zich tot nog toe (gelukkig) tot olie en filters vervangen.

Ik zou, als het om een occasion gaat van een jaar of 10 oud en 100.000km ervaring, een wat minder zuinige auto met een wat grotere motor altijd verkiezen boven een auto met een gedownsized blokje met turbo.

Laatst bewerkt:
Ik zal niet het halve land doorkruisen voor de goedkoopste import auto, staat die toevallig in de buurt bij een garage die goed bekend staat, is het overwegen waard.

Die eerste zou ik laten staan:
"handelsprijs / auto loopt onregelmatig"

Die 2e ziet er op de foto's netjes uit. Goeie kleur ook. Mooie uitrusting.

Lijkt qua eigenarenhistorie ook best in orde:
Autobedrijf 15-02-2011 - 30-01-2012
Particulier 09-02-2012 - 03-06-2016
Particulier 23-07-2016 - 22-09-2022
Particulier 22-09-2022 - 29-07-2024

Is blijkbaar 1e jaar ingezet bij een autobedrijf (demo?).
Daarna 4,5 jaar bij 2e eigenaar, 6 jaar bij 3e eigenaar en 2 jaar bij 4e eigenaar.

Staat nu al sinds eind juli bij deze garage te koop.
Die wil er misschien nog wel dit jaar vanaf en wat met de prijs doen?

Wel even goed kijken naar de banden, dat was een APK aandachtpunt
APK aandachtspunten
2024-08-01 Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
Heel toevallig deze auto afgelopen weekend van dichtbij bekeken en gereden (mijn broertje was zoekende naar een degelijke caravan trekker). Op zich voor de kilometerstand netjes van binnen en buiten. Puntjes die mij opgevallen:

Banden (michelin all seasons) waren erg slecht. DOT code uit 2019, maar profiel was laag en droogte scheurtjes.
Distributieriem was voor het laatst gedaan in 2017 en dat was ook het laatst genoteerde onderhoud van de auto.
En het blok was wat zweterig (plaat onder de auto ontbrak ook en de carter was zweterig).

Op zich als deze groot onderhoud zou hebben, denk ik een nette auto, maar de verkoper wou ook niet echt tegemoet komen. Uiteindelijk iets verderop in Utrecht voor 8 een hele mooie van de markt gehaald. Ik rekende ruim 1400 euro als je alle onderhoud wilt laten uitvoeren.

Voor de rest is het een interresante auto. Distributie met riem op een uitgedokterde motor F4R(dus geen problematische ketting zoals op de generatie na deze motor). Met een mooie ledig gewicht nog goed betaalbaar. Verbruik zal wel iets hoger zijn, maar zou er niet van opkijken dat deze auto de 1 op 15 zou kunnen halen.

Zo'n Focus mk2 is wel een fijne auto. En je kan nog wat geld in de zak houden:

Dit is een 1.8 Flexifuel, die hebben wel een iets kortere onderhoudsinterval dan de andere motoren maar zijn geschikt voor E85 benzine.

De Ford heeft een natte riem en daar zit een risico aan. De Renault 1,4 TCe is indirect ingespoten en daar heb ik in de Franse pers weinig slechts over gelezen. De latere 1,2 TCe is een risicokeuze. Olieverbruik en uiteindelijk een kapotte motor, hoewel er veel lijkt te zijn opgelost.

De VW TSi is eerlijk gezegd wel verbeterd na 2013 maar ook daarbij kan olieverbruik en andere zaken opspelen. En let op, het zijn allemaal turbo motoren en turbo's kunnen stuk,

Terug
Bovenaan