Hatchback tot 15k, welke gaat het worden?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Zo'n anderhalf jaar geleden was ik aan het kijken voor een wat oudere 1 serie, waar ik destijds een topic voor had aangemaakt. Die is er echter nooit gekomen. Er kwam iets op mijn pad waarbij het OV een betere optie was. Nu ontkom ik er door een nieuwe baan niet meer aan om toch een auto extra op de stoep te zetten. Ik maak dagelijks 30 woon/werk kilometers en af en toe een privé ritje. Ik schat dat er ruim 10k per jaar met deze auto gereden gaat worden.

Ik ben opnieuw in ditzelfde segment aan het zoeken, maar mijn situatie is enigszins veranderd. Daarom kan het onderzoekje van toen de prullenbak in. Het budget is namelijk wat hoger geworden, van 10 tot max 15k.

Ik zoek een comfortabele C segment hatchback met een snufje sportiviteit in looks en rijervaring. Wat betreft looks vind ik de 1 serie nog steeds een topper, samen met een A klasse. Omdat het er bij mij enigszins in is gestampt dat Duitse auto's erg duur zijn om te onderhouden ben ik enorm aan het twijfelen. Ik wil me namelijk niet scheel betalen aan onderhoud.

Daarom ben ik wat verder gaan kijken en daarbij ben ik 4 auto's tegengekomen die ik in ieder geval van de buitenkant ook kan waarderen. Het gaat om de Renault Mégane 4, Alfa Giulietta, Mazda 3 en Volvo V40.

Uiteindelijk wil ik natuurlijk de auto kiezen die het best bij mijn wensen past. Dus: comfortabel, met enige sportiviteit in looks en rijervaring + onderhoudskosten die niet (veel) hoger zijn dan bij de alternatieven. Vooral bij dit laatste puntje ben ik benieuwd of een Mégane 4/Mazda 3 bijvoorbeeld een stuk gunstiger zijn. Als het elkaar niet veel ontloopt neig ik toch naar één van de twee Duitsers, afhankelijk van ervaring tijdens de proefrit.

Jullie adviezen zijn van harte welkom!
 
Trouwens nog een kleine toevoeging:
Ik zie bijvoorbeeld dat een Mégane 4 uit 2016/2017 me in aanschaf ongeveer hetzelfde kost als een 1 serie uit 2013/2014. Dit is voor de benzine versie in beide gevallen vanaf zo'n 12k. Daarbij heeft de jongere Mégane vaak ook wat minder kilometers gereden. Hoeveel invloed heeft dit op het verschil in onderhoudskosten?

Een auto uit 2016/17 kan er ook eentje zijn die rechtstreeks uit de lease komt. Is dit over het algemeen gunstig of juist niet?
 
De kosten zullen niet gigantisch verschillen. De Megane is de nieuwste binnen je budget en heb je een 2018 versie met een hoop moderne snufjes. De A en 1 serie de oudste met in vele gevallen de basis motoren, de 3 en Giulietta zitten er wat leeftijd tussen in, bij de Alfa krijg je het meeste vermogen voor je geld bij de 3 de meest betrouwbare auto.
 
Inderdaad,

onderhoud zit echt wel verschil in, maar gewoon de beurtjes is dit niet zo dat dit dubbel de prijs is of zo. Wel is het zo dat je voor zelfde geld een jongere, modernere auto koopt met minder kilometers als je een 1-serie of A-klasse links laat liggen. En een oudere auto met meer kilometers is nu eenmaal gevoelliger voor reparatie onderhoud. Dit is vooraf lastig in te schatten. De vraag is aan jezelf of je dit waard vind om graag deze duitse auto's te rijden die dan wat ouder zijn met wat meer kilometers.
 
Bedankt voor jullie reacties! Het klinkt alsof het 'iets' scheelt maar niet ontzettend veel dus. Ik heb me vandaag nog wat verder verdiept en ik kan het lijstje inmiddels al wat inkorten.

Ik schrap de A klasse en de V40 van de lijst. Bij deze auto's moet ik of naar een ouder bouwjaar dan me lief is, of is de keuze zeer beperkt binnen budget. Daarnaast schrap ik ook de Giulietta van het lijstje.

Wat overblijft zijn de Mazda 3 en BMW 1 serie van ergens tussen 2014 en 2016. Keuze is wel enigszins beperkt binnen budget, maar er valt nog wel wat te kiezen.

Bij de Mégane hatch is er binnen budget aardig wat keuze en blijf ik mogelijk zelfs nog wat van die 15k vandaan.

Natuurlijk neem ik interessante suggesties zeker in overweging. Ondanks dat ik erg vaak positieve verhalen hoor over het rijgedrag van Ford, is er toch iets aan dit merk wat me niet echt aanstaat. Kan er niet echt de vinger op leggen, maar zal vast iets in het design zijn al vind ik het geen lelijke auto's.

Kortom, op dit moment staan de Mazda 3 en BMW 1 serie rond 2015 en de Mégane uit 2017/2018 op de shortlist. Daarbij zegt mijn hart voornamelijk 1 serie, maar mijn hoofd Mégane.
 
Probeer bij de Megane 4 een te vinden met de 1.330 CC Mercedes Renault motor vanaf 2018, of de 1.618 CC Nissan motor, dit zijn hele fijne en degelijke motoren. De Renault is een stuk moderner dan de BMW, vaak hebben ze ook een veel uitgebreidere standaard uitrusting. De Renault Megane staat bekend als een comfortabele auto. Je koopt erg veel auto voor je geld.

Mijn eigen ervaringen met Renault is dat ze al weer jaren heel betrouwbaar zijn, en opvallend lage onderhoudskosten hebben.

Een BMW is een auto met een gecompliceerd onderstel, de onderdelen zijn duurder, en de onderhoudskosten liggen hoger. Je koopt een oudere auto met meer kilometers, wat de kans op dure reparaties vergroot.

Ga gewoon met beide auto's rijden, voor beide auto's valt immers wat te zeggen.
 
Die 1330 cc motor heeft wel een kwaaltje: snel vervuiling van cilinder 1. Te voorkomen door 98 octaan te tanken en regelmatig wat verder in de toeren door te jagen. Constant het nieuwe rijden toepassen geeft gegarandeerd gedoe door vermogensverlies en op 3 poten lopen.
 
voor zowel de megane als de BMW als mazda is alle 3 iets voor te zeggen. alle 3 zijn er op hun eigen manier ergens erg goed in

aan jou om daar de keuze in te maken, kunnen anderen je moeilijk mee helpen ;) succes
 
Er is natuurlijk een groot verschil. De Mazda heeft een atmosferische 2 liter 4 cilinder, tegenover de kleinere turbo blokjes. Dat rijdt echt anders, en in mijn beleving vind ik een grotere atmosferische motor veel fijner vanwege het directe vermogen/koppelverloop, welk progressief toeneemt. Ook ws de fijnst schakelende handbak van het stel. Daar staat Mazda en bijv. Honda om bekend. De BMW 1 serie had toen nog RWD? Ook weer een plus, als je dat kan waarderen.

Ik weet niet of de Mazda 3 nog roest problemen kende uit genoemde jaartallen, dat valt makkelijk te controleren uiteraard bij aankoop, moet ff op de brug. Maar het motorblok heeft zich inmiddels als zeer betrouwbaar bewezen.
 
Ik heb zelf veel ervaring met grote ongeblazen motoren, mijn vorige auto had een 2.0 liter motor, met 140 pk en zonder turbo. Maar ook met moderne compacte turbo motoren. De 1330 CC vier cilinder blok die in mijn huidige Clio ligt is een heerlijk krachtige motor, met enorm veel koppel bij lage toeren, en voelt aan als een hele dikke motor.

Bij ongeblazen grote blokken moet je vaak flink werken om echt hard te gaan, het maximale koppel ligt vaak bij een aanzienlijk hoger toerental. Bij de Mazda 3 ligt dit bij 4000 toeren per minuut, bij de Megane bij 1600 toeren per minuut, en de motor levert ook een aanzienlijk hoger koppel, over een heel groot toeren gebied.

Elke direct ingespoten motor, zoals tegenwoordig vrijwel alle motoren, kan last hebben van vervuiling, bij veel korte stukjes en weinig belasting. De 1.330 CC Mercedes Renault motor staat echter bekend als hele goede en betrouwbare motor, je vind ook vrijwel geen problemen. Ik tank gewoon Euro 95, en daar loopt die goed op.

Succes met de proefritten.
 
Allereerst wederom bedankt voor alle input!

Vandaag bij onze (universele) garage geïnformeerd over zijn ervaring met de 3 opties. Kortom: de 1 serie heeft over het algemeen toch wat meer problemen. De 1.2 motor van de Mégane was hij niet enthousiast over. De 1.3 kende hij niet goed en kon hij daarom ook niet over oordelen. De Mazda is motorisch waarschijnlijk de meest degelijke van de 3.

Ik merk hier vooral dat de meeste positief zijn over de Megane met 1.3 motor. Als dit inderdaad een hele degelijke motor is blijft de Megane zeker een optie. Wat deze auto vooral interessant maakt is dat ik hem een jaar of 3 jonger kan kopen dan de andere 2. Daarnaast vind ik het ook gewoon een mooie auto.

De BMW voelt toch een beetje als de minst veilige keuze. Veel lijkt af te hangen van hoe de vorige eigenaar met de auto om is gegaan. Buiten de onderhoudshistorie kun je hier niet veel over te weten komen denk ik. Blijft toch een hele mooie auto met waarschijnlijk veel rijplezier.

De Mazda lijkt de meest degelijke auto en het design vind ik ook gewoon erg mooi. Ik heb nog weinig nadelen kunnen ontdekken aan deze auto, behalve dat hij wel wat duurder is dan de Megane.

Jullie merken dat het nog moeilijk is om de knoop door te hakken. Ik zou eigenlijk gewoon eens bij dealers in de omgeving langs moeten gaan. De auto in het echt zien en ervaren kan misschien de doorslag geven. Met de maatregelen is dit alleen een lastig verhaal.
 
Nou, toch weer een extra keuze die gemaakt moet worden. Omdat we bijna een nieuw jaar in gaan komt er natuurlijk weer een subsidiepot vrij voor elektrische occasions. Met 2k subsidie valt een elektrische Golf binnen budget.

Dit lijkt me ook een hele interessante optie, omdat de woonwerk ritten heel goed te doen zijn met de actieradius. Mocht ik een keer verder moeten rijden hebben we ook nog een benzineauto.

Wat ik weet over elektrische auto's is dat er nauwelijks onderhoud nodig is. Dit maakt het natuurlijk extra interessant.

Elektrisch rijden, iets waar ik me nog in moet gaan verdiepen. Wat zeggen jullie van deze optie?
 
Cewo zei:
Nou, toch weer een extra keuze die gemaakt moet worden. Omdat we bijna een nieuw jaar in gaan komt er natuurlijk weer een subsidiepot vrij voor elektrische occasions. Met 2k subsidie valt een elektrische Golf binnen budget.

Dit lijkt me ook een hele interessante optie, omdat de woonwerk ritten heel goed te doen zijn met de actieradius. Mocht ik een keer verder moeten rijden hebben we ook nog een benzineauto.

Wat ik weet over elektrische auto's is dat er nauwelijks onderhoud nodig is. Dit maakt het natuurlijk extra interessant.

Elektrisch rijden, iets waar ik me nog in moet gaan verdiepen. Wat zeggen jullie van deze optie?
Als je hem als tweede auto kan gebruiken is het zeker een optie. Let wel op de remmen, omdat ze weinig remmen met de remmen maar op de motor afremmen slijten deze niet maar kunnen ze wel gaan roesten.
Hou er wel rekening mee dat de meeste te koop staan zonder btw.
 
Bedankt voor je snelle reactie Frits. Kwam er (na een tijdje pas) inderdaad achter dat de meeste ex BTW staan. Daarom zou deze auto eigenlijk buiten budget vallen, maar het subsidiepotje brengt toch een aantal exemplaren binnen budget. Ook bedankt voor het attenderen op de remmen.
 
Cewo zei:
Bedankt voor je snelle reactie Frits. Kwam er (na een tijdje pas) inderdaad achter dat de meeste ex BTW staan. Daarom zou deze auto eigenlijk buiten budget vallen, maar het subsidiepotje brengt toch een aantal exemplaren binnen budget. Ook bedankt voor het attenderen op de remmen.
Dan passen ook binnen je budget, de Hyundai Ioniq, de kia Soul en de Renault Zoë.
 
Wat ik weet over elektrische auto's is dat er nauwelijks onderhoud nodig is. Dit maakt het natuurlijk extra interessant.

ze zijn doorgaans wel iets goedkoper dan brandstofauto's. maar nauwelijks onderhoud is wel een breed begrip. net als benzineauto's heeft een elektrische auto ook gewoon een interieurfilter die jaarslijks vervangen moet worden. banden die slijten, remmen die zeker aandacht nodig hebben, een onderstel wat slijt, een koelsysteem en alle andere zaken die een brandstofauto ook heeft. Maar je hoeft inderdaad geen olie te verversen ;)

Als 2e auto is zoiets zeker het overwegen waard. In geval van de golf zou ik wel kijken of deze is voorzien van een warmtepomp. Deze maakt dat de verwarmen veel efficiënter werkt. en dus met de huidige tempraturen veel meer actieradius krijgt. Bij de golf was die niet standaard. Het is een keuze om rekening mee te houden, maar als je twijfelt tussen 2 exemplaren kan eentje met warmtepomp zomaar de doorslag geven

En persoonlijk vind ik het een must dat je gewoon thuis kan laden, zeker auto's met beperkte actieradius, en niet afhankelijk moet zijn van een openbare paal. Niet alleen lastiger maar ook stuk duurder om te laden dan thuis.
 
Update: volgende week ga ik proefrijden in een Mazda 3 uit 2016 en ik heb een sterk vermoeden dat dit hem gaat worden. De Mazda 3 is beschikbaar met 1.5 en 2.0 motor. Zijn dit beide degelijke motoren of is de ene aan te bevelen boven de andere?
 
De Mazda 3 staat bekend als goede auto, beide motoren staan goed aangeschreven. Er zit wel een flinke verschil in vermogen. De 1.5 is denk ik voldoende, maar probeer gewoon uit.
 
Cewo zei:
Update: volgende week ga ik proefrijden in een Mazda 3 uit 2016 en ik heb een sterk vermoeden dat dit hem gaat worden. De Mazda 3 is beschikbaar met 1.5 en 2.0 motor. Zijn dit beide degelijke motoren of is de ene aan te bevelen boven de andere?
De 1.5 is genoeg de 2.0 is fijner. Nadeel is dat de 1.5 alleen in de 2 goedkoopste uitvoeringen te koop waren.
Persoonlijk zou ik voor de GTM versie gaan.
 
Bedankt voor de input weer. De GTM is inderdaad net wat lekkerder aangekleed. Aanbod binnen budget is niet gigantisch, maar het is er wel. Eens kijken of ik daar een mooie tussenuit kan vissen.

Tenzij de proefrit in deze Mazda 3 enorm tegenvalt heb ik mijn keuze nu wel gemaakt. Kan me overigens niet voorstellen dat dit tegen gaat vallen want hoor en lees vooral dat hij erg fijn rijdt en schakelt.
 
Cewo zei:
Bedankt voor de input weer. De GTM is inderdaad net wat lekkerder aangekleed. Aanbod binnen budget is niet gigantisch, maar het is er wel. Eens kijken of ik daar een mooie tussenuit kan vissen.

Tenzij de proefrit in deze Mazda 3 enorm tegenvalt heb ik mijn keuze nu wel gemaakt. Kan me overigens niet voorstellen dat dit tegen gaat vallen want hoor en lees vooral dat hij erg fijn rijdt en schakelt.

Ik ben ook zoekende met hetzelfde budget als jou....ik wil graag een bmw 1 serie (vanaf 2015, met facelift). Mooie bak maar erg kaal. Terwijl de Mazda 3 best goed aangekleed is qua opties + betrouwbaar is met minder problemen.

Wat is het voor jou geworden? Lastige keuze!
 
Er is nog geen auto gekocht dus 100% zeker weet ik het nog niet. De kans is wel groot dat het alsnog de 1 serie wordt na een gesprek met een BMW specialist, een bekende van ons. Hij zoekt momenteel naar een auto die aan mijn wensen voldoet en welke vanuit zijn oogpunt als specialist in goede staat is. Hij gaf wel aan dat dit een paar weken kan duren, hij zoekt namelijk de zogenaamde krent uit de pap.

Ik vond het zelf lastig om naar een 1 serie te zoeken omdat ik huiverig ben over hoe de vorige eigenaar ermee om is gegaan. Op deze manier heb ik daar wel vertrouwen in.

Als het niet wil lukken om die ene auto te vinden dan zal ik waarschijnlijk alsnog op zoek gaan naar de Mazda 3 GTM. Inderdaad een erg goed aangeklede auto.
 
Heb je een elektrische auto nog overwogen? Als je een eigen oprit hebt waar je kunt laden dan is het eigenlijk een no-brainer. Je dagelijkse woon-werk verkeer van 30km kan uitstekend elektrisch en voor de langere ritten heb je een andere auto.

De BMW i3 biedt wat sportiviteit en is binnen je budget te krijgen. Bij sommige krijg je nog zelfs 2000 euro subsidie (alleen als de auto nieuw minder dan 45.000 euro kostte). De actieradius is niet fantastisch, maar als je dagelijks 30km rijdt dan is het meer dan genoeg. Het is ook nog eens goedkoop rijden want thuis laden is goedkoper dan tanken, je betaalt geen wegenbelasting en daarnaast help je het milieu ook nog een handje. Win-win-win.

Dit exemplaar valt binnen budget en dan gaat er ook nog eens 2000 euro subsidie vanaf.
Of deze bij de BMW dealer - ook binnen budget maar helaas geen subsidie.
 
Terug
Bovenaan