HarmenA's Mercedes-Benz A45 AMG - Verkocht!

Nadelen? Klein stuur en harde vering/demping zorgt een beetje voor nerveus rijgedrag al kan het ook bestempeld worden als erg direct"
Het kleine stuur vond ik juist erg fijn. Die vering was ik alweer vergeten , maar dat was echt voor mij de hoofd reden inderdaad waarom ik de long range prettiger vond (al is die ook stug). Vond m niet perse nerveus rijden, maar een drempel icm het verlaagde onderstel en de grote velgen voelde ik wel in elk stukje van m’n ruggengraat :p

Leuke jobs heeft je broer dan eerst bij Tesla en nu Lotus!

Zo'n Model 3 lijkt me ook wel wat. Maar de standaard is mij goed genoeg. Dat interieur is even wennen en ik vind de stoelen niet geweldig maar het rijdt goed, de software klopt en hij is verdomd efficiënt. En als Performance nog erg snel ook. Wel totaal iets anders dan zo'n AMG :)

Nog eentje dan. De Renault Megane IV RS had ik al langer op het oog, zo'n beetje de ultieme hot hatchback én met automaat deze generatie. In Kampen stond die al wat langer te koop, dus toch maar eens gaan bekijken deze middag.
IMG-20240920-144639731-HDR.jpg

IMG-20240920-144951016-HDR.jpg

Een geweldige auto om te zien in dit metallic wit, heel gaaf om te rijden en het geeft echt wel het gevoel met iets bijzonders onderweg te zijn. De "4CONTROL" maakt het sturen tot een hele beleving en het onderstel is subliem. De 1.8 liter viercilinder turbomotor is alleen helaas de achilleshiel van de auto; te vlak, weinig opzwepend en lijkt het vermogen er uit te moeten "persen". Dat doet toch (teveel) afbreuk aan de algehele ervaring.

Een hele gave rijervaring en beleving dus, maar toch niet goed genoeg om een volwaardige opvolger voor de A45 te worden.
IMG-20240920-154620803-HDR.jpg

Laatst bewerkt:
Conclusie, een geweldige auto om te zien in dit metallic wit, heel gaaf om te rijden en het geeft echt wel het gevoel met iets bijzonders onderweg te zijn. De "4CONTROL" maakt het tot een hele beleving en het onderstel is subliem. De 1.8 liter motor is alleen wel de achilleshiel van de auto en dat doet toch afbreuk aan de algehele ervaring.

dat gele vind ik ook heel erg mooi. Maar deze heeft iets van 300PK ? zou toch dikke prima moeten zijn. Maar vrijwel alles verbleekt op dat vlak natuurlijk met een A45. ;)

Ik deel die ervaring helemaal. De 1.8 is natuurlijk lekker krachtig, maar doet wat vlak aan waardoor de sensatie ontbreekt. En zoals AsconaGT al zegt is zo'n A 45 in dit segment nauwelijks te overtreffen.

dat gele vind ik ook heel erg mooi. Maar deze heeft iets van 300PK ? zou toch dikke prima moeten zijn. Maar vrijwel alles verbleekt op dat vlak natuurlijk met een A45. ;)
Ja, in het geel en oranje ook heel gaaf. De RS Trophy heeft 300 pk, deze "slechts" 282. Het komt er alleen voor het gevoel toch niet helemaal lekker uit.

Voordat ik iets over die Megane zeg, eerst jouw laatste foto. Wat een knappe, gave, geconserveerde Mitsubishi Galant naast jouw A45 (y)(y)(y)

Hier in de buurt rijdt een Megane RS in dat fellere blauw. Telkens gaaf gezicht, daar draai ik eerder mijn hoofd voor om dan voor een Mercedes A... ook al is de jouwe een 45 AMG. Duidelijk een 'dikke versie', zeker als je er achter rijdt met die vette achterbumper en uitgebouwde wielkasten. Maar ik kan me erg goed voorstellen dat het rijden van de AMG op de langere duur stukken fijner is.

Toch grappig dat de toch redelijk snel gekochte A de lat voor een opvolger zo hoog legt!
Dat vraag ik mezelf de laatste tijd ook wel steeds vaker af of ik onbewust niet de ideale auto voor mezelf heb gekocht.

De A45 doet "gewoon" veel dingen heel goed, de combinatie van sportiviteit en comfort, een gevoel van luxe en bouwkwaliteit, maar toch ook een echte rij-beleving die samenhangend is en de ervaring die de motor geeft ondanks dat het "maar" een viercilinder is.

Die specifieke Megane was mijn eerste kennismaking met de 4RS.

Mooie wagen, maar hier thuis heerst er een verbod op een witte en eigenlijk vind ik dat je die auto in het oranje moet hebben.

Volgens carbase is ie maar 0.1 seconden minder snel naar de 100 dan die van jou?
Ik kijk dan meer naar 0-200 tijden, dan is die bijna twee seconden trager. Naar de 100 km/u zegt me niet zoveel, dan zijn veel snelle auto's nog naar grip aan het zoeken. :)

Mwah mijn XKR is van 0-100 niet naar grip aan het zoeken maar het is meer dat de versnellingsbakverhoudingen niet zijn afgestemd op zo'n korte sprint. Daardoor is die tot 100 een iets minder snel dan de A45 maar zit die wel eerder aan de 200. Wat dat aangaat had je dan eigenlijk beter de C55 kunnen houden :)

PdfLV9S.png

vB0z4rn.png

Prachtig zo'n 45. Natuurlijk niet met die gekke dingetjes op de bumper of in het wit of zwart met zwarte wielen.

jQuYBlk.png

y0o52vW.png
Zeker gaaf in het blauw of rood, maar vind er maar eens één zonder het Aero Pack. Daarnaast ligt die generatie A45 AMG ook (ver) buiten budget. De goedkoopste moet nog steeds 50.000 euro opleveren. Wel ingetogen uitgevoerd.

Laatst bewerkt:
Mwah mijn XKR is van 0-100 niet naar grip aan het zoeken maar het is meer dat de versnellingsbakverhoudingen niet zijn afgestemd op zo'n korte sprint. Daardoor is die tot 100 een iets minder snel dan de A45 maar zit die wel eerder aan de 200. Wat dat aangaat had je dan eigenlijk beter de C55 kunnen houden :)
Dat ligt natuurlijk ook aan de weersomstandigheden en de versnellingsbak speelt inderdaad ook mee.

Met dit weer was de C55 sowieso trager geweest dan de A45, maar daar is het me ook niet alleen om te doen. Het is meer dat als je voor de opvolger zou kiezen, een tragere variant dan niet veel meerwaarde voor mij zou hebben. Maar het kan nooit kwaad om een keer in de A35 proef te rijden.

Ik doelde inderdaad op de wat meer ingetogen A45 modellen. Zo in het rood of blauw op de renders hierboven is het echt heel erg mooi. Ja dat kost wel wat natuurlijk. Maar zonder al te veel bij betalen ga je ook weinig vinden wat echt een overtreffende trap gaat zijn. Dan zou ik echt naar compleet wat anders gaan zoeken

edit; zo in het rood misstaat zelfs het aeropack niet eens
Ik weet niet of ik echt op zoek ben naar een overtreffende trap, het gevoel moet vooral goed zijn op het moment dat ik er instap en ga rijden en je het gevoel hebt in iets bijzonders te zitten.

Deze Lotus Europa bijvoorbeeld (wat een gaaf ding!), is dan een voorbeeld wat ook zou kunnen.
lotus-europa-2-0-s-1-van-456-se-turbo-carbon-airco.jpg

Lotus Europa 2.0 S

Laatst bewerkt:
Zo'n lotus is wel heel gaaf maar zwaar ongeschikt als daily driver.
Het is meer dat als je voor de opvolger zou kiezen, een tragere variant dan niet veel meerwaarde voor mij zou hebben.
In het geval van zo'n A35 zou de meerwaarde vooral zitten in het feit dat het een wat nieuwere auto is met ditto interieur en infotainment. Het kleine verschil in prestaties is 99% van de tijd niet merkbaar.

Zeker gaaf in het blauw of rood, maar vind er maar eens één zonder het Aero Pack. Daarnaast ligt die generatie A45 AMG ook (ver) buiten budget. De goedkoopste moet nog steeds 50.000 euro opleveren. Wel ingetogen uitgevoerd.
Niet alleen zonder Aeropack maar ook zonder "S"... Dat scheelt een stuk of 40 pk's? Ik stel mij zo voor dat het overgrote deel van de kopers linea recta voor de S gaat. Daarmee is deze grijze muis in meerdere opzichten bijzonder, lijkt me?

Sowieso; vind maar een AMG in een kleur. Überhaupt een A-klasse/CLA in die geslaagde blauwe kleur die ze eerst hadden.

MwWKmyj.jpg

En juist dat merk kent veel chique kleuren. maar ja, RR zie je tegenwoordig populair zijn bij de tokkies met geld (nieuwe rijken) of medelanders en die kiezen zwart of wit.

Tijdje terug heb ik gereden in een vrij recente A35 AMG, geweldige auto!
Deze was stage 1 getuned en serieus snel.
Vooral het comfort viel me positief op, drempels/klinkerwegen zo soepel.
Wat een fijn onderstel!
Zal ook wel een adaptief onderstel hebben denk ik, want in sport was het een serieus goed sturende auto.

Laatst bewerkt:
Hier een AMG in het blauw ;)
Een C-klasse:
mercedes-benz-c-klasse-amg-43-4matic-burmester-leder-schuif-kanteldak.jpg

Maar het is inderdaad teleurstellend tegenwoordig.
Mijn zus werkt bij de Land Rover dealer en daar is het ook 50 tinten zwart.
Die C43 had ik ook al gezien, maar ik vind zilver(grijs) toch beter staan op de C-klasse. Vind het net teveel een seniorenbak worden in het donkerblauw.

Ze zijn er wel kleurrijk, zelfs banaangeel op een origineel Nederlandse A35 AMG.
mercedes-benz-a-klasse-a35-amg-4matic-advantage-nightpakket.jpg

Mercedes-benz A35 AMG

Tijdje terug heb ik gereden in een vrij recente A35 AMG, geweldige auto!
Deze was stage 1 getuned en serieus snel.
Voor het comfort viel me positief op, drempels/klinkerwegen zo soepel.
Wat een fijn onderstel!
Zal ook wel een adaptief onderstel hebben denk ik, want in sport was het een serieus goed sturende auto.
Ik zal eens kijken naar een nette in de buurt om te beleven hoe dat onderstel en vermogen dan aanvoelt. :) Deze vind ik fraai met die velgen, maar 180.000 km op de teller..
mercedes-benz-a-klasse-amg-35-4matic-edition-1-306-pk-performance-seats-360-camera-adaptive-widescreen-19.jpg

A35 AMG

Laatst bewerkt:
ja proefrijden voor de beeldvorming kan sowieso geen kwaad.
Ik vind de nieuwe A klasse echt een mooie auto!
Een normale 200 zou het in AMG trim ook wel voor mij kunnen doen eerlijk gezegd als ik een dagelijkse auto nodig zou hebben.
Vooral het interieur vind ik prachtig, al dat digitale.

Mercedes heeft inderdaad de kunst verstaan om schermen te gebruiken en te moderniseren zonder dat het goedkoop of kil aan voelt. Helaas is dat bij veel andere fabrikanten wat minder gelukt.

Zag laatst ook de binnenzijde van deze nieuwe E. Echt heel erg mooi. Dat kun je wel aan ze overlaten

Zeker gaaf in het blauw of rood, maar vind er maar eens één zonder het Aero Pack.
Dat Aero Pack maakt 'm er niet knapper op. Verder is het een 'clean' vormgegeven auto, dus dan staan die extra frutseltjes was te geforceerd.
Maar verder: mooi zo'n A-klasse! Mocht ik een leaseauto moeten uitzoeken, zou ie er zeker op staan. (niet als AMG natuurlijk ;))

Zag laatst ook de binnenzijde van deze nieuwe E. Echt heel erg mooi. Dat kun je wel aan ze overlaten
Prachtig exemplaar! Maar 135.000 euro?! Jemig...

Voor het logboek deze Cupra Leon VZ 2.0 TSI er ook nog maar even bij. Was me eigenlijk al die tijd dat die te koop staat nog niet opgevallen, maar kwam ineens bij filter-resultaten bovenaan en dacht, waarom ook niet?

Een stuk nieuwer en moderner dan de A45 en heb de Seat Leon altijd een mooi model gevonden. In deze Cupra-uitvoering met de 2.0 TSI motor die ook in de Golf R en Audi S3 ligt, is het ook een serieus snel ding met 300 pk. Zouden er maar twee van zijn in Nederland omdat deze uitvoering officieel nooit geleverd is hier.
IMG-20241115-143034613-HDR.jpg

IMG-20241115-143021686-HDR.jpg

IMG-20241115-143010463-HDR.jpg

Een vrij ingetogen uitvoering dus om te zien, mist onder andere de sideskirts en opvallende bronzen velgen, maar wel met de juiste opties erop verder.

Het rijdt meteen heel vertrouwd, je zit er ook lekker diep in en fijne stoelen.Met 10 graden buiten, vochtige wegen en op zomerbanden merk je al wel snel dat het een voorwielaandrijver is. Ik dacht dat dat juist zou bijdragen aan de fun-factor, maar merk toch dat dit niet het geval is en de voortrein snel grip verliest met het aanwezige vermogen. Daarnaast mist de Cupra Leon tijdens het rijden toch het gevoel dat je met echt iets bijzonders onderweg bent en de verschillende rij-modi voelen wat gekunsteld en gemaakt aan. In de Cupra-stand klinkt het ineens alsof je met een 5-cilinder rijdt, wat je natuurlijk weet dat dat niet zo is.

De Megane RS was ook niet perfect, maar voelde toch echter en meer bijzonder aan, maar de A45 AMG is het fijnst en blijft lekker voorlopig. :)

Laatst bewerkt:
Met 10 graden buiten, vochtige wegen en op zomerbanden merk je al wel snel dat het een voorwielaandrijver is. Ik dacht dat dat juist zou bijdragen aan de fun-factor, maar merk toch dat dit niet het geval is en de voortrein snel grip verliest met het aanwezige vermogen.

Voor fun had het een achterwielaandrijver moeten zijn, veel vermogen op alleen de voorwielen is doorgaans minder prettig.

Rare naad in de achterbumper zeg. Verder wel een mooi ding. In Duitsland is de Cupra Formentor er als VZ5. Dat is echt een waanzinnig ding met die lekkere 5 cilinder. Zal door hoge BPM vast niet aantrekkelijk zijn om hierheen te halen.

Qua looks is dit wel een gek ding. In die cupra kleur met bronzen wielen komt het toch wel een stuk lekkerder over. Maar kan mij voorstellen dat je hier de A45 niet op in gaat ruilen. Dan nog eerder de Megane RS inderdaad

Is inderdaad vuil die verticale 'naad'. En niet van alleen de proefrit, gewoon niet goed schoongemaakt.

altijd fijn een witte auto... Net als dat je ook gelijk ziet dat ze een stukje van de achterklep / achterbumper zijn vergeten te wassen. Iets te veel haastklus geweeest

Rare naad in de achterbumper zeg. Verder wel een mooi ding. In Duitsland is de Cupra Formentor er als VZ5. Dat is echt een waanzinnig ding met die lekkere 5 cilinder. Zal door hoge BPM vast niet aantrekkelijk zijn om hierheen te halen.
Het viel mij ook pas voor het eerst op de foto op, maar het is vuil in plaats van een naad, gelukkig maar.

Van de Cupra Formentor VZ5 staat er één te koop in Nederland momenteel, voor een luttele 70.000 euro.. Ik kijk nog even verder. :D
cupra-formentor-2-5-tsi-4drive-vz5-taiga-grey-4x4-390-pk-360-camera-sportstoelen-leder-apple-car-play.jpg

Cupra Formentor VZ5

Die 5 cilinder nekt hem in de BPM, is wel iets unieks in ieder geval (y) denk dat als je in duitsland shopt of een beetje wacht zodat de BPM iets gunstiger valt dat het echt wel voor wat minder kan.

Daar staan er 400+ te koop wat ik zo zie, dus serieus veel. Voor 40K kun je daar instappen voor een 2/3 jaar oud model met 50.000 km. Pak je een 2021 model zit je met de BPM ook een stuk gunstiger zoals deze. Geen idee wat de BPM doet maar dat moet toch dik onder de 50K kunnen op NL kenteken?

De laatste van het jaar, vandaag wezen kijken bij Ekris in Nijkerk bij deze brandweerrode Mini John Cooper Works uit 2023 met (bijna) alles erop en eraan.

Een ontzettend leuk en dik bommetje en het rijdt precies zoals je van een Mini verwacht, ook met beroerde weersomstandigheden.
1000019506-edited.jpg

De allround capaciteiten van de Mercedes heeft die niet, want voorwielaandrijving en behoorlijk stug geveerd, maar het is in alles een erg leuk ding. Vooral ook het zware sturen met een pezig gevoel viel mij erg op. Bij krappe bochten of inparkeren moest je voor je gevoel echt moeite doen met sturen.
1000019507-edited.jpg

Dit specifieke exemplaar vind ik met een prijs van boven de 40k zelf te duur, maar ik ga volgend jaar ongetwijfeld iets soortgelijks proefrijden.

De Mercedes is dit jaar een blijvertje gebleken en dat had ik niet verwacht. Het kan voor mijn begrippen een "klassieker" worden, dat ik hem al langer heb dan gemiddeld en me zo goed en eigenlijk nog steeds beter bevalt. Op naar 2025!

Laatst bewerkt:
De laatste van het jaar. Wezen kijken bij Ekris in Nijkerk en een rondje gereden in deze brandweerrode Mini John Cooper Works uit 2023 met (bijna) alles erop en eraan.

Een ontzettend leuk en dik bommetje en het rijdt precies zoals je van een Mini verwacht, ook met beroerde weersomstandigheden.
1000019506-edited.jpg

De allround capaciteiten van de Mercedes heeft die niet, want voorwielaandrijving en behoorlijk stug geveerd, maar het is in alles een erg leuk ding. Vooral ook het zware sturen met een pezig gevoel viel mij erg op. Bij krappe bochten of inparkeren moest je voor je gevoel echt moeite doen met sturen.
1000019507-edited.jpg

Dit specifieke exemplaar vind ik met een prijs van boven de 40k zelf te duur, maar ik ga volgend jaar ongetwijfeld iets soortgelijks proefrijden.

De Mercedes is dit jaar een blijvertje gebleken en dat had ik niet verwacht. Het kan voor mijn begrippen een "klassieker" worden, dat ik hem al langer heb dan gemiddeld en me zo goed en eigenlijk nog steeds beter bevalt. Op naar 2025!
Mooi wagen en het rijdt erg goed.

Hup naar het volgende jaar maar eerst fijne feestdagen.

Terug
Bovenaan