Harm78: Nieuwe auto! Gele Smart #1 p.40

Woensdag kwam ik bij de dealer en moest ik even wachten, dus kon ik gezellig wat kletsen met een bij de dealer werkende forummer.

De DS3 stond onder een doek te wachten op de onthulling:

Eerst was het tijd voor het papierwerk. Daar kreeg ik nog een welkomstpakket bij. Normaal zit daar een flesje wijn bij, maar ik had de verkoper als eens verteld dat de DS3 al "biertje" genoemd werd. Dus hadden ze de wijn vervangen door een fles bier, met geel etiket:

Ook een geel DS3 modelletje dat in de vitrine stond hadden ze aan het pakket toegevoegd. Allemaal heel attent dus! Leuk om zo behandeld te worden als gewaardeerde klant, de Zaa'd werd op een trailer bezorgd vanaf de dealer in Den Haag.

Uiteindelijk werd het doek van de DS3 getrokken:

Wauw wát geel! De andere mensen bij de dealer vonden 'm ook erg vet, zo hoort een DS3 te zijn. Vlug achter het stuur gekropen, de teller stond op vijf kilometer:

Snel gaan rijden dus! Even bij mijn ouders wezen showen:

En later het Apple Carplay uitgeprobeerd. Dat ging jammer genoeg niet zo lekker, daar gaat de dealer zich nog even in verdiepen:

Maar buiten dat: wat een lekker opvallende auto! Het rijdt lekker strak, het geluidssysteem is geweldig en de motor lekker sterk.

Kortom: ik ben blij!

Veel plezier ermee Harm!
Uit ervaring weet ik dat het een fijne auto is, zelfs met 8pk minder ;)
Ik had 17" en daarmee vond ik 'm wel wat stug. Als jouw standaard wielen toen ook standaard waren (ipv wieldoppen) had ik het daarbij gehouden. Ik vind dat namelijk mooie wielen, en ongetwijfeld iets comfortabeler.
Hoe bevalt het witte dashboardpaneel? Schittert dat niet teveel in je gezicht?

Hoe bevalt het witte dashboardpaneel? Schittert dat niet teveel in je gezicht?

Nee, dat heb ik in elk geval nog niet gemerkt. Ik vind het wel een heel erg leuk detail. En hoe heerlijk dat Fransen nog steeds gewoon geen perfectie maken... ;) De bovenste regel van het scherm spiegelt heel artistiek in het randje van het dashboardpaneel. En de knoppen (menu, volume) voor het infotainmentsysteem zitten bijna bij de pook, op grote afstand van het scherm. Maar goed, als ik een 100% doordachte auto wilde, had ik de Polo beter kunnen houden.

Lang niet alle auto's staat de gele kleur goed, maar deze DS3, echt heel erg gaaf zo (tu)

gelukkig durven mensen ook nog daadwerkelijk voor zoiets te kiezen, en idd, attente dealer. Veel leasecontracten / kortingen zijn zo uitgeknepen dat er voor de dealer vaak amper wist te behalen valt. Dan is het extra leuk als ze wel de tijd en moeite nemen om er een speciaal moment voor te maken (tu)

Ik ken idd ook mensen waarbij de auto gewoon op de trailer word bezorgd, sleutels afgeven en klaar. Daarom zou ik persoonlijk er ook altijd voor willen kiezen om de auto te laten afleveren bij de locale dealer die ook de tijd en moeite heeft gestoken in het beschikbaar stellen van de auto en het verkoopproces en ook daadwerkelijk in onderhoud gaat komen

Veel plezier met de vlaflip. :D
Mooi dat sommige mensen nog voor opvallende kleurtjes kiezen.

Leuke DS3, goede kleur! Veel plezier er mee!

AsconaGT zei:
Ik ken idd ook mensen waarbij de auto gewoon op de trailer word bezorgd, sleutels afgeven en klaar. Daarom zou ik persoonlijk er ook altijd voor willen kiezen om de auto te laten afleveren bij de locale dealer die ook de tijd en moeite heeft gestoken in het beschikbaar stellen van de auto en het verkoopproces en ook daadwerkelijk in onderhoud gaat komen

Heeft ook te maken met afstanden. De leaseauto's van mijn vader werden voorheen verplicht bij de dealer in de stad van het hoofdkantoor besteld, dat was voor mijn vader een kleine 300 kilometer rijden en dat is niet echt praktisch. Hij heeft ze zelf overigens wel vaak opgehaald, maar soms was er gewoon echt geen tijd voor.

Ik ken idd ook mensen waarbij de auto gewoon op de trailer word bezorgd, sleutels afgeven en klaar

Zo ging dat met de Zaa'd ook, die werd besteld bij een dealer in Den Haag, terwijl ze me hadden verteld dat ik de dealer mocht uitkiezen. Bij de DS heb ik dus bij de dealer in Den Bosch aangegeven dat ik er geen keuze in heb, maar dat ze contact mochten opnemen met de leasemaatschappij om in elk geval mee te mogen dingen. Dat hebben ze gedaan en ze mochten hem leveren. Ik blij, dealer blij!

Mooi man, ziet er toch nog fris uit. Ondanks dat je deze combi de eerste tijd na lancering van de DS3 best veel zag, naar mijn mening.

110 pk diesel?

Mooi dat de collega van Barri jouw autoregeling m.b.t. dealerkeuze correct heeft uitgevoerd. (tu)

Gave DS3. Blijf het een mooie auto vinden, rijden ook heerlijk.
De DS-neus blijft wel even wennen, de bedaagdere Citroënneus paste mijns inziens beter.
Caspian zei:
Heeft ook te maken met afstanden. De leaseauto's van mijn vader werden voorheen verplicht bij de dealer in de stad van het hoofdkantoor besteld, dat was voor mijn vader een kleine 300 kilometer rijden en dat is niet echt praktisch.
Idem hier, betekende dat de dealer op 100 km van huis of 150 km van kantoor was. Omdat starters bij ons een door het bedrijf gekozen auto krijgen was hij al besteld en stond hij klaar op de dag dat ik begon. Best vreemd, een paar autosleutels tussen de rest van de spullen en dan eind van de dag in de parkeergarage maar zien welke auto op de sleutel reageert.

Sinds woensdag liggen de winterbanden er weer op. Als ik iets eerder de all-seasonbandentest had gelezen (waaruit bleek dat de Vredestein Quatrac5 als winter- en als zomerband het heel goed doet), had ik dat geregeld en de winterbanden uit de lease gehouden.
Maar goed, ik heb ze nu, en ik merk toch dat ik minder grip heb. Het rijdt gewoon minder lekker dan op zomerbanden, maar dat is ook te verwachten. Ook al probeert de bandenmafia nog steeds de 7 gradengrens te gebruiken...

Ze komen van pas, over twee weken ga ik een bliksembezoekje Berlijn doen en dan is het wel lekker om gewoon op winterbanden rond te rijden.

Dat heb je dus het hele jaar door met all-seasonbanden.

Dat dacht ik ook altijd, all-seasons leken me een soort slaapbank: waardeloos als bed en waardeloos als bank. Of een Amphicar: slecht als boot en ook geen fijne auto. Maar in die test (ik weet niet meer waar, Autovisie?) bleek juist dat die Quatrac5 het heel erg goed deed, zowel in de winter als in de zomer.

Het blijft een compromis. Misschien een heel goed compromis waarmee te leven valt..

Stuurgevoel blijft toch iets dat moeilijk in een cijfertje of sterretje te vangen is..

Mooi ding Harm! Heb 4 jaar lang een DS3 als leaseauto gehad. 4 jaar lang met heel veel plezier in gereden!
Had een witte met zwart dak incl. spoiler, sportstoelen en de 17" Bellone velgen. :)

ds3icsgo.png

Over de DS3 valt niet veel te melden, behalve dat ie tegen de 37000 km aan zit en prima bevalt.

De Zaa'd is intussen al een jaar weg, en de BX bijna een jaar.

Toch is er wel nieuws: ik heb weer en auto voor erbij gekocht. Eigenlijk wilde ik een Peugeot 306 cabrio. Mijn idee: een lekker goedkoop hok, fijn zonder dak rijden, niet teveel aan doen, niet aan gehecht raken. Dus voor rond de €1500 een gaan zoeken. Dan blijk je eigenlijk alleen afgetrapte hokken te vinden, toen ik er twee had bekeken was ik er alweer klaar mee.
Dus, misschien toch maar liever meer uitgeven en meteen een goeie 306 kopen? Later bedacht ik me dat ik, als ik toch geld ging uitgeven, net zo goed de cabrio kon kopen die ik altijd al had willen hebben.

En zo staat sinds gisteren dus dit voor de deur:

Bmw by Harm Bremer, on Flickr

320i met handbak. Optisch niet de allermooiste, er is best wat op aan te merken. Maar technisch lijkt ie heel goed, en de prijs was netjes. Met hardtop erbij en windscherm. En, ook fijn, de optionele sportstoelen.

Leuke aanwinst, Harm! En toffe DS 3 ook (tu), ik had blijkbaar helemaal gemist dat je die inmiddels had (wel zo logisch ook, anders was de wachttijd wel érg lang :) ).
Die BMW kan zo nog best een zoektocht zijn geworden. Ik heb eens op Autoscout gekeken en nogal veel exemplaren zijn voorzien van vreemde tuning.
Vandaag wordt het trouwens prachtig weer, dus veel plezier met je open toerritje.

Gaaf, Harm, de sevens staan m ook goed!! Daar ga je veel plezier van hebben, ik heb dit jaar alweer zoveel lol gehad in mijn 325i cabrio, het dak kan er veel eerder af dan de meeste mensen denken, teveel zon is niet fijn, maar bij een graadje of 15 en bewolkt is het al leuk!

Have fun!

...een BMW 320i cabrio met handbak...tja, wat zal ik daar nou van kunnen zeggen...B)

Wat staat er bij de buren dan? Die grijze wagen aan de overkant? Fiat 130/131/132?

Hoppa en weer een E46 erbij. (:B
Mooie wagen hoor en fijn dat je zowel de hardtop als de sportstoelen hebt.(tu)
Graag nog wat meer foto's.

Grappig genoeg is er best een groot deel van de aangeboden e46's met hardtop. Maar je ziet ze misschien niet vaak rijden omdat de softtop ook prima geschikt is voor in de winter :)

Nog maar een paar foto's dan:

Toen ik 'm ging kopen zag ik al dat de achterbanden niet veel soeps meer waren. Later bleek dat er zelfs een bult op zat en dat linksachter een Michelin gemonteerd was en rechtsachter een of ander foekiewoekiemerk, Barum of zo. Dat is toch wel gevaarlijk, dus meteen maar 2 Dunlop Sportmax 2's erop (die lagen voor ook al). Toen we 'm op de brug hangen bleek dat rechtsvoor scheef was afgesleten en er al canvas te zien was, dus nog maar twee nieuwe Dunlops erop.

Toen we de voorbanden gingen doen, meteen maar het aircomachien eraan gehangen om te kijken of er nog genoeg koudemiddel in zat. Toen ik aankwam, had ik ook al niet het idee dat ie heel hard koelde. Wel was de koelvin erg enthousiast aan het blazen terwijl ik maar twee minuten gereden had.

Banden erop, aircomachien klaar, er bleek nog bijna alles in te zetten wat erin hoort. Dus motor aan, airco aan. Druk in het systeem ging bijna off the scale, da's niet goed. Bleek dat de koelvin niet meer insloeg. Handmatig aansturen met de computer werkte ook niet. Diagnose: koelvin of koelvinaansturingselektronica stuk. Volgende dag besteld, volgende dag in huis. Dus hup, nieuwe koelvin erin! Die koelvindt nu dus weer prima en de airco wordt ook weer lekker koud.

Buiten het onderhoud heb ik me voorgenomen er niks onnodigs aan te doen.

Dus... werd als eerste het hele aircopaneel vervangen. Een van de knoppen was namelijk afgesleten en dat kan natuurlijk niet. Dus een andere besteld, die uit elkaar gehaald en schoongemaakt:

De volgende (zéker niet onnodige...) stap was natuurlijk dat ik mijn eigen muziek wil kunnen luisteren. Dus hup een Yatour besteld voor de BMW 17-pins aansluiting. Dat was alleen iets te snel. Toen ik 'm om te testen aan de radio hing, deed ie niks. Dus, typenummer van de radio opgezocht. Die stond bij de beschrijving van deze Yatour, maar wel in het lijstje "niet compatibel met".... en daarbij las ik nu dat de USB poort alleen kon opladen, geen muziek spelen.
De compatabiliteit kan ik wel oplossen met een andere radio, maar dan kan ik nog steeds geen muziek van USB luisteren. En dat wil ik nou juist. Dus de Yatour teruggestuurd, en de juiste besteld. En in de tussentijd voor drie tientjes een andere radio gekocht, eentje met cassettespeler. Volgens de optielijst zat die er oorspronkelijk ook in:

En wat is dat grappig om weer eens een cassette te kunnen luisteren. Deze kan zelfs naar het volgende liedje spoelen. Eigenlijk heel leuk, in huis heb ik letterlijk niks meer waar ik nog cassettes mee zou kunnen luisteren...

Binnenkort de Yatour dus maar eens inbouwen.

Ik had al gezegd dat de cabrio niet het mooiste exemplaar is:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Ik ga later wel eens kijken wat er allemaal wel en niet gerepareerd gaat worden...

Ik zou de roest aanpakken, deukje eruit laten drukken en de beschadigingen opvullen, wetsanden en polijsten. Dan staat er alweer een veel frissere auto voor niet al te veel geld (tu).

Klopt, dit is de foto van gisteren:

Onderweg terug uit Houten merkte ik ergens op de A2 dat de auto een beetje inhield bij het gasgeven. Dat werd steeds erger. Eerst kwam ik niet meer boven de 120 uit, toen niet meer boven de 100. Toch maar een vrachtwagen gaan inhalen op de brug bij Hedel, dat was een foutje. Want juist op dat moment (geen vluchtstrook...) viel het vermogen helemaal weg en zakte ik terug naar de 80, 70, 60... de vrachtwagenchauffeur die achter me reed was, zoals vrachtwagenchauffeurs zijn, heel attent en wees me er met toeteren en lichtsignalen op dat ik wel erg langzaam reed. Toen ik mijn alarmlichten aandeed om te laten zien dat er iets mis was, zette hij zijn attentheid voort en toeterde en knipperde nog wat meer, alvorens me in te halen.

Gelukkig was daar het einde van de brug en dus het begin van de vluchtstrook. Ook gelukkig had ik mijn ANBW lidmaatschap sinds het verpatsen van de BX nooit opgezegd.
De Wegenwacht kwam dus, en toevallig was het er eentje die vroeger bij de BMW dealer had gewerkt. Zijn eerste opmerking toen ie stopte: "da's de laatste echte BMW!". Ik vertelde mijn symptomen en hij was het met me eens dat het leek alsof er geen benzine meer kwam. Dus eerst maar naar een veiliger plek gesleept, alwaar hij constateerde dat de brandstofpomp dood was. Daar viel dus weinig aan te doen.

Dus naar mijn garagist gesleept, waar ie nu staat te wachten tot we er een nieuwe pomp in schroeven.

Gelukkig is dit pas de derde BMW die me laat stilvallen met een kapotte brandstofpomp...

Ach... de BX heeft me ook een keer laten staan, met een brandstofpomp die niet meer pompte.. dat bleek uiteindelijk het stekkertje op de pomp te zijn, maar ik merk duidelijk een patroon :)

Wauw! In de eerste plaats gefeliciteerd met deze (ondanks de gebruikssporen) ontzettend mooie cabrio! Echt een hele gave wagen.

Jammer van de brandstofpomp – heb je ooit een BMW-liefhebber boos gemaakt of zo? (:P) – maar hopelijk heb je 'm snel weer terug!

Ik ben benieuwd hoe je 'm verder gaat opknappen :} Daar zit immers ook veel plezier in, toch?

De dinsdag na mijn A2-avontuur is er een nieuwe brandstofpomp in gekomen. Dat was duidelijk het probleem, hij deed het meteen weer.

Intussen heb ik besloten er 17 juli mee op vakantie naar Zuid Engeland te gaan, dus was een beetje onderhoud misschien niet gek. Afgelopen vrijdag dus:
- Nieuwe achterremmen (schijven, blokken, handremschoenen)
- Verse olie met spoelen
- Bakolie
- Remvloeistof
- Stuurbekrachtigingsvloeistof
- differentieelolie
- Bougies
- Luchtfilter
- brandstoffilter (da's een dure bij deze auto's!)

Dat kostte dus weer een rib uit mijn lijf, maar nu moet ie wel vakantieklaar zijn!
Gisteren hebben we nog even de afwatering van de cabriokap gefixed. In de bak waar de kap wordt opgeborgen bleef water staan, dat na het wegrijden in de kofferbak liep. Met wat prutsen met buisjes en luchtdruk hebben we de afwateringskanalen weer open gekregen zodat het water weer wegstroomt.

De eerste tank heeft ie overigens 1 op 12,8 gereden, da's niet gek. Klopt niet 100% omdat de Wegenwachter er een paar liter had bijgegooid en er bij het wisselen van brandstoffilter en -pomp wat verloren is gegaan, maar hij is dus best zuinig.

Intussen heb ik ook mijn Yatour bluetooth en USB kastje ingebouwd. De microfoon heb ik op de originele plek gemaakt, dus onzichtbaar. En dat werkt ook nog prima!

Goed, het Engelandavontuur is iets anders gelopen. Op maandag 17 juli zouden we vertrekken. Dus in de dagen ervoor nog wat geprutst aan de cabrio, niks al te geks. Tot ik er zaterdag mee reed en de motor ineens uitviel toen ik gas gaf. Ik kon 'm meteen weer starten en na contact aan/uit was alles weer normaal. Storing in de gasklepsensor.

Dat soort dingen kan ik heel slecht tegen zo twee dagen voor een lange reis, dus besloten toch maar de DS3 mee te nemen. Dus daarvan trok ik op zondag ook maar eens de motorkap open, oliepeil en zo checken. Olie was prima, maar het koelvloeistofvaatje was leeg. Hm da's raar... even later toch nog eens goed gekeken en toen zag ik wat KVS eruit borrelen bij de koppeling van de bovenste waterslang. Lekker dan, zaterdagavond, specifieke Citroën-slang, volgende ochtend rond 10 uur vertrekken voor de boot uit Duinkerken die om 16 uur vertrok.

Weinig aan te doen, dus KVS gehaald en maar gewoon in de gaten houden. Geen idee hoe lang het al lekte en er waren nog geen meldingen over geweest. Bij aankomst op de eerste camping bleek het vaatje weer leeg en rond de auto hing de lucht van koelvloeistof.
Op de tweede camping toch maar eens op de DS knop gedrukt. Er zit immers nog garantie op de auto, dus Citroën mag het regelen.

Je krijgt dan een beetje vreemd callcenter aan de lijn waar ze Frans en Vlaams praten. Maar toch, ze gingen allerlei dingen regelen. De afsleepdienst kwam, die me met een trekstang naar de plaatselijke dealer bracht:
Een huurauto werd voor me geregeld in Brighton, de taxi daarnaartoe zou me ophalen bij de dealer.

Bij de dealer aangekomen zat ik vervolgens te wachten, ik kon me niet voorstellen dat er écht een taxi zou komen. Maar die kwam dus wel! Brighton bleek echter een rit van 40 minuten, terwijl er in het dorp zelf ook een autoverhuurboer zat. De goedkoopste van de streek zeiden ze. Dus de taxichauffeur gevraagd me daarnaartoe te brengen, en de huurauto zelf geregeld. Voor 30 pond kreeg ik een Vauxhall Corsa mee, met het stuur aan de verkeerde kant. Schakelen met links voelt erg onnatuurlijk (vergelijkbaar met jezelf plezieren met je verkeerde hand :)), maar ik ben slechts twee keer bijna verongelukt dus dat ging prima:

De volgende dag was de DS3 weer klaar en kon ik weer in mijn eigen auto rijden.

Al met al is dat Engeland wel een erg fijn land. voordelen: Je kunt met iedereen gewoon een praatje maken en ze zijn er erg vriendelijk. Het landschap is mooi, de zuidkust prachtig.
Nadelen: het verkeer. Overal rotondes, en bij veel rotondes een file. Veel opstoppingen zonder reden behalve dat er veel teveel verkeer over de A-wegen (provinciale wegen) gaat. Motorways kunnen zomaar ineens veranderen in A-weg en een rotonde is dan ook helemaal niet raar. Het wegennet lijkt een beetje achtergebleven te zijn bij het verkeer...

Voor zover ze autogerelateerd zijn, uiteraard wat plaatjes:

Campings:

Ergens aan de kust:

Ook nog even bij het automuseum van Beaulieu geweest. Daar staat vooral heel erg veel heel erg ouwe zooi, maar ook wat Top Gear creaties:

Terug
Bovenaan