Harm78: Nieuwe auto! Gele Smart #1 p.40

Jawel, het eerste levensteken van de Zaa'd is er! De dealer heeft hem al staan en moet er nog 17" wielen en stoelverwarming onder/in knutselen. In het kader van de voorpret wilde ie wel al een foto maken:

19 Juni wordt ie afgeleverd :).

Prachtig kleurtje op een goede en mooie auto!
Ik vind 'm zelfs op de 15 inchers (oeps 16")) al mooi.(tu)

Hoe zit dat met die stoelverwarming? Je hebt er geen lederen bekleding bij genomen toch? Dat hoor je niet vaak, achteraf enkel stoelverwarming inbouwen. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Ze trekken de huidige stoffen bekleding van de stoelen, stoppen en verwarmingselementen onder en trekken de stof er weer overheen? Ben benieuwd hoe dat eruit komt te zien.

My mistake, 16" natuurlijk;)
Standaard op 15" staal, maar vanaf het super pack op 16" lichtmetaal.

Hoe zit dat met die stoelverwarming? Je hebt er geen lederen bekleding bij genomen toch? Dat hoor je niet vaak, achteraf enkel stoelverwarming inbouwen. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Ze trekken de huidige stoffen bekleding van de stoelen, stoppen en verwarmingselementen onder en trekken de stof er weer overheen?

Leer en stoelverwarming zaten allen in het Premium Pack pakket, dat is weer een paar 1000 euro duurder en dat werd me te gek. Maar stoelverwarming wil ik wel heel graag, da's zo lekker voor de rug. Ze zullen inderdaad de bekleding wel verwijderen, matjes erin, schakelaars, wat kabels en klaar. Ik ben ook wel benieuwd hoe het wordt :).

Op Facebook ben ik voor gek verklaard (en misschien ook wel terecht), maar ik heb gisteren mijn Ibiza Slowmotion een afscheidswasbeurt gegeven. Hij had nogal onder plakbomen gestaan en ik had de vorige keer al gemerkt dat de wasstraat eigenlijk maar een matig resultaat gaf. Het arme ding is natuurlijk nog nooit fatsoenlijk gewassen of gepoetst.

Ik dacht dat in het huurcontract stond dat ik 'm schoon en afgetankt moest inleveren, maar dat bleek alleen afgetankt te zijn. Nou ja, je moet toch wat op zondag. Zo zag het er eerst uit:

Na een goeie wasbeurt en zelfs een laagje wax en wat bandenspul was het al een stuk beter:

Als alles goed gaat, wordt woensdag de Zaa'd afgeleverd. Het lijkt me fijn om een auto met maar liefst 4 (!) cilinders te hebben en weer een beetje vermogen. Daarnaast zal ik blij zijn om op fatsoenlijke stoelen te zitten, die in de Seat zijn redelijk waardeloos. Er is eigenlijk geen goede zitpositie in te vinden.

Harm78 zei:
Ik dacht dat in het huurcontract stond dat ik 'm schoon en afgetankt moest inleveren, maar dat bleek alleen afgetankt te zijn. Nou ja, je moet toch wat op zondag. Zo zag het er eerst uit:

Na een goeie wasbeurt en zelfs een laagje wax en wat bandenspul was het al een stuk beter:

Goed bezig(tu)

Een rental auto moet je wel degelijk, net als je leaseauto over een paar jaar, redelijk schoon en netjes inleveren. Is de buitenkant vies, kunnen schades niet beoordeeld worden en wordt dat ná de wasbeurt gedaan en heb jij geen invloed meer op het feit of dat schades zijn die tijdens jouw gebruik zijn ontstaan..
En de binnenkant moet ook redelijk schoon zijn, anders wordt een half uur stofzuigen en poetsen gewoon doorbelast aan de klant..

Wat jij nu gedaan hebt is wel weer het uiterste... Hopelijk ben jij niet de laatste gebruiker en heb je hem gepoetst voor de veilingB)

Bentley Arnage zei:
Hoe zit dat met die stoelverwarming? Je hebt er geen lederen bekleding bij genomen toch? Dat hoor je niet vaak, achteraf enkel stoelverwarming inbouwen. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Ze trekken de huidige stoffen bekleding van de stoelen, stoppen en verwarmingselementen onder en trekken de stof er weer overheen? Ben benieuwd hoe dat eruit komt te zien.

Ik heb het regelmatig verkocht toen ik bij Peugeot werkte. De kosten zijn erg verschillend per inbouw bedrijf.

En de manier van installeren is eigenlijk precies zoals je het zegt en je ziet er helemaal niks van. Bij Peugeot kwam er dan een mooi knopje op de middenconsole eigenlijk zoals van fabriek,

Wel erg belangrijk: Je hebt twee manieren hoe stoffen bekleding wordt gemaakt. Soms wordt het gespannen en soms gelijmd. Als het gelijmd is kan het niet worden ingebouwd tenzij ze alles vervangen wordt. Dus als je het wil laten plaatsen is het vooral belangrijk hoe je stoffen bekleding gemonteerd is.

Ik snap het idee van 'mainstream-mooi' wel. Ik denk dat je de Kia Cee'd moet zien als de nieuwe Citroën BX. Hij is wat goedkoper dan de concurrentie en niet iedereen vindt hem mooi. Een beetje de liefde voor de 'underdog'. :)

Ach, en na een tijdje merk je het verschil met de BMW niet meer...

Ach, en na een tijdje merk je het verschil met de BMW niet meer...

Het fijne van de Seat als tussenauto is wel dat ik de Zaa'd alleen vergelijk met de Seat. En dan is zo'n Kia ineens een BMW, na de Ibiza! Door de voorloper is de Kia een stap omhoog in plaats van een stuk omlaag.

Netjes om de auto zo in te leveren. Zullen ze blij mee zijn.(tu)

@ Peter87,

Bedankt voor de info!(tu)

De Cee'd is nog onderweg. Vanmorgen belde de dealer in Den Haag dat de auto was opgehaald, maar de transporteur heeft onderweg blijkbaar nogal vertraging opgelopen. Dat is dus overwerken :).

De Seat is niet slecht, maar gewoon een vervoermiddel. Rijplezier zit er niet in, voor een deel veroorzaakt door het lullige motortje. De suffe kleur en niet luxe maar ook niet kale uitvoering doen de rest. Wel vervelend zijn de stoelen: ik krijg nog steeds geen fijne zitpositie gevonden. De armsteun op de deur zit te laag, de "vensterbank" juist te hoog. Een middenarmsteun ontbreekt dan weer.

Zo rond vijf uur was het dan zover, de Cee'd werd bezorgd!

En wat is ie mooi:

En wat staan er weinig kilometers op de teller:

Wat rijdt dat lekker zeg!

mooie auto in een mooie kleur!

laat je de ecodynamics badge erop zitten? Ik moet ze regelmatig op me werk verwijderen.....

veel plezier met je nieuwe bolide!(tu)

Mooi Harm, gefeliciteerd met deze mooie rooie.(tu)
Ik wens jou veel plezierige en veilige km's toe.:-D

Je hebt echt wel een goede uitvoering weten samen te stellen zeg, als zelfs zo'n Kia er niet meer lullig uit ziet. ;) (tu)

Grappig is wel dat ik aan de wagenparkbeheerder de andere set 17" wielen had doorgeveven, maar ik ben blij dat het deze zijn geworden!

2000 toeren per minuut bij een snelheid van 125 km per uur. Dat met rustgevend zijn!

Mooie keuze, in één van de mooiste kleuren waarin de Cee'd (Zaa'd) te krijgen is. Zoals reeds eerder opgemerkt: haal het eco-dynamics label maar weg, ik vind het een van de lelijkste eco-labels van het Nederlandse wagenpark.

Mooi samengestelde auto, Harm! Veel plezier er mee :)

En inderdaad even die batch er af halen, dat groen steekt wel erg lelijk af bij het rood van de auto.

Ik heb weinig met Kia's en Hyundai's, maar deze ziet er serieus en mooi uit! Ook een mooie kleur, maar ik ben bevooroordeeld als het om rood metallic gaat.

Veel fijne kilometers gewenst.

WOF

Mooie kar Harm (tu)
Er 'staat' echt wel wat.

Jaja, weinig kilometers.. Ruikt ie ook zo lekker 'nieuw'?

Veel plezier ermee.

Nog reactie op de uitzonderlijke staat van inlevering van de Seat ontvangen?

Hij ruikt inderdaad zoals dat hoort bij een nieuwe auto :).

De Seat staat nog gezellig bij kantoor, de wagenparkmeneer zorgt ervoor dat de leasemaatschappij 'm ophaalt. Ik vermoed dat ik er niks meer van hoor, bovendien is er alweer regen overheen gegaan.

In het middendeel van de snelheidsmeter (die helemaal virtueel is) kun je wel een watertemperatuurmeter oproepen. De Seat had zelfs die mogelijkheid niet.

Ik kan me goed voorstellen dat je zonder spijt afscheid van de Ibiza hebt genomen.
Nu de Avantime een paar dagen bij een schadehersteller staat, rijd ik met een Ibiza ST 1.2 TSI DSG, wat een verschrikkelijke auto is dat.
Ik kan er amper fatsoenlijk instappen, ik moet eerst gaan zitten en dan mijn benen er in draaien. Doe ik het anders, dan kom ik hardhandig in aanraking met het dashboard.
In de S stand rijdt de automaat niet onaardig, maar schakelt op een hele merkwaardige wijze terug, alsof je de koppeling intrapt maar het gaspedaal nog niet helemaal losgelaten hebt.
Als je in de D stand rijdt, dan weet de automaat regelmatig niet in welke stand hij moet staan. Met ca 50 km/u op een rotonde afrijden, de automaat staat dan op D6, afremmen, de rotonde nemen en dan weer wegtrekken. Dat probeert hij in eerste instantie in D6, gaat dan naar D5 om uiteindelijk in D3 weg te trekken. Ondertussen zijn ze achter je allemaal aan het afremmen, omdat je niet snel genoeg wegrijdt.
Wat ben ik blij als ik straks weer een stukje met de Avantime kan rijden, even de V6 de sporen geven:D!

Poekoek zei:
Mooi samengestelde auto, Harm! Veel plezier er mee :)

En inderdaad even die batch er af halen, dat groen steekt wel erg lelijk af bij het rood van de auto.

Indeed erg mooi.
En als je toch bezig bent: ook even dat "Z'aad" eraf en die dealernaam van de nummerplaathouder.

Heb ik een 3D-bril nodig om die kilometerstand af lezen?

Die typeaanduidingen storen me eigenlijk totaal niet, ik heb wel de "7 jaar garantie" sticker er meteen afgepulkt. Ik zag dat die foto van de teller inderdaad niet al te best is, maar ergens staat er 41 km :).

Chique kleur hoor! Nette configuratie zo.
Veel plezier en veilige km's ermee!

Maar netjes hoor, hoe je de rental-car hebt achtergelaten. Heb er voor m'n werk veel mee te maken, sommige zijn echt te vies om aan te raken, maar dit is echt het andere uiterste (tu)

Harm78 zei:
In het middendeel van de snelheidsmeter (die helemaal virtueel is) kun je wel een watertemperatuurmeter oproepen. De Seat had zelfs die mogelijkheid niet.

Ok, dat is voldoende. Dat Seat dat ook niet meer heeft is echt onbegrijpelijk. De Fabia heeft hem soms nog wel, maar zelfs de Cupra/FR heeft dat ding niet meer.

Vanmorgen heb ik getankt, de eerste keer dat ik het verbruik kon uitrekenen. 1 op 17,9 is het geworden. Ik ga ervan uit dat het nog beter wordt eigenlijk :).

Veel plezier ermee, in de zomer zou je overigens het meest gunstige verbruik moeten kunnen noteren. Ik ken je rijstijl niet (meer), want die is natuurlijk ook bepalend voor een gunstig verbruik.

Gewoon lekker inrijden en dan zakt het verbruik vanzelf (tu)
Ziet er gelikt uit deze Zaa'd, veel plezier ermee :)

Ik rij zoveel mogelijk op de cruise control, altijd precies 120 op de gps. Of 130 natuurlijk, in elk geval niet te hard :).

Let wel, goed inrijden betekent normaal rijden, niet het nieuwe rijden toepassen.
Dus gewoon lekker vlot optrekken zo nu en dan, ook af en toe boven de 3000 tpm komen (geen 6000 ;-) ) etc.

Scheelt dat je geen DSG o.i.d. hebt. Momenteel spelen er best wat problemen met de 1.4 TSI's / 1.8 TFSI's icm de DSG.
Dat ding schakelt zo snel op naar de hoogste versnelling dat de motor niet goed kan inlopen met een hoog olieverbruik tot gevolg.

Het nieuwe rijden is toch juist het vlot optrekken naar de snelheid die je gaat rijden?

Met een beetje gezond verstand is vaak wel in te schatten hoe je moet doen met het inrijden. En dan heb je het wat mij betreft vooral over niet hoog in de toeren jagen de eerste 1000-1500 kilometer.

Hoe bevalt het rijden nu je er langzamerhand aardig wat kilometers mee begint te maken?

Terug
Bovenaan