Ik heb mij ook maar eens aangemeld. Nu was ik al enigszins betrokken bij aankoop van deze voiture. Nu toch maar eens wat "kritieken".
Voordelen t.o.v. mijn auto (BX Turbo D12).
- tempomaat aanwezig (waar middels een plus- en minknop eenvoudig knopen bij de kruissnelheid kunnen worden gezet of weggehaald, al naar gelang het verkeersbeeld dat verlangt).
- automatisch werkende klimaatregeling (die behoorlijk aan de bak moest om het weer leefbaar te maken).
- interieurgeluid (ook met hogere kruissnelheden konden we uitstekend genieten van slechte muziek).
- uitstekende ergonomie achter het stuur. De stoelen zijn ook prima. Harder dan in de BX, maar wel goed gevormd, dus de hoeveelheid hernia na het uitstappen is niet veel minder dan na een vergelijkbaar ritje in BX GTI stoelen.
- uitstekende rij eigenschappen, gekoppeld aan redelijk goed comfort.
Nadelen:
- interieur is net iets minder ruim, dus als de poekoek achter mij zit (of ik achter de poekoek) dan had het wel iets ruimer mogen zijn. In de BX heb je door het ontbreken van middentunnel wel wat meer variatie om je benen te schikken. Hoofdruimte achterin is gelijkwaardig (het gaat net).
- geen hp: hoewel bepaald niet oncomfortabel, mis ik natuurlijk wel het vliegend tapijtgevoel.
- geen in delen neerklapbare achterbank zodat evt. aangekochte bumpers op het dak vervoerd hadden moeten worden.
- lage barrelfactor wat de Harm enigszins ongerust deed maken toen de wagen niet in de parkeergarage kon. Bij de BX lig je er niet zo wakker van als ie op straat moet overnachten, bij zo'n E46 schijnt dat dan ineens niet te kunnen, omdat ze dan opgengebroken, gejat of uit afgunst gevandaliseerd worden (wat gelukkig niet gebeurde).
Maar goed, ik tel 4 nadelen en 5 voordelen: hij mag dus blijven van mij.