Handbak +-3000 EURO MAX

Guest
Beste leden,

Ik heb helaas nog geen auto weten te vinden. Ik heb mijn budget verhoogd van 3000 naar 5500 euro. De reden hiervoor is dat je onder de 3000 euro geen in mijn ogen fatsoenlijke automaat+ kwaliteitsauto kan vinden.

Eisen:

-Automaat
-Redelijk zuinig, ik wil er wel 1:13/14 mee kunnen halen bij een rustige rijstijl
-Hatchback of Sedan
-Betrouwbaar(motor + versnellingsbak)
-Liefst onder de 2ton gelopen

Verder sta ik open voor suggesties.

Wat vind jij fatsoenlijk? Hoe groot moet de auto zijn?

KIA C'eed ? VOORBEELD

Moderne auto
Heeft 7 jaar lang in de fabrieksgarantie gezeten
fatsoenlijke automaat (dus geen half-automaat)
slechts 126.000 km
royaal onder budget
allerlei luxe zit er op
qua verbruik zal het er om spannen, natuurlijk ook sterk afhankelijk van je rechtervoet maar in de stad ga je dat niet halen

verder kan ik nog wel zo een 10 voorbeelden opnoemen wat allemaal aan jou eisen voldoet. Zelfs voor oorspronkelijke budget van 3500 vind je prima auto's waar je nog lang mee door kunt.

Misschien dat jij een andere definitie hebt van 'fatsoenlijke auto' ?

AsconaGT zei:
Wat vind jij fatsoenlijk? Hoe groot moet de auto zijn?

KIA C'eed ? VOORBEELD

Moderne auto
Heeft 7 jaar lang in de fabrieksgarantie gezeten
fatsoenlijke automaat (dus geen half-automaat)
slechts 126.000 km
royaal onder budget
allerlei luxe zit er op
qua verbruik zal het er om spannen, natuurlijk ook sterk afhankelijk van je rechtervoet maar in de stad ga je dat niet halen

verder kan ik nog wel zo een 10 voorbeelden opnoemen wat allemaal aan jou eisen voldoet. Zelfs voor oorspronkelijke budget van 3500 vind je prima auto's waar je nog lang mee door kunt.

Misschien dat jij een andere definitie hebt van 'fatsoenlijke auto' ?

Ik zit er voornamelijk alleen in, dus de achterbank boeit me vrij weinig. Incidenteel is het toch handig als er een nieuwe TV in past of meubilair. Ik heb goede ervaringen met hatchbacks en sedans. Maar het is geen must. De ceed voldoet ook al qua grootte.

De voorbeelden vind ik prima. Het gaat natuurlijk ook om smaak. Ik vind de CEED er best goed uitzien. De jazz is echter niet mijn smaak. Ik sta open voor je suggesties, laat maar komen!

Als je gewoon een jonge frisse auto wil hebben voor een bescheiden budget is het aan te raden in de iets mindere courante hoek te kijken. Wat niet inhoud dat het ook per definitie mindere auto's zijn. De KIA C'eed is een mooi voorbeeld, maar je zou ook nog kunnen kijken naar een Honda Civic, Hyundai i30, Mazda 3, Fiat Bravo, volvo S40 (sedan) moet ook goed lukken met jou eisen en budget. Nog iets groter zoals een Saab 9-3 is ook mooi en goed en betaalbaar, maar die is weer net wat duurder qua maandlasten en vebruik

Ik zal voor een Daihatsu gaan en dan de sirion, materia of terios. Auto's met half of semi automatische bakken met een grote boog omheen. Lopen

Hoeveel KM gaat er ongeveer per jaar met de auto gereden worden?

De meeste automaten, zeker op hogere leeftijd/km-stand geven een grotere kans op duur onderhoud/problemen.

Toch is er een zeer betrouwbare automaat verkrijgbaar: de Toyota eCVT die op de hybrides van Toyota zit. Eenmaal gewend aan zo'n automaat en je wilt niet anders meer. Binnen je budget kom je op een Prius II uit (met de 1.5 motor). Zeer degelijk en zuinig, met rustig rijden is 1 op 20 prima te doen. Veel mensen zijn bang voor de accu's van deze hybrides maar die van Toyota gaan eigenlijk bijna nooit kapot, zeker niet als de auto regelmatig gebruikt wordt.

Een paar voorbeelden:
Prius II
Prius II
Prius II

Geen spannende auto, maar een heerlijke, comfortabele kilometervreter. Tip: laat bij dit soort kilometerstanden wel de olie van de eCVT verversen, kost ongeveer 85 euro bij de dealer en zorgt ervoor dat de bak erg lang mee gaat zonder problemen. Er zijn weinig auto's over de langere termijn goedkoper te rijden (van een vergelijkbaar formaat/comfortniveau).

Zou je je budget nog iets oprekken dan komt de Prius III in zicht, bijv.:
Prius III

Die is een stukje moderner, en het vernieuwde hybride systeem met de 1.8 motor wordt tot de dag van vandaag gebruikt in de laatste modellen en staat als onverwoestbaar te boek.

Qua kilometerstand: staar je er niet zo op blind: goed onderhoud is veel belangrijker en een auto die wat meer per jaar heeft gereden heeft over het algemeen meer lange afstanden (vaak snelweg/80km weg) gereden en dus de meeste kilometers met warme motor. Een auto met veel minder kilometer kan wel eens veel meer slijtage hebben. Met goed onderhoud en af en toe verse olie in de eCVT gaat zo'n auto probleemloos naar de 5ton en verder. Zoek er een in de buurt en maak eens een uitgebreide testrit zou ik zeggen.

Dreamer zei:
Hoeveel KM gaat er ongeveer per jaar met de auto gereden worden?

De meeste automaten, zeker op hogere leeftijd/km-stand geven een grotere kans op duur onderhoud/problemen.

Toch is er een zeer betrouwbare automaat verkrijgbaar: de Toyota eCVT die op de hybrides van Toyota zit. Eenmaal gewend aan zo'n automaat en je wilt niet anders meer. Binnen je budget kom je op een Prius II uit (met de 1.5 motor). Zeer degelijk en zuinig, met rustig rijden is 1 op 20 prima te doen. Veel mensen zijn bang voor de accu's van deze hybrides maar die van Toyota gaan eigenlijk bijna nooit kapot, zeker niet als de auto regelmatig gebruikt wordt.

Een paar voorbeelden:
Prius II
Prius II
Prius II

Geen spannende auto, maar een heerlijke, comfortabele kilometervreter. Tip: laat bij dit soort kilometerstanden wel de olie van de eCVT verversen, kost ongeveer 85 euro bij de dealer en zorgt ervoor dat de bak erg lang mee gaat zonder problemen. Er zijn weinig auto's over de langere termijn goedkoper te rijden (van een vergelijkbaar formaat/comfortniveau).

Zou je je budget nog iets oprekken dan komt de Prius III in zicht, bijv.:
Prius III

Die is een stukje moderner, en het vernieuwde hybride systeem met de 1.8 motor wordt tot de dag van vandaag gebruikt in de laatste modellen en staat als onverwoestbaar te boek.

Qua kilometerstand: staar je er niet zo op blind: goed onderhoud is veel belangrijker en een auto die wat meer per jaar heeft gereden heeft over het algemeen meer lange afstanden (vaak snelweg/80km weg) gereden en dus de meeste kilometers met warme motor. Een auto met veel minder kilometer kan wel eens veel meer slijtage hebben. Met goed onderhoud en af en toe verse olie in de eCVT gaat zo'n auto probleemloos naar de 5ton en verder. Zoek er een in de buurt en maak eens een uitgebreide testrit zou ik zeggen.

Ik ga ongeveer 15.000km per jaar rijden, daarom wil ik een benzine auto. Lijkt me ook helemaal niet goed voor een diesel namelijk zulke kleine afstanden. Mijn woon-werkverkeer is gegaan van 100km per dag naar 27km, vandaar de overstap. Ik heb geen ervaringen met de Toyota Prius. Vind het interieur echt afschuwelijk qua design, maar dan kan ik zeer zeker mee leven. Het is een auto die ik ongeveer 2 jaar wil gaan rijden. Ik wil namelijk uiteindelijk sparen voor een Bmw 320i(2.0 184pk). Zijn ook mooie blokken om te chippen voor wat rijplezier voor we compleet overgaan op elektrisch. 1:20 vind ik zeer netjes voor de prius. Hoe zit het dan met de restwaarde van deze wagens over een aantal jaar, zijn die dan nog steeds relatief hoog? Heb een exemplaar in de buurt gevonden die ik wil proberen om te kijken hoe de automaat me bevalt.

Als je over 2 jaar graag een bmw wilt rijden zou ik nu zo min mogelijk uitgeven. Restwaarde voor een prius 2 is lastig te bepalen. Inmiddels zijn we bij versie 4 en ik vind persoonlijk de 2 al erg gedateerd. Als de restwaarde van belang is voor de latere aanschaf van de bmw zou ik gewoon bij het oorspronkelijke budget blijven. Dan hou je dat geld sowieso in je zak.

Jaapdevries zei:
Als je over 2 jaar graag een bmw wilt rijden zou ik nu zo min mogelijk uitgeven. Restwaarde voor een prius 2 is lastig te bepalen. Inmiddels zijn we bij versie 4 en ik vind persoonlijk de 2 al erg gedateerd. Als de restwaarde van belang is voor de latere aanschaf van de bmw zou ik gewoon bij het oorspronkelijke budget blijven. Dan hou je dat geld sowieso in je zak.

Ik begin steeds meer te denken dat het handiger is om af te stappen het huidige idee van een automaat en dat dan pas bij de BMW te doen. Dan heb ik namelijk opeens veel meer mogelijkheden. Waar moet ik aan denken bij de volgende eisen dan:

- Handbak
- verbruik 1:14 of hoger
- 90+PK
-Hatchback/sedan

De kmstand boeit me dan vrij weinig aangezien de aanschafwaarde niet meer dan +-3000 euro zou worden. Zolang hij maar goed rijdt.

audilovertje zei:
Een fiat grande Punto misschien iets? Genoeg mooie te vinden voor het budget en 1 op 15 is goed haalbaar.
Ook lees je overal dat het goede en fijn rijdende auto's zijn die weinig problemen kennen.

Voorbeeld link 1

Voorbeeld link 2

Zien er mooi uit, is het een betrouwbaar blok de 1.4? Ik heb het namelijk heel vaag maar meende dat ze ook niet foutloos waren? of was dat het model met de turbo? Hebben ze nog aandachtspunten? alvast bedankt!

Hans 5897029 zei:
audilovertje zei:
Een fiat grande Punto misschien iets? Genoeg mooie te vinden voor het budget en 1 op 15 is goed haalbaar.
Ook lees je overal dat het goede en fijn rijdende auto's zijn die weinig problemen kennen.

Voorbeeld link 1

Voorbeeld link 2

Zien er mooi uit, is het een betrouwbaar blok de 1.4? Ik heb het namelijk heel vaag maar meende dat ze ook niet foutloos waren? of was dat het model met de turbo? Hebben ze nog aandachtspunten? alvast bedankt!

De 1.4 Fire motoren van Fiat staan door het eenvoudige ontwerp juist bekend als heel duurzaam en betrouwbaar, ook de 1.4 T Jet motor is erg goed. De latere Multiair motoren waren gevoelig voor op tijd olie verversen en met de juiste olie, daar ben je denk ik mee in de war. In deze prijsklasse is goed onderhoud heel belangrijk. Andere opties zijn de Mitsubishi Colt, Renault Clio of Kia Rio.

ak2 zei:
Hans 5897029 zei:
audilovertje zei:

Voorbeeld link 1

Voorbeeld link 2

De 1.4 Fire motoren van Fiat staan door het eenvoudige ontwerp juist bekend als heel duurzaam en betrouwbaar, ook de 1.4 T Jet motor is erg goed. De latere Multiair motoren waren gevoelig voor op tijd olie verversen en met de juiste olie, daar ben je denk ik mee in de war. In deze prijsklasse is goed onderhoud heel belangrijk. Andere opties zijn de Mitsubishi Colt, Renault Clio of Kia Rio.

De colt vind ik qua design wat vierkant. Maar lees alleen maar goede verhalen erover inderdaad.. De Clio was ik al naar aan het kijken toevallig! Zijn de 1.4 en 1.6 motoren van de clio ook degelijk? Van zowel de bouwjaren vanaf 2002 als 2006?

De 1,4 en 1.6 in de Clio zijn goede en duurzame motoren. Enige zwakke punt zijn de bobines, die zijn niet heel duur, en dat hebben meer merken.

Vanaf 2005 heb je de Clio 3 die zijn beter, moderner, en zitten beter in elkaar. In deze prijsklasse is het eigenlijk belangrijker hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan. En of de auto goed onderhouden is.

Swiftje misschien een idee?

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suzuki/m1381866612-suzuki-swift-1-5-3d-2005-airco-cruise-afn-trekhaak.html (met airco, cruise én op dezelfde naam sinds 2007)
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suzuki/m1397235401-suzuki-swift-1-3-5d-2005-nieuwe-apk.html
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suzuki/m1410251524-suzuki-swift-1-5-3d-2005-grijs.html

Ok, als het inderdaad vooral erom gaat om 2 jaar met een auto te rijden en ondertussen te sparen zou ik ook zo weinig mogelijk uitgeven. Overigens zit het met de restwaarde van Toyota hybrides wel goed, het afgelopen half jaar/jaar zijn ze zelfs in prijs gestegen. Ik heb in die periode voor meerdere collega's/kennissen gezocht en heb de prijs gewoon zien stijgen. Wat verder belangrijk is bij een goedkope auto: neem een model met weinig kans op dure problemen, want dat helpt nog niet mee met je totale kosten. En staar je niet blind op 1 op 14, liever een auto die 1 op 12 rijdt van een model met zeer weinig problemen dan een iets zuiniger waar je wat dure reparaties aan hebt. In principe kun je natuurlijk auto's in een excel uitwerken waardoor de total cost of ownership duidelijk wordt, afschrijving en onderhoud moet je dan inschatten.

Wat bijv. erg betrouwbare wagens zijn en totaal niet gewild (dus lekker voordelig) zijn Mitsubishi Lancers, vaak wel station, maar dat zijn vrij compacte stations, is dat echt een probleem (omdat je als eis hatchback of sedan opgeeft):
Lancers

Het leuke is dat die motoren ook prima op LPG kunnen, dus vind je een leuke die al LPG heeft, dat kan met de huidige brandstofprijzen makkelijk uit.
De Mitsubishi Spacestar van die tijd is ook een onverwoestbare en zeer voordelige wagen om te rijden, ja simpel net als de Lancer, maar als je 2 jaar wilt sparen voldoen die prima. Starten en lopen met dat soort wagens.

De Swift is zeker ook een zeer goede auto, heb er toevallig zelf 1 als 2e auto (uit 2007). Tip: zoek een Shogun versie, die zijn in Japan geproduceerd ipv Hongarije. En als zijn de Europese Swiftjes zeker niet slecht, de Japanse zitten toch beter in elkaar.

Voor je oorspronkelijke budget (of ietsje er boven), mét automaat: de Mitsubishi Colt 3-deurs (die is écht niet "vierkant", toch?
a068.gif
)
https://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/1-3-invite-automaat-airco-116-000km-nap-lmv-nette-auto-30702354/foto.html
https://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/1-3-invite-automaat-30330720/details.html
https://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/1-3-invite-airco-automaat-30671162/details.html

mitsubishi-colt-1-3-invite-airco-automaat.jpg

Deze ^ van de foto's is een import (2016) de andere 2 niet.

Voor je verhoogde budget zijn er ook een paar nieuwere (2009 met weinig km.) met de "vernieuwlde:rolleyes: neus:

https://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/1-3-invite-airco-cruise-control-64dkm-nap-lichtmetaal-elektrische-ramen-stuurbekrachtiging-29203938/details.html

https://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/1-3-invite-2009-airco-full-options-nationale-autopas-30307360/details.html

mitsubishi-colt-1-3-invite-airco-cruise-control-64dkm-nap-lichtmetaal-elektrische-ramen-stuurbekrachtiging.jpg

Een Colt heeft een semi automaat , ik rij ook een Colt en de semi automaat is een drama. Ook de bekende a-stijl is niet fijn, je ziet verkeer van rechts vaak te laat of bijna te laat.

Als je voor een Swift gaat doe dan de 1.5 deze heeft een 4 traps, de 1.3 laten staan das weer een semi automaat. Maar nogmaals ga voor een materia of sirion. Op Autoweek staat een klokje rond van de sirion en op Autoblog een ocasion video van de Colt waarin ze aangeven dat de automaat niet fijn is en in de papieren kan lopen.

hooivork 31 zei:
Als je voor een Swift gaat doe dan de 1.5 deze heeft een 4 traps, de 1.3 laten staan das weer een semi automaat. Maar nogmaals ga voor een materia of sirion. Op Autoweek staat een klokje rond van de sirion en op Autoblog een ocasion video van de Colt waarin ze aangeven dat de automaat niet fijn is en in de papieren kan lopen.

En motorisch? het verbruik ontloopt elkaar niet veel tussen de 1.5 en 1.3 zie ik namelijk, zijn ze even betrouwbaar? Wil gewoon de komende twee jaar ermee door zonder al te veel gedoe. Gewoon een auto die start en rijdt zoals het hoort met beurten tussendoor.

Ik kwam dus deze wagen tegen, hij leek mooi in het eerste opzicht maar dan zie ik letterlijk 5 eigenaren met maar 85K gelopen. Ik weet niet wat ik daar van moet vinden. Me hart zegt blijf er van af namelijk..

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suzuki/m1411911293-suzuki-swift-1-5-gls-airco-automaat-nap.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

De Swift van die generatie lust wel een slokje benzine, een semi automaat is veel zuiniger dan een 4 traps automaat. Maar op marktplaats oid kun je al aan de vraagprijzen zien dat de swiften met 4 traps duurder worden aangeboden. Een semi automaat heeft dus als voordeel dat die zuiniger is, maar rijd voor geen meter en is ontzettend storingsgevoelig. Je kan idd een hoop geld besparen door voor een 3 Deurs te gaan.

Maar nogmaals ga voor een Daihatsu. Met een sirion 2e generatie met de 1.3 motor rij je comfortabel automaat voor een dubbeltje op de 1e rij in een vijfdeurs auto. Deze auto zit ook nog onder de 950 kg grens, dus lekker goedkoop in wegenbelasting in elk geval goedkoper dan de Swift.

Een andere parel is de Daihatsu yrv turbo die is standaard met automaat en heeft een dikke 120 pk aan boort. Ook onder de 950 kg grens, dan kun je nog wat langer doorsparen voor een BMW.

Hoi,

Ben uiteindelijk rond gaan kijken en vind toch de de colt met 3 deurs best prima eruitzien. De 5 deurs vind ik echter nog steeds vierkant :rolleyes:. Ik zie ze staan met de 1.3 variant en de 1.5 variant. Ontlopen die elkaar qua verbruik erg? Op papier lijkt het voor mij bijna zonde om de 1.3 te halen omdat je gewoon 15pk extra hebt met de 1.5 voor praktisch gezien dezelfde prijs en verbruik!

Bij de colt moet je geen automaat nemen, en je moet rekening houden dat je verkeer van rechts en links soms totaal over het hoofd ziet door de irritante a-stijl. Ik rij een Colt diesel automaat en zou dat niet weer doen om die 2 redenen.

Terug
Bovenaan