Haaienbek02: Saab 9-5 Turbo 2002 & Suzuki Ignis Special 2002

A

Anoniem

Guest
Eind 2018 startte ik dit gelinkte Topic! Toendertijd was ik 19 jaar oud en in het bezit van mijn tweede klassieke Saab 900, waarbij in 2019 snel een Saab 9000 2.3T zou volgen. Inmiddels zijn we enkele jaren verder, ben ik wat ouder, heb ik een nieuw Autoweek account en ben ik in bezit van 2 andere auto's. Het verhaal van de Saab is begonnen met een saaie, goedkope en standaard auto met als doel op te rijden, maar liep gigantisch uit de hand en is inmiddels gepromoveerd tot zomerauto. De Suzuki is er inmiddels sinds een half jaar bijgekomen en zal geen eeuwige blijver zijn, maar op dit moment ben ik er zeer content mee. Onderstaand meer.

De Suzuki



Sinds eind mei dit jaar in bezit. Het betreft een 1.3 Special uitvoering met airco en de kenmerkende blauwe stoffen stoelen. De auto is eigenlijk in best nette staat en technisch prima.


Hoe ben ik aan de Suzuki gekomen?

Midden mei ben ik samen met een vriend van mij een stukje gaan rijden met de Saab, na enkele uren binnendoor rijden en landwegen te hebben verkend vonden we het tijd om voor de eerste keer sinds ik de Saab bezit de auto eens uit te proberen op de Duitse autobahn. Het was er rustig en op een paar dikke Audi’s, BMW’s en Mercedessen na was er eigenlijk niks te doen… ideaal dus om een keer flink het gas los te trekken en zo geschiede. En eigenlijk ging dat allemaal zonder horten en stoten, maar toen ging het toch mis. We waren inmiddels na enige tijd rijden op de autobahn (hoelang precies weet ik eigenlijk geeneens meer) weer op de terugweg en reden op dat moment circa 180 a 190 km/u, toen ik besloot om nog voor de laatste keer nog eens het gas los te trekken en dat was helaas voor de nog komende tijd letterlijk de laatste keer. De teller begon relatief vlot te stijgen 195, 200, 205, 210, 215 en… alles begon te trillen, een knal, een gigantisch blauw rookgordijn en de rest is geschiedenis en verder te lezen in de volgende post. Een kleine tip van de sluier: de motor was kaduuk en ik had snel een vervanger nodig… de Suzuki dus.

De Saab

In 2020 kocht ik de Saab zoals op onderstaande foto. Een bone stock Saab 9-5 uit 2002 met de 150pk sterke B205E motor een lagedrukturbo 2.0 liter en een 5 traps automaat. Een kort huwelijk was de bedoeling, want het was eigenlijk de bedoeling een Saab 9-5 Aero te kopen aan het eind van het jaar niets was minder waar echter. Vooral de nogal bijzonder walnoot bruine kleur, die relatief zeldzaam is heeft mij overgehaald de auto te behouden en langzaam op te bouwen tot de perfecte Saab 9-5



Sinds 2020 tot en met nu is er het nodige gemodificeerd aan de Saab 9-5 zo is de auto gedeeltelijk gespoten, is er een Aero set opgekomen met de 2004-2005 haaienbek Aero voorbumper, 2 spoilers opgekomen (dak + kofferklep), sportonderstel, complete sportuitlaat, tuning 150pk → 275pk en nog veel meer onderstaand in de volgende post te lezen met foto’s en uitleg.

Momenteel staat de 9-5 stil en na het opbouwen van een Saab 900NG B204 onderblok met intern sterkere delen en het inbouwen daarvan mag de garage de auto afbouwen.





Voornemens, plannen voor 2023:

- Beetje spuitwerk, carrosserie 100% maken
- Bilstein Performance dempers vervangen voor Koni
- Dashboard wisselen van beige naar zwart
- Halogeen koplamp units vervangen voor xenon koplamp units
- 2004/2005 achterbumper monteren + bijpassende uitlaat (2.5” catback vervangen voor een 3” catback)
- Eventueel de 18” ALU56 9-3 velgen vervangen voor een setje 19”
- Stootstrips + handgrepen meespuiten in kleur van de auto
- De grille vervangen door een exemplaar met honinggraat van huistuner Hirsch Performance
- Eventueel nog wat meer vermogen 350-400pk, maar dat kan ook in 2024 nog
 
Sinds dat ik de auto heb aangeschaft in 2020 zijn er veel dingen aangedaan. In deze post heb ik een klein fotoverslag gemaakt die ik zo goed mogelijk in chronologische volgorde heb gezet en waarbij ik wat tekst met uitleg geef.





07-10-2020 de 9-5 na aanschaf eindelijk op naam gezet en opgehaald bij mijn 2e werk. We hebben de auto direct bij de garage neergezet.



De GT1752S turbo is niet veel van over. Misschien heeft een boze hamster de schoepen opgegeten? Het maakt niet uit.. de turbo is vervangen door een fris gebruikt exemplaar van een Saab 9-5 Aero direct wat leuker voor meer vermogen.



Voor de zekerheid de carterpan er ook maar af. Kijken of de zeef bij de olie aanzuigbuis niet vol met troep zit. Blacksludge is een bekend probleem bij de B205, B235 motoren. Dit was gelukkig niet zo en ook de lagering was nog perfect. Wel is er direct een Mod#6 gemonteerd dit is een door Saab ontwikkelde modificatie voor de carterventilatie die de kans op Blacksludge verminderd tevens verminderd volledig synthetische motorolie de kans naar bijna 0%!



Het subframe moest er tevens onderweg voor het verwijderen van de carterpan. We hebben direct de subframe bussen vervangen voor polyutherane bussen.



Direct dan ook maar een 3” inch downpipe erbij monteren. Betreft een RVS downpipe met 300cells sportkatalysator.



De achterdempers waren helaas ook lek, dus direct maar die mooie gele Bilstein Performance dempers rondom eronder. Toen nog met originele non Aero veren, de Eibach verlagingsveren kwamen later pas. In 2023 moeten deze dempers plaats gaan maken voor nieuwe Koni dempers.





Toen na een beurtje en een APK was de auto voor op dat moment helemaal klaar!

Maar… na een tijdje begon het te kriebelen. Ik wilde iets meer afscheid van de standaard, opzich wel redelijke chique looks nemen. Ik wilde graag meer iets van een Aero. Wat doe ik? Verkoop ik de auto of ga ik ermee verder? Mede vanwege de dingen die al gedaan waren, de heerlijke automaat en de zeldzame kleur besloten om met deze auto verder te gaan en zo begonnen we.

Er werd een aftermarket Kenwood headunit aangeschaft en op een lekkere zondagmiddag gemonteerd.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/616JS7bUSbL._AC_SX466_.jpg[/img

Inmiddels mocht de auto voor de rest weer naar de garage toe. Het plan was een zichtbare uitlaat (Simons 2.5” catback en geen originele 9-5 Aero uitlaat), Aero achterlip met uitsparing, haaienbek Aero 2004-2005 voorbumper, dakspoiler(Tunstyle), 3-poot achterklep spoiler (Tunstyle replica Aero spoiler), Aero sideskirts, laswerk en spuitwerk.

Het liep al snel uit de hand qua spuitwerk, bijna de halve auto werd overgespoten en alle aangeleverde delen waren of nieuw of op de sideskirts na gebruikt en in de verkeerde kleur.



Bekende plek bij het achterspatbord boven de dorpel (vaak ook een stuk dorpel, maar bij deze niet) en na de achterdeur. Direct laten uitslijpen en lassen.



Uitlaat gemonteerd de bumperlip zit er nog niet onder en spoiler gaten gemaakt + kijken of die pas is.



Toch wat roest onder de rechter spiegel. Dit is natuurlijk aangepakt.



De auto weer terug van de spuiter en klaar voor de opbouw. De complete rechterzijde is gespoten, de achterbumper compleet incl. de lip, de sideskirts en de voorbumper.





Er begint alweer vorm in te komen.



Dakspoiler iets later aangekomen, maar daarna natuurlijk ook direct naar de spuiter geweest.



De auto was klaar. En met 18” inch velgen, die zouden in een later stadium nog opgeknapt worden.


Kleine teleurstelling… schade gereden met de nieuwe bumper.

Maar enkele maanden later werd dat opgelost samen met een heleboel andere upgrades en toch weer wat spuitwerk.





Nieuwe bumper, US spec knippers en een Duman US module voor US running lights! En direct wat spuitwerk aan de andere kant natuurlijk, echter niet compleet gespoten hoor.



Direct de achter remmerij aangepakt van oud en gebruikte standaard ongeventileerde 282mm remmerij een upgrade gedaan naar 300mm geventileerd van de Saab 9-5 Aero. Nieuwe klauwen, staalomvlochten Goodridge remslangen, EBC RedStuff remblokken en gegroefde EBC remschijven.



De voorzijde kon natuurlijk niet achterblijven. Standaard zit er 288mm op, op de Aero zit 308mm helaas is dit niks anders dan een setje andere schijven en brackets, dus niet echt een verbetering. Dan was er nog de optie voor 314mm of 345mm van de 9-3NG, maar dit was mooier 340mm van de Saab 9-5NG geen directe fit. Zo zitten er speciale bouten in om alles te kunnen monteren en moest je de ankerplaten aanpassen. Deze klauwen hebben 2 zuigers en voor de rest zijn ze gemonteerd met staalomvlochten Goodridge remslangen, gegroefde schijven en EBC RedStuff blokken. Qua remmen is het gigantisch lomp en je staat echt heel erg snel stil.



Toen kwamen de velgen terug van de poedercoater en zijn er een setje Uniroyal Rainsport 5 banden in de maat 235/40r18 gemonteerd. De auto heeft een ECU gekregen waar tuning op staat. 275pk/390nm en toen was het tijd om de auto weer op te halen. Inmiddels was het echt een andere auto geworden.



Wegens andere prioriteiten heb ik helaas de auto toen een tijdje gestald gehad. Na een tijd de auto weer opgehaald voor de APK met als bedoeling de auto weer te gaan rijden, maar het mocht niet baten. De koppaking lag eruit. Kop laten reviseren en monteren, ongeveer 1500km gereden in 5 dagen tijd en de 5e dag is op de autobahn helaas een drijfstang door het motorblok heengegaan.

Hieronder staan enkel nog maar wat foto’s van de schade zonder uitleg. Het volgende hoofdstuk staat in de volgende post.













 
2022 de naderende zomervakantie

De zomervakantie zou er snel aankomen, maar eerlijk gezegd stond de hobby op een laag pitje. Zelfs zo laag dat ik eigenlijk overwoog om de Saab weg te doen.
De onderbrekende stallingsperiode wegens omstandigheden, moeizame apk, de koppakking aangevuld door het ploffen van het blok maakten het dat ik er op dat moment eigenlijk compleet klaar mee was. Totdat er zich enkele mogelijkheden zich voordeden. Een contract bij mijn werkgever, de mogelijkheid om bij mijn 2e baan de werkplaats te kunnen gebruiken en goedkope(re) onderdelen vinden hadden mijn hobby weer aangewakkerd en ik begon er langzaam toch weer vertrouwen in te krijgen.



Eerst moest de auto voor de deur weg en naar de werkplek toe. Met wat hulp en een tweede Saab wilde dat heel mooi.



Vervolgens een B204L motor opgehaald. Deze motor is geleverd in de Saab 9000 vanaf 1994 tot en met 1998, maar met een andere distributiezijde als de B204L die geleverd is in de Saab 900NG/9-3OG. Deze kwam uit een 1996 900NG.

Zijn er verschillen onderling tussen B204’s behalve de distributie? Ja en nee. De B204i is de versie zonder turbo, dus die is wel enigszins verschillend. De B204E, B204L en B204R zijn intern allemaal hetzelfde alleen de vermogens verschillen.

Waarom een B204L en niet weer een B205E of een B234R of B235R? Het draaiwerk van de B204 en B234 zijn veel sterker als van een B205 en B235. Zo kunnen de zuigers van een B205, B235 niet veel meer aan dan 300pk en kan een B204 of B234 ver over de 550pk heen, tevens zijn de drijfstangen iets dikker en is het blok zelf ook gewoon sterker. Tevens is een 2 liter wat blijer hoger in de toeren en niet zo’n koppelmonster (bakken sloper) onderin.



Het B204 onderblok inmiddels in de werkplaats. Voorzien van een lelijk likje verf en nieuwe lagers. Gewoon standaard Glyco lagers, want racelagers vond ik overbodig. Het hoonpatroon was nog goed, dus de originele zuigerveren zijn behouden.



Tijd om het oude blok te verwijderen. Samen was dat binnen iets meer dan een dag gedaan. Niet slecht opzich.
Hart en auto van elkaar gescheiden.



De kop eraf en de 4 kromme kleppen vervangen voor 4 nieuwe kleppen.



Het B204 onderblok moest nog afgebouwd worden. In de Saab wereld is de combinatie die nu volgt vrij bekend en populair maar ik zal ‘m hier even toelichten.

Het zou een zogenoemde B204/B205 hybride worden dat is een mengelmoes tussen een B204 en B205. Waarom? Een complete B204 past ten eerste niet zomaar. Alleen al qua aanbouwdelen die niet geschikt zijn voor de 9-5, maar ook omdat op de B204 kop niet de B205 inlaat past en die heb je nodig inverband met het Trionic 7 motormanagement tov Trionic 5 en het gasklephuis wat behouden moet blijven.

Tevens flowt een B205 kop meer als een B204 kop. De ideale combinatie dus die het nog redelijk betaalbaar maakt. B204 sterk onderblok, B205 beter flowende kop en als kers op de taart de B204 nokkenassen die het boven in wat beter maken.





Natuurlijk ook een nieuwe distributieketting. De balansassen zijn verwijderd voor extra betrouwbaarheid, marginaal betere oliedruk en wat extra vermogen.



Het subframe zo goed als opgebouwd en bijna klaar voor montage.



De motor weer terug op de juiste plek.



Nog even een fris gespoten kleppendekseltje erop. Voor de oplettende kijker: kleppendeksel nummer 4!



En dan komen we helaas bij het einde voor nu. Na de zomervakantie heb ik helaas geen tijd meer gehad om verder te gaan en de inbouw af te ronden. Inmiddels staat de auto daarom bij de garage om afgebouwd te worden, tevens gaan ze een 20mm stabilisator achter monteren en een offerte maken voor de nieuwe plannen! Ik hoop snel weer een positieve update te kunnen geven.
 
Saabrijders zijn gek. Mooi project om te zien en dit model 9-5 mag er nog altijd wezen! (y)
 
Sjonge, lekker gewerkt en prima gerecupereerd na de pech. Wordt leuk met de nieuwe motor. Heb je nog achterhaald wat die plof op de autobaan heeft veroorzaakt?
 
Vet project man! Doet me een beetje denken aan mijn eigen project :LOL: En erg dikke Saab. Zweeds is altijd goed. :D
Ben benieuwd naar de verdere vorderingen.
 
Gezien de bedrijfsnamen moet ik maar eens uit mijn doppen kijken. Het is een plaatje zo, nu nog goed rijden!
 
Welkom terug op het forum, en met een heel leuk topic!


Herkenbaar, zo eindigen mijn tijdelijke daily's ook altijd, wellicht wat minder extreem maar de Alfa die ik kocht om te flippen heb ik 6 jaar later nog steeds.

Prachtige Saab in inderdaad een hele mooie kleur. Ik ben benieuwd naar de plannen. Ben je ook lid van de saabforum.nl?
 
@iedereen bedankt voor de complimenten!!

uwbuurman zei:
Heb je nog achterhaald wat die plof op de autobaan heeft veroorzaakt?

Enige wat ik helaas heb zijn vermoedens. Een echte oorzaak heb ik proberen te achterhalen, maar is niet gelukt. Helaas heb ik daar geen prettig gevoel bij, dus de auto gaat sowieso niet alleen door mij, maar ook door een specialist/tuner nog volledig nagekeken worden.

Stephan 5 Pitter zei:
Vet project man! Doet me een beetje denken aan mijn eigen project :LOL: En erg dikke Saab. Zweeds is altijd goed. :D
Ben benieuwd naar de verdere vorderingen.

Dankjewel! En een 850 is ook heel erg gaaf.

Sketcher zei:
Ben je ook lid van de saabforum.nl?

Inmiddels alweer bijna 10 jaar :)

Afgelopen week alvast weer wat (gebruikte) onderdelen ingekocht.
Enkele dagen terug ben ik op de sloop in Enter geweest en heb ik 9 Harman Kardon speakers uit een 9-5 sedan gedemonteerd en meegenomen naar huis en vandaag heb ik een set xenon koplampen als upgrade (het is mij eigenlijk vooral om het optische gedeelte te doen) gekocht voor de Saab.



Momenteel heb ik het AS1 audio systeem. Dat systeem heeft enkel 4 speakers en versterking via de HU, het Harman Kardon systeem is het AS3 systeem en heeft 9 speakers (3x dash, voordeuren, achterdeuren en naast de hoedenplank) en een aparte versterker.



Tevens heb ik waarschijnlijk nog meer ingekocht bij de man van de xenon koplampen.
Hij heeft nog een Saab 9-5 Aero sedan staan van het modeljaar 2004 of 2005 en waarschijnlijk gaat die uitelkaar. Mocht die uitelkaar gaan heb ik een tweede haaienbek voorbumper gekocht, de correcte MY04-05 sideskirts, de haaienbek achterbumper (met diffuser), een rvs Hirsch tuning uitlaat en een tweede achterklep met tweede spoiler.

De bedoeling met de voorbumper is om deze in kleur te laten spuiten en de stootlijsten (vast aan bumper) ook, dan kan die andere in de stelling blijven als originele reserve.

De uitlaat is benodigd voor de achterbumper, de positie en hoek is iets anders als bij de pre facelift versie.

Vergelijk tussen de 2 bumpers:


https://imgbb.com/



Vergelijk tussen de 2 sideskirts. Net wat anders vormgegeven. Het zijn maar kleine details waar ik eigenlijk eerst niet veel om gaf, maar die ik afgelopen jaar toch belangrijker ben gaan vinden.




https://imgbb.com/
 
Terug
Bovenaan