A
Anoniem
Guest
Eind 2018 startte ik dit gelinkte Topic! Toendertijd was ik 19 jaar oud en in het bezit van mijn tweede klassieke Saab 900, waarbij in 2019 snel een Saab 9000 2.3T zou volgen. Inmiddels zijn we enkele jaren verder, ben ik wat ouder, heb ik een nieuw Autoweek account en ben ik in bezit van 2 andere auto's. Het verhaal van de Saab is begonnen met een saaie, goedkope en standaard auto met als doel op te rijden, maar liep gigantisch uit de hand en is inmiddels gepromoveerd tot zomerauto. De Suzuki is er inmiddels sinds een half jaar bijgekomen en zal geen eeuwige blijver zijn, maar op dit moment ben ik er zeer content mee. Onderstaand meer.
De Suzuki

Sinds eind mei dit jaar in bezit. Het betreft een 1.3 Special uitvoering met airco en de kenmerkende blauwe stoffen stoelen. De auto is eigenlijk in best nette staat en technisch prima.
Hoe ben ik aan de Suzuki gekomen?
Midden mei ben ik samen met een vriend van mij een stukje gaan rijden met de Saab, na enkele uren binnendoor rijden en landwegen te hebben verkend vonden we het tijd om voor de eerste keer sinds ik de Saab bezit de auto eens uit te proberen op de Duitse autobahn. Het was er rustig en op een paar dikke Audi’s, BMW’s en Mercedessen na was er eigenlijk niks te doen… ideaal dus om een keer flink het gas los te trekken en zo geschiede. En eigenlijk ging dat allemaal zonder horten en stoten, maar toen ging het toch mis. We waren inmiddels na enige tijd rijden op de autobahn (hoelang precies weet ik eigenlijk geeneens meer) weer op de terugweg en reden op dat moment circa 180 a 190 km/u, toen ik besloot om nog voor de laatste keer nog eens het gas los te trekken en dat was helaas voor de nog komende tijd letterlijk de laatste keer. De teller begon relatief vlot te stijgen 195, 200, 205, 210, 215 en… alles begon te trillen, een knal, een gigantisch blauw rookgordijn en de rest is geschiedenis en verder te lezen in de volgende post. Een kleine tip van de sluier: de motor was kaduuk en ik had snel een vervanger nodig… de Suzuki dus.
De Saab
In 2020 kocht ik de Saab zoals op onderstaande foto. Een bone stock Saab 9-5 uit 2002 met de 150pk sterke B205E motor een lagedrukturbo 2.0 liter en een 5 traps automaat. Een kort huwelijk was de bedoeling, want het was eigenlijk de bedoeling een Saab 9-5 Aero te kopen aan het eind van het jaar niets was minder waar echter. Vooral de nogal bijzonder walnoot bruine kleur, die relatief zeldzaam is heeft mij overgehaald de auto te behouden en langzaam op te bouwen tot de perfecte Saab 9-5

Sinds 2020 tot en met nu is er het nodige gemodificeerd aan de Saab 9-5 zo is de auto gedeeltelijk gespoten, is er een Aero set opgekomen met de 2004-2005 haaienbek Aero voorbumper, 2 spoilers opgekomen (dak + kofferklep), sportonderstel, complete sportuitlaat, tuning 150pk → 275pk en nog veel meer onderstaand in de volgende post te lezen met foto’s en uitleg.
Momenteel staat de 9-5 stil en na het opbouwen van een Saab 900NG B204 onderblok met intern sterkere delen en het inbouwen daarvan mag de garage de auto afbouwen.


Voornemens, plannen voor 2023:
- Beetje spuitwerk, carrosserie 100% maken
- Bilstein Performance dempers vervangen voor Koni
- Dashboard wisselen van beige naar zwart
- Halogeen koplamp units vervangen voor xenon koplamp units
- 2004/2005 achterbumper monteren + bijpassende uitlaat (2.5” catback vervangen voor een 3” catback)
- Eventueel de 18” ALU56 9-3 velgen vervangen voor een setje 19”
- Stootstrips + handgrepen meespuiten in kleur van de auto
- De grille vervangen door een exemplaar met honinggraat van huistuner Hirsch Performance
- Eventueel nog wat meer vermogen 350-400pk, maar dat kan ook in 2024 nog
De Suzuki

Sinds eind mei dit jaar in bezit. Het betreft een 1.3 Special uitvoering met airco en de kenmerkende blauwe stoffen stoelen. De auto is eigenlijk in best nette staat en technisch prima.
Hoe ben ik aan de Suzuki gekomen?
Midden mei ben ik samen met een vriend van mij een stukje gaan rijden met de Saab, na enkele uren binnendoor rijden en landwegen te hebben verkend vonden we het tijd om voor de eerste keer sinds ik de Saab bezit de auto eens uit te proberen op de Duitse autobahn. Het was er rustig en op een paar dikke Audi’s, BMW’s en Mercedessen na was er eigenlijk niks te doen… ideaal dus om een keer flink het gas los te trekken en zo geschiede. En eigenlijk ging dat allemaal zonder horten en stoten, maar toen ging het toch mis. We waren inmiddels na enige tijd rijden op de autobahn (hoelang precies weet ik eigenlijk geeneens meer) weer op de terugweg en reden op dat moment circa 180 a 190 km/u, toen ik besloot om nog voor de laatste keer nog eens het gas los te trekken en dat was helaas voor de nog komende tijd letterlijk de laatste keer. De teller begon relatief vlot te stijgen 195, 200, 205, 210, 215 en… alles begon te trillen, een knal, een gigantisch blauw rookgordijn en de rest is geschiedenis en verder te lezen in de volgende post. Een kleine tip van de sluier: de motor was kaduuk en ik had snel een vervanger nodig… de Suzuki dus.
De Saab
In 2020 kocht ik de Saab zoals op onderstaande foto. Een bone stock Saab 9-5 uit 2002 met de 150pk sterke B205E motor een lagedrukturbo 2.0 liter en een 5 traps automaat. Een kort huwelijk was de bedoeling, want het was eigenlijk de bedoeling een Saab 9-5 Aero te kopen aan het eind van het jaar niets was minder waar echter. Vooral de nogal bijzonder walnoot bruine kleur, die relatief zeldzaam is heeft mij overgehaald de auto te behouden en langzaam op te bouwen tot de perfecte Saab 9-5

Sinds 2020 tot en met nu is er het nodige gemodificeerd aan de Saab 9-5 zo is de auto gedeeltelijk gespoten, is er een Aero set opgekomen met de 2004-2005 haaienbek Aero voorbumper, 2 spoilers opgekomen (dak + kofferklep), sportonderstel, complete sportuitlaat, tuning 150pk → 275pk en nog veel meer onderstaand in de volgende post te lezen met foto’s en uitleg.
Momenteel staat de 9-5 stil en na het opbouwen van een Saab 900NG B204 onderblok met intern sterkere delen en het inbouwen daarvan mag de garage de auto afbouwen.


Voornemens, plannen voor 2023:
- Beetje spuitwerk, carrosserie 100% maken
- Bilstein Performance dempers vervangen voor Koni
- Dashboard wisselen van beige naar zwart
- Halogeen koplamp units vervangen voor xenon koplamp units
- 2004/2005 achterbumper monteren + bijpassende uitlaat (2.5” catback vervangen voor een 3” catback)
- Eventueel de 18” ALU56 9-3 velgen vervangen voor een setje 19”
- Stootstrips + handgrepen meespuiten in kleur van de auto
- De grille vervangen door een exemplaar met honinggraat van huistuner Hirsch Performance
- Eventueel nog wat meer vermogen 350-400pk, maar dat kan ook in 2024 nog