Grote of kleine beurt aygo?

Aygo2017

Wegverkenner
Hallo allen! Ik heb een Aygo uit 2017 en vroeg me af of het nu handig is als ik binnenkort mijn auto laat onderhouden en zo ja, een grote of kleine beurt. Ik rijd niet heel veel KMs per jaar momenteel <10.000 km.

De historie is als volgt:

05-07-2019 (28.000 km) - grote beurt
05-12-2019 (51.000 km) - kleine beurt
12-04-2022 (71.000 km) - onbekend grote of kleine beurt? Ik neem aan grote

13-01-2023 (84.000 km) kleine beurt, hier heb ik de auto aangeschaft.

Nu zijn we iets meer dan een jaar verder sinds aanschaf en nu zit de KM stand op 92.500. Bij aanschaf zei de garage in iedergeval na 10-15k km of 1 jaar de auto een beurt te geven. Nu is het wel 1 jaar verder maar heb ik maar +- 8000 km gereden. Dus wat is in zo’n situatie wijsheid? Nu al wel een beurt en dan een grote of een kleine? Ik dacht dat veel kleine ritten niet goed zijn voor de olie. Heb laatst wel een keer een lange rit van 600km gemaakt. “Brand” je het daarmee dan weer soort van “schoon”?

Alvast dank!

Mvg, iemand met weinig verstand van auto’s
 
Laatst bewerkt:
Tegenwoordig is het onderhoudsschema per onderdeel vaak verschillend.... Bijvoorbeeld Bougies 60k km of 4 jaar, Remvloeistof 80k km of 3 jaar, Interieurluchtfilter 20k km of 1 jaar etc..... Gewoon naar de garage brengen en je laten verrassen! Zij kunnen best aangeven wat ze gaan vervangen gezien de kilometerstand en de leeftijd.
 
Als het goed is zit er gewoon een onderhoudsboekje bij, met een heel duidelijk schema. Daar moet je je gewoon aan houden.

Een beurt zonder dat er iets vervangen word? Een beurt waar ze er bij gaan staan en naar gaan staan te kijken? Met een beurt worden er natuurlijk altijd dingen vervangen.
 
Als het goed is zit er gewoon een onderhoudsboekje bij, met een heel duidelijk schema. Daar moet je je gewoon aan houden.

Een beurt zonder dat er iets vervangen word? Een beurt waar ze er bij gaan staan en naar gaan staan te kijken? Met een beurt worden er natuurlijk altijd dingen vervangen.
Ja dat snap ik maar je betaalt toch gewoon een vast tarief voor een grote beurt voor de controle van allerlei punten? Onderdelen uren etc komeb daarbij op
 
Het gaat er om wat het eerste is bereikt:
10.000-15.000km
of
1 jaar

Dus als je na 1 jaar 8000km hebt bereikt is een beurt gewoon nodig, wil je normaal onderhoud doen.
Waarom? Olie verouderd ook zonder dat het gebruikt wordt.
Daarnaast raakt de olie juist bij weinig kilometers sneller vervuild en dient dus ook eerder vervangen te worden.

Als je na 6 maanden al op de 10.000-15.000km zit, ga je dan dus al een beurt doen.

Je gaat gewoon het schema af: kleingroot/klein/groot/klein/groot enz enz.
Daar wordt eigenlijk alleen van afgeweken als er minder dan 5000km per jaar wordt gereden. Dan wil men nog wel eens 2x een kleine beurt doen. Waarom? Omdat niet alle onderdelen extra slijten bij minder kilometers. Maar de olie wordt gewoon jaarlijks vervangen.

In jou geval 8000km en de vorige keer een kleine beurt betekend dat je nu een grote beurt moet laten uitvoeren.


Het vaste tarief van arbeid zit in de prijs van de beurt berekend.
Bij een beurt wordt ALTIJD de olie vervangen, zowel een grote als een kleine beurt...
Standaard prijs van rond 250 euro is dus Olie, Oliefilter, carterring, arbeid en er zijn bedrijven die ook jaarlijks het interieurfilter vervangen.
Bij een grote beurt komen daar nog o.a. bougies, luchtfilter, brandstoffilter (extra arbeidstijd!) en dergelijke bij en zit je al snel aan een kostenplaatje van c.a. 500-750 euro

Wat kan zijn is dat er bovenop die standaard werkzaamheden nog extra werk nodig is. Dan betaal je inderdaad extra voor de daarvoor benodigde onderdelen. Denk bijvoorbeeld aan een setje nieuwe banden of nieuwe remvloeistof of koelvloeistof (het onderhoudsschema daarvan wijkt af van het standaard onderhoud)


De enige beurten die goedkoper zijn dan pakweg 250-300 euro zijn "check up" beurten.

Dat was bij de oudere aygo/c1/107 drieling een onderdeel van het fabrieksonderhoud bij de Dealer.
Feitelijk werd er niks meer gedaan dan een controle, maar geen olieverversing. Hooguit vloeistoffen aangevuld.
Dit kostte dan ook minder. Maar je reed veel te lang door met de olie.
Het was onder het mom van goedkoper onderhoud maar zorgt ervoor dat alles meer slijt dan nodig.
Voor zover ik weet zijn ze daar ook van af gestapt en worden ze allemaal "normaal" onderhouden.

Universele garages zullen (normaliter) nooit een check-up als onderhoudsbeurt verkopen...
 
Bij een Toyota is de 90.000 beurt vaak een vrij grote. Hier zitten dan ook de (iridium) bougies bij en die zijn niet goedkoop. Wel aan te raden die bougies op tijd te vervangen anders loop je kans dat de bobines kapot gaan.

Bij de dealer is de 90K beurt veelal best groot en ook prijzig. Maar wel compleet.
Daarna komen voorlopig weer de goedkopere beurten.
 
Als je op de website van Toyota je kenteken en de kilometerstand invult kun je van de komende 5 onderhoudsbeurten zien wat ze gaan kosten.
 
Tegenwoordig is het onderhoudsschema per onderdeel vaak verschillend.... Bijvoorbeeld Bougies 60k km of 4 jaar, Remvloeistof 80k km of 3 jaar, Interieurluchtfilter 20k km of 1 jaar etc..... Gewoon naar de garage brengen en je laten verrassen! Zij kunnen best aangeven wat ze gaan vervangen gezien de kilometerstand en de leeftijd.
60 k voor de bougies is bij alleen bij platium longlife bougies. Remvloeistof is meestal om de 2 jaar maar om de 3 jaar mag geen probleem zijn.
 
Heel simpel allemaal elke 15.000km of 1 jaar kleine beurt, elke 30.000km grote beurt of ook 1 jaar.
 
Ik heb dit uit het boekje van de Aygo als dat niet klopt dan weet ik het ook niet meer. 90000 km bougies en ja die zijn niet goedkoop
 
Elk jaar of elke 15000 km welke eerder komt olie en het filter verversen voor de bijbehorende 0W20 met juiste codering.

Elke 2 jaar remvloeistof

Elke 120k km of elke 5 jaar de bougies.

Ik zelf druk elk jaar ff een nieuw interieur filter erin. Luchtfilter doe ik om de 2 jaar onze Aygo rijd ook niet zoveel.
Ik loop wel elk jaar even het onderstel na, haal de remmen een keer los want die hebben snel de neiging droog te worden of vuil en gaan dan piepen. Achter ook zeker even waard om de trommel los te halen.

Ook de koppeling en handrem stel ik regelmatig even bij en maak ik weer schoon en gangbaar.

Verder zou ik niet weten wat er stuk moet gaan.
 
Heel simpel allemaal elke 15.000km of 1 jaar kleine beurt, elke 30.000km grote beurt of ook 1 jaar.
Maar wat is een grote beurt. Ik heb de werkzaamheden die ik uitvoer even hierboven opgesomd. Die zijn voor meer autos belangrijk.
 
grote of kleine beurt (zover je daar van kan spreken) hem met name in de mate van inspectiepunten bovenop de oliewissel en interieurfilter wat altijd gedaan word.


Een grote beurt kan zomaar goedkoper zijn dan een kleine beurt waar toevallig ook de bougies, remvloeistof en luchtfilter nee genomen moeten worden omdat die aan de leeftijd of kilometers zijn.

De garage weet precies wat er vervangen moet worden en dat is geheel afhankelijk van wat er eerder uitgevoerd is en hoeveel de auto nu heeft gelopen en hoe oud de auto is. Ook kunnen zij exact zeggen wat een grote en kleine beurt in houd. (en prijsopgave doen)


Nu zul je dus in januari weer een 'grote' beurt nodig hebben + datgene wat extra er bij komt imv leeftijd / km stand.
 
Terug
Bovenaan