Heren (en wellicht ook nog dames),
De auto is gisteren voor de APK geweest. Wist woensdag niet dat het zo snel al was maar toen ik donderdagmorgen de agenda erbij pakte bleek dat ik 's avonds de auto moest wegbrengen voor de APK vrijdag omdat dat er vrijdagmorgen niet meer van zou komen.
Ik heb hieronder een aantal quotes staan met antwoorden.
Ford Versailles V8 zei:
Bij dat kilometrage per jaar zou ik de auto de deur uit doen en gebruik maken van GreenWheels.
Leuke optie, maar niet voor mij helaas.
Ik ben afgereden in een automaat en dat houdt tegenwoordig in dat je alleen maar automaat mag rijden. Niet meer dat je na 1 jaar schakel mag zoals vroeger, maar tegenwoordig moet je weer rijlessen nemen in een schakel en ook daarin weer examen afleggen bij het CBR. En de vraag is dan nog of dat mij zou lukken. Ik heb niet voor niets voor automaat gekozen op mijn 18e. Voor zover ik weet heeft Greenwheels geen automaten (je mag de elektrische gebruiken heb ik op Facebook gezien, maar die staan in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht en daar woon ik niet.
De dichtstbijzijnde Greenwheel staat voor mij in Nijmegen. En ik woon zelf in Wijchen (40.000 inwoners). Ik zie mijn auto als ideaal vervoermiddel om mee op het werk te komen als het regent (10 kilometer). Als ik eerst naar Nijmegen moet ben ik toch al nat. Daarnaast heb ik een vriend die verhuist is naar een dorp 20 kilometer verderop, en dan is eerst naar Nijmegen verrekte onhandig omdat je dan eerst de verkeerde kant op moet (vriend kan geen rijbewijs halen).
Daarnaast gebruiken mijn zus en moeder de auto ook. Als we dan telkens alle 3 naar Nijmegen moeten eerst is het heel onhandig omdat wij vaak een andere kant op gaan.
De auto is in onderhoud in een klein dorp hier in de buurt, genaamd Niftrik (500 inwoners, 5 kilometer van m'n huis af). Met deze garage hebben mijn ouders al jarenlang goede ervaringen. Het is een universele garage.
AsconaGT zei:
Voor komende week staat de APK en de Grote beurt al gepland. Dit kan ik niet meer terugdraaien, en dit jaar zal de auto hem dus sowieso gaan krijgen.
ik heb jaren bij een opel dealer gewerkt. In jou geval deed ik altijd , klein, klein groot, klein, klein groot. Daar hoor je als dealer uit jezelf mee te komen met die km standen. Dat weten klanten ook te waarderen
zo krijgt hij wel elk jaar oliewissel en word hij nagekeken en krijg je ook geen gezeur met garantie
ik weet niet naar welke dealer jij gaat, hoezo is dit niet meer terug te draaien?!? Je zegt gewoon; ik wil een kleine beurt. Ze hebben niets speciaal voor jou besteld, dus gewoon omzetten naar klein! Als ze zeuren over garantie, dat gaat echt geen problemen opleveren.
Dus vandaag nog bellen dat je klein wil hebben, in opel termen bekend als 'jaarlijkse inspectie'
De auto gaat niet naar een Opel dealer, maar naar een universele dealer.
Dit jaar heeft de garage sportief gehandeld en een kleine beurt gegeven omdat er niet meer nodig was. Ik heb de auto sinds maart 2010 en toen heeft de auto een APK en afleverbeurt gehad. In 2012 vervolgens wel een grote beurt bij dezelfde garage als gisteren. De auto heeft toen 6.441 kilometer gereden in 2 jaar, maar de vraag is of de afleverbeurt een grote beurt is geweest. Anders kan ik wel begrijpen dat er toen wel een grote beurt nodig was.
General Custom zei:
eerste-opel zei:
Mijn auto is van 2001 (zie profiel) en moet wel degelijk ieder jaar een APK beurt krijgen. Die is nog altijd goedkoper als een evt. bekeuring voor het rijden zonder APK.
Excuses, verkeerd geïnterpreteerd.
Het belangrijkste voor een auto is eigenlijk olie elk jaar (of zéker elke 2 jaar), distributieriem elke 5 jaar, en remolie elke 3-5 jaar. Daarnaast alle vloeistoffen in de motor netjes op pijl houden.
Voor mijn auto is het belangrijk ieder jaar nieuwe olie te krijgen heb ik gisteren geleerd. Dit zit overigens bij onze garage ook in de kleine beurt inbegrepen (niet qua prijs, maar ik hoef er niet expliciet naar te vragen). Voor mijn auto is dit belangrijk omdat ik een 1.2 met kettingmotor rijdt (auto heeft distributieketting in plaats van distributieriem). Het riemprobleem heb ik dus niet. Remolie ben ik niet bekend mee, maar zal ook wel gebeurd zijn en anders gebeurd het volgend jaar, of het jaar daarna met de grote beurt.
Leon in z'n SEAT zei:
Ford Versailles V8 zei:
Bij dat kilometrage per jaar zou ik de auto de deur uit doen en gebruik maken van GreenWheels.
Ik weet niet precieswaar TS woont, maar gezien de beschrijving van zijn woonplaats zal het wel ergens buitenaf zijn. Dat de auto dan weinig kilometers maakt wil nog niet zeggen dat deze niet met enige regelmaat (doch op onregelmatige basis) gebruikt wordt. 'Even een boodschap doen' betekent dan automatisch 'even de auto mee'. Dan wil je niet afhankelijk zijn van zo'n systeem als GreenWheels, dan 'moet' je gewoon een auto voor het grijpen hebben.
Verder lijkt mij om het jaar grote beurt/kleine beurt de meest praktische insteek, zo doe ik dat al jaren (voorheen ca. 15.000 km/jaar) en zo blijf ik dat doen (tegenwoordig zo'n 8.000 km/jaar). Ik zit zelf niet zo in de autotechniek, een lapje wisselen wil nog wel maar veel meer dan dat doe ik toch niet zelf. Dan is het wel een prettig gevoel dat'ie éénmaal per jaar even op de brug staat. Overigens houdt mijn vaste garage zich ook niet zo vast aan grote of kleine beurt, gewoon even nakijken en waar nodig zaken vervangen/repareren. Zoals ik het lees is jouw garage weinig flexibel, misschien toch eens een andere zoeken dan? Mijn garage zit 20 km verderop, terwijl er genoeg garagebedrijven en dealers dichterbij zitten. Ik krijg toch altijd een gratis leenauto mee, dus loop- of fietsafstand is dan niet zo van belang.
Zoals gezegd woon ik in Wijchen (Gelderland) bij Nijmegen, een dorp met 40.000 inwoners. Echter nog geen Greenwheel te bekennen hier. Zie ook quote op post van Ford Versailles V8 waarom het geen optie is voor mij.
De auto gaat alleen naar de garage in Niftrik, een klein dorpje met 500 inwoners 6 kilometer van Wijchen af. Ouders hebben hier goede ervaringen mee.
Andere garage zoeken gaat niet gebeuren, na gisteren zéér zeker niet omdat ze een kleine beurt gedaan hebben omdat er niet meer nodig was. Heel sportief dus. Zij hebben zich er in dit geval ook niet aan gehouden.
Leenauto is geen optie voor mij (helaas, is wel eens makkelijk) omdat ik alleen automaat mag rijden. Leenauto's zijn (bij onze garage) altijd schakels. Gelukkig heb ik 2 lieve ouders die uit het werk wel even een ommetje willen maken om mij op te pikken. Gebeurd trouwens andersom ook als de andere auto naar de garage moet, dan maak ik het ommetje net zo graag.
AsconaGT zei:
nou lijkt me duidelijk; iig die grote dure buurt afzeggen!
En gewoon klein beurtje doen, vaak is de APK dan ook 'gratis' en word er toch even naar gekeken en krijg je schone olie
Dure grote beurt hebben we niet gehad (was rond de 190 euro's kwijt).
Overigens is bij mijn universele dealer een APK niet 'gratis'. Ik heb hier wel € 32,50 voor moeten betalen waar die bij een grote beurt wel gratis is.
Schone olie heb ik inderdaad ook 'gekregen'(lees gekocht).