Grote beurt BMW bij dealer, garage of Kwikfit?

Robin 6154563

Startmotor
Hoi,

Voor mijn BMW 318i Touring uit 2008 is het binnenkort weer tijd voor de grote beurt en APK. Er is weinig mis mee (dat ik weet), dus verwacht dat het routine beurtje wordt. Nu is dit de tweede keer dat ik dit laat doen, en de eerste keer bij deze auto, en hoor veel verschillende verhalen over waar je dit nu het beste kunt laat doen. Ik heb volgens mij drie keuzes:

- bij de locale BMW dealer; kost rond de €670 en pakken ze alles aan, van olie tot bougies
- bij een garage met specialisme in BMW's; kost rond de 630 en ben ik eerder geweest met een andere auto, met goede ervaring
- bij de Kwikfit; kost rond de €280, nemen alles mee behalve bougies

Een groot prijsverschil dus tussen de 3, voornamelijk bij Kwikfit. Nu heb ik alleen wel een slechte ervaring met een vorige auto bij Kwikfit, waar ze een behoorlijk groot probleem (draagarm die op het punt stond om het te begeven) niet op hadden gepikt. Die auto was dan ook wel wat ouder (5 serie uit '97). Dus heel erg happig ben ik niet op Kwikfit.

Lijkt me wel fijn om hem naar de BMW dealer te brengen, maar ik hoor verhalen dat de dealer je voor elk wissewasje het driedubbele vraagt, dus als er iets los van de beurt moet gebeuren, zou ik misschien onnodig duur uit zijn.

Dus wat is jullie advies om te doen? Kloppen de verhalen over de BMW dealer? Of is Kwikfit prima als ik verwacht dat er toch weinig mis is met de auto? Of beter gewoon naar de specialisten garage gaan die ietsjes goedkoper is maar waar ik goede ervaring mee heb?

Hoor graag jullie mening, heel erg bedankt alvast!

Mvg Robin
 
Volgens mij weet je het antwoord al!
Ik zou elke keer met m'n ogen dicht voor de specialist kiezen. En je hebt er zelf ook goeie ervaringen mee. Ga je voor die 300 piek verschil gokken bij de Kwikfit? Zou ik alleen doen als je bij het Holland Casino ook een geluksvogel bent :D
 
Ik was onlangs 840 euro kwijt bij de dealer voor olie, filters, bougies, apk en wisserbladen bij mijn 3-serie.
Volgende keer zoek ik zelf een specialist op.
 
Het voordeel van de specialist en de dealer is de ervaring die ze hebben met een merk. Veelal onderhoudt een dealer jongere auto's en een specialist iets minder jonge auto's. De kennis van een specialist bij oudere modellen is vaak veel groter. Specifieke "ouderdom" problemen komen dan bij meerdere voertuigen voor en daar hebben ze vaak ervaring mee., hoeven minder lang te zoeken om het probleem te vinden en op te lossen. Hoe doet een "bandenboermonteur" dit die misschien voor het eerst van zijn leven zo'n BMW van onderen ziet? (Cao's van de bandenbedrijven is slechter dan die van garages, hoe zou dat komen?) Een specialist hoeft niet aan de standaards van een dealer te voldoen (Showroom, lay out, kleuren overall, logo's, borden etc) en heeft veelal minder kosten (= lager uurtarief).
 
Gewoon de specialist doen, niet alleen vanwege het financiële voordeel maar veel meer nog vanwege hun deskundigheid.

Dealers zien weinig oudere auto's en hebben minder kennis van ouderdomskwaaltjes e.d., zeker als ze een stagiair aan de auto laten klussen. Daarom: de specialist.

Zelf heb ik recentelijk ervaring met een officiële dealer waar ik een APK liet uitvoeren. Op weg ernaar toe liepen de remmen warm, dus meteen gevraagd of ze dit wilden repareren. Ze maakten de 'remmen gangbaar' en daarmee zou het probleem volgens hen zijn verholpen. Direct dezelfde dag merkte ik dat het probleem er nog was (velgen / remmen werden zeer heet bij het rijden), en de volgende avond moest ik van de snelweg worden afgesleept. Remklauwen zaten helemaal vast. Dealer had daar dus niks aan gedaan. De specialist waar ik altijd kom loste het probleem snel op....

NB: kwaliteit van onafhankelijke autobedrijven kan ook sterk verschillen...
 
Nou, dat lijkt me duidelijk dan 😄 bedankt allemaal, dat wordt een tripje naar de specialist. Fijn dat ik jullie ervaringen even kon meekrijgen, had niet verwacht dat de dealer (naast het niet al te geweldige Kwikfit) de mindere keuze was. Klinkt wel logisch, die zijn natuurlijk de nieuwere modellen gewend, en die van mij is officieel natuurlijk al een youngtimer (de e91 kan zich natuurlijk nog wel makkelijk meten met veel nieuwere wagens, ben er blij mee).

Mocht ik een relevante ervaring hebben om te delen zometeen bij de beurt update ik het hier nog wel even! Maar bedankt nogmaals!
 
De dealer kan een optie zijn:
1. Haal en brengservice.
2. Mooie leenauto
3. Gewoon goed of prima, de goeie specialist moet je maar kunnen vinden.
4. Bovaggarantie op reparaties

Overigens de 'grote beurt' bestaat niet. De E90 houdt in de computer alles in de gaten. Bougies elke 90.000 dacht ik. Olie wisselend, 'total inspection elke x jaar' etc.
 
Eerst maar eens gaan vergelijken wat bij elk bedrijf de grote beurt precies inhoud (en welke materialen er gebruikt worden), en daarna kun je pas de prijzen gaan vergelijken.
Bij Kwikfit weet ik dat o.a. bougies, luchtfilter, brandstoffilter en remvloeistof niet eens vervangen worden bij een "grote beurt", en dan is het al snel een heel kleine grote beurt.
 
Muddy Bandit zei:
Eerst maar eens gaan vergelijken wat bij elk bedrijf de grote beurt precies inhoud (en welke materialen er gebruikt worden), en daarna kun je pas de prijzen gaan vergelijken.
Bij Kwikfit weet ik dat o.a. bougies, luchtfilter, brandstoffilter en remvloeistof niet eens vervangen worden bij een "grote beurt", en dan is het al snel een heel kleine grote beurt.

Kwikfit, zou ik niet eens overwegen, ongeacht wat ze doen. Snap ook echt niet, dat die nog bestaan.
 
De tussenweg is natuurlijk om naar een goede universele garage te gaan.
Er zijn er genoeg die veel verstand hebben van BMW'S.

Ik schrik wel van de hele hoge prijzen. Voor mijn Renault was ik voor een grote beurt € 268,00 kwijt bij de officiële Renault dealer. En krijg dan ook nog voor een klein bedrag per kilometer een mooie vervangende auto mee van een paar weken oud.
 
ak2 zei:
De tussenweg is natuurlijk om naar een goede universele garage te gaan.
Er zijn er genoeg die veel verstand hebben van BMW'S.

Ik schrik wel van de hele hoge prijzen. Voor mijn Renault was ik voor een grote beurt € 268,00 kwijt bij de officiële Renault dealer. En krijg dan ook nog voor een klein bedrag per kilometer een mooie vervangende auto mee van een paar weken oud.
Het ligt er maar net aan wat een dealer onder grote beurt verstaat. Wordt alleen wat olie en filters vervangen, of wordt bijvoorbeeld ook de remvloeistof en bougies vervangen plus controle van een aantal onderdelen. Uren tellen best hard op met een tarief van meer dan 100€/uur tegenwoordig.
Het verschil met de kwikfit vind ik ook wel erg groot, kan me niet voorstellen dat ze daar hetzelfde doen met dezelfde merk onderdelen.
 
Een grote beurt voor 268 euro bij de dealer lijkt me sterk. Daarvoor kunnen ze een APK, oliebeurt en inspectie uitvoeren, maar dan houdt het wel op.

Ik zou in het geval van TS ook naar een goed aangeschreven universele garage of specialist gaan.
 
Mijn auto gaat volgende week eerstmaals niet meer naar de Volvo-dealer maar naar een universele garage met vakkundig personeel en modern equipment.
Sinds 2015 kreeg mijn auto zijn onderhoud bij de plaatselijke dealer en erger me nu aan dingen die met onkunde/nonchalance te doen hebben.

De communicatie met de klant is matig, een verbetering is niet merkbaar.

Auto in 2020 gebracht voor jaarlijkse beurt met koelwaterniveau op min., op de rekening staat 0.4ltr. koelvloeistof, het niveau stond echter nog steeds op min.
In 2020 werd tevens een klimaatservice gedaan zonder voorafgaande afspraak. Dit heb ik echter geaccepteerd want na 5 jaar is dit zeker nuttig. Wel viel me op dat op de rekening nul gram vloeistof stond hetgeen betekent 0% verlies. Van div. kanten hoor ik dat er altijd een geringe lekkage is en 0% onmogelijk is over 5 jaar. ...

In 2021 staat een half uur op de rekening met "controle van die klima". Ze omschrijven dat alles gecontroleerd werd op functie enz. Maar er mankeerde niets aan dus ook geen reden om het aan te pakken. En dan is het de knop AC drukken en binnen 5 sec. komt er koude lucht uit de roosters.....

Nu gaat de auto naar een plaatselijke vakgarage voor de volgende werkzaamheden:

Vervanging van de distributieriem bij 180'000km
Jaarlijkse onderhoudsbeurt in juni 2022
Remmen voor/achter: remblokken en remschijven vervangen
Aut. transmissie: spoelen en vullen met nieuwe olie

Tijdens de afspraak bij de universele garage heeft de chefmonteur/eigenaar verteld wat er vernieuwd wordt, o.a. ook waterpomp of V-snaar voor de dynamo.
Als de distributie is gedaan en de rekening uitkomt omstreeks het bedrag wat me correct lijkt, krijgt deze garage de 3 andere werkzaamheden ook om te doen.
 
Mechanix zei:
Een grote beurt voor 268 euro bij de dealer lijkt me sterk. Daarvoor kunnen ze een APK, oliebeurt en inspectie uitvoeren, maar dan houdt het wel op.

Ik zou in het geval van TS ook naar een goed aangeschreven universele garage of specialist gaan.

Het lijkt mij ook verstandig om voor de BMW naar een goed aangeschreven garage of specialist te gaan.

(In de praktijk hoeft er aan een auto ook meestal niet meer te gebeuren.
€ 268,00 voor een grote beurt bij de Renault dealer klopt gewoon.
In de motor zitten longlife bougies, bij mijn vorige Renault moesten die na 6 jaar of 120.000 km worden vervangen, net als de multiriem.)

Het is denk ik verstandig om in de BMW long life bougies te laten monteren.
 
rw54 zei:
Mijn auto gaat volgende week eerstmaals niet meer naar de Volvo-dealer maar naar een universele garage met vakkundig personeel en modern equipment.
Sinds 2015 kreeg mijn auto zijn onderhoud bij de plaatselijke dealer en erger me nu aan dingen die met onkunde/nonchalance te doen hebben.

De communicatie met de klant is matig, een verbetering is niet merkbaar.

Auto in 2020 gebracht voor jaarlijkse beurt met koelwaterniveau op min., op de rekening staat 0.4ltr. koelvloeistof, het niveau stond echter nog steeds op min.
In 2020 werd tevens een klimaatservice gedaan zonder voorafgaande afspraak. Dit heb ik echter geaccepteerd want na 5 jaar is dit zeker nuttig. Wel viel me op dat op de rekening nul gram vloeistof stond hetgeen betekent 0% verlies. Van div. kanten hoor ik dat er altijd een geringe lekkage is en 0% onmogelijk is over 5 jaar. ...

In 2021 staat een half uur op de rekening met "controle van die klima". Ze omschrijven dat alles gecontroleerd werd op functie enz. Maar er mankeerde niets aan dus ook geen reden om het aan te pakken. En dan is het de knop AC drukken en binnen 5 sec. komt er koude lucht uit de roosters.....

Nu gaat de auto naar een plaatselijke vakgarage voor de volgende werkzaamheden:

Vervanging van de distributieriem bij 180'000km
Jaarlijkse onderhoudsbeurt in juni 2022
Remmen voor/achter: remblokken en remschijven vervangen
Aut. transmissie: spoelen en vullen met nieuwe olie

Tijdens de afspraak bij de universele garage heeft de chefmonteur/eigenaar verteld wat er vernieuwd wordt, o.a. ook waterpomp of V-snaar voor de dynamo.
Als de distributie is gedaan en de rekening uitkomt omstreeks het bedrag wat me correct lijkt, krijgt deze garage de 3 andere werkzaamheden ook om te doen.
Wat zei de dealer toen je bovenstaande klachten bij ze neergelegd hebt? Als het goed is werkt ook jouw Volvo-dealer met VPS. Ofwel de monteur die aan je auto werkt, neemt ook je sleutel in ontvangst en handelt de aflevering na de reparatie/beurt ook af en bespreekt wat er gedaan is die dag. Het lijkt me dat hij/zij jou dan ook kan uitleggen waarom er van alles met de airco gedaan wordt zonder afspraak en hoe er 0 gram koudemiddelverlies kan zijn.
 
Bij ons in het dorp zit een Bosch Carservice, met liefhebberij voor BMW en Volvo (beide het oudere spul), allemaal oudere ervaren monteurs die er soms al wel 25 jaar werken. Ik had ooit een oudere Volvo en die werd daar keurig onderhouden tegen zeer scherpe tarieven, waar de Volvo-dealer mij letterlijk vroeg of ik dan nog wel geld in die auto wilde steken (destijds een zeer nette V70 2.4 uit 1999 met net 2 ton op de teller...

Als je zo' n universele garage kent, kun je daar ook prima terecht
 
Terug
Bovenaan