Grootlicht bi-xenon H4

Guest
Hallo,

Ik heb via een particulier op marktplaats een Ford Mustang gekocht waar bi-xenon H4 verlichting is ingebouwd.
Echter kwam ik na een aantal dagen erachter dat het grootlicht niet werkt.
De situatie is alsvolgt: Als ik mijn normale verlichting inschakel werkt alles prima, de verlichting gaat gewoon aan.
Op het moment dat ik het grootlicht aanzet (ik zie het blauwe indicatielampje op het dashbord) gaat de verlichting uit (zowel links als rechts).

Nu begrijp ik dat bi-xenon inhoudt dat 1 lamp zorgt voor normale verlichting en het grootlicht.
Aangezien het normale licht werkt verwacht ik niet dat de lampen zelf of het motortje kapot is.
Klopt het dat er ergens bedrading niet goed zal zitten of dat er een schakelaartje niet goed werkt?

Kan iemand mij opweg helpen waar ik het probleem moet zoeken?

Met vriendelijke groeten
Rick

Beste Rick, ik heb je topic verplaatst naar Techniek/Onderhoud. Ik denk dat je hier eerder bruikbare antwoorden zult krijgen.

CorZa
Moderator AutoWeek.nl

Ik verwacht een probleem met de bedrading. Vooral een niet goed aangesloten massa.

Mogelijk zit de xenon rechtstreeks op de originele bedrading. Dit is soms (zeker bij oudere auto's) een probleem, omdat de lampen dan te weinig massa krijgen. Soms zul je de xenon dus via een relais moeten aansluiten zodat de lampen genoeg spanning en massa krijgen.

In het andere geval is er dusdanig met de bedrading geknoeid dat er kortsluiting word veroorzaakt in de voeding op het moment dat je groot licht aanzet.

Wat ook kan, is dat het allemaal goed is aangesloten. Maar het relais in de balast defect is. (meestal werkt het achterlicht dan wel)
Meestal brand een dimlicht niet als het groot licht aan staat. Bij xenon is dat ook het geval.

Ander verhaal is een defecte lamp. Maar dan gaat de rest van de verlichting niet uit en zou je dimlicht ook niet werken.

Enige hoe je achter de oorzaak komt is alles doormeten.

Af-fabriek bi-xenon heeft ook een mechanisch klepje (schermpje) in de lamp zitten, dat het verschil maakt tussen dimlicht (klepje omhoog) en grootlicht (klepje omlaag). Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat aftermarket dat ook heeft.

Wouter82 zei:
Af-fabriek bi-xenon heeft ook een mechanisch klepje (schermpje) in de lamp zitten, dat het verschil maakt tussen dimlicht (klepje omhoog) en grootlicht (klepje omlaag). Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat aftermarket dat ook heeft.

Bij aftermarket bi-xenon werkt het iets anders, maar is er wel een motor voor nodig.
Gewone xenon h4 bestaat ook, maar heeft enkel dimlicht. Heb je eigenlijk niks aan voor gewoon autorijden.

Wouter82 zei:

Jawel hoor, aftermarket H4 projectoren werken ook op die manier, bv van Morimoto. Losse H4 lampen schuiven het buisje in en uit. Ik vermoed dat er iets anders aan de hand is. Bij H4 wordt bij inschakelen van het grootlicht het dilicht afgeschakeld. Bij gescheiden armaturen voor groot- en dimlicht (bv H1, H3 en H7 lampen) hoeft dat niet, maar met twee 55W gloeidraden in één "peertje" is dat noodzakelijk. Ik vermoed dat de balast van de xenon is aangesloten op de aansluiting van het dimlicht en de bedrading voor de omschakelspoel op de bedrading van het grootlicht. Schakel je het grootlicht in, schakelt de klep van de projector of het motortje van het glasbuisje wel in, maar onderbreekt de voeding voor de lamp.

Dit is de aansluiting die je nodig hebt, even gejat van het grote web:

Diagram9007tobi-xenon.jpg

De lampen worden rechtstreeks gevoed vanaf de accu. In- en uitschakelen van de lampen gebeurt met een relais. Het relais wordt bekrachtigd door de oorspronkelijke bedrading van de dimlichten en dus ingeschakeld met de dimlichtknop. De spoelen (solenoides) zijn aangesloten op de bedrading voor grootlicht en worden dus bekrachtigd door de grootlichtknop. Cruciaal is nu de diode tussen dimlicht- en grootlichtaansluiting, in doorlaat geschakeld van grootlicht naar dimlicht. Ik denk dat die diode bij jou ontbreekt. Op het moment dat je grootlicht inschakelt, gaat er nu ook een stroom naar de dimlichtkant, benodigd om het relais te schakelen en de lampen van voeding te voorzien. Andersom van dimlicht naar grootlicht spert de diode, waardoor omgekeerd bij inschalen van het dimlicht de grootlichtspoelen niet bekrachtigd zullen worden.

Terug
Bovenaan