Groot licht assistentie

zoefff

Wegverkenner
Mijn Groot licht assistentie werkt op zich prima, indien het donker en dus niet verlicht is vergroot en verduidelijkt het jouw blikveld en gaat het weer uit zodra er een fietser, motorfiets en of ander motorvoertuig nadert en zodra de weg verlicht wordt door lantaarnpalen en of benadering van verkeerslichten, echter reed ik vanochtend vroeg een grote bestelauto tegemoet waarvan er 1 licht defect en 1 licht/halfslachtig werkte waarbij het systeem dus desbetreffende object niet waarnam om het Groot licht te dimmen!

Zijn er meerdere automobilisten met deze functie die soortgelijke en of andere situaties hebben meegemaakt?

Je geeft toch zelf aan dat hij ook op motorfiesten reageerd, dus ook op die ene goed werkende lamp zou het systeem moeten reageren.
ik heb het gisterenavond nog even gebruikt op de onverlichte provinciale wegen hier in de buurt en het blijft een mooi systeem, ik heb eerder andersom dat hij soms sterk reflecterende verkeersborden herkent als lichtbron, maar dan is het wel fijn dat hij die zone even dimt vind ik.
ik heb in het verleden wel eens gehad dat andere weggebruikers op grote afstand al hinder leken te hebben en dan vervolgens seinen, maar ook daar reageerd het systeem direct op door dan grootlicht uit te schakelen in dat gebied. ik moet wel zeggen dat ik het niet veel gebruik, misschien 20x in de afgelopen 3 jaar.

Heb nu mijn 3e auto met automatisch grootlicht (waarvan één met adaptief grootlicht). Foutloos zijn de systemen nooit, wel heel erg goed. De keren dat ik echt mensen verblind vallen reuze mee.
Heb inderdaad vaker dat het systeem even kort uitschakelt a.g.v. een fel oplichtend verkeersbord o.i.d.

Vergeet ook niet dat het een assistent is en niet bedoelt is om in 100% van de gevallen goed te werken, als bestuurder moet je soms het systeem overrulen.

ik heb in het verleden wel eens gehad dat andere weggebruikers op grote afstand al hinder leken te hebben en dan vervolgens seinen, maar ook daar reageerd het systeem direct op door dan grootlicht uit te schakelen in dat gebied.

Dat herken ik wel. Ik rijd heel vaak een hele lange rechte weg door het bos, letterlijk 5km lang. Het komt regelmatig voor dat tegenliggers op een gigantische afstand al seinen omdat ik grootlicht aan heb, op zo'n afstand dat het absoluut niet hinderlijk is. Auto schakelt na het seinen gelijk het grootlicht uit.

Waarom zou je het niet gebruiken, of is werkt het zo slecht? Ik heb die van mij altijd op automatisch staan, komt eigenlijk nooit voor dat er iemand knippert. Ook lastige situaties handelt die van mij goed af.

Ik vind onder de meeste omstandigheden de 'gewone' LED koplampen voldoende licht geven en heb dan dus niet zo'n behoefte om groot licht te gebruiken.
Maar in zo'n overgangsperiode als dit moet ik altijd weer even wennen aan het rijden in het donker en dan in het wel fijn

Ik wist niet eens dat er zoiets bestond.....
Hoe minfder automatisch en adaptief, hoe beter.

Kees 9379262 zei:
Jij regelt de ontsteking van je motor nog zelf met zo'n schijf op het stuurwiel?
Blijkbaar heb je nog nooit met een auto gereden waarbij het grootlicht automatisch werkt, want dat werkt echt geweldig.

B Real zei:
(..)

Dat herken ik wel. Ik rijd heel vaak een hele lange rechte weg door het bos, letterlijk 5km lang. Het komt regelmatig voor dat tegenliggers op een gigantische afstand al seinen omdat ik grootlicht aan heb, op zo'n afstand dat het absoluut niet hinderlijk is. Auto schakelt na het seinen gelijk het grootlicht uit.

Kennelijk is het voor die mensen wél hinderlijk..anders zouden ze niet seinen.. toch?

Ik vind dat schakelen van grootlicht al irritant.. zie ik ineens ergens een flits bij een rij aankomende voertuigen, daarstraks nog op de A12 tussen Grijsoord en Waterberg..:(

Het is maar net wat je gewend bent, en eenmaal helemaal gewend aan dat spul maakt het blijkbaar ook al snel gevoelsmatig onmisbaar voor sommigen.
Ik rijd met auto's van allerlei pluimage en grote leeftijdsverschillen, maar voor mij hoeft die lichtzee echt niet laat staan dat het ook nog automatisch gaat.... met name de reflectie op verkeersborden enz. vind ik al snel veel te fel c.q. storend, en zelfs vermoeiend werken op langere ritten in het donker.
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat voor bestuurders met bijvoorbeeld een vorm van nachtblindheid het wel weer een uitkomst is.

Muddy Bandit zei:
Het is maar net wat je gewend bent, en eenmaal helemaal gewend aan dat spul maakt het blijkbaar ook al snel gevoelsmatig onmisbaar voor sommigen.
Ik rijd met auto's van allerlei pluimage en grote leeftijdsverschillen, maar voor mij hoeft die lichtzee echt niet laat staan dat het ook nog automatisch gaat.... met name de reflectie op verkeersborden enz. vind ik al snel veel te fel c.q. storend, en zelfs vermoeiend werken op langere ritten in het donker.
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat voor bestuurders met bijvoorbeeld een vorm van nachtblindheid het wel weer een uitkomst is.

Als je zoals wij in de boerenbuiten wonen is zo'n lichtzee, toch wel heel fijn, al is het maar om tijdig een beest op de weg te kunnen zien.

Ik ervaar het als zeer prettig. maar zoals Breal ook al zei; het is een assistent.

Ik rij vaak buitenaf en dan is gewoon goed zicht op de berm, bochten, etc. gewoon heel erg prettig en vergroot mijn inziens de verkeersveiligheid.

Heb nog nooit gehad dat mensen naar mij seinen dus ga er vanuit dat het 99% van de gevallen foutloos werkt. met een fel oplichtend verkeersbord dan haalt hij gelijk de lichtbundel naar het verkeersbord er uit en de rest blijft op grootlicht staan.

Muddy Bandit zei:

Ja ik heb zelf last van nachtblindheid. Alleen als ik dan een poosje met grootlicht heb gereden en daarna moet ie uit (bijv vanwege een tegenligger) dan zie ik op dat moment juist helemaal niks meer omdat ik gewend ben aan het grootlicht.

Ik gebruik mijn grootlicht echt zo weinig als mogelijk. Zelfs met nachtblindheid kun je nog enigszins wennen aan het donkere.

EVV zei:
Kees 9379262 zei:
Jij regelt de ontsteking van je motor nog zelf met zo'n schijf op het stuurwiel?
Blijkbaar heb je nog nooit met een auto gereden waarbij het grootlicht automatisch werkt, want dat werkt echt geweldig.

Nee, en ik heb er ook absoluut geen behoefte aan, gebruik zelden of nooit groot licht.
Net zomin als ABS, airco enz. mij een biet interesseert.

marcel21674 zei:
Als je zoals wij in de boerenbuiten wonen is zo'n lichtzee, toch wel heel fijn, al is het maar om tijdig een beest op de weg te kunnen zien.

Ik rijd voornamelijk in de omgeving Twente en Achterhoek, al die 60km slingerweggetjes daar mag je redelijk boerenbuiten noemen.... maar ik gebruik m'n lichtzee hoofdzakelijk om te seinen naar de verblindende tegenliggers. (en daar is zo'n extra led lichtzee wel weer heel fijn voor:))
Maar het is net wat je zelf gewend bent, voor mij functioneren de duplolamp gloeibolletjes die in m'n gepensioneerde Transit en Wagoneer zitten ook al prima in het nachtelijk boerenbuiten.

Muddy Bandit zei:
marcel21674 zei:

Ik rijd voornamelijk in de omgeving Twente en Achterhoek, al die 60km slingerweggetjes daar mag je redelijk boerenbuiten noemen.... maar ik gebruik m'n lichtzee hoofdzakelijk om te seinen naar de verblindende tegenliggers. (en daar is zo'n extra led lichtzee wel weer heel fijn voor:))
Maar het is net wat je zelf gewend bent, voor mij functioneren de duplolamp gloeibolletjes die in m'n gepensioneerde Transit en Wagoneer zitten ook al prima in het nachtelijk boerenbuiten.

Herkenbaar, ik zei dat ook altijd, dat ik nog dagelijks in mijn 626 reed. Halogeen duplolampen maakt niet veel verschil, zelfs xenon verlichting vond ik er niet echt uitspringen qua lichtsterkte.
Maar ik heb nu led-matrix verlichting op mijn MX30, man wat een licht, voor m'n gevoel kan ik er een heel dorp mee verlichten.
Grootlicht assistent werkt ook super. Je ziet dat hij het continue aanpast aan de situatie op de weg. Schakelt vaak niet eens volledig uit bij tegenliggers of voorliggers, hij past gewoon het lichtbeeld aan. Echt geweldig.

Terug
Bovenaan