Grijs kenteken Golf 2

f de vries

Net ingestapt
Hallo,

Ik heb een leuke Golf 2 diesel gezien die ik wil kopen, het betreft een grijs kenteken uitvoering
de zijraampjes zijn dicht en er zit een vlakke laadvloer in, geen achterbank. betreft een origineel Nederlandse auto.
De huidige eigenaar heeft hem nu een aantal maanden, hij is ondernemer.

hij betaald 59 euro belasting per kwartaal, grijs kenteken tarief dus! maar de golf 2 voldoet helemaal niet meer aan de eisen voor een grijs kenteken wagen (kwa formaat etc.)
hoe kan het dat hij nog het lage tarief betaald?

ik ben zelf ook ondernemer dus dit tarief zal ik ook betalen. Klopt dit wel? / mag dit?

alvast bedankt

De meeste bedrijfsauto's die niet (meer) voldoen aan de fiscale eisen voor bedrijfsauto's worden door de belastingdienst gezien als personenauto.
Maar de belastingdienst gaat er gewoon van uit dat elke bedrijfsauto (grijs kenteken) tevens ook voldoet aan de fiscale eisen die gesteld worden aan een bedrijfsauto.
Voldoet de auto niet (meer) aan die huidige fiscale eisen dan ben je als eigenaar verplicht om bezwaar te gaan maken tegen het ondernemerstarief mrb…. dit staat ook duidelijk vermeld in de toekenning van het ondernemerstarief die je als ondernemer krijgt als je de auto op naam gezet hebt.
Doe je dat echter niet dan blijf je dus gewoon het ondernemerstarief betalen.... maar als er eens een controle plaats vind (verkeersinspectie o.i.d. waarbij de douane ook aanwezig is) dan ga je wel gelijk vies nat.
Je krijgt dan een naheffing mrb vanaf datum tenaamstelling die als boete verdubbeld wordt, en de eventueel verschuldigde bpm idem.

Is het niet zo dat je ook als particulier geen provinciale opcenten hoeft te betalen voor een grijs kenteken?

Barri zei:
Is het niet zo dat je ook als particulier geen provinciale opcenten hoeft te betalen voor een grijs kenteken?

Er zit wel ergens wat (minimaal) verschil in, maar vraag me niet precies waar... zou inderdaad zo maar die provinciale opcenten kunnen zijn.
Ik zorg er wel voor dat ik m'n privé bedrijfsauto aantoonbaar minimaal 10% zakelijk gebruik zodat het ondernemerstarief geldt, als particulier heb ik er totaal geen ervaring mee.
(een 4WD diesel pickup tegen het particuliere tarief in de mrb is namelijk niet leuk meer;))

Terug
Bovenaan